Skocz do zawartości

Autobus szkolny


Rekomendowane odpowiedzi

PatrykSSS

Witam czy jest taka możliwość żeby autobus szkolny spełniał warunki dla autobusu szkolnego, jednoczenie spełniając warunki autobusu 100 ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Ciężko będzie - miejsca stojące, miejsce na wózek...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman

W czym wózek przeszkadza w TEMPO 100 ? 

 

Autobus o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h powinien być przeznaczony wyłącznie do przewozu pasażerów siedzących; przepis stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Czyli tobie nie przeszkadza, że z braku miejsc siedzących na fotelach (bo akurat miałem kaprys cztery siedzenia wymontować), posiedzę sobie na schodkach ?

Pasażer siedzący ? No siedzący przecież ... nawet nie przekracza ilości pasażerów ...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

w rubryce przy kodzie S.1 – wpisuje się jednoznacznie określoną liczbę miejsc siedzących w pojeździe, włączając siedzenie kierowcy; w przypadku motocykla, który może być użytkowany z wózkiem bocznym, wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym w wózku bocznym; w przypadku pojazdu przystosowanego do przewozu wózka inwalidzkiego, wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym na wózku inwalidzkim;

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
2 godziny temu, Mecher napisał:

Czyli tobie nie przeszkadza, że z braku miejsc siedzących na fotelach (bo akurat miałem kaprys cztery siedzenia wymontować), posiedzę sobie na schodkach ?

Pasażer siedzący ? No siedzący przecież ... nawet nie przekracza ilości pasażerów ...

Przyznam, że nie do końca rozumiem treść tych zdań. Mam miejsca siedzące w pojeździe i jeżeli wymontuje je z niego np. 4 fotele aby zamontować wózek inwalidzki to w czym problem ? Na schodkach nie mogę siedzieć bo nie spełniają wymogów dotyczących siedzeń. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, sad_madman napisał:

Mam miejsca siedzące w pojeździe i jeżeli wymontuje je z niego np. 4 fotele aby zamontować wózek inwalidzki to w czym problem ?

Wydaje się, że problemem będzie niezgodność stanu faktycznego ilości siedzeń z tym co wpisane jest do DR. :confused:

Edytowane przez cezary
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

 

14 minut temu, cezary napisał:

Wydaje się, że problemem będzie niezgodność stanu faktycznego ilości siedzeń

§ 22. 1. Autobus szkolny powinien być tak zbudowany, aby:

6) istniała oznakowana przestrzeń przeznaczona dla pasażera niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim, taka, która:
a) umożliwia przewóz co najmniej jednej osoby na wózku inwalidzkim przodem lub tyłem do kierunku jazdy,
b) jest wyposażona w pas bezpieczeństwa ze zwijaczem i blokadą, umożliwiający zapięcie pasażera wraz z wózkiem,
a dostęp do niej jest zapewniony przez urządzenie do załadunku i wyładunku będące na wyposażeniu autobusu;
w przestrzeni tej mogą być umieszczone siedzenia składane, o ile zachowane będą powyższe warunki, gdy siedzenia
są złożone;

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
2 godziny temu, cezary napisał:

Wydaje się, że problemem będzie niezgodność stanu faktycznego ilości siedzeń z tym co wpisane jest do DR. :confused:

Niby dlaczego ? Masz powiedzmy 22 miejsca siedzące w autobusie (przykładem jest przedłużany Sprinter II). Demontujesz 4 siedzenia i w zamian masz wózek inwalidzki. Osiągasz wtedy liczbę miejsc 18+1=19, demontujesz kolejne 3 siedzenia i otrzymujesz układ 15+2, jeszcze jest możliwość demontażu kolejnych siedzeń i w zamian wstawienie kolejnego wózka ale na taki układ mało kto się decyduje i zdania też są podzielone jeżeli chodzi o ewentualne wyjścia ewakuacyjne. Tak naprawdę w dowód trzeba by wpisać maksymalną liczbę miejsc. 

