Skocz do zawartości

Naczepa niskopodwoziowa i wózek dolly


asasin

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Piszę do Państwa w celu poradzenia się w sprawie wózka jeep dolly do naczepy niskopodwoziowej

Posiadamy od kilku lat zarejestrowaną już z uzyskanym odstępstwem od warunków technicznych naczepę marki Nooteboom- tiefbett.

Naczepa ma osie pendel ( zawieszenie goleniowe, niezalene) i dlatego mamy w odstępstwie dopuszczalny  max nacisk  4 x 12000 kg. Do tego standardowo przy tym sprzęcie przekroczona szerokość 3,39m i długość 21,88m

Naczepa przy zakupie była przystosowana do dołączenia wózka jeep dolly, który można było w każdym momencie dokupić i dlatego posiada 40 ton nacisku technicznego na siodło i stąd 88 ton DMC w DR.

Zakupiliśmy fabrycznie nowy wózek (innego producenta Pacton) i chcielibyśmy aby wszystko zgadzało się pod względem papierów.

Kontaktowaliśmy się w tej sprawie z 2 Okręgowymi Stacjami Kontroli Pojazdów w okolicy i każdy mówi co innego…

Pisaliśmy w tej sprawie również do TDT i mamy 2 wersje przystosowania tego wózka.

Pierwsza najwygodniejsza ze strony urzędowej, ale dla nas praktycznie uniemożliwiające legalne poruszanie się po drogach to zarejestrowanie wózka jako oddzielny pojazd. W takiej wersji Ciągnik siodłowy+ wózek jeep dolly+ naczepa  = zezwolenie kat. 5 na każdy wyjazd nawet na pusto co w polskich realiach oznacza 1-1,5 miesiąca czekania na papierek ponieważ według przepisów mamy 3 pojazdy i 3 DR.

 

Druga wersja to dopisanie wózka do dowodu rejestracyjnego naczepy jako druga konfiguracja naczepy, ale żeby ruszyć z wnioskiem o odstępstwo do TDT musimy najpierw zrobić badanie techniczne naczepy z wózkiem a wszystkie SKP w okolicy rozkładają ręce, że się nie da…

 

Kontaktowaliśmy się z innymi firmami w kraju, które mają podobny sprzęt i każdy ma inaczej, ale najczęściej stosowanym i najlepszym rozwiązaniem jest właśnie adnotacja w DR o dodatkowym członie i podanym nr VIN.

 

Poniżej treść odpowiedzi z TDT w tej sprawie:

„Do zagadnienia dodatkowych wózków można podejść dwojako:

- jeśli jest to wózek, którego kompletację z naczepą przewidział producent naczepy, to faktycznie można uzyskać odstępstwo dla kompletacji z wózkiem lub bez. Ale powyższe musi wynikać z dokumentacji naczepy (informacje producenta) jak również informacji na tabliczce znamionowej naczepy (info o masach i naciskach osi w różnych kompletacjach – z wózkiem lub bez).

- jeśli jest to dodatkowy wózek, posiada on stosowne dokumenty dopuszczające do ruchu: świadectwo zgodności/dowód rejestracyjny, tabliczkę znamionową, nr VIN, to jest to zupełnie osobny pojazd. Odstępstwo może zostać wydane dla takiego pojazdu (i będzie dotyczyło jedynie tego pojazdu) ale musi Pan wskazać z jaką naczepą będzie uczestniczył w ruchu drogowym jako pojazd do przewozu ładunków nienormatywnych. Info o naczepie  będzie wskazane w odstępstwie.

Oczywiście powyższe informacje są jedynie teoretyczne, natomiast każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie, po przesłaniu odpowiedniego wniosku oraz kompletu dokumentów.”

 

Aktualnie naczepa w konfiguracji 4 osiowej bez wózka dolly ma następujące parametry w DR:

F1-93600 kg ( 8 goleni pendel x 6700 kg = 53 600 kg + 40 000 kg na siodło) =93 600 kg

F2-88000 kg ( 8 x 6000 kg = 4 x 12t = 48 000 kg osie+ 40 000 kg na siodło) = 88 000 kg

L- ilość osi- 4

G-masa własna 24180 kg

Ładowność-63820 kg ( 88-24,18 mw = 63,82t)

 

W odstępstwie:

1.Szerokosc 3,39m

2.Odległość od sworznia do tylnego obrysu 21,88m

3. DMC 88 000 kg

4. Dopuszczalny nacisk 4 x 12 000 kg = 48 000 kg

 

Na mój rozum powinniśmy najpierw przyjechać na SKP i zrobić dodatkowe badanie z konfiguracją z doczepionym wózkiem gdzie w uwagach powinna być wpisana aktualna konfiguracja 4 osiowa i druga 6 osiowa z podanym VIN wózka:

 

Naczepa w konfiguracji 4-osiowej nr VIN: XMREUR001C0000236 posiada parametry:

-szerokość maksymalna 3,39m

-odległość między osią sworznia siodłowego a tylnym obrysem pojazdu 21,88m

-dopuszczalny nacisk osi składowej (4 x 12000 kg)  wynoszący 48 000 kg

-dopuszczalna masa całkowita wynosząca 88 000 kg

 

Naczepa w konfiguracji 6 osiowej  po dołączeniu drugiego członu  o numerze VIN: XNTTXD24400081131 tworzy konfigurację 2+4

- szerokość maksymalna 3,39m

- odległość między osią sworznia siodłowego a tylnym obrysem pojazdu 24,18m

- dopuszczalny nacisk osi składowej naczepy  (4 x 12000 kg)  wynoszący 48 000 kg

- dopuszczalny nacisk osi składowej dodatkowego członu  (2 x 10000 kg)  wynoszący 20 000 kg

Lub

-- dopuszczalny nacisk osi składowej naczepy  (6 x 12000 kg)  wynoszący 72 000 kg

-dopuszczalna masa całkowita wynosząca 88 000 kg

 

Numer VIN: XMREUR001C0000236 jest numerem podstawowym pojazdu. Numer VIN: XNTTXD24400081131 jest numerem dodatkowym odnoszącym się do 2-osiowego wózka transportowego.

