Skocz do zawartości

Odstępstwo po zmianach konstrukcyjnych.


Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś przerabiał temat występowania po odstępstwo ministerstwa po zmianach konstrukcyjnych typu pojazdu?

Konkretny przypadek jest taki:

Klient (konkretnie to jakaś fundacja/OPP) pyta czy możliwa była by realizacja u nas przebudowy autobusu przegubowego na pojazd specjalny „Ambulatorium/laboratorium służby zdrowia” (kod ITS 505). Miało by to mieć max 5 miejsc i „gabinety” (bez przebywania tam ludzi w czasie jazdy). Z technicznego punktu widzenia to żaden problem - demontaż siedzeń i reszty szpejów, budowa ścianek działowych i montaż „mebli” i wyposażenia. Z masą niema problemu - autobus ma bardzo duży zapas, zresztą to wyposażenie będzie dużo lżejsze niż ładowność autobusu. Rozkład masy czy punkt ciężkości się znacząco nie zmienią.

Problemem jest długość tego pojazdu - bo 18m może mieć autobus a nie-autobus już nie. I tu pojawia się pytanie - czy są szanse na odstępstwo ministerstwa w kwestii długości pojazdu. Czy ktoś zna takie nietypowe przykłady?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Jak ktoś potrzebę takiego sprzętu "mocno" uzasadni, to powinno przejść odstępstwo. Takie moje zdanie. Ale o konkrety, to tam lepiej pytać:👉 https://www.gov.pl/web/infrastruktura/jak-uzyskac-odstepstwo-od-warunkow-technicznych-pojazdow

I nie chodzi o odstępstwo "po zmianach konstrukcyjnych typu pojazdu", bo tym MI raczej się nie zajmuje, a zaiste i konkretnie będzie szło o to, aby zezwolili odstępstwem na używanie pojazdu specjalnego o przeznaczeniu ambulatorium/laboratorium służby zdrowie, który grubo jest przydługi. Zmiany rodzaju pojazdu z autobusu na specjalny powinien ogarnąć przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Czyli mieć słuszne PKD, szlifierkę, spawarkę i takie tam różne... 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

Mamy słuszne PKD. Szlifierkę i spawarkę też znajdziemy ;) 

I tak - chodzi o odstępstwo co do długości bo inne warunki techniczne będzie taki pojazd spełniał. Pytam bo większość wątków o odstępstwach dotyczy pojazdów sprowadzonych a nie już zarejestrowanych.

Stronę ministerstwa już zwiedziłem. Pół internetu też - ale nie znalazłem innego takiego pojazdu.

A uzasadnienie jest takie, że gabinety potrzebują niskiej podłogi i „łatwego dostępu” dla osób starszych/niepełnosprawnych a autobus 12m ma jej zdecydowanie za mało.
Na szczęście ryzyko w wypadku niepowodzenia jest niewielkie - taki autobus kosztuje tyle ile waży.

Pytanie dodatkowe - czy takie zmiany są możliwe przed pierwszą rejestracją - tzn „po drodze” z niemiec? Czy lepiej najpierw zarejestrować autobus, potem go przebudowywać?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

W pierwszej kolejności nękał bym MI, czy ten pomysł na gabinety przejdzie. Według mnie niskie podwozie to słaby argument. To musi być coś, co powali drugą stronę. Nie wiem... niezbędna profilaktyka, konieczność badań, ich ważność dla ludzkiej egzystencji, ich niezbędność dla zdrowia i życia. Nie widzę sensu zabierać się za przebudowę, zanim nie zaświeci iskierka nadziei, że ten pomysł przez biurokrację przebrnie. Bo jak legnie, to co potem? Rozbebeszonego przegubowca w krzaki postawić?

No i weź w MI wyklaruj dlaczego akurat przegubowiec.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo, że „chwytająca za serce opowieść” jest konieczna. W obecnym czasie medyczne tematy są na fali na szczęście.

Dzwoniłem do MI - „pan złoży wniosek to zobaczymy, pytań „prejudycjalnych” nie rozpatrujemy”. Bez zdjęć i dokumentacji konkretnego egzemplarza niema o czym rozmawiać. Spróbuję jeszcze mailem a potem na piśmie.

Sprawny Man A23 kosztuje mniej niż płacą na Olmecie - więc krzaki mu nie grożą ;)

Szkoda tylko daremnej roboty.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Godzinę temu, Zix napisał:

„pan złoży wniosek to zobaczymy, pytań „prejudycjalnych” nie rozpatrujemy”. Bez zdjęć i dokumentacji konkretnego egzemplarza niema o czym rozmawiać. Spróbuję jeszcze mailem a potem na piśmie.

