Skocz do zawartości
Aneta170217

Ciągnik samochodowy kategorii N3 z naczepą O4 ADR

Rekomendowane odpowiedzi

Aneta170217

Na badanie techniczne stawił się w upoważnionej stacji kontroli pojazdów ciągnik samochodowy kategorii N3 z naczepą O4, na której będą przewożone cysterny odejmowalne. Zarówno ciągnik siodłowy, jak i naczepa wymaga dokonania dodatkowego badania technicznego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. Kierowca pojazdu właściciel deklaruje, że tym zestawem będzie przewoził towary niebezpieczne. 

Podaj: -jakie dokumenty ciągnika siodłowego i naczepy wymagane są do przedłożenia w stacji kontroli pojazdów

-podaj zakres wykonywanego dodatkowego badania technicznego ciągnika siodłowego i naczepy

-jakie dokumenty powinna wystawić stacja kontroli pojazdów po wykonanym badaniu technicznym. 

Proszę o pomoc..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ani to w odpowiednim dziale, ani nic...

Pewnie ze sto razy było przerabiane, tak w pytaniach o egzamin jak i w ADR dziale.

No i zasadnicze podpowiedź-pytanie, to co mówi rozporządzenie w tej sprawie, bo tam wszystko jest rozpisane.

Na koniec trzeba zgłębić jeszcze definicję cysterny odejmowalnej i powinno być po temacie.

Rozumiem, że zestaw na stację przyjechał z cysterną odjętą.

;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 20:50, Paprock napisał:

przyjechał z cysterną odjętą.

nie ma znaczenia . wszelkie oznakowania nalepkami ,tablicami itp. będą na cysternie odejmowalnej a nie na samej naczepie .

 

W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 19:40, Aneta170217 napisał:

-jakie dokumenty ciągnika siodłowego i naczepy wymagane są do przedłożenia w stacji kontroli pojazdów

dowody rejestracyjne . dodatkowo od ciągnika zaświadczenie  o spełnieniu wymagań ADR ( zwalniacz , abs , ogrzewanie postojowe itp. ) a od naczepy zaświadczenie o ABS

W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 19:40, Aneta170217 napisał:

podaj zakres wykonywanego dodatkowego badania technicznego ciągnika siodłowego i naczepy

kłania się rozporządzenie 2089 w sprawie zakresu i sposobu badań ,par 3.1.9) . zależy tez od tego jaki rodzaj ADRów będzie wozony ( FL, AT , EX II , EX III  , memu ).

 

W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎06 o 19:40, Aneta170217 napisał:

-jakie dokumenty powinna wystawić stacja kontroli pojazdów po wykonanym badaniu technicznym. 

zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne zgodnie z zał nr 7 rozporządzenia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Skoro nie ma znaczenia, to jaki ADR mu zrobić? Podpowiem, że klienta też nie ma albo się nie zna. W zastępstwie przyjechał i świadectwa dopuszczenia też nie pokazał, bo takiego obowiązku nie ma albo przyjechał na badanie celem zdobycia zaświadczenia z SKP aby przedstawić je w dozorze.

Wiemy tyle, ile w pytaniu zapodano. Odejmowana cysterna i nic więcej. Szofera/właściciela bym w to nie mieszał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
8 godzin temu, Paprock napisał:

Szofera/właściciela bym w to nie mieszał

A kogo? Chyba użytkownik pojazdu wie co chce przewozić, diagnosta to nie wróżka. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Zamiast wróżby, to w pytaniu jasno zawarto kliencką deklarację.

Na egzaminie udzielisz odpowiedzi, że z użytkownikiem wywiad środowiskowy musisz przeprowadzić co do rodzaju transportowanego materiału?

Jakoś producenci nie ograniczają się w homologowaniu do jednego typu ADR-pojazdu!

Już @piter1973 wyżej zapodał, że nie ma znaczenia jak oznakowana jest cysterna (odjęta). Nie ma znaczenia, bo bez niej mógł przyjechać. A po drugie, to  w cysternach odejmowalnych raz przewozi to, a raz tamto. Dlatego diagnosty obowiązkiem jest ogląd takiego pojazdu, co do każdego ADR-typu i określenie w zaświadczeniu, którym warunkom odpowiada. A nie na zasadzie "bo pan mi kazał". Mowa jest o egzaminie, a nie o szeryfowaniu z kanału.

Coś ostatnio ten "szeryf" często tu pada. Czyje to ulubione powiedzonko? Od razu się przyznawać! :evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
14 godzin temu, Paprock napisał:

A nie na zasadzie "bo pan mi kazał".

