Skocz do zawartości

Ciągnik samochodowy kategorii N3 z naczepą O4 ADR


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Na badanie techniczne stawił się w upoważnionej stacji kontroli pojazdów ciągnik samochodowy kategorii N3 z naczepą O4, na której będą przewożone cysterny odejmowalne. Zarówno ciągnik siodłowy, jak i naczepa wymaga dokonania dodatkowego badania technicznego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. Kierowca pojazdu właściciel deklaruje, że tym zestawem będzie przewoził towary niebezpieczne. 

Podaj: -jakie dokumenty ciągnika siodłowego i naczepy wymagane są do przedłożenia w stacji kontroli pojazdów

-podaj zakres wykonywanego dodatkowego badania technicznego ciągnika siodłowego i naczepy

-jakie dokumenty powinna wystawić stacja kontroli pojazdów po wykonanym badaniu technicznym. 

Proszę o pomoc..

Napisano

Ani to w odpowiednim dziale, ani nic...

Pewnie ze sto razy było przerabiane, tak w pytaniach o egzamin jak i w ADR dziale.

No i zasadnicze podpowiedź-pytanie, to co mówi rozporządzenie w tej sprawie, bo tam wszystko jest rozpisane.

Na koniec trzeba zgłębić jeszcze definicję cysterny odejmowalnej i powinno być po temacie.

Rozumiem, że zestaw na stację przyjechał z cysterną odjętą.

;-)

  • Jacdiag changed the title to Ciągnik samochodowy kategorii N3 z naczepą O4 ADR
Napisano
W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 20:50, Paprock napisał:

przyjechał z cysterną odjętą.

nie ma znaczenia . wszelkie oznakowania nalepkami ,tablicami itp. będą na cysternie odejmowalnej a nie na samej naczepie .

 

W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 19:40, Aneta170217 napisał:

-jakie dokumenty ciągnika siodłowego i naczepy wymagane są do przedłożenia w stacji kontroli pojazdów

dowody rejestracyjne . dodatkowo od ciągnika zaświadczenie  o spełnieniu wymagań ADR ( zwalniacz , abs , ogrzewanie postojowe itp. ) a od naczepy zaświadczenie o ABS

W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 19:40, Aneta170217 napisał:

podaj zakres wykonywanego dodatkowego badania technicznego ciągnika siodłowego i naczepy

kłania się rozporządzenie 2089 w sprawie zakresu i sposobu badań ,par 3.1.9) . zależy tez od tego jaki rodzaj ADRów będzie wozony ( FL, AT , EX II , EX III  , memu ).

 

W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 19:40, Aneta170217 napisał:

-jakie dokumenty powinna wystawić stacja kontroli pojazdów po wykonanym badaniu technicznym. 

zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne zgodnie z zał nr 7 rozporządzenia

Napisano

Skoro nie ma znaczenia, to jaki ADR mu zrobić? Podpowiem, że klienta też nie ma albo się nie zna. W zastępstwie przyjechał i świadectwa dopuszczenia też nie pokazał, bo takiego obowiązku nie ma albo przyjechał na badanie celem zdobycia zaświadczenia z SKP aby przedstawić je w dozorze.

Wiemy tyle, ile w pytaniu zapodano. Odejmowana cysterna i nic więcej. Szofera/właściciela bym w to nie mieszał.

Napisano
8 godzin temu, Paprock napisał:

Szofera/właściciela bym w to nie mieszał

A kogo? Chyba użytkownik pojazdu wie co chce przewozić, diagnosta to nie wróżka. 

Napisano

Zamiast wróżby, to w pytaniu jasno zawarto kliencką deklarację.

Na egzaminie udzielisz odpowiedzi, że z użytkownikiem wywiad środowiskowy musisz przeprowadzić co do rodzaju transportowanego materiału?

Jakoś producenci nie ograniczają się w homologowaniu do jednego typu ADR-pojazdu!

Już @piter1973 wyżej zapodał, że nie ma znaczenia jak oznakowana jest cysterna (odjęta). Nie ma znaczenia, bo bez niej mógł przyjechać. A po drugie, to  w cysternach odejmowalnych raz przewozi to, a raz tamto. Dlatego diagnosty obowiązkiem jest ogląd takiego pojazdu, co do każdego ADR-typu i określenie w zaświadczeniu, którym warunkom odpowiada. A nie na zasadzie "bo pan mi kazał". Mowa jest o egzaminie, a nie o szeryfowaniu z kanału.

Coś ostatnio ten "szeryf" często tu pada. Czyje to ulubione powiedzonko? Od razu się przyznawać! :evil:

Napisano
14 godzin temu, Paprock napisał:

A nie na zasadzie "bo pan mi kazał".

