traper Napisano 22 Grudzień 2020 Share Napisano 22 Grudzień 2020 Godzinę temu, michal_k napisał: To robisz błąd. DMC jest limitowane przez 2 wartości: 1. MMC 2. Dopuszczalne naciski na osie i sprzęg Dlatego nie ma problemu z jego określenie. Przyjmij do wiadomości, że producent również określa DMC naczepy (w świadectwie zgodności oraz oświadczeniu o danych). Naprawdę bez urazy Kolego. Wiem że tą metodą można obliczyć DMC naczepy. Ale... skoro w rozporządzeniu napisano "dopuszczalna masa całkowita przyczepy ... z wyjątkiem naczepy wynosi..." Skoro w dalszej treści rozporządzenia nie wskazano żadnego sposobu do jej określenia, to uważam że posługiwanie się wskazaną przez Ciebie metodą służy jedynie zaspokojeniu oczekiwań WK, a nie wymagań rozporządzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 22 Grudzień 2020 Share Napisano 22 Grudzień 2020 29 minut temu, traper napisał: skoro w rozporządzeniu napisano "dopuszczalna masa całkowita przyczepy ... z wyjątkiem naczepy wynosi..." Nie oznacza to, że nie należy określać DMC. 30 minut temu, traper napisał: uważam że posługiwanie się wskazaną przez Ciebie metodą służy jedynie zaspokojeniu oczekiwań WK, a nie wymagań rozporządzenia Rozporządzenie odnosi się również do naczepy, co wskazałem powyżej. To, że nie ma określonej wprost wartości XXX kg nie oznacza, że dla pojazdu nie należy określać DMC. Zwłaszcza, że jest na to odpowiednia rubryka DR, jak również w świadectwie zgodności i oświadczeniu o danych. Reasumując - gdyby do mnie trafiło takie badanie to wymagałbym określenia DMC, bo ten parametr dotyczy również naczep, a jeśli diagnosta byłby bardzo "oporny" to wydałbym skierowanie na ustalenie brakujących danych niezbędnych do rejestracji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 23 Grudzień 2020 Share Napisano 23 Grudzień 2020 W dniu 22.12.2020 o 08:36, traper napisał: W tej sytuacji ja również nie określam w DIP DMC naczepy przecież jest on podany w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym , często na TZ . wystarczy tylko "dopasować " naciski osi do przepisów PL . To że w przepisach nie ma wprost określonej DMC nie znaczy ,że tego parametru nie ma i nie trzeba go wyznaczać . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 24 Grudzień 2020 Share Napisano 24 Grudzień 2020 W dniu 22.12.2020 o 10:46, michal_k napisał: To, że nie ma określonej wprost wartości XXX kg nie oznacza, że dla pojazdu nie należy określać DMC. Dla przypomnienia: "0.2.h) Brak możliwości ustalenia co najmniej jednego wymaganego dla danego rodzaju pojazdu parametru zawartego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. - UI..." W dniu 22.12.2020 o 10:46, michal_k napisał: Reasumując - gdyby do mnie trafiło takie badanie to wymagałbym określenia DMC, bo ten parametr dotyczy również naczep, a jeśli diagnosta byłby bardzo "oporny" to wydałbym skierowanie na ustalenie brakujących danych niezbędnych do rejestracji Czy na "opornego" tylko skierowanie na DBT? Czy też ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
traper Napisano 24 Grudzień 2020 Share Napisano 24 Grudzień 2020 Godzinę temu, adam1501 napisał: Czy na "opornego" tylko skierowanie na DBT? Czy też ... Takimi strachami "oporny" by się nie wystraszył. Poprosił by jedynie o wskazanie paragrafu rozporządzenia, w którym została określona wartość DMC naczepy lub sposób jej "obliczenia" Wesołych Świąt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 24 Grudzień 2020 Share Napisano 24 Grudzień 2020 2 godziny temu, traper napisał: Poprosił by jedynie o wskazanie paragrafu rozporządzenia, w którym została określona wartość DMC naczepy lub sposób jej "obliczenia" Paragraf wskazałem Ci już powyżej. Do tego paragrafy dotyczące dopuszczalnych nacisków i mamy komplet. Może jeszcze definicja DMC z PORD. 2 godziny temu, traper napisał: Wesołych Świąt Wzajemnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Logen Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 Odkopie temat ustalania DMC naczepy ;). W flocie mamy przede wszystkim naczepy marki Krone oraz Kassbohrer. Są to pojazdy praktycznie nowe, z pierwszą rejestracją w Polsce. W naczepach Krone maksymalna masa całkowita (F1) wynosi 39 ton, natomiast dopuszczalna masa całkowita (F2) 36 ton. W Kassbohrer maksymalna masa całkowita (F1) wynosi 39 ton natomiast dopuszczalna (F2) 35500 kg. Jak wytłumaczyć te 500 kg różnicy ?? Szukać różnicy w rozstawach osi ?? Ogólnie grupa osi składająca się z 3 osi i rozstawie osi powyżej 1,3 ale mniej niż 1,4 może wynosić 24 tony. Do tego dochodzi dopuszczalny nacisk na siodło. Dlaczego w jednym przypadku jest to 12 ton a w drugim 11,5 ?? Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej może wynosić 11,500 kg. Skąd bierze się to 12 ton. I jak to rozpoznać przy pierwszym badaniu pojazdu ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 14 minut temu, Logen napisał: Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej może wynosić 11,500 kg. I nigdzie nie jest napisane, że jest to dopuszczalny nacisk na siodło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Logen Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 (edytowane) Dobrze, czyli rozumiem, że maksymalny nacisk osi napędowej może wynosić 11,5 tony, ale nacisk na siodło nie jest tym samym co nacisk na oś... Czy jest gdzieś podana wartość maksymalnego nacisku na siodło ?? Czy jest to parametr który ustala producent pojazdu ?? Dla przykładu tabliczka znamionowa w załączniku. Przyjmijmy, że rozstaw osi między 1,3 a 1,4 m. Czyli maksymalny nacisk na grupę osi 24 tony. Producent ustalił nacisk na siodło również w 2 wersjach (w dopuszczalnych 11 ton oraz w maksymalnych 12 ton). Jak ustalić poprawne F2 takiej naczepy ?? 35 ton czy 36 ton ?? Kurde coś dziwnie odwróciło... Edytowane 23 Listopad 2021 przez Logen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dominik_z Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 (edytowane) 48 minut temu, Logen napisał: Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej może wynosić 11,500 kg Robisz naczepę czy ciągnik siodłowy? Nie mieszaj danych/ ograniczeń z dwóch różnych pojazdów. 48 minut temu, Logen napisał: Dlaczego w jednym przypadku jest to 12 ton a w drugim 11,5 O taki stan rzeczy trzeba pytać producenta naczepy. W przepiach nigdzie nie ma ograniczeń dotyczących siodła. 48 minut temu, Logen napisał: I jak to rozpoznać przy pierwszym badaniu pojazdu ?? Nacisk na płytę sworznia umieszczony jest na TZ, i zazwyczaj jest oznaczony jako "0" Edytowane 23 Listopad 2021 przez dominik_z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 7 minut temu, Logen napisał: Jak ustalić poprawne F2 takiej naczepy ?? 35 ton czy 36 ton ?? Jest to przyczepa homologowana na Węgry wg TZ. U nich może są jakieś ograniczenia lub jest to jakimś wymogiem aby mógł ją ciągać ciągnik siodłowy dwuosiowy. U nas nie ma takiego ograniczenia i u nas taka naczepa będzie miała 24 tony (na oś wielokrotną) + 12 na siodło = 36 ton. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 Myślę, że @adam1501 ma tu rację i jakiś przepis krajowy z kraju na jaki naczepa miała być dostarczona spowodował zmianę parametrów administracyjnych. Czy ta naczepa była wcześniej rejestrowana za granicą? Jeśli nie to czy dane z TZ zgadzają się z homologacją? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dominik_z Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 37 minut temu, Logen napisał: maksymalny nacisk osi napędowej może wynosić 11,5 tony, ale nacisk na siodło nie jest tym samym co nacisk na oś... Tak, to dwa różne parametry. Nacisk na oś w ciagniku samochodowym jest ograniczony przez przepisy, a sam nacisk na siodło wywołany przez naczepę to zupełnie inny parametr(który w Polskim prawie nie jest w żaden sposób ograniczony). Poprzez obciążenie samego siodła nie obciążasz tylko osi napędowej w ciagniku a cały pojazd, przez to, że samo siodło nie jest umieszczone centralnie nad osią tylną, tylko jest przesunięte do przodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Logen Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 (edytowane) 1 godzinę temu, danielg539 napisał: Czy ta naczepa była wcześniej rejestrowana za granicą? Jeśli nie to czy dane z TZ zgadzają się