1 godzinę temu, michal_k napisał:

w przestrzeni tej mogą być umieszczone siedzenia składane, o ile zachowane będą powyższe warunki, gdy siedzenia
są złożone;

Siedzenie składane to jeszcze inny typ siedzenia. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher
6 godzin temu, sad_madman napisał:

Na schodkach nie mogę siedzieć bo nie spełniają wymogów dotyczących siedzeń. 

Czyli na schodkach nie, bo nie spełniają wymagań, ale na wózku tak, bo wózek spełnia wymagania dotyczące siedzeń ? 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman

Teraz to po prostu zrobiłeś z siebie idiotę. Miejsce na wózek inwalidzki jest traktowane jako miejsce siedzące

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary

Ok. @michal_k, jest tam słowo "mogą" co nie znaczy muszą, więc gdy składanych nie ma to wtedy będzie niezgodność co do ilości miejsc. A może jednak będzie zgodność ponieważ po wymontowanych pozostaną miejsca kotwiczenia. :confused:

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
1 minutę temu, cezary napisał:

Ok. @michal_k, jest tam słowo "mogą" co nie znaczy muszą, więc gdy składanych nie ma to wtedy będzie niezgodność co do ilości miejsc. A może jednak będzie zgodność ponieważ po wymontowanych pozostaną miejsca kotwiczenia. :confused:

Zacytowany przepis dotyczy foteli składanych - mowa tam o takich gdzie siedzisko jest podnoszone. Nie chce mi się szukać teraz jak to wygląda w autobusie ale na szybko zdjęcie z innego środka lokomocji:

F123_6451.jpg

 

Tak doczepiłeś się tej "niezgodności" to aż się boję co jest jak do Ciebie przyjedzie klient z autem, które jest 5 osobowe ale na tylnej kanapie występuje schowek/podłokietnik który jak nie jest schowany to zajmuje środkowe miejsce (tak mam w BMW E34). 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary

Nie o to chodzi że  "doczepiłem się", staram się rozwikłać zawiłości, żeby być nieco lepiej douczonym, a co do podłokietnika, nie martw się taką zawiłość już rozkminiłem. :wink:

6 minut temu, sad_madman napisał:

mam w BMW E34

Chwalisz się, czy żalisz. :silent:

:faint:

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman

Pisałem o tym podłokietniku bo wiem, że kiedyś jak auto było z kratką to robiono taki na stałe aby ograniczyć liczbę miejsc z 5 na 4. W moim przypadku jest podnoszony a model podałem bo jednak w dużej ilości aut takie rozwiązanie nie występuje. Pochwal się jak rozkminiłeś tę zawiłość ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher
2 godziny temu, sad_madman napisał:

Teraz to po prostu zrobiłeś z siebie idiotę.

całkiem możliwe, ale czy ty wiesz, że mowa o 

 

W dniu 19.02.2021 o 14:36, PatrykSSS napisał:

jednoczenie spełniając warunki autobusu 100 ?

Bo nawet wklejone zdjęcie świadczy o ?

Właśnie o czym ? ani to autobus szkolny, ani bus 100 i nie pisz o poglądowości foty, bo do niczego w temacie nie pasuje

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
Napisano (edytowane)

W trzecim poście napisałem jasno co mówią na ten temat przepisy. Później jakieś głupie dywagacje o siedzeniach na schodkach i twierdzeniu, że wózek inwalidzki nie może służyć do siedzenia. Do tego zacząłeś się czepiać tego, że akurat wrzuciłem zdjęcie z pociągu. Jakoś w google nie mogłem znaleźć odpowiedniego zdjęcia, zazwyczaj takie rozwiązania są stosowane w autobusach miejskich a te nic z tempo100 nie mają wspólnego więc wrzucenie takiego zdjęcia też wiązałoby się z oderwaniem od rzeczywistości. 

  

  

2 godziny temu, cezary napisał:

 więc gdy składanych nie ma to wtedy będzie niezgodność co do ilości miejsc. 