Przyjadę "drzewowozem" i będę chciał na promieniotwórcze, bo będę drzewo z Czarnobyla woził i co? Ja chcę a Pan robisz...:cool:

Napisano

Oczywiście, że robię. A całej reszcie polecam wczytać się w odnośnik drugi do adeerowskiego zaświadczenia, w którym zero odwołań do życzeń klienta, za to czarno na białym wyraźnie stoi, co uprawniony diagnosta stwierdza!

Napisano

Diagnosta stwierdza to o co prosi klient. Jeżeli przyjeżdżam i proszę o EX/II, to masz sprawdzić mój pojazd pod tym kątem. Natomiast jak przyjadę i poproszę o ADR (ogólnie, bez sprecyzowania konkretnego), to będziesz naginał po wszystkich typach pojazdów. Dlatego zawsze powtarzam, że diagnosta to nie wróżka i klient musi wyartykułować czego oczekuje od diagnosty. 

Na to powinni szczególnie zwracać uwagę adepci do zawodu, ponieważ nie czytają dokładnie pytania a potem "leją wodę" nie na temat. Jeżeli w pytaniu jest mowa o konkretnym typie pojazdu lub materiale przewożonym, to odpowiadamy zgodnie z pytaniem dla danego typu lub materiału. Gdy nia ma sprecyzowanego typu lub materiału odpowiadamy ogólnie o wszystkich typach i materiałach. 

Napisano

 

Ani zaświadczenie z badania, ani świadectwo dopuszczenia nie opiera się na wnioskach klienta. Tak jeden jak i drugi dokument obwarowany jest zasadami, które należy spełnić aby poprawnie go wystawić. Rzecz się dotyczy pojazdu, jego konstrukcji i dopuszczenie do przewozu NIEKTÓRYCH MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH.

Niektórych materiałów, a nie, "niektórych pojazdów"!

 

Tam, dawno przerabiany był podobny wątek: https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/8499-at-czy-fl/&do=findComment&comment=145353

Podobny i tylko wnoszący okazał się zdrowym rozsądkiem w podejściu do zagadnienia. Natomiast Wilki z Wall Street deko na wyrost zamieszały w to wszystko producenta wraz z homologacją. Oczywiście takie dokumenty istnieją i z pozycji stacji kontroli diagnosta może o nie jedynie uprzejmie poprosić. Mowa o pracy, a nie wymądrzaniu się na egzaminie.

 

 

Szacun @adam1501, ale próbujesz mi wytłumaczyć oczywistą oczywistość, że jak przyjedzie na dodatkowe Nauka Jazdy z gazem, to żebym na gaz nie patrzył, bo klient nie życzy sobie.

Przyjeżdża jednostka transportowa na dodatkowe-ADR, szofer coś pod nosem mamrota, o benzynie, o FL, o ropie... Subtelnie wkraczam mu w pół zdania i informuję, że jako uprawniony diagnosta wiem co mam robić. Dokonam oględzin samochodu wraz z wymaganymi producenckimi dokumentami i zaznaczę w zaświadczeniu, którym warunkom pojazd odpowiada lub nie.

Taka moja rola. Taka moja robota.

 

Pozostaje mi ubolewać, że kwestia homo poruszona przez Wilków nie ma odzwierciedlenia w przepisach co do sposobu, zakresu oraz dokumentów stosowanych przy badaniach.

 

Napisano
39 minut temu, Paprock napisał:

Subtelnie wkraczam mu w pół zdania i informuję, że jako uprawniony diagnosta wiem co mam robić. Dokonam oględzin samochodu wraz z wymaganymi producenckimi dokumentami i zaznaczę w zaświadczeniu, którym warunkom pojazd odpowiada lub nie

To nie do końca tak, ponieważ pojazd może nie być pewnym typem co nie oznacza, że wynik zakończy się N. Klient nie będzie wnioskował o dany typ pojazdu i wówczas w zaświadczeniu go wykreślisz a nie napiszesz, że nie spełnia wymagań. Dlatego istotne jest co klient chce przewozić. 

Napisano
W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎08 o 08:28, Paprock napisał:

Na egzaminie udzielisz odpowiedzi, że z użytkownikiem wywiad środowiskowy musisz przeprowadzić co do rodzaju transportowanego materiału?

tak . na praktycznym miałem właśnie ADR ( cysterna stała FL , AT ) .

 

16 godzin temu, adam1501 napisał:

Przyjadę "drzewowozem" i będę chciał na promieniotwórcze, bo będę drzewo z Czarnobyla woził i co? Ja chcę a Pan robisz...:cool:

ja tez zrobie badanie bez problemu . problematyczny może być wynik badania .

