Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dz. dobry

Zauważyłem, że na stacjach diagnostycznych wykonuje się badania dodatkowe nauki jazdy, taksówek, autobusów do 100 km/h

zawsze przy badaniach okresowych. Spotykam też stacje diagnostyczne gdzie wykonują badanie dodatkowe tylko raz i twierdzą,

że nie ma obowiązku wykonywania tych badań dalej okresowo. Jak więc powinno być zgodnie z prawem ?

Proszę zważyć, że w art. 81-86a (rozdział 3. Badania techniczne pojazdów) ust. 11 czytamy, że dodatkowemu badaniu technicznemu podlega

pojazd:

pkt. 1) skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego,

pkt. 2) skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu,

pkt. 3) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów...

pkt. 4 który ma być używany jako taksówka, pojazd uprzywilejowany...

pkt. 5) w którym została dokonana naprawa ze szkody istotnej...

pkt. 8) autobus, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie...

Jeśli chodzi o pkt. 1,2,3, 5 jest oczywistym, że badanie dodatkowe przeprowadza się tylko jeden raz.

Jeśli chodzi o pkt. 5 i 8 też powinno się przeprowadzać  jeden raz. Przecież z treści tych punktów nie

wynika, że należy dalej wykonywać dodatkowe badania okresowe. Jeżeli tak by miało być to pojazd z pkt. 3

również powinien być badany okresowo a nie jest jak i pozostałe pojazdy wykazane w/w punktach.

Proszę zatem o wskazanie mi jakie przepisy nakazują mi poddawać taksówki, naukę jazdy i autobus do 100 km/h

dodatkowemu badaniu również okresowo,  a inne pojazdy podlegające dodatkowemu badaniu technicznemu nie muszą

być poddawane badaniom okresowym , tylko jeden raz.

Adam

 

 

  • 2 weeks later...
Napisano

Jak już wcześniej pisałem stacje diagnostyczne przy okresowym badaniu badają dodatkowo taksówki uprzywilejowane, nauki jazdy, autobus na 100 km/h itd.

i pobierają opłatę za te badania. Spotykam stacje diagnostyczne gdzie nie pobiera się opłaty przy badaniu wspomnianych pojazdów. Pragnę zwrócić uwagę na tabelę opłat za badania techniczne pojazdów opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 223 poz. 2261 z 2004 r., Nr 155 poz. 1233 z r. 2009).

W poz. 7.03 bada się czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla pojazdów ciężarowych przystosowanych do przewozu osób.W poz. tej jest odnośnik (4) w którym czytamy:

"opłata obowiązuje również przy okresowym badaniu technicznym".

A więc tu ustawodawca wyraźnie zaznacza, że przy badaniu okresowym również opłaca się za dodatkowe badania.

W tej samej tabeli umieszczony jest autobus na 100 m/h, nauka jazdy (egzaminacyjny), uprzywilejowany itd.

W tych pozycjach nie umieszczono odnośnika tzn., że nie ma obowiązku pobierania opłat za dodatkowe badania przy każdorazowym

okresowym badaniu technicznym. Skoro by tak miało być to ustawodawca również umieścił by odnośnik (4) przy tych pojazdach.

A nie uczynił tego tylko uczynił to przy samochodach ciężarowych przystosowanych do przewozu osób.

Czy ktoś w tym kraju rozwiąże w końcu diagnostom przedmiotowy problem ?

Napisano (edytowane)

Badania z grupy 6 cennika są badaniami dodatkowymi a je co do zasady przeprowadza się tylko raz, natomiast badania z grupy 7 cennika to badania polegające na sprawdzeniu dodatkowych wymagań i je sprawdza sie podczas każdego OBT i pobiera się (lub nie) opłatę zgodnie z objaśnieniami do cennika.

Edytowane przez danielg539
  • 4 weeks later...
Napisano

A co powiecie na to, przyszedł mail z WK o zmianach i w treści ma taki zapis:
 

Cytat

Jednocześnie tutejszy Wydział przypomina o konieczności przeprowadzania dodatkowego badania technicznego taksówki, każdorazowo przy badaniu okresowym pojazdu posiadającego adnotację TAXI w dowodzie rejestracyjnym (zgodnie z treścią wiadomości email z dnia 10 stycznia 2020r.; rozesłanej do wszystkich SKP z terenu miasta Poznania). Biorąc pod uwagę fakt, że dodatkowe badanie techniczne z art. 81 ust. 11 pkt 4) ustawy Prawo o ruchu drogowym jest badaniem przeprowadzanym niezależnie od badania okresowego, to powinno być ono zarejestrowane pod osobną pozycją rejestru badań technicznych. Poza tym należy zauważyć, że wynik dodatkowego badania technicznego taksówki (pozytywny?negatywny) nie będzie miał wpływu na wynik okresowego badania technicznego i odwrotnie.