z homologacją? Przykład z tabliczki znamionowej miał pierwszą rejestrację za granicą. Po roku zarejestrowano ją w Polsce. F1 - 33 tony, F2 - 33 tony... tak, że rejestrował ją jakiś czarodziej Ogólnie z naczepami marki Schmitz po sprowadzeniu i rejestracji w Polsce to zazwyczaj jakieś głupoty w dowodzie są wpisane Sam fakt wpisywania modelu przyczepy jako SCB*S3B gdzie to nie jest modelem tylko typem pojazdu Dzisiaj mam szczęście do Schmitzek ;). Również sprowadzona z zagranicy ale już zarejestrowana w Polsce. W dowodzie F1 - 39 ton; F2 - 35 ton. Powinno być F1, F2 - 39 ton ?? Ogólnie to ciężko to porównać z homologacją bo na tabliczce jest niepełny numer homologacyjny a na tabliczce jest tylko Typ, nie ma Wariantu i Wersji. Edytowane 23 Listopad 2021 przez Logen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smaug Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 Znalazłem po homologacji takie dwie dla przykładu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 16 minut temu, Logen napisał: rejestrował ją jakiś czarodziej Ogólnie z naczepami marki Schmitz po sprowadzeniu i rejestracji w Polsce to zazwyczaj jakieś głupoty w dowodzie są wpisane Niestety ale taki jest poziom wiedzy diagnostów o wiedzy pracowników WK nie wspominając. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 25 minut temu, Logen napisał: zazwyczaj jakieś głupoty w dowodzie są wpisane Jak ktoś wyrzeźbi coś w granicach rozsądku, bo brak danych, to niech tam. Nie rozumiem rzeźby przy danych, które należy tylko przepisać z TZ. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 Godzinę temu, smaug napisał: takie dwie dla przykładu I tego właśnie nie rozumiem - skoro MMC i naciski są określone jako jedna konkretna wartość, to skąd zakres przy DMC? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Logen Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 Na szybko można wywnioskować że od MMC odejmujemy 3000 kg i mamy maksymalne DMC. Tutaj zapewne chodzi o to, że rozstaw osi tych naczep zawiera się w przedziale od 1,3 do 1,4 i Dopuszczalna Masa takiej grupy osi to 24 tony, natomiast producent ustala konstrukcyjną na 27 ton. Zapewne z tego wynika różnica między MMC a górnym zakresem DMC. Na tabliczce znamionowej obok Dopuszczalnych mas mamy również oznaczenie kraju jakiego te masy dotyczą. Po tabliczkach które wrzuciłem można wywnioskować że na Litwie i Węgrach DMC takiej naczepy to 35 ton i od takiej wartości zaczyna się dolny zakres DMC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dominik_z Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 No to teraz łapcie zagadke z naciskami i zobaczcie co jest w CEP, naczepa od nowości w Polsce No to teraz łapcie zagadke z naciskami i zobaczcie co jest w CEP, naczepa od nowości w Polsce No to teraz łapcie zagadke z naciskami i zobaczcie co jest w CEP, naczepa od nowości w Polsce Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 15 minut temu, dominik_z napisał: No to teraz łapcie zagadke z naciskami Z czego wynika ograniczenie dopuszczalnego nacisku na siodło, skoro przepisy w Polsce tego nie limitują? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Logen Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 No właśnie jak widać tutaj uznano, że dopuszczalny nacisk na siodło w Polsce wynosi 12 ton. Fajnie byłoby wiedzieć, skąd to się wzięło No i drugie pytanie... skoro maksymalny nacisk na siodło to 15 ton, maksymalne naciski na 3 osie to 27 ton... to dlaczego MMC wynosi 39 ton a nie 42 tony... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 8 minut temu, Logen napisał: skoro maksymalny nacisk na siodło to 15 ton, maksymalne naciski na 3 osie to 27 ton... to dlaczego MMC wynosi 39 ton a nie 42 tony MMC może być mniejsze niż suma nacisków. Analogicznie jak w samochodzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Logen Napisano 23 Listopad 2021 Share Napisano 23 Listopad 2021 A wyciągnie ktoś homologacje ?? Zobaczymy jaki tam jest zakres MMC Numer: e4*2007/46*0152*13 Kategoria: O4 Wersja: 39BH0B1G0 Wariant: 04VLN Typ: SCB*S3B Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.