Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Zaloguj się, aby obserwować  
Majdan

Oznaczenie pojazdów ADR i inne zagadnienia

Polecane posty

Majdan

Witam ponownie wdzystkich.

Niestety za pierwszym podejściem nie udało się zdać ADRów, więc przed kolejnym terminem 5.09 pasowałoby się douczyć. Po pierwsze chciałbym na konkretnych przykładach wiedzieć, który to pojazd EX II, EX III, FL czy AT. Drugie pytanie to to czy nas tylkp obowiązuje ADR 2017? Bo rozwiązując jakiś test wydawało mi się że odppwiedź widziałem w ADR 2015. I jeszcze ostatnia rzecz jest pytanie 37 w vademecum o pojazd DMC powyżej 16 T, ładunek butle z gazem palnym w ilości 10 000. Tam jest pytanie co musi posiadać, a ja zapytam który to pojazd według klasyfikacji?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No ale to tak nie działa, że się rzuci okiem na samochód i już się wie. Są podane definicje i OK. Potem należy spojrzeć na konstrukcję/wyposażenie i już jaśniej robi się. Należy pamiętać, że pojazdy ADR to także przyczepy. Łatwo jest odróżnić cysternę na mleko od tej na wodę, albo od tej co paliwo na CPN przywozi. Łatwo jest odróżnić wywrotkę od paki/skrzyni plandeką krytej. Ogólnie wiadomo, że wywrotka niewypałów nie może przewozić. Ale jak stwierdzić, że na taką pakę/skrzynię pod plandeką można załadować  materiał wybuchowy niebezpieczny?

No i tu z pomocą przychodzą właśnie te szczegóły dotyczące wyposażenia pojazdu oraz jego konstrukcji opisane w części dziewiątej Umowy ADR. Niektóre z tych pojazdów są całkiem różne, a niektóre mają wspólne funkcje. I tak pojazd MEMU nigdy nie będzie pojazdem EX/II lub EX/III i odwrotnie, czyli pojazd przewożący materiały wybuchowe nie będzie pojazdem wytwarzającym materiały wybuchowe. Te pojazdy są całkiem różnych zastosowań, całkiem różnych konstrukcji. Jedne jeżdżą po kopalniach z materiałem do strzelania, a drugie po lasach niewypały zbierają. To tak z grubsza aby, a dalej to... hmmm... i tak dalej... ;-) 

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
9 godzin temu, Majdan napisał:

jest pytanie co musi posiadać,

Badanie ADR zaczyna się od tego co dany pojazd ma wozić. Nie ma badania ADR ogólnego. Klient na SKP ma się określić jaki materiał niebezpieczny będzie woził a Twoim obowiązkiem jest jego odszukanie w wykazie i zweryfikowaniu jakiego rodzaju ma być pojazd. Wówczas przystępujesz do sprawdzania czy dany pojazd spełnia wymagania konstrukcyjne. 

  • Piwo 1
  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Jeśli pasuje poszukam przez weekend zdjęć poglądowych w "swoich archiwach", ale daj znać np przez PW, czy dalej aktualne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Tak myślę sobie, że sens pytania jest całkiem odwrotny od odpowiedzi udzielonej przez Kolegę @adama1501, chociaż zbieżny z tym co powiem.
Wnoszącemu zaiste idzie o to, skąd autor ściągawki zapodanej przez Kolegę @leski66 wziął wytyczne do niej. Wnoszącemu idzie zaiste o to, skąd producent wie jak przysposobić/homologować pojazd, który materiały niebezpieczne będzie woził. I po mojemu dla nich obu ściągawką jest dział 9 umowy ADR - konstrukcja i wyposażenie.
W problemie kryje się podtekst, który zobrazuję deko przykładowo, jak będąc na placu w Zakładach Azotowych w Puławach odgadnąć, który samochód co i jak wozi, a żadnych adeerowskich blach nie nosi, bo na pusto i spokojnie na parkingu sobie stoi. Tu chodzi o to, jak odgadnąć, które podwozie samochodu/przyczepy/naczepy przystosowane jest do jakiej i dlaczego takiej cysterny. A wiadomo, że w jednej cysternie jest ropa, a w innej czekolada lub klej, a może i woda sodowa... Już nie wspomnę  jak rozpoznać/zdefiniować goły ciągnik siodłowy. Tu chodzi o to, że przykładowo stoi na parkingu u delaera sportowe coupe dwudrzwiowe i kombi pięciodrzwiowe - pytanie: jak zgadnąć, który z nich  może być przysposobiony na taksówkę i gdzie są takie wytyczne?
No takie moje zdanie w tej sprawie. Narazie.  ;-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
12 godzin temu, Majdan napisał:

pojazd DMC powyżej 16 T, ładunek butle z gazem palnym w ilości 10 000. Tam jest pytanie co musi posiadać, a ja zapytam który to pojazd według klasyfikacji?

