Aneta170217 Napisano 6 Październik 2019 Napisano 6 Październik 2019 Na badanie techniczne stawił się w upoważnionej stacji kontroli pojazdów ciągnik samochodowy kategorii N3 z naczepą O4, na której będą przewożone cysterny odejmowalne. Zarówno ciągnik siodłowy, jak i naczepa wymaga dokonania dodatkowego badania technicznego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. Kierowca pojazdu właściciel deklaruje, że tym zestawem będzie przewoził towary niebezpieczne. Podaj: -jakie dokumenty ciągnika siodłowego i naczepy wymagane są do przedłożenia w stacji kontroli pojazdów -podaj zakres wykonywanego dodatkowego badania technicznego ciągnika siodłowego i naczepy -jakie dokumenty powinna wystawić stacja kontroli pojazdów po wykonanym badaniu technicznym. Proszę o pomoc.. Cytuj
Paprock Napisano 6 Październik 2019 Napisano 6 Październik 2019 Ani to w odpowiednim dziale, ani nic... Pewnie ze sto razy było przerabiane, tak w pytaniach o egzamin jak i w ADR dziale. No i zasadnicze podpowiedź-pytanie, to co mówi rozporządzenie w tej sprawie, bo tam wszystko jest rozpisane. Na koniec trzeba zgłębić jeszcze definicję cysterny odejmowalnej i powinno być po temacie. Rozumiem, że zestaw na stację przyjechał z cysterną odjętą. Cytuj
piter1973 Napisano 7 Październik 2019 Napisano 7 Październik 2019 W dniu 2019-10-06 o 20:50, Paprock napisał: przyjechał z cysterną odjętą. nie ma znaczenia . wszelkie oznakowania nalepkami ,tablicami itp. będą na cysternie odejmowalnej a nie na samej naczepie . W dniu 2019-10-06 o 19:40, Aneta170217 napisał: -jakie dokumenty ciągnika siodłowego i naczepy wymagane są do przedłożenia w stacji kontroli pojazdów dowody rejestracyjne . dodatkowo od ciągnika zaświadczenie o spełnieniu wymagań ADR ( zwalniacz , abs , ogrzewanie postojowe itp. ) a od naczepy zaświadczenie o ABS W dniu 2019-10-06 o 19:40, Aneta170217 napisał: podaj zakres wykonywanego dodatkowego badania technicznego ciągnika siodłowego i naczepy kłania się rozporządzenie 2089 w sprawie zakresu i sposobu badań ,par 3.1.9) . zależy tez od tego jaki rodzaj ADRów będzie wozony ( FL, AT , EX II , EX III , memu ). W dniu 2019-10-06 o 19:40, Aneta170217 napisał: -jakie dokumenty powinna wystawić stacja kontroli pojazdów po wykonanym badaniu technicznym. zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne zgodnie z zał nr 7 rozporządzenia Cytuj
Paprock Napisano 7 Październik 2019 Napisano 7 Październik 2019 Skoro nie ma znaczenia, to jaki ADR mu zrobić? Podpowiem, że klienta też nie ma albo się nie zna. W zastępstwie przyjechał i świadectwa dopuszczenia też nie pokazał, bo takiego obowiązku nie ma albo przyjechał na badanie celem zdobycia zaświadczenia z SKP aby przedstawić je w dozorze. Wiemy tyle, ile w pytaniu zapodano. Odejmowana cysterna i nic więcej. Szofera/właściciela bym w to nie mieszał. Cytuj
adam1501 Napisano 8 Październik 2019 Napisano 8 Październik 2019 8 godzin temu, Paprock napisał: Szofera/właściciela bym w to nie mieszał A kogo? Chyba użytkownik pojazdu wie co chce przewozić, diagnosta to nie wróżka. Cytuj
Paprock Napisano 8 Październik 2019 Napisano 8 Październik 2019 Zamiast wróżby, to w pytaniu jasno zawarto kliencką deklarację. Na egzaminie udzielisz odpowiedzi, że z użytkownikiem wywiad środowiskowy musisz przeprowadzić co do rodzaju transportowanego materiału? Jakoś producenci nie ograniczają się w homologowaniu do jednego typu ADR-pojazdu! Już @piter1973 wyżej zapodał, że nie ma znaczenia jak oznakowana jest cysterna (odjęta). Nie ma znaczenia, bo bez niej mógł przyjechać. A po drugie, to w cysternach odejmowalnych raz przewozi to, a raz tamto. Dlatego diagnosty obowiązkiem jest ogląd takiego pojazdu, co do każdego ADR-typu i określenie w zaświadczeniu, którym warunkom odpowiada. A nie na zasadzie "bo pan mi kazał". Mowa jest o egzaminie, a nie o szeryfowaniu z kanału. Coś ostatnio ten "szeryf" często tu pada. Czyje to ulubione powiedzonko? Od razu się przyznawać! Cytuj
