Skocz do zawartości

Zmiana napędu z jednej na dwie osie


dreg35

Rekomendowane odpowiedzi

Dostałem zlecenie dokonania zmian w nadwoziu VW bus z 1990 roku i dołożenie przedniego napędu do wersji tylko z tylnym napędem . Dostałem jednak pytanie jak zalegalizować te zmiany w WK i SKP. Czy Polskie prawo w ogóle przewiduje taką możliwość dołożenia napędu?

Te pojazdy występowały w wersjach z napędem zarówno na 2 jak i na 4 koła . Dokonywałem zmian związanych z przeznaczeniem ale nie z napędem. Czy jest możliwość zalegalizowania tej zmiany jak np. zmiany silnika bo nie znalazłem nigdzie informacji na ten temat .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawnie nie ma zakazu takiej zmiany, lecz ktoś musi to podpisać (diagnosta) i od tego bym zaczął, diagnosta może zażyczyć sobie opinii rzeczoznawcy w tej materii....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli w wyniku dokonanej zmiany nie zmieni się znacząco masa własna pojazdu to nie będą to zmiany konstrukcyjne, bo w dowodzie rejestracyjnym NIC SIĘ NIE ZMIENI od strony formalnej.

W praktyce natomiast:

- nawet jak masa się zmieni diagnosta i tak tego nie sprawdza w ramach OBT

- sposób przeniesienia napędu nie interesuje ani diagnosty ani WK

- większość osób - w tym diagnostów - nie rozróżni, że w aucie dokonano przeróbki i pojazd fabrycznie mógł w takiej konfiguracji nie występować...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy dzięki za podpowiedzi ale dla mnie legalna zmiana konstrukcyjna to zmiana silnika bądź zmiana na osobowy czyli to co i jak określają przepisy. Różnice w konstrukcji nadwozia znam i są widoczne na pierwszy rzut oka jak i takie których nie zobaczy się bez cięcia ale chodziło mi tylko o prawny aspekt. Te samochody w numerze vin miały info czy były z napędem na 2 czy na 4 koła więc nawet oglądać samochodu nie trzeba było żeby wiedzieć .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... ale chodziło mi tylko o prawny aspekt. Te samochody w numerze vin miały info czy były z napędem na 2 czy na 4 koła więc nawet oglądać samochodu nie trzeba było żeby wiedzieć .

 

Przepisy nie zabraniają dokonywania zmian konstrukcyjnych. Wg prawa zmiana konstrukcyjna, która powoduje, że należy cokolwiek robić z "papierami" to taka, która powoduje zmiany w danych zawartych w DR. Nie są to dane zawarte w Vin tylko w dokumencie. Nie ma znaczenia co jest zawarte w numerze nadwozia skoro pojazd przeszedł zgodne z prawem zmiany w konstrukcji. Jedynie może spowodować problem w zamawianiu części zamiennych ale to już zmartwienie właściciela.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masa własna się pewnie troche zmieni, ale nie wiem czy jest sens zgłaszać się na stacje bo zobaczcie, że 2 miliony pojazdow w Polsce które posiadaja instalacje gazowa tez po montażu nie zgłosily się na stacje, a tez przecież masa wlasna się zmienila :D Instalacja przecież troche waży, zwłaszcza CNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solaris, tylko akurat nasze przepisy wyraźnie mówią, że montaż instalacji LPG/CNG nie jest zmianą konstrukcyjną, czyli założono, że nie zmieni się masa własna tzn. nie będziemy jej zmiany brali pod uwagę w świetle prawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

1990 to VW T3 i w tym modelu różnice między wersją z napędem tylko na tył a 4x4 są bardzo istotne, praktycznie nie ma technicznej możliwości (a przede wszystkim się nie opłaca) "dołożenia" napędu. Obstawiam na 98%, że klient ma oryginalne Syncro (czyli 4x4) bez papierów i papiery ze zwykłej wersji. Różnice są tak znaczne, że przeróbka właściwie odpada. W wersji Syncro nad przednim mostem jest rama szczątkowa, zbiornik paliwa (który normalnie jest w tym miejscu) jest z tyłu (a więc ewentualną przeróbkę łatwo wykryć, bo normalnie wlew jest nad przednim prawym kołem tuż przed słupkiem B, a w Syncro na tylnym prawym błotniku), inne są elementy zawieszenia, trzeba wymienić skrzynię biegów i mieć przedni most z przełożeniem odpowiednim do skrzyni (były różne konfiguracje) itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze wiedzieć i warto sprawdzić czy faktycznie nie został przełożony fragment nadwozia z nr VIN i TZ.

 

Natomiast dołożenie do ciągnika jest popularne i czasem warte zachodu, zmienia się jednak masa, rozmiar przednich kół itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.