I bardzo dobrze Ci odpowiedzieli. Powinien być pojazd przebudowany z wynikiem N po zmianach (wtedy minister wie jakich warunków pojazd nie spełnia) i wtedy można starać się o odstępstwo. A nie na zasadzie "co by było gdyby".

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Widzisz szansę na odstępstwo dla przegubowca, który przegubowcem nie jest? Długość tego pojazdu jest OK pod warunkiem, że on autobusem jest. Ale jak przestaje nim być, to co zrobić? Napstrykać fotek ścianek działowych? I co dalej? Dla mnie sednem jest jego środek, że on musi być taki długi, bo to, bo tamto. Ostatecznie ma to być samochód specjalny, a w tym przypadku o jego specjalności zadecyduje wnętrze. I to właśnie należy "mocno" uzasadnić.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
3 godziny temu, Zix napisał:

„chwytająca za serce opowieść” jest konieczna.

 

Godzinę temu, Paprock napisał:

. I to właśnie należy "mocno" uzasadnić.

Np. że w środku będzie (jest) gabinet lekarski ogólny, następny z EKG, następny z USG, następny z "komputerem okulistycznym", następny z fotelem tzw. 'samolot" i może coś jeszcze ... i cała przestrzeń wnętrza jest wykorzystana.

A pojazd będzie jeździł po wioskach w bieszczadach lub po innych "dzikich polach".

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No oczywiście, że tak. Na miejscu tej organizacji/fundacji zwróciłbym się do kogoś panującego nad działem odstępstw i projekt przedstawił, a dopiero potem brał się za robotę.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
2 minuty temu, Paprock napisał:

zwróciłbym się do kogoś panującego nad działem odstępstw i projekt przedstawił

A on powinien odpowiedzieć - proszę złożyć konkretny wniosek (na gotowy pojazd) to podejmę konkretną decyzję.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Michał, ja wiem o czym mówisz. Ja nie ukrywam, że deko zbaczam ze szlaku. Gdybym miał zamiar takie gabinety w przegubowcu poskładać, to zacząłbym od telefonu do przyjaciela i takie tam... No wiadomo o co kaman. Po prostu nie chciałbym być stratny. Oficjalna wniosek i owszem, ale racja musi być po mojej stronie. Co nie. ;-)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
2 godziny temu, Paprock napisał:

Po prostu nie chciałbym być stratny.

To mi przypomina telefony do WK w sprawie zakupu quada. Co potrzebne i czy na pewno zarejestruje? To dostaje odpowiedź "ogólnie", a czy zarejestruje to się okaże jak kupi i przedłoży dokumenty ;)

  • Lubię 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ja wiem, że to mało etyczne w naszym prawilnym kraju, ale zapewne i WK i na SKP i w MI ktoś, coś próbował od zaplecza się dowiedzieć. :silent:

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Narazie udało się od miłej pani w sekretariacie ministerstwa uzyskać bezpośrednie telefony na biurka „panów którzy zajmują się odstępstwami” - jak któryś odbierze to może się uda coś dowiedzieć.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wojteczek

Będę zaskoczony jeżeli Mi udzieli takiego odstępstwa. Dla mnie to trochę takie szukanie, mamy starego grata alb można tanio kupić i zrobimy z niego co wyjdzie. Jak się nie da zrobić specjalnego to może przyczepę, a może  motorower. Gdyby ta instytucja mogła jakoś uzasadnić długość tego pojazdu jak kolega Paprock  tu już napisał to może wtedy.

7 godzin temu, Zix napisał:

A uzasadnienie jest takie, że gabinety potrzebują niskiej podłogi i „łatwego dostępu” dla osób starszych/niepełnosprawnych a autobus 12m ma jej zdecydowanie za mało.

 Raczej słabe, można podstawić 2 -3 takie 12 metrowe.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock
12 minut temu, Zix napisał:

Narazie udało się od miłej pani w sekretariacie ministerstwa uzyskać bezpośrednie telefony na biurka „panów którzy zajmują się odstępstwami” - jak któryś odbierze to może się uda coś dowiedzieć.

No! Też uważam, że najpierw trzeba coś ugadać, czegoś wstępnie się dowiedzieć. To nie suchy wniosek o odpis aktu urodzenia. W rachubę wchodzę niezłe pieniądze. Bez sensu umoczyć kasę, dlatego warto wcześniej i bezpośrednio u źródła podrążyć temat. 👍

A poza tym były już na forum rozdrapywane problemy z odstępstwami powiązane i wyszło, że jednakowej procedury nie ma. Każdy tam w MI podchodzi różnie, by nie rzec, indywidualnie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, wojteczek napisał:

 

 Raczej słabe, można podstawić 2 -3 takie 12 metrowe.