Żaden! To pojazd przewożący sztuki przesyłki i nie zalicza on się do żadnej grupy pojazdów ADR. Musi posiadać tylko odpowiednie oznakowanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Majdan

Czyli pojazdy co przewoza butle z gazem nigdy nie sa z grupy ADR?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Pojazdy są tak ładowane w sztuki przesyłki aby nie podlegał ustawie. Dla danego typu ładunku są określone masy lub sztuki które dla których wystarczy tabliczka 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Jest z grupy ADR, ale ta grupa nie interere diagnosty. Trzeba uważnie przeczytać choćby objaśnienia do zaświadczenia z naciskiem na pojemności. Stacji Kontroli nie interesują sztuki przesyłki jak butle z gazami, czy aerozolami pod pachy.

Tu fragment objaśnień jakim pojazdom należy się dodatkowe adeerowskie badanie:

Skreślić oznaczenia typów, którym pojazd nie odpowiada.
Odpowiednio do wyniku badania uprawniony diagnosta stwierdza w zaświadczeniu, że pojazd odpowiada warunkom technicznym podanym w załączniku B do umowy ADR dla określonych w tym załączniku następujących typów pojazdów:

No i niżej wymieniono te typy:

1) „FL” – oznaczającego:

2) „OX”:

3) „AT” - oznaczającego:

4) „EX/II” -

5) „EX/III” -

6) „MEMU” -

2 minuty temu, IVVO napisał:

Pojazdy są tak ładowane w sztuki przesyłki aby nie podlegał ustawie. Dla danego typu ładunku są określone masy lub sztuki które dla których wystarczy tabliczka 

 

- jak to nie podlegał, jakiej ustawie? O.o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Majdan

Mam jeszcze jedno pytanie w tej całej dyskusji. W Vademecum jest pytanie nr. 55. 
Na OSKP przyjeżdża samochód skrzyniowy i kierowca oświadcza, że w DPPL powyżej 1000 l każdy będzie pierwszy raz przewoził bardzo groźny towar niebezpieczny klasy 3, I grupa pakowania, temperatura zapłonu poniżej 500 stopni C, a temperatura wrzenia 350 stopni C. Pojazd powyżej 16 t, skrzyniowy zarejestrowany po raz pierwszy w 2002 r. Czy mam rozumieć że to też nie jest pojazd z grupy ADR, tylko ma mieć specjalne oznaczenie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Nie wiem jak to powiedzieć... Pod ADR podlega wszystko co jest zapodane w dwóch tomach umowy, a więc ładunki, opakowania, pudła, aerozole, kartony, baniaki, skrzynie, kufry, paki… pojazdy. Nie zapominając, że te niebezpieczne zajzajery transportuje się nie tylko samochodami. Pod ADR podpada nawet doradca DGSA.

Natomiast z pozycji badań technicznych, z pozycji stacji kontroli, z pozycji diagnosty badaniu podlegają tylko te pojazdy/jednostki transportowe tak dziwnie zdefiniowane jak FL, OX, AT, EX/II, EX/III, MEMU.

W dowodzie rejestracyjnym pojazdu nie ma żadnych informacji na temat przewożonych ładunków, dlatego tu racja dla Kolegi @adama1501, że to klient czasami musi coś podpowiedzieć.

Nas interesują gołe ciągniki pod ADR, gołe przyczepy, gołe naczepy. Nas interesują podwozia/nadwozia pojazdów z cysternami, pojemnikami, silosami zespolone w jednolitą całość jako skompletowane jednostki transportowe.

Natomiast takie rzeczy jak butle z gazem domowym/technicznym, aerozole, kwasy, szampony jako sztuki przesyłki to już nie, bo nie. Te ładunki, te sztuki przesyłki raz są na takim pojeździe, a raz na innym, a dla nas, dla procesu badania to najzwyklejsza skrzyniowa ciężarówka jest i nie ma mowy o jej badaniu pod ADR.

Nas (badań) nie interesują kontenery/kontenery-cysterny, bo tak naprawdę, to piorun jeden wie, co w nich transportowane jest. Kontener/cysterna-kontener to też tylko ładunek, co nie. Ale jak już przyjedzie na stację przyczepa podkontenerowa i klient wnosi potrzebę wykonania dodatkowego ADR-badania, bo na tej przyczepie w kontenerze/cysternie-kontenerze raz to ustrojstwo mu załadują, a drugim razem tamto, no to trzeba wkoło auta polatać i wszystko co do wyposażenia i konstrukcji pojazdu posprawdzać. Czyli jasno z tego wynika, że chodzi o pojazd – tu o naczepę.

Trzeba też wiedzieć, że w zależności od rodzaju asortymentu, od wielkości/pojemności pojemnika lub cysterny, panujących ciśnień w środku, oraz sposobu za/i rozładunku bywają potrzebne do okazania specjalne protokoły i decyzje zezwalające na eksploatację tych urządzeń.