Przyjadę "drzewowozem" i będę chciał na promieniotwórcze, bo będę drzewo z Czarnobyla woził i co? Ja chcę a Pan robisz...:cool:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Oczywiście, że robię. A całej reszcie polecam wczytać się w odnośnik drugi do adeerowskiego zaświadczenia, w którym zero odwołań do życzeń klienta, za to czarno na białym wyraźnie stoi, co uprawniony diagnosta stwierdza!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Diagnosta stwierdza to o co prosi klient. Jeżeli przyjeżdżam i proszę o EX/II, to masz sprawdzić mój pojazd pod tym kątem. Natomiast jak przyjadę i poproszę o ADR (ogólnie, bez sprecyzowania konkretnego), to będziesz naginał po wszystkich typach pojazdów. Dlatego zawsze powtarzam, że diagnosta to nie wróżka i klient musi wyartykułować czego oczekuje od diagnosty. 

Na to powinni szczególnie zwracać uwagę adepci do zawodu, ponieważ nie czytają dokładnie pytania a potem "leją wodę" nie na temat. Jeżeli w pytaniu jest mowa o konkretnym typie pojazdu lub materiale przewożonym, to odpowiadamy zgodnie z pytaniem dla danego typu lub materiału. Gdy nia ma sprecyzowanego typu lub materiału odpowiadamy ogólnie o wszystkich typach i materiałach. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

 

Ani zaświadczenie z badania, ani świadectwo dopuszczenia nie opiera się na wnioskach klienta. Tak jeden jak i drugi dokument obwarowany jest zasadami, które należy spełnić aby poprawnie go wystawić. Rzecz się dotyczy pojazdu, jego konstrukcji i dopuszczenie do przewozu NIEKTÓRYCH MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH.

Niektórych materiałów, a nie, "niektórych pojazdów"!

 

Tam, dawno przerabiany był podobny wątek: https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/8499-at-czy-fl/&do=findComment&comment=145353

Podobny i tylko wnoszący okazał się zdrowym rozsądkiem w podejściu do zagadnienia. Natomiast Wilki z Wall Street deko na wyrost zamieszały w to wszystko producenta wraz z homologacją. Oczywiście takie dokumenty istnieją i z pozycji stacji kontroli diagnosta może o nie jedynie uprzejmie poprosić. Mowa o pracy, a nie wymądrzaniu się na egzaminie.

 

 

Szacun @adam1501, ale próbujesz mi wytłumaczyć oczywistą oczywistość, że jak przyjedzie na dodatkowe Nauka Jazdy z gazem, to żebym na gaz nie patrzył, bo klient nie życzy sobie.

Przyjeżdża jednostka transportowa na dodatkowe-ADR, szofer coś pod nosem mamrota, o benzynie, o FL, o ropie... Subtelnie wkraczam mu w pół zdania i informuję, że jako uprawniony diagnosta wiem co mam robić. Dokonam oględzin samochodu wraz z wymaganymi producenckimi dokumentami i zaznaczę w zaświadczeniu, którym warunkom pojazd odpowiada lub nie.

Taka moja rola. Taka moja robota.

 

Pozostaje mi ubolewać, że kwestia homo poruszona przez Wilków nie ma odzwierciedlenia w przepisach co do sposobu, zakresu oraz dokumentów stosowanych przy badaniach.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
39 minut temu, Paprock napisał:

Subtelnie wkraczam mu w pół zdania i informuję, że jako uprawniony diagnosta wiem co mam robić. Dokonam oględzin samochodu wraz z wymaganymi producenckimi dokumentami i zaznaczę w zaświadczeniu, którym warunkom pojazd odpowiada lub nie

To nie do końca tak, ponieważ pojazd może nie być pewnym typem co nie oznacza, że wynik zakończy się N. Klient nie będzie wnioskował o dany typ pojazdu i wówczas w zaświadczeniu go wykreślisz a nie napiszesz, że nie spełnia wymagań. Dlatego istotne jest co klient chce przewozić. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
W dniu ‎2019‎-‎10‎-‎08 o 08:28, Paprock napisał:

Na egzaminie udzielisz odpowiedzi, że z użytkownikiem wywiad środowiskowy musisz przeprowadzić co do rodzaju transportowanego materiału?

tak . na praktycznym miałem właśnie ADR ( cysterna stała FL , AT ) .

 

16 godzin temu, adam1501 napisał:

Przyjadę "drzewowozem" i będę chciał na promieniotwórcze, bo będę drzewo z Czarnobyla woził i co? Ja chcę a Pan robisz...:cool:

ja tez zrobie badanie bez problemu . problematyczny może być wynik badania .

