Skocz do zawartości

Zmiana konstrukcyjna pojazdu ciężarowego na pojazd specjalny


Jarek
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych kolegów!!!

Mam pewien problem i mam nadzieje ze pomożecie mi go rozwiazać.A mianowicie był u mnie dzisiaj pan ,który przerobił samochód marki Mitsubishi L300 z samochodu ciężarowego o liczbie osób 3.Na POJAZD DO PRZEWOZU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.Ma oczywiście zaświadczenie z zakladu ,który takich przeróbek konstrukcyjnych mógł dokonać.W obecnej chwili w samochodzie znajduje sie pięć miejsc siedzących ,plus krzesło kardiologiczne które po rozłorzeniu jest czymś w rodzaju noszy(lezanki??),miejsce na mocowanie wózka inwalickiego ,plus najazdy umożliwiajace wjazd wózkiem,deska ratownicza(nosze),oraz butla z tlenem.Klient chce aby pojazd zakwalifikowac jako POJAZD SPECJALNY DO PRZEWOZU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.Co dla mnie juz jest wielka zagadka ,bo nie ma takiego pojazdu według dziennika ustaw 192.ja bardziej podciagnąłbym to pod POJAZD SPECJALNY SANITARNY.Ale teraz moze mi podpowiecie jakie warunki ma spełniac taki pojazd (sanitarny)??.A tak w ogóle to mam stracha sie za to zabierac idzie to do takiego WK ze napewno bedzie z tego niezły dym.Pozwoliłem sobie dzisiaj zadzwonić do WK i podpytać ,i z tego co usłyszałem to nie sa Oni za bardzo przychylnie do tego nastawieni i czekaja co ja zrobie.A klient tez nie chce popuscić i oczekuje podstaw prawnych w razie odmowy wykonania takiego badania.Moze macie jakies informacie, które uniemożliwiaja taka zmiane,zebym sie później nie zdziewił jak WK mi cos zarzucił.Panowie czekam na Wasze opinie i podopwiedzi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SAMOCHÓD SANITARNY - pojazd samochodowy kategorii M, przeznaczony do transportu osób chorych lub rannych, wyposażony w urządzenia medyczne niezbędne w tym celu. (pkt 5.3 Dz. U. z 2004r. Nr 5, poz. 30)

 

=I TU PYTANIE DO POGOTOWIA RATUNKOWEGO LUB FORUMOWICZÓW PONIEWAŻ PODOBNY ZAPIS ISTNIEJE W SAMOCHODZIE POGRZEBOWYM A TU DZ. U. Z 2005R. NR 38, POZ. 362 OKREŚLIŁ SPECJALNE WYMAGANIA DLA SAMOCHODU POGRZEBOWEGO. BYĆ MOŻE TAKIE SAME WYMAGANIA OKREŚLIŁ JAKIŚ INNY PRZEPIS MINISTRA ZDROWIA ODNOŚNIE POJAZDÓW SANITARNYCH.=

 

Kategoria M - pojazd samochodowy mający conajmniej 4 koła i zaprojektowany i wykonany do przewozu osób, w tym:

M1 - samochody osobowe- pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające nie więcej niż 8 miejsc w dodatku do siedzenia kierowcy;

M2- autobusy

M3- autobusy

 

załącznik Nr 4 cyt. rozp.

 

rodzaj pojazdu: samochód specjalny kod 07

podrodzaj: bez podziału

przeznaczenie pojazdu specjalnego: sanitarny kod 521

 

istnieje też tabela nr 4 i

przeznaczenie: przewóz osób niepełnosprawnych kod 704

rodzaj pojazdu inny niż specjalny (i tu nie jestem pewien jaki- przypuszczam, że kategori M)

 

Szczerze mówiąc słyszałem, że tylko fabrycznie wyprodukowane pojazdy spelniają wymogi do przewozu osób niepełnosprawnych ale osobiście nie znam tych wymogów - przypuszczam, że wydał je Minister Zdrowia.

 

(Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)

§ 28. 1. Karetka sanitarna powinna mieć barwę białą, kremową lub żółtą samochodową z niebieskim pasem wyróżniającym; dla karetki reanimacyjnej dopuszcza się dodatkowo pasy wyróżniające barwy czerwonej, umieszczone wokół dachu oraz bezpośrednio pod pasem barwy niebieskiej.