adam1501 Napisano 8 Październik 2019 Napisano 8 Październik 2019 14 godzin temu, Paprock napisał: A nie na zasadzie "bo pan mi kazał". Przyjadę "drzewowozem" i będę chciał na promieniotwórcze, bo będę drzewo z Czarnobyla woził i co? Ja chcę a Pan robisz... Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 Oczywiście, że robię. A całej reszcie polecam wczytać się w odnośnik drugi do adeerowskiego zaświadczenia, w którym zero odwołań do życzeń klienta, za to czarno na białym wyraźnie stoi, co uprawniony diagnosta stwierdza! Cytuj
adam1501 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 Diagnosta stwierdza to o co prosi klient. Jeżeli przyjeżdżam i proszę o EX/II, to masz sprawdzić mój pojazd pod tym kątem. Natomiast jak przyjadę i poproszę o ADR (ogólnie, bez sprecyzowania konkretnego), to będziesz naginał po wszystkich typach pojazdów. Dlatego zawsze powtarzam, że diagnosta to nie wróżka i klient musi wyartykułować czego oczekuje od diagnosty. Na to powinni szczególnie zwracać uwagę adepci do zawodu, ponieważ nie czytają dokładnie pytania a potem "leją wodę" nie na temat. Jeżeli w pytaniu jest mowa o konkretnym typie pojazdu lub materiale przewożonym, to odpowiadamy zgodnie z pytaniem dla danego typu lub materiału. Gdy nia ma sprecyzowanego typu lub materiału odpowiadamy ogólnie o wszystkich typach i materiałach. Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 Ani zaświadczenie z badania, ani świadectwo dopuszczenia nie opiera się na wnioskach klienta. Tak jeden jak i drugi dokument obwarowany jest zasadami, które należy spełnić aby poprawnie go wystawić. Rzecz się dotyczy pojazdu, jego konstrukcji i dopuszczenie do przewozu NIEKTÓRYCH MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH. Niektórych materiałów, a nie, "niektórych pojazdów"! Tam, dawno przerabiany był podobny wątek: https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/8499-at-czy-fl/&do=findComment&comment=145353 Podobny i tylko wnoszący okazał się zdrowym rozsądkiem w podejściu do zagadnienia. Natomiast Wilki z Wall Street deko na wyrost zamieszały w to wszystko producenta wraz z homologacją. Oczywiście takie dokumenty istnieją i z pozycji stacji kontroli diagnosta może o nie jedynie uprzejmie poprosić. Mowa o pracy, a nie wymądrzaniu się na egzaminie. Szacun @adam1501, ale próbujesz mi wytłumaczyć oczywistą oczywistość, że jak przyjedzie na dodatkowe Nauka Jazdy z gazem, to żebym na gaz nie patrzył, bo klient nie życzy sobie. Przyjeżdża jednostka transportowa na dodatkowe-ADR, szofer coś pod nosem mamrota, o benzynie, o FL, o ropie... Subtelnie wkraczam mu w pół zdania i informuję, że jako uprawniony diagnosta wiem co mam robić. Dokonam oględzin samochodu wraz z wymaganymi producenckimi dokumentami i zaznaczę w zaświadczeniu, którym warunkom pojazd odpowiada lub nie. Taka moja rola. Taka moja robota. Pozostaje mi ubolewać, że kwestia homo poruszona przez Wilków nie ma odzwierciedlenia w przepisach co do sposobu, zakresu oraz dokumentów stosowanych przy badaniach. Cytuj
adam1501 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 39 minut temu, Paprock napisał: Subtelnie wkraczam mu w pół zdania i informuję, że jako uprawniony diagnosta wiem co mam robić. Dokonam oględzin samochodu wraz z wymaganymi producenckimi dokumentami i zaznaczę w zaświadczeniu, którym warunkom pojazd odpowiada lub nie To nie do końca tak, ponieważ pojazd może nie być pewnym typem co nie oznacza, że wynik zakończy się N. Klient nie będzie wnioskował o dany typ pojazdu i wówczas w zaświadczeniu go wykreślisz a nie napiszesz, że nie spełnia wymagań. Dlatego istotne jest co klient chce przewozić. Cytuj