 

3 godziny temu, Paprock napisał:

NIEKTÓRYCH MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH.

w ciągniku siodłowym robisz pełne ADRy?  czy wg życzenia klienta . ja chce tylko na FL, AT - wykonasz tak ?

 

3 godziny temu, Paprock napisał:

Przyjeżdża jednostka transportowa na dodatkowe-ADR, szofer coś pod nosem mamrota, o benzynie, o FL,

i takie zaświadczenie mamy mu wystawić . nie pełne bo ja , pan diagnosta wiem lepiej .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Diagnosta stwierdza, to stwierdza. Diagnosta, nie klient, petent, kierowca, właściciel. Diagnosta stwierdza! Dyspozycja krótka i treściwa.

A z klientem to ja mogę sobie pogadać o oponach na zimę.

 

 

ADR zakres + objaśnienia.gif

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
Godzinę temu, Paprock napisał:

Diagnosta stwierdza! Dyspozycja krótka i treściwa.

tu się z Toba nie zgodzę . masz stwierdzić czy mój pojazd spełnia wymagania ADR  rodzaju jakiego ja potrzebuję . chcę np. FL to badasz pod FL i takie zaświadczenie proszę mi wystawić (nawet gdyby pojazd spełniał wszystkie kategorie ).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
7 minut temu, piter1973 napisał:

chcę np. FL to badasz pod FL i takie zaświadczenie proszę mi wystawić (nawet gdyby pojazd spełniał wszystkie kategorie ).

 

Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie?

 

Moim zdaniem Paprock ma rację. To nie właściciel decyduje co do zakresu spełniania warunków w ramach tego konkretnego badania - ADR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

@piter1973, @adam1501, szacun Panowie, ale wasze wypowiedzi przypomniały mi postawę w podstawowej szkole, że po co matematyka, chemia, fizyka i muzyka, jak ja piłkarzem będę. To tak samo jak idąc na okresowe badania, gdzie wymagany jest laryngolog jeden z drugim by podpowiedział prowadzącej pani doktor, że darujmy sobie uszy bo i tak jestem głuchy.

Jest specjalista, jest zakres, są wytyczne a klient, pacjent, petent, uczeń nic nie gada - cicho siedzi. Nie ma potrzeby by marnował powietrze na jakieś wnioski, sugestie, podpowiedzi.

 

44 minuty temu, michal_k napisał:

Moim zdaniem Paprock ma rację. 

 

- Też tak sądzę! ;-)

Poza tym, w tabeli wszystko jest w punkcie pierwszym opisane jako jedno zdanie, żeby stosowną usterkę przydzielić.

1. Niespełnienie odpowiednich wymagań dotyczących konstrukcji i wyposażenia pojazdu typu FL, OX, AT, EX/II, EX/III, MEMU w zakresie:

 

No i drugie:

2) Skreślić oznaczenia typów, którym pojazd NIE odpowiada.

Odpowiednio do wyniku badania uprawniony diagnosta stwierdza w zaświadczeniu, że [...]

 

To jest jedno badanie (patrz ustawa), jeden zakres (z dwóch tabel), jedna opłata i jeden pojazd (jednostka transportowa).

Ma się rozumieć, że jedno zaświadczenie! A nie osobne dla MEMU, osobne dla EX/II, osobne dla EX/III, osobne dla FL, osobne dla AT, osobne dla OX - choć ten ostatni przestał istnieć w umowie ADR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
2 godziny temu, michal_k napisał:

Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie?

Klient wystąpił do producenta o potwierdzenie spełnienia wymagań dla typu np. EX/II (bo tylko taki typ go interesował) i takowe otrzymał, tylko na ten konkretny typ. Pojazd faktycznie spełnia wymagania dla wszystkich typów. Diagnosta wystawiając zaświadczenie z BT tylko na EX/II poświadcza nieprawdę? Czy może jednak należałoby w takim przypadku odstrzelić klienta po opinię rzeczoznawcy lub poświadczenie producenta, który wskazałby inne typy, które obowiązkowo powinny być zaznaczone w zaświadczeniu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

A skąd się nagle wzięło wystąpienie klienta do producenta?

Poza tym, szanujący się producent wystawi kwit na wszystko, co auto spełnia, a nie na 'widzimisię' klienta.

No i zasadnicza sprawa, w zakresie jasno podano jakich dokumentów uprawniony może wymagać. Reszta jako przekroczenie uprawnień może być potraktowane - choć w dobrej wierze - ale zawsze. Życie. Tu nie chodzi o nieznane dane lub nowe dane, bo akurat te na podstawie wytycznych i porównaniu ich ze stanem faktycznym powinny być rozpoznawalne.