 

3 godziny temu, Paprock napisał:

NIEKTÓRYCH MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH.

w ciągniku siodłowym robisz pełne ADRy?  czy wg życzenia klienta . ja chce tylko na FL, AT - wykonasz tak ?

 

3 godziny temu, Paprock napisał:

Przyjeżdża jednostka transportowa na dodatkowe-ADR, szofer coś pod nosem mamrota, o benzynie, o FL,

i takie zaświadczenie mamy mu wystawić . nie pełne bo ja , pan diagnosta wiem lepiej .

Napisano

Diagnosta stwierdza, to stwierdza. Diagnosta, nie klient, petent, kierowca, właściciel. Diagnosta stwierdza! Dyspozycja krótka i treściwa.

A z klientem to ja mogę sobie pogadać o oponach na zimę.

 

 

ADR zakres + objaśnienia.gif

Napisano
Godzinę temu, Paprock napisał:

Diagnosta stwierdza! Dyspozycja krótka i treściwa.

tu się z Toba nie zgodzę . masz stwierdzić czy mój pojazd spełnia wymagania ADR  rodzaju jakiego ja potrzebuję . chcę np. FL to badasz pod FL i takie zaświadczenie proszę mi wystawić (nawet gdyby pojazd spełniał wszystkie kategorie ).

Napisano
7 minut temu, piter1973 napisał:

chcę np. FL to badasz pod FL i takie zaświadczenie proszę mi wystawić (nawet gdyby pojazd spełniał wszystkie kategorie ).

 

Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie?

 

Moim zdaniem Paprock ma rację. To nie właściciel decyduje co do zakresu spełniania warunków w ramach tego konkretnego badania - ADR.

Napisano

@piter1973, @adam1501, szacun Panowie, ale wasze wypowiedzi przypomniały mi postawę w podstawowej szkole, że po co matematyka, chemia, fizyka i muzyka, jak ja piłkarzem będę. To tak samo jak idąc na okresowe badania, gdzie wymagany jest laryngolog jeden z drugim by podpowiedział prowadzącej pani doktor, że darujmy sobie uszy bo i tak jestem głuchy.

Jest specjalista, jest zakres, są wytyczne a klient, pacjent, petent, uczeń nic nie gada - cicho siedzi. Nie ma potrzeby by marnował powietrze na jakieś wnioski, sugestie, podpowiedzi.

 

44 minuty temu, michal_k napisał:

Moim zdaniem Paprock ma rację. 

 

- Też tak sądzę! ;-)

Poza tym, w tabeli wszystko jest w punkcie pierwszym opisane jako jedno zdanie, żeby stosowną usterkę przydzielić.

1. Niespełnienie odpowiednich wymagań dotyczących konstrukcji i wyposażenia pojazdu typu FL, OX, AT, EX/II, EX/III, MEMU w zakresie:

 

No i drugie:

2) Skreślić oznaczenia typów, którym pojazd NIE odpowiada.

Odpowiednio do wyniku badania uprawniony diagnosta stwierdza w zaświadczeniu, że [...]

 

To jest jedno badanie (patrz ustawa), jeden zakres (z dwóch tabel), jedna opłata i jeden pojazd (jednostka transportowa).

Ma się rozumieć, że jedno zaświadczenie! A nie osobne dla MEMU, osobne dla EX/II, osobne dla EX/III, osobne dla FL, osobne dla AT, osobne dla OX - choć ten ostatni przestał istnieć w umowie ADR.

Napisano
2 godziny temu, michal_k napisał:

Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie?

Klient wystąpił do producenta o potwierdzenie spełnienia wymagań dla typu np. EX/II (bo tylko taki typ go interesował) i takowe otrzymał, tylko na ten konkretny typ. Pojazd faktycznie spełnia wymagania dla wszystkich typów. Diagnosta wystawiając zaświadczenie z BT tylko na EX/II poświadcza nieprawdę? Czy może jednak należałoby w takim przypadku odstrzelić klienta po opinię rzeczoznawcy lub poświadczenie producenta, który wskazałby inne typy, które obowiązkowo powinny być zaznaczone w zaświadczeniu.

Napisano

A skąd się nagle wzięło wystąpienie klienta do producenta?

Poza tym, szanujący się producent wystawi kwit na wszystko, co auto spełnia, a nie na 'widzimisię' klienta.

No i zasadnicza sprawa, w zakresie jasno podano jakich dokumentów uprawniony może wymagać. Reszta jako przekroczenie uprawnień może być potraktowane - choć w dobrej wierze - ale zawsze. Życie. Tu nie chodzi o nieznane dane lub nowe dane, bo akurat te na podstawie wytycznych i porównaniu ich ze stanem faktycznym powinny być rozpoznawalne.