Jeden przegubowiec to ok 40m2

Można podstawić dwa 12m, albo 5 busów blaszaków, albo 40 toytoyów :)

I chorych ludzi z gołą d..ą po śniegu ganiać.

A tak poważnie jest to najbardziej optymalne rozwiązanie tego problemu - najpraktyczniejsze dla personelu i pacjentów, bez schodów, wind, ramp itp. I nieuciążliwe dla pozostałych uczestników ruchu.

 

2 godziny temu, wojteczek napisał:

Dla mnie to trochę takie szukanie, mamy starego grata alb można tanio kupić i zrobimy z niego co wyjdzie. Jak się nie da zrobić specjalnego to może przyczepę, a może  motorower.

Nie mamy żadnego starego grata, i dopóki nie będzie jakichś perspektyw na realizację tego to na pewno nie będziemy kupować.
Przyczepa ani motorower klientowi nie potrzebne ;) Nie jesteśmy SKP tylko przedsiębiorcą „ze słusznym PKD” - naszą rolą jest rozwiązywanie problemów z którymi przychodzi klient.

A koszty „bazowe” autobusu przegubowego, dwóch autobusów krótkich, naczepy kontener czy solówki z tandemem (bo takie opcje bierzemy pod uwagę) są praktycznie takie same. Autobus przegubowy najlepiej wpasowuje się w założenia tego projektu.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ta! A to w środku, to całe wyposażenie, to kanciapa konduktora zapewne. :meditate:

Chcą zrobić samochód specjalny o przeznaczeniu laboratorium/ambulatorium. Wystarczy, że gminy lawirują z pseudo specjalnymi zimowego utrzymania dróg.

 

No tego jeszcze nie grali, żeby w autobusie był gabinet ginekologiczny! :evil:

I co 6 miesięcy na stację kontroli! ;D

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman

Możesz powiedzieć co niby stoi na prawnej przeszkodzie ? Czy gdzieś jest napisane, że w autobusie nie może znajdować się wyposażenie tego typu ? Uwierz mi, że inwencja czasami jest ogromna. 

 

Ps. Ja w ogóle bym raczej tego typu zabudowę budował na naczepie do przewozu szkła ze względu na niską podłogę. Trochę rzeźbienia ale dowolny ciągnik sobie to pociągnie. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ano to stoi, że autobus to autobus a wynalazki to wynalazki. Dla tych drugich klasyfikacja przewiduje określone przeznaczenia i tyle w temacie, bo już są giganci motoryzacji, którzy zrobili traktor terenowy, a on z ciągnikiem tyle ma wspólnego, co ja z Jeziorem Łabędzim Piotra Czajkowskiego. Następni giganci klecą trzydziestopięciometrowe domki twierdząc, że to przyczepy kampingowe. No i ostatnie wynalazki, to zabudowy kampingowe w ciężarowym vanie podparte jakże inteligentną tezą, że te graty zamocowane na stałe są niezbędne do zaspokojenia potrzeb życiowych właściciela. A wszystko po to, by kamperem szybciej pośmigać. Także pominąłbym prawne przeszkody, bo specjalistów od ich omijania jest aż nadto.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, michal_k napisał:

a czy zarejestruje to się okaże jak kupi i przedłoży dokumenty

Pan/pani z WK powiedział że się da  jak będzie przegląd a pan nie chce zrobić... a ja już  kupiłem bo mi obiecali , tam wszystko załatwione ,tylko przegląd.- to druga wersja tej opowieści , żartem oczywiscie.

Edytowane przez duchu
  • Haha 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
9 godzin temu, sad_madman napisał:

Czy gdzieś jest napisane, że w autobusie nie może znajdować się wyposażenie tego typu ?

Jest w definicji pojazdu specjalnego ;)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, sad_madman napisał:

Zostawić 3 rzędy siedzeń (9 miejsc) i dalej być autobusem ?

Ten pomysł też był brany pod uwagę.
I wbrew pozorom z prawnego punktu widzenia jest to dopuszczalne - autobus wraz z lekarzami i pielęgniarkami w „bagażniku” może wieźć ich bagaż - stoliki, krzesła, ekg, a nawet ruchome RTG ;)

Ale pomijając tłumaczenie czemu autobus 9+1 ma 18m i 28t to jest to mocno nieopłacalne - przeglądy, kosmiczne ubezpieczenia, podatek, kierowca z D, tacho i całe te zamieszanie formalne wokoło autobusu jest raczej bez sensu. Taniej już przestawiać dwa 12m „samochody specjalne” na które wystarczy mieć gołe C i kilkaset zł ubezpieczenia.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.