 

 

Są przecież cysterny wielokomorowe, w których co najmniej dwa różne materiały można przewozić. Są kontenery-cysterny, które mogą poradzić z trzema materiałami. Istnieje transport intermodalny gdzie nie wiadomo kto jaki ciągnik, jaką naczepę podstawi.

Jak mantrę powtarzacie, klient chce to, klient chce tamto… A klient to takie stworzenie nieokiełznane, że jeszcze przed wyruszeniem na stację ma o pozytywnym wyniku święte przekonanie. I co, też ulegacie?

 

Tu nie ma miejsca na gadki klienta!

TU OBOWIĄZUJE SPOSÓB, ZAKRES I DOKUMENTY STOSOWANE!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
4 godziny temu, michal_k napisał:

Czyli diagnosta miałby de facto poświadczyć nieprawdę, że pojazd spełnia tylko FL, a innych warunków już nie?

dlaczego nieprawdę ? mam sprawdzić pojazd pod względem FL i pod tym względem sprawdzam . mam sprawdzić czy spełnia wymagania dla EXII  to dla tych warunków sprawdzam . jak klient będzie chciał  wszystko ( tak na wszelki bo może kiedyś będę memu wiózł )  to wtedy pod każdym kątem pojazd sprawdzę .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ale pojazd ma być sprawdzony globalnie, bo tak stanowi ZAKRES, a nie życzeniowo bo klient ma taki kaprys.

Jakim prawem diagnosta inne typu z zaświadczenia wykreśla, bo co, bo klient?

Pytałem, na dodatkowym dla Nauki Jazdy zasilanej LPG nikt o decyzje/protokoły nie wnosi, bo klient tylko L sobie zażyczył?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
1 godzinę temu, Paprock napisał:

A skąd się nagle wzięło wystąpienie klienta do producenta?

Bo ma pojazd co do którego ma wątpliwości czy może nim przewozić towary niebezpieczne. Zadał producentowi konkretne pytanie, dostał konkretną odpowiedź.

1 godzinę temu, Paprock napisał:

No i zasadnicza sprawa, w zakresie jasno podano jakich dokumentów uprawniony może wymagać.

Klient sam kładzie kwity przez nikogo nie proszony, żeby było sprawniej, pewniej, szybciej.

1 godzinę temu, Paprock napisał:

Jak mantrę powtarzacie, klient chce to, klient chce tamto…

Bo nie zawsze klient chce wozić wszystko. Jego interesuje tylko jeden typ pojazdu i tylko spełnienie wymagań dla jednego typu, bo przewozić będzie tylko jeden konkretny materiał niebezpieczny i chce otrzymać badanie tylko na to. Może? Czy nie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Nie! Nie może. Klient może otrzymać zaświadczenie wypełnione zgodnie ze wzorem. Czyli to, co diagnosta stwierdza dla pojazdu a nie dla klienta.

 

Punkt drugi objaśnień jasno mówi, że diagnosta ma skreślić oznaczenia typów, którym pojazd nie odpowiada! Pojazd nie odpowiada, a nie, że mu klient tak kazał!!! 🤣🤣🤣

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

A cóż jest niezgodnego ze wzorem w przypadku wystawienia zaświadczenia tylko dla jednego typu pojazdu. Twoimi słowami... diagnosta stwierdza, że spełnia warunki tylko dla jednego typu i o dziwo klient jest zadowolony, bo inny mu niepotrzebny. Będzie to zgodne z prawem? Czy też trzeba szukać dlaczego nie spełnia warunków dla pozostałych typów (bo domyślnie producent homologował go na wszelkie możliwe typy łącznie z wyjściem na prodiż) i wydać badanie z wynikiem N.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Trzeba szukać czego nie spełnia i dopiero z zaświadczenia powykreślać.

Tu nie ma krótkiej piłeczki, konferencji i pogaduszek klienckich.  Rola klienta sprowadza się do ustawowego przedstawienia pojazdu do dodatkowego badania, a pozostała reszta jak zakres, ogląd, czynności kontrolne, wymagane dokumenty, to działka diagnosty.

Albo zakres się respektuje, albo robi co chce. Nie jeden raz padło, że każdy robi jak chce i każdy dobrze. 🤣

 

Wszystko sprowadza się do konstrukcji jednostki a nie przewożonych materiałów.

Edytowane przez Paprock

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
8 godzin temu, Paprock napisał:

 

 

8 godzin temu, Paprock napisał:

Trzeba szukać czego nie spełnia i dopiero z zaświadczenia powykreślać

Czyli może pojazd otrzymać zaświadczenie na jeden typ pojazdu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.