Skocz do zawartości

Przebudowa samchodu specjalnego - Camper


Drizzt

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Jakiś czas temu poruszałem temat budowy campera od podstaw, jednakże z powodu znacznej ilości przeszkód prawnych, postanowiłem, iż zakupię używany pojazd specjalny-kampingowy i go wyremontuję. Mam w związku z tym kilka pytań odnośnie zmian, które mogą zostać zakwestionowane na stacji diagnostycznej:

 

1.Przed pytaniami dotyczącymi zabudowy, mam jedno istotne odnośnie rejestracji: Czy jeżeli zakupię campera, który jest zarejestrowany np na 4 osoby i w świetle tych nowych przepisów o pasach nie spełnia wymagań, to czy wystarczy, iż przy zakupie przerejestruje go na 2 osoby, by stacja diagnostyczna nie odsyłała mnie na badanie mocowania pasów bezpieczeństwa w dodatkowych miejscach?

 

2.Czy dozwolone jest pokrycie zabudowy campingowej własną okładziną. Czasem widzę samochody, które mają np poprzyklejane monety, czy też zamocowaną jakąś formę okładziny imitującej drewno, bądź drewnianej. Stąd pytanie, czy są jakieś przeszkody prawne, przy których diagnosta mógłby podważyć taką ozdobę. Oczywiście zakładamy, że będzie zamocowana solidnie i nie będzie miała możliwości odpaść podczas jazdy.

 

3.Czy dozwolone jest wykonanie otworu w zabudowie campingowej, np na nowe okno, czy też na otwór wentylacyjny. Podejrzewam, że takie rzeczy w ogóle nie są kontrolowane (bo skąd byłoby wiadomo jakie otwory były wykonane przez firmę wykonującą zabudowę), ale wolę zapytać.

 

4.Co jest istotne przy wymianie okien – np na inny model. Czy wymagana jest tylko homologacja, czy też na coś jeszcze trzeba zwrócić uwagę?

 

5.Jak wygląda kwestia nacisków na osie, które kontrolowane są na stacjach. Zakładam, że muszę przed zakupem zbadać, czy są one poprawne, ale jakie są dopuszczalne odstępstwa i czego się wystrzegać w tej kwestii?

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1

 

przy zakupie przerejestruje go na 2 osoby
Co to znaczy? Myślisz, że przy rejestracji pojazdu możesz sobie zażyczyć dowolnych danych?? :razz: Zmian w dowodzie dokonuje się tylko na podstawie badania z opisem zmian.

 

Inna sprawa, że nowe przepisy nie dotyczą zmian dokonywanych w samochodach specjalnych (takich jak kamper).

 

Ad.2

 

Nie ma wyraźnych przeciwwskazań przy zrobieniu tego z głową (wystające, niebezpieczne elementy itp.) i nie przekroczeniu innych warunków technicznych (wymiary, masa itd.)

 

Ad.3

 

Tak jak mówisz - wielce prawdopodobne, że nikt tego nie zauważy, więc... inna sprawa, że otwór taki trzeba zrobić z głową - wykonanie go w miejscu, który w widoczny sposób naruszy np. konstrukcję nośną, stabilność, integralność zabudowy zawsze może być zakwestionowane i na pewno nie jest bezpieczne.

 

Ad. 4 Tak - szyby powinny być homologowane. Reszta jak wyżej.

 

Ad.5

 

Bez przesady z tym, że musisz sprawdzić. W sumie to niby jak w takich normalnych warunkach?

Generalnie naciski NIE MOGĄ przekroczyć tego, co jest wpisane w dowodzie auta jako największy dop.nacisk i powinno to widnieć też na tabliczce pojazdu. Nie ma tu żadnych odstępstw.