Teraz zauważyłem, że w przepisach jest jasno napisane to o czym wcześniej wspominałem:

3. Dopuszcza się:

3) wyposażenie autobusu w demontowane siedzenia, zamocowane w przestrzeni, o której mowa w ust. 1 pkt 6, pod warunkiem że takie siedzenia mogą być łatwo usunięte

A punkt 6 z ustępu 1 już wcześniej w tym temacie był zacytowany przez @michal_k

W dniu 19.02.2021 o 14:45, adam1501 napisał:

Ciężko będzie - miejsca stojące, miejsce na wózek...

Przyznam, że trochę na moje wypowiedzi miała wpływ ta wypowiedź jednak tak naprawdę kto powiedział, że ten "szkolniak" nie jest przeznaczony wyłącznie do przewozu pasażerów siedzących ? 

Edytowane przez sad_madman
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafi90

"wyściełane podłokietniki na skraju każdego zespołu dwóch siedzeń uniemożliwiające przemieszczanie się pasażerów na boki"

Gdzie takie w wózku znajdę?

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
2 godziny temu, Rafi90 napisał:

"wyściełane podłokietniki na skraju każdego zespołu dwóch siedzeń uniemożliwiające przemieszczanie się pasażerów na boki"

Gdzie takie w wózku znajdę?

 

Naprawdę jesteście odporni na wiedzę. Dwie uwagi:

1. Cytowany zapis dotyczy zespołu dwóch siedzeń. Nie dotyczy za to już siedzenia pojedynczego. Niespodzianka nie ? Jeżeli mamy autobus zbudowany na mniejszym pojeździe to układ siedzeń w jednym rzędzie to 2+1 a nie 2+2. W drugim przypadku obie strony łapią się pod wskazany przepis a w pierwszym przypadku tylko jedna. Jeżeli chodzi o wózki inwalidzkie to każdy z nich posiada dwa wyściełane podłokietniki, ale widocznie ja jestem ten głupi skoro grono szanownych diagnostów twierdzi, że jest inaczej. Nigdy nie widziałem inaczej wyposażonego wózka ponieważ w wielu przypadkach mają one być tak zbudowane aby maksymalnie unieruchomić pasażera, który się na nim znajduje. 

2. Wózek inwalidzki w żaden sposób nie musi spełniać wymagań stawianych siedzeniom samochodowym. To są dwie zupełnie oddzielne rzeczy. Z punktu widzenia pojazdu ma być zapewniona odpowiednia przestrzeń i tzw. WTORS czyli system przytrzymania wózka i pasażera na nim siedzącego. Do tego w przypadku autobusów dochodzą dodatkowe obostrzenia w postaci odpowiednich wyjść ewakuacyjnych, odpowiedniego systemu kontaktu z kierowcą oraz np. pochylenia ramp (jeżeli takie występują) itp. Na tym kończą się wymagania względem pojazdu. Żaden wózek inwalidzki nie musi spełniać ECE14/ECE16/ECE17/ECE25 bo ma spełniać swoje wymagania. Za to wózek używany do takiego transportu powinien mieć odpowiednią wytrzymałość oraz oznaczone miejsca gdzie można go łapać WTORS-em. Nie każdy jednak spełnia te wymagania ale nikt na to nie patrzy. 

 

Duża cześć odpowiedzi tutaj umieszczona jest tylko "widzimisię diagnosty" i żadna z tych informacji nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości. Zastanawia mnie więc gdzie te wszystkie autobusy jeżdżą na przeglądy, że nikt z was jeszcze nie miał takiego na tapecie. Tym bardziej, że w ostatnich latach właściwie każda instytucja publiczna w wymogach przetargu stawiała wymóg możliwości przewozu osoby niepełnosprawnej lub o ograniczonej możliwości poruszania się. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
Napisano (edytowane)

I ładne zdjęcie się znalazło - teraz zamiast mojego zdjęcia z "pociągu" można spojrzeć na zdjęcie z artykułu.

wybrane-zagadnienia-dotyczace-okresowego 

wybrane-zagadnienia-dotyczace-okresowego

 

Ps. Jeżeli chodzi o sam artykuł to w przypadku oznaczeń homologacyjnych to niestety ta sekcja pozostawia wiele do życzenia i szczerze mówiąc bardzo mocno wprowadza w błąd. 

