Skocz do zawartości

Pojazd wojskowy zmieniony na cywilny


Gacek

Rekomendowane odpowiedzi

Panie i Panowie mam niecodzienną sprawę związaną z przeglądem pojazdu, który był kiedyś pojazdem wojskowym. Klient w zeszłym roku kupił ten pojazd i go zarejestrował. Wygląda (i wyglądało kiedyś) to tak widać na zdjęciach.

 

Dziś przyjechał, aby zatwierdzić dokonane zmiany konstrukcyjne. Jest to MAN 10 T MIL GL.

 

Kilka istotnych danych:

 

- napęd na wszystkie osie;

- dwie przednie osie kierowane;

- dmc 25400kg;

- masa własna po zmianach 14 980 kg (przed zmianami 12 360 kg);

- opony pojedyncze (niebliźniacze) na wszystkich osiach;

- zawieszenie to potężne sprężyny przy wielkich amortyzatorach;

- data pierwszej rejestracji 06/06/1977r.

- największy nacisk osi 68,11 kN

 

Jak widać na zdjęciach klient zamontował na ramie "pakę", zamontował urządzenie ochronne z tyłu pojazdu i go przemalował.

 

Moje wątpliwości dotyczą przede wszystkim czy ten pojazd w ogóle może się poruszać po naszych drogach, ponieważ:

 

- w przepisach nie ma określonego dmc dla pojazdu czteroosiowego, z napędem na wszystkie osie, z oponami pojedynczymi, z zawieszeniem niepneumatycznym (nierównoważnym);

 

- brak oznaczeń dla pojazdu długiego/ ciężkiego;

 

- zderzak przedni jest tak wysoko, że w ogóle mogłoby go nie być. No i jest stalowy;

 

- z przodu wystaje piękny hak, a po za tym przód pojazdu ma taką konstrukcję, że pieszy nie ma szans na przeżycie w przypadku kolizji;

 

- koła osi "B" i "C" nie są do końca opasane błotnikami;

 

- między osią "B" i "C" nie ma "barierki" zabezpieczającej przez dostaniem się między osie;

 

- coś przeoczyłem?

 

A jeżeli ten pojazd może się poruszać po naszych drogach to po zmianie zabudowy zmieni się też podrodzaj pojazdu- czy będzie to "furgon"?

11.JPG.a4eeeb806d2379ef256cc3bc3eff9f11.JPG

44.JPG.363d477833b76d95de6ee7a6039e66c0.JPG

33.JPG.23bd6891f8e43633aeffa9450c608771.JPG

22.JPG.8c2d359bcfcc4146ca5807fe437830fe.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- w przepisach nie ma określonego dmc dla pojazdu czteroosiowego, z napędem na wszystkie osie, z oponami pojedynczymi, z zawieszeniem niepneumatycznym (nierównoważnym);

 

Skoro nie ma to jedynym limitem administracyjnym są dopuszczalne naciski osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka jest szerokośc?

 

Z dokumentów rzeczoznawcy wynika, że 2,55m. Jeszcze nie latałem z miarką- na razie zajmuje się wyposażeniem.

 

[ Dodano: 11-12-2015, 08:36 ]

Jelcze też kiedyś miały stalowe...

 

Wiem, że pojazdy pow. 3,5t z tamtych czasów miały zderzaki służące do zabijania pieszych, ale mi chodzi też o jego umiejscowienie- jest tak wysoko, że sięga mi do piersi. To pojazd typowo wojskowy- ma duuuży kąt natarcia- a co za tym idzie- koło przednie jest tak odsłonięte, że 6- letnie dziecko wchodzi pod zderzak całe i prosto naprzeciw koła- taka prasa do dzieci. No i te elementy wystające spod zderzaka, m. in. hak...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewien nie jestem alechyba nie ma nic w rozporządzeniu donośnie błotników dla samochodów powyżej 3,5t. A co z oświetleniem? Drogowe i mijania to te pod zderzakiem pewnie a kierunkowskazy jakoś tak wysoko chyba wyżej jak 150.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w rozporządzeniu donośnie błotników dla samochodów powyżej 3,5t.

 

No właśnie też widziałem, że dokładnie opisane są błotniki tylko do pojazdów o dmc poniżej 3,5t. Ale wolałem się upewnić czy nie ma jakiejś regulacji, bo wydało mi się to podejrzane.

 

A co z oświetleniem?

 

Oświetlenie się zgadza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś widziałem żuraw samojezdny, gdzie też pod kabinę bym wleciał na upartego. A jeszcze ten wielki zaczep z hakiem wiszący do przodu... A jakoś jednak był zarejestrowany 8)

Rozumiem Twoje obawy, ale obawiam się, że dla tego rocznika nic nie znajdziesz w warunkach, do czego można by się doczepić. W tym roczniku to nawet boczne osłony międzyosiowe nie są chyba wymagane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t powinien być wyposażony w homologowane osłony boczne

zapobiegające dostaniu się niechronionego uczestnika ruchu drogowego między osie tego pojazdu.

10. Przepisu ust. 9 nie stosuje się do ciągnika siodłowego, przyczepy dłużycowej, pojazdu specjalnego o konstrukcji

uniemożliwiającej ich umieszczenie oraz pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 18 listopada 1999 r. i pojazdu

Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej3)

 

 

d) błotników nie wymaga się w pojeździe nietypowej konstrukcji;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.