Wystrzegaj się, jeśli auto w rzeczywistości tene parametr z DR i TZ przekracza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Przed pytaniami dotyczącymi zabudowy, mam jedno istotne odnośnie rejestracji: Czy jeżeli zakupię campera, który jest zarejestrowany np na 4 osoby i w świetle tych nowych przepisów o pasach nie spełnia wymagań, to czy wystarczy, iż przy zakupie przerejestruje go na 2 osoby, by stacja diagnostyczna nie odsyłała mnie na badanie mocowania pasów bezpieczeństwa w dodatkowych miejscach?
Pojazd zarejestrowany podlega regulacjom prawnym ze względu na dzień pierwszej rejestracji czyli jeżeli z powyższego warunku nie musi posiadać pasów na którymkolwiek siedzeniu to po prostu nie musi. Zmiana ilości miejsc podlega badaniu technicznemu.
2.Czy dozwolone jest pokrycie zabudowy campingowej własną okładziną. Czasem widzę samochody' date=' które mają np poprzyklejane monety, czy też zamocowaną jakąś formę okładziny imitującej drewno, bądź drewnianej. Stąd pytanie, czy są jakieś przeszkody prawne, przy których diagnosta mógłby podważyć taką ozdobę. Oczywiście zakładamy, że będzie zamocowana solidnie i nie będzie miała możliwości odpaść podczas jazdy. [/quote']Zdrowy rozsądek i wszystko będzie ok. Przykładowo oklejenie pojazdu folią (mam na myśli nadwozie, nie szyby) nie wpływa na bezpieczeństwo i konstrukcję tegoż, ale już przymocowanie elementu z tworzywa o nieregularnym kształcie i ostrych krawędziach będzie kończyło się wynikiem negatywnym.
3.Czy dozwolone jest wykonanie otworu w zabudowie campingowej' date=' np na nowe okno, czy też na otwór wentylacyjny. Podejrzewam, że takie rzeczy w ogóle nie są kontrolowane (bo skąd byłoby wiadomo jakie otwory były wykonane przez firmę wykonującą zabudowę), ale wolę zapytać. [/quote']I znów zdrowy rozsądek. O ile nie naruszy to elementów konstrukcyjnych czy nie osłabi np. ścian, można dokonywać takich modyfikacji. Nowe elementy oczywiście z homologacją.
4.Co jest istotne przy wymianie okien – np na inny model. Czy wymagana jest tylko homologacja' date=' czy też na coś jeszcze trzeba zwrócić uwagę? [/quote']Liczy się homologacja i właściwy montaż.
5.Jak wygląda kwestia nacisków na osie' date=' które kontrolowane są na stacjach. Zakładam, że muszę przed zakupem zbadać, czy są one poprawne, ale jakie są dopuszczalne odstępstwa i czego się wystrzegać w tej kwestii? [/quote']Naciski to już kwestia OKRD, bo tak naprawdę na SKP się ich nie kontroluje. Oczywiście widząc zabudowę, która spowoduje podejrzenie przekroczenia DMC, a zatem i nacisków, to podczas BT mogę je sprawdzić. W pozostałych wypadkach jest to tylko weryfikacja zapisów DR z TZ.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj uważnie i pytanie i odpowiedź. Autor pyta nie tylko o okno, a odpowiedź jest, że "element" ma mieć homologację. W przypadku kratki wentylacyjnej trudno będzie raczej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.3

Tak jak mówisz - wielce prawdopodobne, że nikt tego nie zauważy, więc... inna sprawa, że otwór taki trzeba zrobić z głową - wykonanie go w miejscu, który w widoczny sposób naruszy np. konstrukcję nośną, stabilność, integralność zabudowy zawsze może być zakwestionowane i na pewno nie jest bezpieczne.

Wiedziałem, że jak będzie coś o kamperze to na pewno pojawią się takie kwestie. Dobrze, że nie ma już mowy o odpowiednich obliczeniach jak to w innych tematach bywało...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Ad.2

 

Nie ma wyraźnych przeciwwskazań przy zrobieniu tego z głową (wystające, niebezpieczne elementy itp.) i nie przekroczeniu innych warunków technicznych (wymiary, masa itd.)

Do tego należy zadbać aby materiał użyty do pokrycia nadwozia nie powodował nadmiernych refleksów i nie oślepiał oraz nie wprowadzał w błąd innych uczestników ruchu a zatem należy wystrzegać się stosowania foli lustrzanych, odblaskowych czy fluoroscencyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony takie elementy są przecież elementami innych pojazdów - czasem wręcz są wymagane.

 

- pojazdy są często pokrywane metalami lub kamieniami szlachetnymi - na pewno występuje to refleks światła (choćby słynne złote lambordżini rozbite ostatnio w Warszawie)

- folie lustrzane na wybranych szybach są dopuszczane przecież

- elementy odblaskowe sa wymagane wręcz na wielu oznaczeniach pojazdów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- elementy odblaskowe sa wymagane wręcz na wielu oznaczeniach pojazdów

Aczkolwiek zabronione w przypadku pewnych grup pojazdów np. oznakowanie konturowe.

- folie lustrzane na wybranych szybach są dopuszczane przecież

Ale tylko gdy posiadają stosowny atest.

Namiastką tego co jest dopuszczone a co nie są przepisy odnośnie oznaczenia konturowego i grafiki zawarte w tabeli dotyczącej świateł w rozporządzeniu o warunkach technicznych, gdzie m.in. czytamy, że oznaczenie konturowe ma być wykonane z materiału odblaskowego klasy C a grafika może znajdować się tylko wewnątrz oznaczenia konturowego i może być wykonana z materiałów odblaskowych klasy D lub E. Jak widać przepisy dość szczegółowo określają te kwestie aczkolwiek życiowe podejście do tego tematu bywa czasami z goła odmienne. Doskonałym tego przykładem są znaczki polskiej flagi (często montowane przez kierowców jeżdżących poza granicami kraju) wykonane ze świateł odblaskowych w kolorze białym i czerwonym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.