 

 

Edytowane przez Jacdiag
uzupełnienie zdjęć
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag

Przegapili też

2. Przepisów ust. 1 pkt 5, 6, 8 i 11 nie stosuje się do autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej lub w przewozach okazjonalnych wykonywanych w granicach administracyjnych miasta i gminy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wojteczek

Panowie ale czy autobus 100 może w ogóle być przystosowany do przewozu osób na wózku? Jak zerkam na rozporządzenie to zastanawiam się czy wózek inwalidzki jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym miejscu  w 100. Co z tego że go ładnie przypnę do podłogi, kierowca gwałtownie zahamuje albo przydzwoni w coś i ten wózek się rozpadnie na atomy. To mnie zainteresowało:

7 godzin temu, sad_madman napisał:

Żaden wózek inwalidzki nie musi spełniać ECE14/ECE16/ECE17/ECE25 bo ma spełniać swoje wymagania. Za to wózek używany do takiego transportu powinien mieć odpowiednią wytrzymałość oraz oznaczone miejsca gdzie można go łapać WTORS-em

.Przyznam że temat autobusów 100 znam słabo, one muszą jechać na okręgową, ale może się od Was podszkolę.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Dla mnie nie. Nie może. Nie może podobnie jak i samolot (przykładowo).

Nie po to dopuścili transport osób na wózkach w busach, żeby to samo robić w autobusach (turystycznych).

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
3 godziny temu, wojteczek napisał:

Panowie ale czy autobus 100 może w ogóle być przystosowany do przewozu osób na wózku?

Niby dlaczego ma nie być dopuszczone przewożenia wózków inwalidzkich ? Napisałem wcześniej jakie warunki ma spełniać pojazd aby móc je przewozić. Sama kwestia ich wytrzymałości wychodzi poza zakres obowiązków. Czytając wypowiedzi niektórych osób twierdzących, że autobus z TEMPO 100 nie może przewozić takich pasażerów zaczynam wątpić w pewne rzeczy. Zastanawia mnie jak sobie Ci ludzie wyobrażają pojazdy kategorii M1 określane jako SH (pojazdy specjalnego przeznaczenia przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich) - definicja z nieaktualnej już 2007/46 ale tych pojazdów jest masa na rynku. Chyba nie muszę mówić z jaką prędkością taki pojazd może się poruszać.

3 godziny temu, wojteczek napisał:

Jak zerkam na rozporządzenie to zastanawiam się czy wózek inwalidzki jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym miejscu  w 100.

Możesz powiedzieć, które niby wymagania ma on spełniać ? W przepisach dotyczących pojazdów nie jest to napisane. Jest tylko opisany system WTORS. Musisz potraktować to trochę jak kwestię ISOFIXA. Mocowanie jest w pojeździe ale Ciebie już nie obchodzi co tam wepnie sobie użytkownik. Co prawda w przypadku fotelika sytuacja jest czysta ponieważ musi on spełniać wymagania odpowiednich regulaminów. Kwestia wózków jest związana z normami ISO a żadnego powołania na to nie ma w warunkach technicznych ani dyrektywie całopojazdowej. 

3 godziny temu, Paprock napisał:

Nie po to dopuścili transport osób na wózkach w busach, żeby to samo robić w autobusach (turystycznych).

Z punktu wiedzenia homologacji czy dopuszczenia jednostkowego nie ma żadnego podziału na to na jakich trasach porusza się dany autobus. Podział jest prosty i jest 5 typów: A,B, I, II, III gdzie każdy różni się możliwością posiadania miejsc stojących oraz wielkością samego pojazdu. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.