Ponadto karetka sanitarna jako pojazd uprzywilejowany musi spełniać warunki dodatkowe określone w rozdziale 8 Dz. Nr 32.

 

Słyszałem (na co nie znam przepisu), że pojazd do przewozu osób niepelnosprawnych powinien mieć oświetlone stopnie i posiadać windę do załadunku wózków inwalidzkich. Na to musi mieć dozór techniczny. Do tego oznakowanie jako pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych. Ale jak nadmieniłem słyszałem tylko o fabrycznych takich pojazdach.

Może ktoś ma dostęp do wymogów dla pojazdów do przewozu osób niepełnosprawnych. Bo jak mam znowu zawracać głowę mojemu szefowi to się grubo zastanawiam bo jesteśmy przed podzialem premii i jak znowu usłyszy, że na forum coś wymyślili to wolę poczekać. :lol:

 

Osobiście jak bym był niepełnosprawny to chciałbym być wożony Mitshubishi L300, ale to chyba terenówka i tu podpytałbym wpierw Mitshubishi Poland czy przewidział przerobienie tego pojazdu (płyta podłogowa i montaż siedzeń) do przewozu osób niepełnosprawnych lub jako karetka sanitarna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A klient tez nie chce popuscić i oczekuje podstaw prawnych w razie odmowy wykonania takiego badania

 

myśle ze kolega powinien podeprzeć w tym przypadku opinią rzeczoznawcy. po to w końcu są

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro mi żonka sprawdzi w programie POJAZD w komunikacji, jak tam mają. Jak się nie mylę to sam. osobowy kombi ma możliwość wpisania przeznaczenia jako do przewozu osób niepełnosprawnych (nie mylić z pojazdem którego właścicielem jest osoba niepełnosprawna). Ale jutro napiszę dokładnie i jak to się u nas załatwia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chciałbym zauważyć,że jako diagnosci poruszamy sie w zakresie obowiązujących przepisów ujętych w Ustawie prawo o ruchu... i towrzyszących jej przepisach wykonawczych- tego musimy sie trzymać- pewnie , że mozemy zapoznać sie z przepisami dot. wyposażenia karetek,poj.do przewozu osob specjalnej opieki-niepełnosprawnych-ale nie wynika to z Ustawy

swoj problem Jarek musisz rozwiązać w oparciu o obowiązujące nas diagn. przepisy- a mając wątpliwość, zawsze możesz skorzystać z opini rzeczoznawcy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(Dz. U. z 2003r. Nr 192, poz. 1878 z późn. zm.)

30) w rubryce "ADNOTACJE URZĘDOWE" - wpisuje się następujące skróty odpowiadające treści adnotacji:

j) "SANITARNY - ...." - podając liczbę miejsc leżących w samochodzie sanitarnym,

 

Miel;iśmy podobną sytuacje. Przepisy o rejestracji zobowiązują dokonać zapisu w przypadku pojazdu SANITARNEGO ilości miejsc do leżenia.

 

Pojazd ten jako sanitarny musi być przystosowany do przewożenia osób rannych więc zasadnym jest przystosowanie go do miejsc leżących.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robie trochę karetek zza granicy (pierwsze w kraju) i jedynym problemem jest to, że w dipie (tym nowym który wszedł niedawno) nie ma już rubryki "ilość miejsc leżących" i chciał nie chciał trzeba dopisać ręcznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana konstrukcji pojazdu jest uwarunkowana pewnymi przepisami. Samochody których wiek już nie pozwala na dalsze istnienie w WP zostają oddawane do AMW, a nadwozia specjalne sa przekładane na nowsze samochody.

Chodzi oczywiscie o Star 660 i Star 266. Aby dokonac takiej przekładki musi być opracowany przewodnik technologiczny lub jak kto woli plan konstrukcyjny zamiany samochodu ciężarowego na samochód specjalny.W planie ujmuje się proces technologiczny zamontowania nadwozia z uwzględnieniem rodzaju materiału, rodzaju śrub, nakretrk, podkładek i zawleczek, sposób osadzenia oraz przystosowanie nadwozia do wymogów ramy Star 266. Po opracowaniu i zatwierdzeniu przez odpowiedni organ kontrolny i opini rzeczoznawcy zostaje wymieniony DR i samochód podlega badaniu technicznemu gdzie oprócz P w DR dostaje zaświadczenie o zmianie konstrukcyjnej pojazdu. Tak się to odbywa u nas w armi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rodzaju śrub, nakretrk

 

Przepraszam, ale przypomniała mi się pewna historia z życia wzięta.