 

Dla przykładu:

1. Jednostka transportowa i tu nas powinno zainteresować wszystko łącznie z protokołami i decyzjami na cysterny o ile dotyczą:

 

SchwarteJansky_Header_9.jpg

 

 

2. Kompletna jednostka transportowa i tu nas interesuje ciągnik plus naczepa (bez kontenera):

 

DenHartogh_kontenery.jpg

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Majdan

Dzieki kolego teraz mi to szerzej zobrazowales i wydaje mi sie to zrozumiale. A jak bedzie okaze sie w srode😊

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
IVVO
Dnia 1.09.2018 o 10:24, Paprock napisał:

jak to nie podlegał, jakiej ustawie?

Paproczku - piszę skrótami bo nie mam czasu na takie ładne elaboraty jak TY😎 - nie zawszę zauważę, że osoba pisząca post uczy się dopiero 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Majdan

Mam  jeszcze jedno pytanie widzę taki zapis:
wymagania podane w 9.2.3.1.1 (wyposażenie układów hamulcowych zgodne z Regulaminem Nr 13 EKG ONZ lub Dyrektywą 71/320/EWG) mają zastosowanie do wszystkich pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy (lub które zostały dopuszczone do ruchu, jeżeli rejestracja nie jest wymagana), po 30 czerwca 1997. 
Czy przez ten zapis mam rozumieć, że pojazdy o których wspominaliśmy powyżej, wszystkie powyżej 3,5 t, które będą przewozić towar niebezpieczny jak np butle z gazem muszą mieć ABS? Podpowiedzcie bo teraz to się już całkiem pogubiłem 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
17 godzin temu, Majdan napisał:

Czy przez ten zapis mam rozumieć, że pojazdy o których wspominaliśmy powyżej, wszystkie powyżej 3,5 t, które będą przewozić towar niebezpieczny jak np butle z gazem muszą mieć ABS?

Przewóz sztuk przesyłki cię nie interesuje! Pojazd przewożący butle to zwykle skrzyniowa ciężarówka, która pod katem badań technicznych nie ma nic wspólnego z ADR.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Majdan

To co to sa dokladnie te sztuki przesylek?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Kartony, butle skrzynie itp. 

Widzę, że dalej jakość szkoleń pozostawia dużo do życzenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
IVVO
Napisano (edytowany)

Sztuki przesyłki (tj. materiał w bębnach, kanistrach, butlach, beczkach, skrzyniach) mogą być załadowane:

- do pojazdów zamkniętych, kontenerów zamkniętych, 
- do pojazdów krytych opończą, kontenerów krytych opończą, 
- do pojazdów odkrytych lub kontenerów odkrytych.
Materiały niebezpieczne w sztukach przesyłki powinny być tak rozmieszczone i zabezpieczone w pojeździe, aby nie zmieniały położenia w trakcie jazdy. Ładunek może być zabezpieczony przed przemieszczaniem się przy pomocy pasów, przesuwnych przegród, regulowanych podpór, poduszek powietrznych czy materiałów przeciwpoślizgowych 
Sztuki przesyłki mające różne nalepki ostrzegawcze mogą zostać załadowane do tego samego pojazdu lub kontenera jedynie wtedy, gdy jest to dozwolone w umowie ADR. Podczas załadunku towarów niebezpiecznych należy ściśle przestrzegać zakazów ładowania razem w przeciwnym, bowiem wypadku można spowodować powstanie dużego zagrożenia podczas przewozu. 

Należy przestrzegać zasady, że każda butla z gazem klasy 2 powinna mieć metalowy kołpak. Jeśli są przewożone w pozycji leżącej, powinny być tak zabezpieczone, aby nie mogły się przetaczać, np. ułożone na drewnianych ramach z miękką wykładziną dostosowaną do średnicy butli, albo butle powinny być przegrodzone od siebie listwami z miękkiego drewna. Butle z gazem o pojemności do 150 l powinny być ułożone w poprzek lub wzdłuż, ale butle znajdujące się przy przedniej burcie skrzyni ładunkowej powinny być ułożone w poprzek skrzyni ładunkowej. 

Młodzierz wiedzą nie grzeszy - a za kurs 2 koła poszło

Edytowano przez IVVO
  • Piwo 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher
Napisano (edytowany)

Za to starzy (bardziej mi chodzi o doświadczenie niż wiek) pomagają i pomogą :D

Edytowano przez Mecher

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Coś mi się zdaję, że akurat to w tym zawodzie idzie w parze. No oprócz tak zatwardziałych oportunistów jak niejaki Paprock. :wink:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Majdan

Bo wiecie jak to wyglada w dzisiejszych czasach. Kase wziasc to byle szybko, zajecia zrobic tak samo. A reszte to macie tu "cudowne" Vademecum, poczytajcie bo tam wszystko pisze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Jak się nie ma blisko dużej aglomeracji, to tak bywa często, że wyboru specjalnie nie ma.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Może i nie ma wyboru ale warto wcześniej podpytać o jakość szkoleń w danym ośrodku. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.