piter1973 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 W dniu 2019-10-08 o 08:28, Paprock napisał: Na egzaminie udzielisz odpowiedzi, że z użytkownikiem wywiad środowiskowy musisz przeprowadzić co do rodzaju transportowanego materiału? tak . na praktycznym miałem właśnie ADR ( cysterna stała FL , AT ) . 16 godzin temu, adam1501 napisał: Przyjadę "drzewowozem" i będę chciał na promieniotwórcze, bo będę drzewo z Czarnobyla woził i co? Ja chcę a Pan robisz... ja tez zrobie badanie bez problemu . problematyczny może być wynik badania . 3 godziny temu, Paprock napisał: NIEKTÓRYCH MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH. w ciągniku siodłowym robisz pełne ADRy? czy wg życzenia klienta . ja chce tylko na FL, AT - wykonasz tak ? 3 godziny temu, Paprock napisał: Przyjeżdża jednostka transportowa na dodatkowe-ADR, szofer coś pod nosem mamrota, o benzynie, o FL, i takie zaświadczenie mamy mu wystawić . nie pełne bo ja , pan diagnosta wiem lepiej . Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 Diagnosta stwierdza, to stwierdza. Diagnosta, nie klient, petent, kierowca, właściciel. Diagnosta stwierdza! Dyspozycja krótka i treściwa. A z klientem to ja mogę sobie pogadać o oponach na zimę. Cytuj
piter1973 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 Godzinę temu, Paprock napisał: Diagnosta stwierdza! Dyspozycja krótka i treściwa. tu się z Toba nie zgodzę . masz stwierdzić czy mój pojazd spełnia wymagania ADR rodzaju jakiego ja potrzebuję . chcę np. FL to badasz pod FL i takie zaświadczenie proszę mi wystawić (nawet gdyby pojazd spełniał wszystkie kategorie ). Cytuj
michal_k Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 7 minut temu, piter1973 napisał: chcę np. FL to badasz pod FL i takie zaświadczenie proszę mi wystawić (nawet gdyby pojazd spełniał wszystkie kategorie ). Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie? Moim zdaniem Paprock ma rację. To nie właściciel decyduje co do zakresu spełniania warunków w ramach tego konkretnego badania - ADR. Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 @piter1973, @adam1501, szacun Panowie, ale wasze wypowiedzi przypomniały mi postawę w podstawowej szkole, że po co matematyka, chemia, fizyka i muzyka, jak ja piłkarzem będę. To tak samo jak idąc na okresowe badania, gdzie wymagany jest laryngolog jeden z drugim by podpowiedział prowadzącej pani doktor, że darujmy sobie uszy bo i tak jestem głuchy. Jest specjalista, jest zakres, są wytyczne a klient, pacjent, petent, uczeń nic nie gada - cicho siedzi. Nie ma potrzeby by marnował powietrze na jakieś wnioski, sugestie, podpowiedzi. 44 minuty temu, michal_k napisał: Moim zdaniem Paprock ma rację. - Też tak sądzę! Poza tym, w tabeli wszystko jest w punkcie pierwszym opisane jako jedno zdanie, żeby stosowną usterkę przydzielić. 1. Niespełnienie odpowiednich wymagań dotyczących konstrukcji i wyposażenia pojazdu typu FL, OX, AT, EX/II, EX/III, MEMU w zakresie: No i drugie: 2) Skreślić oznaczenia typów, którym pojazd NIE odpowiada. Odpowiednio do wyniku badania uprawniony diagnosta stwierdza w zaświadczeniu, że [...] To jest jedno badanie (patrz ustawa), jeden zakres (z dwóch tabel), jedna opłata i jeden pojazd (jednostka transportowa). Ma się rozumieć, że jedno zaświadczenie! A nie osobne dla MEMU, osobne dla EX/II, osobne dla EX/III, osobne dla FL, osobne dla AT, osobne dla OX - choć ten ostatni przestał istnieć w umowie ADR. Cytuj
adam1501 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 2 godziny temu, michal_k napisał: Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie? Klient wystąpił do producenta o potwierdzenie spełnienia wymagań dla typu np. EX/II (bo tylko taki typ go interesował) i takowe otrzymał, tylko na ten konkretny typ. Pojazd faktycznie spełnia wymagania dla wszystkich typów. Diagnosta wystawiając zaświadczenie z BT tylko na EX/II poświadcza nieprawdę? Czy może jednak należałoby w takim przypadku odstrzelić klienta po opinię rzeczoznawcy lub poświadczenie producenta, który wskazałby inne typy, które obowiązkowo powinny być zaznaczone w zaświadczeniu. Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 A skąd się nagle wzięło wystąpienie klienta do producenta? Poza tym, szanujący się producent wystawi kwit na wszystko, co auto spełnia, a nie na 'widzimisię' klienta. No i zasadnicza sprawa, w zakresie jasno podano jakich dokumentów uprawniony może wymagać. Reszta jako przekroczenie uprawnień może być potraktowane - choć w dobrej wierze - ale zawsze. Życie. Tu nie chodzi o nieznane dane lub nowe dane, bo akurat te na podstawie wytycznych i porównaniu ich ze stanem faktycznym powinny być rozpoznawalne. Są przecież cysterny wielokomorowe, w których co najmniej dwa różne materiały można przewozić. Są kontenery-cysterny, które mogą poradzić z trzema materiałami. Istnieje transport intermodalny gdzie nie wiadomo kto jaki ciągnik, jaką naczepę podstawi. Jak mantrę powtarzacie, klient chce to, klient chce tamto… A klient to takie stworzenie nieokiełznane, że jeszcze przed wyruszeniem na stację ma o pozytywnym wyniku święte przekonanie. I co, też ulegacie? Tu nie ma miejsca na gadki klienta! TU OBOWIĄZUJE SPOSÓB, ZAKRES I DOKUMENTY STOSOWANE!!! Cytuj