 

Przychodzi do nas właściciel linii autobusowej, że chce złożyć skargę na policjanta za to, że wlepił mandat kierowcy za zły stan techniczny i chcial zatrzymać dowód rejestracyjny za brak dokumentów homologacyjnych do montażu siedzeń w autobusie. Mandat nie był wysoki jakieś 50zł. No ale jak policjant śmiał żądać homologacji na śruby i nakętki. Kierowca opowiadał właścicielowi linii, że szukali z policjantem na drodze znaku CE na nakrętkach.

 

A że trochę z nimi jeżdżę zrobiłem konfrontację właściciel linii - kierowca autobusu i policjant z ruchu drogowego.

 

Okazało się, że kierowca nie miał kwalifikacji na drodze (zaświadczenia o spełnianiu wymogów ustawowych - badania lekarskie i psychologiczne) oraz wysadził pasażera w innym miejscu jak przystanek. Policjantowi który kończył służbę skończyły się protokoły z kontroli transportu drogowego więc pouczył kierowcę że następnym razem będzie 3000 z taryfikatora za wysadzanie pasażerów w innym miejscu niż przystanek a dostał 50 zł za brak wymaganych dokumentów przy sobie.

 

Kierowca chciał ukryć swój błąd czyli nie stosowanie się do pisemnego zobowiązania wobec właściciela linii, że będzie wysadzał ludzi tylko na przystankach (jak poza przystankiem to 3000zł płaci pracodawca), i że skończyły mu się badania lekarskie.

Zwalił więc na policjanta, że żąda homologacji na nakrętki i znaku CE i grozi, że jak nie będzie wyciągu z homologacji na śrubki to będzie 3000zł.

 

Kierowca nie wpadł na to, że właściciel pofatyguje się do urzędu i będzie obużony na policjanta o czym poinformuje mnie a w konsekwencji dojdzie do konfrontacji.

 

Ci kierowcy to zrobią wszystko by ratować własny tyłek, ale nie zawsze się to udaje. :mrgreen:

Jest to autentyczne zdażenie.

 

W pewnym momencie biorąc pod uwagę przekonujące twierdzenia zgupiałem i szukałem z nimi z lupą znaku homologacyjnego na nakrętce bo tak mnie przekonywał właściciel i kierowca. Jednak wszystko się wyjaśniło co było przyczyną tego zajścia. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
W pewnym momencie biorąc pod uwagę przekonujące twierdzenia zgupiałem i szukałem z nimi z lupą znaku homologacyjnego na nakrętce bo tak mnie przekonywał właściciel i kierowca.

 

nie dajmy się zwariować znak CE dotyczy urządzeń elektrycznych zasilanych sieciowo lub z bateri/akumulatora, tak przynajmniej cos słyszałem lub widziałem ale pewny na sto procent nie jestem

wszystkiego dobrego w nowym roku, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oznakowanie CE zostało wprowadzone przez Komisję Europejską, która ustaliła warunki stosowania znaku CE w zakresie różnych dyrektyw dotyczących tego znaku. Stosując oznakowanie CE, wytwórca lub jego przedstawiciel w UE deklaruje, że dany wyrób jest zgodny z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa, określonymi w dyrektywach oznakowania CE. Wytwórcy z poza UE mogą mianować importerów europejskich swoimi przedstawicielami w UE.

Znak CE jest obowiązkowy w krajach członkowskich UE :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

za przeproszeniem...każdy gamoń może wydrukować (kupić naklejkę naALLEGRO-widziałem:D ) lub wziąć numerator i pstryknąć to "CE" obojętnie gdzie dusza zapragnie. Podobnie z lampami produkowanymi przez prywatne firmy, które mają takie oznakowanie że i marsjanie je pewnie honorują. Skąd ja mam wiedzieć że tego znaku nie nałożyłą osoba lub podmiot nieupoważniony. LITOŚCI!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.