 

 

Są przecież cysterny wielokomorowe, w których co najmniej dwa różne materiały można przewozić. Są kontenery-cysterny, które mogą poradzić z trzema materiałami. Istnieje transport intermodalny gdzie nie wiadomo kto jaki ciągnik, jaką naczepę podstawi.

Jak mantrę powtarzacie, klient chce to, klient chce tamto… A klient to takie stworzenie nieokiełznane, że jeszcze przed wyruszeniem na stację ma o pozytywnym wyniku święte przekonanie. I co, też ulegacie?

 

Tu nie ma miejsca na gadki klienta!

TU OBOWIĄZUJE SPOSÓB, ZAKRES I DOKUMENTY STOSOWANE!!!

Napisano
4 godziny temu, michal_k napisał:

Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie?

dlaczego nieprawdę ? mam sprawdzić pojazd pod względem FL i pod tym względem sprawdzam . mam sprawdzić czy spełnia wymagania dla EXII  to dla tych warunków sprawdzam . jak klient będzie chciał  wszystko ( tak na wszelki bo może kiedyś będę memu wiózł )  to wtedy pod każdym kątem pojazd sprawdzę .

Napisano

Ale pojazd ma być sprawdzony globalnie, bo tak stanowi ZAKRES, a nie życzeniowo bo klient ma taki kaprys.

Jakim prawem diagnosta inne typu z zaświadczenia wykreśla, bo co, bo klient?

Pytałem, na dodatkowym dla Nauki Jazdy zasilanej LPG nikt o decyzje/protokoły nie wnosi, bo klient tylko L sobie zażyczył?

Napisano
1 godzinę temu, Paprock napisał:

A skąd się nagle wzięło wystąpienie klienta do producenta?

Bo ma pojazd co do którego ma wątpliwości czy może nim przewozić towary niebezpieczne. Zadał producentowi konkretne pytanie, dostał konkretną odpowiedź.

1 godzinę temu, Paprock napisał:

No i zasadnicza sprawa, w zakresie jasno podano jakich dokumentów uprawniony może wymagać.

Klient sam kładzie kwity przez nikogo nie proszony, żeby było sprawniej, pewniej, szybciej.

1 godzinę temu, Paprock napisał:

Jak mantrę powtarzacie, klient chce to, klient chce tamto…

Bo nie zawsze klient chce wozić wszystko. Jego interesuje tylko jeden typ pojazdu i tylko spełnienie wymagań dla jednego typu, bo przewozić będzie tylko jeden konkretny materiał niebezpieczny i chce otrzymać badanie tylko na to. Może? Czy nie?

Napisano

Nie! Nie może. Klient może otrzymać zaświadczenie wypełnione zgodnie ze wzorem. Czyli to, co diagnosta stwierdza dla pojazdu a nie dla klienta.

 

Punkt drugi objaśnień jasno mówi, że diagnosta ma skreślić oznaczenia typów, którym pojazd nie odpowiada! Pojazd nie odpowiada, a nie, że mu klient tak kazał!!! ???

Napisano

A cóż jest niezgodnego ze wzorem w przypadku wystawienia zaświadczenia tylko dla jednego typu pojazdu. Twoimi słowami... diagnosta stwierdza, że spełnia warunki tylko dla jednego typu i o dziwo klient jest zadowolony, bo inny mu niepotrzebny. Będzie to zgodne z prawem? Czy też trzeba szukać dlaczego nie spełnia warunków dla pozostałych typów (bo domyślnie producent homologował go na wszelkie możliwe typy łącznie z wyjściem na prodiż) i wydać badanie z wynikiem N.

Napisano (edytowane)

Trzeba szukać czego nie spełnia i dopiero z zaświadczenia powykreślać.

Tu nie ma krótkiej piłeczki, konferencji i pogaduszek klienckich.  Rola klienta sprowadza się do ustawowego przedstawienia pojazdu do dodatkowego badania, a pozostała reszta jak zakres, ogląd, czynności kontrolne, wymagane dokumenty, to działka diagnosty.

Albo zakres się respektuje, albo robi co chce. Nie jeden raz padło, że każdy robi jak chce i każdy dobrze. ?

 

Wszystko sprowadza się do konstrukcji jednostki a nie przewożonych materiałów.

Edytowane przez Paprock
Napisano
8 godzin temu, Paprock napisał:

 

 

8 godzin temu, Paprock napisał:

Trzeba szukać czego nie spełnia i dopiero z zaświadczenia powykreślać

Czyli może pojazd otrzymać zaświadczenie na jeden typ pojazdu. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.