piter1973 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 4 godziny temu, michal_k napisał: Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie? dlaczego nieprawdę ? mam sprawdzić pojazd pod względem FL i pod tym względem sprawdzam . mam sprawdzić czy spełnia wymagania dla EXII to dla tych warunków sprawdzam . jak klient będzie chciał wszystko ( tak na wszelki bo może kiedyś będę memu wiózł ) to wtedy pod każdym kątem pojazd sprawdzę . Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 Ale pojazd ma być sprawdzony globalnie, bo tak stanowi ZAKRES, a nie życzeniowo bo klient ma taki kaprys. Jakim prawem diagnosta inne typu z zaświadczenia wykreśla, bo co, bo klient? Pytałem, na dodatkowym dla Nauki Jazdy zasilanej LPG nikt o decyzje/protokoły nie wnosi, bo klient tylko L sobie zażyczył? Cytuj
adam1501 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 1 godzinę temu, Paprock napisał: A skąd się nagle wzięło wystąpienie klienta do producenta? Bo ma pojazd co do którego ma wątpliwości czy może nim przewozić towary niebezpieczne. Zadał producentowi konkretne pytanie, dostał konkretną odpowiedź. 1 godzinę temu, Paprock napisał: No i zasadnicza sprawa, w zakresie jasno podano jakich dokumentów uprawniony może wymagać. Klient sam kładzie kwity przez nikogo nie proszony, żeby było sprawniej, pewniej, szybciej. 1 godzinę temu, Paprock napisał: Jak mantrę powtarzacie, klient chce to, klient chce tamto… Bo nie zawsze klient chce wozić wszystko. Jego interesuje tylko jeden typ pojazdu i tylko spełnienie wymagań dla jednego typu, bo przewozić będzie tylko jeden konkretny materiał niebezpieczny i chce otrzymać badanie tylko na to. Może? Czy nie? Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 Nie! Nie może. Klient może otrzymać zaświadczenie wypełnione zgodnie ze wzorem. Czyli to, co diagnosta stwierdza dla pojazdu a nie dla klienta. Punkt drugi objaśnień jasno mówi, że diagnosta ma skreślić oznaczenia typów, którym pojazd nie odpowiada! Pojazd nie odpowiada, a nie, że mu klient tak kazał!!! ??? Cytuj
adam1501 Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 A cóż jest niezgodnego ze wzorem w przypadku wystawienia zaświadczenia tylko dla jednego typu pojazdu. Twoimi słowami... diagnosta stwierdza, że spełnia warunki tylko dla jednego typu i o dziwo klient jest zadowolony, bo inny mu niepotrzebny. Będzie to zgodne z prawem? Czy też trzeba szukać dlaczego nie spełnia warunków dla pozostałych typów (bo domyślnie producent homologował go na wszelkie możliwe typy łącznie z wyjściem na prodiż) i wydać badanie z wynikiem N. Cytuj
Paprock Napisano 9 Październik 2019 Napisano 9 Październik 2019 (edytowane) Trzeba szukać czego nie spełnia i dopiero z zaświadczenia powykreślać. Tu nie ma krótkiej piłeczki, konferencji i pogaduszek klienckich. Rola klienta sprowadza się do ustawowego przedstawienia pojazdu do dodatkowego badania, a pozostała reszta jak zakres, ogląd, czynności kontrolne, wymagane dokumenty, to działka diagnosty. Albo zakres się respektuje, albo robi co chce. Nie jeden raz padło, że każdy robi jak chce i każdy dobrze. ? Wszystko sprowadza się do konstrukcji jednostki a nie przewożonych materiałów. Edytowane 9 Październik 2019 przez Paprock Cytuj
adam1501 Napisano 10 Październik 2019 Napisano 10 Październik 2019 8 godzin temu, Paprock napisał: 8 godzin temu, Paprock napisał: Trzeba szukać czego nie spełnia i dopiero z zaświadczenia powykreślać Czyli może pojazd otrzymać zaświadczenie na jeden typ pojazdu. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.