Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Zaloguj się, aby obserwować  
MS_PL

Osobowy a ciężarowy

Polecane posty

MS_PL

Witam serdecznie.

Niniejszym chciałbym zwrócić się do specjalistów z prośbą o informację w następującej kwestii:

Wszedłem w posiadanie samochodu Peugeot 206, z 2002 roku produkcji. Pojazd pochodzi z polskiego salonu i był od początku zarejestrowany jako 4-osobowy samochód ciężarowy. Właściciele zmieniali się bodajże trzykrotnie, samochód regularnie przechodził okresowe badania techniczne w różnych stacjach. Poza pierwszym nabywcą, użytkownicy byli prywatni, nie prowadzący działalności, tak samo i ja nabyłem pojazd do użytkowania w celach prywatnych. Chciałbym jednak używać go legalnie i bez kłopotów podczas przeglądów, a przepisy w kwestii małych aut ciężarowych zmieniały się kilkakrotnie, w ślad za zmianami przepisów skarbowych, związanych ze słynnym odliczaniem VAT-u. 

Jak wspomniałem, pojazd jest zarejestrowany na 4 osoby. Siedzenia wyglądają na oryginalne, pasów jest pięć. Za tylnym siedzeniem nie ma żadnej kratki i nie widać żadnych śladów, które mogłyby wskazywać na to, że kiedykolwiek tam była. Z resztą w mikrym, 3-drzwiowym P206 ciężko byłoby jeszcze kratkę z tyłu wcisnąć. Co innego, gdyby to był 2-osobowy VAN. Poprzedni użytkownicy mówili, że kratki tam nie było, na przeglądach również nigdy nie było żadnych kłopotów, sprawdzano stan techniczny i nie zadawano pytań. Kratek do tego auta również nigdzie nie widziałem.

Proszę mi powiedzieć, jak to wygląda w świetle obecnych przepisów, ponieważ lubię być spokojny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Na podstawie obowiązujących przepisów w tym pojeździe powinna być zamontowana przegroda/kratka. Niestety stosowana praktyka li tylko potwierdza, że w tm auteczku krata była, lecz była to krata - niewidka.

Stan legalny równa się przegroda/krata. Co prawda są wyjątki od tej reguły, lecz niestety obowiązywały i obowiązują do dzisiaj ale dla samochodów rejestrowanych po raz pierwszy coś tak po kwietniu 2009 roku.

Kombiaki z 206 rodziny na bank kratę posiadały: https://sprzedajemy.pl/peugeot-206-sw-1-4-benzyna-lublin-2-6bea9f-nr53992562

Warto zapodać bardziej szczegółowe info, choćby numer homo z tabliczki/tabliczek, może z karty pojazdu numer świadectwa homologacji i takie tam sprawy...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Logen

Skoro jest 5 pasów to bezproblemowo można go przerobić na samochód osobowy. Wyjścia są 2. Albo pojazd uzupełnić o kratkę albo przerobić na osobowy. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Musisz sobie załatwić oświadczenie lub fakturę z dowolnego warsztatu, że to ona zdemontowała ci kratkę i założyła 5 pas (bo przecież de facto nie powinno go tam być), bo takiej zmiany nie można zrobić we własnym zakresie. Z tym jedziesz na OSKP wykonac badanie techniczne ze zmianami konstrukcyjnymi i w WK przerejestrowujesz pojazd na osobowy 5 miejscowy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
MS_PL

Dziękuję.

Czy warsztat demontujący kratkę musi mieć jakieś szczególne uprawnienia?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
3 minuty temu, MS_PL napisał:

Czy warsztat demontujący kratkę musi mieć jakieś szczególne uprawnienia?

W zasadzie może zrobić to każdy warsztat, który zajmuje się naprawą i konserwacją pojazdów samochodowych.

4 godziny temu, MS_PL napisał:

Siedzenia wyglądają na oryginalne, pasów jest pięć. Za tylnym siedzeniem nie ma żadnej kratki i nie widać żadnych śladów, które mogłyby wskazywać na to, że kiedykolwiek tam była

Kratka była dostarczona wraz z pojazdem a czy firma sprzedająca pojazd ją zamontowała to już inna kwestia. W P 2006 w miejscu środkowego pasażera na tylnej kanapie montowany był podłokietnik.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
fuks
Dnia 30.10.2018 o 19:35, MS_PL napisał:

Dziękuję.

Czy warsztat demontujący kratkę musi mieć jakieś szczególne uprawnienia?

który posiada w swoim PKD

50.20.A Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
13 minut temu, fuks napisał:

50.20.A Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych

To jest podpunkt dla pomocy drogowej .

Cytat

 

50.20 Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych; pomoc drogowa

 

45.20.Z bardziej pasuje .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Czy aby na pewno kod dobry?

Nie ważne. Ważna jest podklasa opisana przy konserwacji i naprawie pojazdów samochodowych:

Podklasa ta obejmuje

Podklasa ta obejmuje: - naprawy, konserwację i przebudowę pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), takie jak: - naprawy mechaniczne, - naprawy elektryczne, - naprawy elektronicznych systemów wtryskowych, - przeglądy, - naprawy nadwozia, - naprawy części, - mycie, polerowanie itp., - lakierowanie i malowanie, - naprawy szyb i okien, - naprawy siedzeń samochodowych, - naprawy opon i dętek, zakładanie lub wymiana, - wykonywanie zabiegów antykorozyjnych w pojazdach samochodowych, z wyłączeniem motocykli, - instalowanie części i akcesoriów w pojazdach samochodowych (niebędące częścią procesu produkcji), z wyłączeniem motocykli.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
fuks
37 minut temu, DARIO64 napisał:

To jest podpunkt dla pomocy drogowej .