Rozumiem z tego że gdy przyjedzie taxi na okresowe badanie to muszę otworzyć dwa osobne badania, okresowe i dodatkowe oba nie mają na siebie wpływu, ale co przy okresowym skoro w uwagach jest czy odpowiada lub nie dodatkowym warunkom ?

Napisano

Nie wiem jak w Poznaniu ale...

§ 2. 1. Zakres okresowego badania technicznego pojazdu obejmuje:

4) sprawdzenie warunków dodatkowych dla pojazdów, określonych w § 17–22, § 38–42 i § 52 rozporządzenia o warunkach technicznych.

natomiast TAXI to § 24 :((

a Prawo w Polsce to różnie można  interpretować i już nie wiadomo kto to osądzi, bo wiadomo jak ostatnio z sądami jest..

 

Napisano

Pal licho sądy i osądy. W każdym razie kiedyś pod jednym wpisem, jednym badaniem, robiło się wszystko. I okresowe plus dodatkowe, i dodatkowe plus okresowe plus dodatkowe...

Od jakiegoś czasu nastała era, żeby każde badanie przeprowadzać jako osobne. Jako osobne badania, osobne zaświadczenia, osobny wpisy do rejestru.

Napisano

Cóż te pisma są warte ze Starostw jak i te opnie od Rzeczoznawców- skoro przed sądem i tak diagnosta zawsze winien za to co robi zgodnie lub niezgodnie z tymi paragrafami - każdy chce być miły dla klienta ale odpowiedzialnością nikt nie chce się dzielić.

Napisano
1 godzinę temu, skubidoza napisał:

Biorąc pod uwagę fakt, że dodatkowe badanie techniczne z art. 81 ust. 11 pkt 4) ustawy Prawo o ruchu drogowym jest badaniem przeprowadzanym niezależnie od badania okresowego, to powinno być ono zarejestrowane pod osobną pozycją rejestru badań technicznych. Poza tym należy zauważyć, że wynik dodatkowego badania technicznego taksówki (pozytywny?negatywny) nie będzie miał wpływu na wynik okresowego badania technicznego i odwrotnie.

 

Z powyższego wynika, że skoro te badania są aż tak od siebie niezależne, to nie ma podstawy, że mają być wykonane tego samego dnia, na tej samej stacji i w następującej po sobie kolejności.

Napisano

Jak również, że nie ma obowiązku robić to badanie cyklicznie i sprawdzać wymagań na okresowym - potrzebne do wbicia taxi do DR  i tylko wtedy

Napisano

To jeszcze @michal_k podpowiedz co wpisać i czy w ogóle wpisywać w zaświadczenie formułkę "Pojazd (nie) odpowiada dodat. warun. techn. przewidz. dla taksówki osobowej" podczas wykonywania tylko OBT. 

Napisano
12 minut temu, nesiasps napisał:

Jak również, że nie ma obowiązku robić to badanie cyklicznie i sprawdzać wymagań na okresowym - potrzebne do wbicia taxi do DR  i tylko wtedy


 

Cytat

Jednocześnie tutejszy Wydział przypomina o konieczności przeprowadzania dodatkowego badania technicznego taksówki, każdorazowo przy badaniu okresowym pojazdu posiadającego adnotację TAXI w dowodzie rejestracyjnym (zgodnie z treścią wiadomości email z dnia 10 stycznia 2020r.; rozesłanej do wszystkich SKP z terenu miasta Poznania).

 
Z tego wynika w moim rozumieniu że jednak trzeba. W Poniedziałek zadzwonię do WK i poproszę o wytłumaczenie :-)

Napisano
42 minuty temu, cezary napisał:

 podpowiedz co wpisać i czy w ogóle wpisywać w zaświadczenie formułkę "Pojazd (nie) odpowiada dodat. warun. techn. przewidz. dla taksówki

 

Moje stanowisko jest takie, że żaden przepis nie obliguje do okresowego powtarzania DBT TAXI, a sprawdzenia dokonuje się w ramach OBT (porównanie danych w DR ze stanem faktycznym).