45.20.Z bardziej pasuje .

pełna zgoda :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
janopassat

 

Dnia ‎2018‎-‎10‎-‎30 o 18:15, blakop napisał:

Musisz sobie załatwić oświadczenie lub fakturę z dowolnego warsztatu, że to ona zdemontowała ci kratkę i założyła 5 pas (bo przecież de facto nie powinno go tam być), bo takiej zmiany nie można zrobić we własnym zakresie. Z tym jedziesz na OSKP wykonac badanie techniczne ze zmianami konstrukcyjnymi i w WK przerejestrowujesz pojazd na osobowy 5 miejscowy.

Prawo o ruchu drogowym

Rozdział 2 Badania techniczne pojazdów.

11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3-5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:

3) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy

Proszę sobie przemyśleć jakie ma znaczenie "z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy" i po co jest to zastrzeżenie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Art 66

5) wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o których mowa w ust. 3a pkt 1; 

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: 

a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji, 

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. 

  • Polub 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
aboz

Ręce coraz bardziej opadają. Na niektórych to chyba tylko TDT pomoże.

Wysłane z mojego Moto G (5S) Plus przy użyciu Tapatalka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Ja to nawet nie bardzo wiem o co chodzi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Chodzi zapewne o umiejętność czytania prawa

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Łódź
8 godzin temu, janopassat napisał:

Proszę sobie przemyśleć jakie ma znaczenie "z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy" i po co jest to zastrzeżenie.

A w którym roku ustosunkujesz się do swojej wypowiedzi? Ile lat każesz nam czekać,aż znowu błyśniesz swoją mądrością?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
janopassat

 

14 godzin temu, Grzegorz Łódź napisał:

A w którym roku ustosunkujesz się do swojej wypowiedzi? Ile lat każesz nam czekać,aż znowu błyśniesz swoją mądrością?

Wolałbym pytanie w stylu,  jak byś zinterpretował ten przepis?. Bo z tym mamy duży problem.

Ten przepis jasno mówi że jeżeli zmiany konstrukcyjne wykonała firma która ma uprawnienia, to po raz drugi zmian konstrukcyjnych diagnosta na OSKP nie powinien robić i dlatego pojazd ten nie podlega temu badaniu.

A ty jak byś to zinterpretował?

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jast
3 minuty temu, janopassat napisał:

to po raz drugi zmian konstrukcyjnych diagnosta na OSKP nie powinien robić

I dlatego diagnosta poświadcza wykonanie zmian konstrukcyjnych poprzez wydanie zaświadczenia i wyniku pozytywnego "P".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Normalnie złota czcionka za tą interpretację :) Powinieneś jak najszybciej zrobić uprawnienia diagnostyka :-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
cezary

@janopassat a jak złożysz to w całość to skumasz?

4. Zabrania się dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
janopassat

Zmiana konstrukcyjna zmieniająca rodzaj pojazdu - ciężarowy na osobowy i odwrotnie.

Ten przepis mówi że zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu może tylko przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie lub na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji.

 

To znaczy że, Inne zmiany które nie zmieniają rodzaj pojazdu, może wykonać zwykły Janusz w swoim garażu i wtedy jedzie na OSKP do diagnosty na zmiany konstrukcyjne, bo przecież nie ma uprawnień a czasami i pojęcia.

 

Z tego przepisu wynika też, że jeżeli jest  zmiana rodzaj pojazdu (ciężarowy na osobowy), diagnosta na OSKP musi zażądać zaświadczenia że zmiany dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie, lub świadectwa homologacji i logiczne jest, zastosowanie zastrzeżenia art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy.

 

art. 66 ust. 4 pkt  6  stawia na równi świadectwo homologacji z  przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w tym zakresie, to cezary jeżeli jest świadectwo homologacji to też diagnosta poświadcza wykonanie zmian konstrukcyjnych poprzez wydanie zaświadczenia z wynikiem pozytywnym "P".  NIE SĄDZE.

Tutaj trzeba rozróżnić zwykły warsztat od przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie.

Według mojej wiedzy kod działalności gospodarczej PKD 45.20.Z ma uprawnienia do zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Łódź

A ja nadal nie wiem o co chodzi.

A najbardziej tego

3 godziny temu, janopassat napisał:

to po raz drugi zmian konstrukcyjnych diagnosta na OSKP nie powinien robić

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
markes30

Moim zdaniem:

1. Jeśli dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym,  z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy ( bez zmiany rodzaju pojazdu) to wystarczy samo badanie dodatkowe.

2.Jeśli dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym,  z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy ( i zmieniono  rodzaju pojazdu) to nie wystarczy samo badanie dodatkowe ma być jeszcze potwierdzenie, że zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. 

Taka jest interpretacja na egzaminie TDT.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No i najczęściej, jak nie zawsze, rozbierany jest zapis spod literki "b" właśnie.

Jak długo na tym forum żyję, tak nigdy problemu spod literki "a" nie spotkałem jeżeli chodziłoby o pozmianowe badanie. 

Nie wiem o co kaman! 

:?

 

Sorka @cezary, że się tak wciąłem, bo to do Ciebie było skierowane. Z resztą, wrócisz z ryb to odpiszesz.  ;-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

@janopassat - a powiedz - dużo takich zmian rodzaju pojazdu bez badania zrobiłeś w WK? :)

 

I jeszcze jakbyś mnie oświecił jak rozróżniasz zwykłe warsztaty, od tych uprawnionych.

 

Ja naprawdę żałuję, że Ty częściej i więcej nie udzielasz się na forum - kurcze - ale by było ciekawie :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.