Napisano

@michal_k 

Twoje stanowisko znam od dawna, ale zapytałem, co zrobić z adnotacją w zaświadczeniu, przecież w DR jest wpis "Taxi", mam go nie widzieć, ma mnie nie interesować bo robię tylko OBT, no coś trzeba zrobić, tylko co i jak, o to pytam Ciebie i proszę o jasny przekaz, tak albo tak. 

Napisano (edytowane)

Możliwe, że brak adnotacji urzędowej taxi to nie UI  02d i nie traktowane jest jako "dane techniczne" , na gaz i hak są usterki oddzielne przy zakresie okresowego w załączniku I

Edytowane przez nesiasps
Napisano

A może chodzi o te warunki: 4)  sprawdzenie warunków dodatkowych dla pojazdów, określonych w § 17-22, § 38-42 i § 52 rozporządzenia o warunkach technicznych. 

Napisano
Godzinę temu, michal_k napisał:

 

Moje stanowisko jest takie, że żaden przepis nie obliguje do okresowego powtarzania DBT TAXI, a sprawdzenia dokonuje się w ramach OBT (porównanie danych w DR ze stanem faktycznym).

Do tej pory tak robiłem, ale przeniosłem się na inną SKP, która podlega pod inny WK, dostałem pismo i zgłupiałem :-)

Napisano
39 minut temu, cezary napisał:

zapytałem, co zrobić z adnotacją w zaświadczeniu,

A co Ci przeszkadza wypełnić przy okazji OBT? Sprawdzasz dodatkowe warunki techniczne w jego zakresie (adnotacja w DR) i wypełniasz zgodnie ze stanem faktycznym i objaśnieniami do wzoru

Cytat

Niepotrzebne skreślić oraz wpisać potwierdzenie przeprowadzenia czynności innych niż badanie techniczne lub spełnienie dodatkowych warunków technicznych.

 

Napisano (edytowane)

Ano nic nie przeszkadza, tylko co wynikiem OBT jak po sprawdzeniu w ramach tego okresowego badania dodatkowych warunków technicznych dla taxi okaże się że nie są spełnione?

Edytowane przez cezary
Napisano

Dlatego właśnie tego typu sytuacja miałaby przesłanki do nieprzepisowej zmiany zakresu badania- wbrew 776 - oraz błędnej jego oceny końcowej, z narażeniem klienta na nieuzasadniony wydatek.

Niestety - nie każdy WK ma konkretne osoby, które są w stanie przedstawić jasny obraz i wykładnie tych przepisów podczas nadzorów i nie tylko wtedy, a wręcz interpretacje są z reguły rozbieżne. Zezwolenie na dowolność w interpretacji powoduje że jest jak jest np. w Poznaniu:((

Napisano

No Poznań właśnie jasno przedstawił swoją interpretację. 

Napisano

No jakoś nie otrzymałem odpowiedzi na pytania, na forum OSDS pisałem jak czynię, okazuje się, że takie działanie też nie jest całkiem  właściwe, co słusznie wytknął mi @blakop, interpretacja poznańska wydaje się być ok., bo wykonam 2 badania, a to 2 wpisy w rejestrze, zawsze to lepiej wygląda gdy zrobi się fizycznie  np. 5 samochodów, a do pochwalenia się pokazujemy 10 ?, dodatkowo 43 zł do kasy praktycznie bez roboty, same plusy. ?

Napisano
36 minut temu, cezary napisał:

gdy zrobi się fizycznie  np. 5 samochodów, a do pochwalenia się pokazujemy 10 

 

Oby to nie było przyczyną tłumaczenia dlaczego na nagraniach widać, że na SKP wjechało 5 pojazdów, a w rejestrze jest 10 wpisów :lol: 

 

Wszystkie drogi prowadzą do . . .

... trumny

Napisano

Ale gdy to trafi pod nadzór taki jak z wcześniejszego tematu

 

 

 

to wtedy :icon_question::icon_question::icon_question:

Wszystkie drogi prowadzą do . . .

... trumny

Napisano

Przyznam bez bicia że od zawsze robię i będę robił tak jak tu wyżej WK Poznań zapodal. Mój WK też takie działanie popiera i na piśmie już dawno takowe zalecił, zresztą ITS,PISKP mają podobne wręcz identyczne stanowisko(można zadzwonić zapytać). A z racji że to oni mają "pistolet w ręku"to jednak będę czynił dalej tak jak zalecają czyli dwa badania i dwa wpisy?.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.