Wózek jest na standardowych osiach o technicznym nacisku 12 ton, ale w PL do tej pory maksymalnie rejestrowano naczepy na takich osiach do 10 ton ( Ministerstwo) aczkolwiek słyszeliśmy o przypadkach, że w TDT też się udawało jakimś cudem na 12 ton/oś..

 

Czy ktoś z forumowiczów, kto miał styczność z tego typu naczepami mógłby podpowiedzieć czy dobrze to rozumiemy. Jeśli nie to gdzie jest błąd i czemu co SKP to inna interpretacja. W jednej usłyszeliśmy, że to nie jest wózek i nic się nie da zrobić, w drugiej, że tylko rejestracja jako oddzielny pojazd… Mam przykładowe odstępstwo i skan DR innej naczepy z takim wózkiem i wszystko jest normalnie zarejestrowane na jeden dowód rejestracyjny a czemu tutaj są takie problemy z określeniem takich parametrów ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry. Tego pojazdu zapomniało się rządzącym ująć w ramy paragrafów i każdy posiadacz po swojemu rzeźbi. Owszem, można zarejestrować, lecz w tym kraju wózek dolly to tylko do zwożenie drewna z lasu. Niestety zostaliśmy w 1958 roku: 

 

Było o tych wózkach dużo tematów i jakoś nie doczekały się informacji zwrotnych.

Jedyne co rządzący zrobili, to uznali ładunek za dyszel w klasycznych przypadkach, czyli ciągnik + dolly.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro

21 godzin temu, asasin napisał:

W takiej wersji Ciągnik siodłowy+ wózek jeep dolly+ naczepa  = zezwolenie kat. 5 na każdy wyjazd nawet na pusto co w polskich realiach oznacza 1-1,5 miesiąca czekania na papierek ponieważ według przepisów mamy 3 pojazdy i 3 DR.

to wówczas należałoby drążyć temat zaproponowany przez TDT

21 godzin temu, asasin napisał:

- jeśli jest to wózek, którego kompletację z naczepą przewidział producent naczepy, to faktycznie można uzyskać odstępstwo dla kompletacji z wózkiem lub bez. Ale powyższe musi wynikać z dokumentacji naczepy (informacje producenta) jak również informacji na tabliczce znamionowej naczepy (info o masach i naciskach osi w różnych kompletacjach – z wózkiem lub bez).

Jak wynika z tej informacji należałoby najpierw zdobyć stosowne kwity od producenta naczepy czy przewidział takie rozwiązanie i otrzymać stosowne potwierdzenie mas w danej kompletacji. Następnie złożyć to do TDT i ewentualnie czekać na informację czy potrzebne wówczas BT (choć nie bardzo wiem po co ). Uzyskanie odstępstwa na naczepę z lub bez wózka jest najlepszym rozwiązaniem dla Was, może nie najszybszym lub wręcz niewykonalnym ale najlepszym pod względem późniejszej eksploatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, adam1501 napisał:

. Uzyskanie odstępstwa na naczepę z lub bez wózka jest najlepszym rozwiązaniem dla Was, może nie najszybszym lub wręcz niewykonalnym ale najlepszym pod względem późniejszej eksploatacji.

Niewątpliwie tak jest a ta niewykonalność tego rozwiązania wynika z tego, że mamy 3 DR i 3 pojazdy. Gdyby przyczepa była wyposażona w wózek w momencie zakupu i została by sprzedana jako jeden pojazd to uzyskanie takiego odstępstwa było by łatwiejsze a tak mamy 3 pojazdy, które mogą być użytkowane zupełnie niezależnie od siebie. W mojej ocenie to pozostaje rozwiązanie tej kwestii tylko w oparciu o TDT i ewentualnie producenta, bo dla diagnosty na SKP są to 3 zupełnie osobne pojazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla nas też najwygodniejszym rozwiązaniem byłoby dopisanie w adnotacjach DR naczepy informacji o drugim członie/elemencie z numerem VIN wózka i konfiguracji 6 osiowej, ale bez BT nikt nie podejmie tematu w wydziale komunikacji. Po doczepieniu wózka zwiększa się również długość całkowita naczepy.

Naczepę zamawialiśmy z myślą o możliwości doczepienia i dokupienia wózka w przyszłości. Nawet w zamówieniu jest informacja o wózku.

Podejrzewam, że również producent naczepy takie oświadczenie mógłby nam napisać, że jest wyposażona w 40 tonową szyję o odpowiedniej długości i umożliwia to podpięcie wózka jeep dolly.

Cały myk tkwi w tym, że aby wykorzystać te 40 ton na siodło można podpiąć np.:

6 osiowy ciągnik,

 

847759892_Scania12x4.jpg.8396637eadaec8dfbe3b390144041525.jpg

 

 

lekki 5 osiowy z niską kabiną lub z jednoosiowym jeep dolly,

101386529_54Nooteboom.jpg.7f631c3836327462f23f4ecf49263a1d.jpg

 

lub 4 osiowy ciągnik+ 2 osiowym jeep dolly.

 

986370831_24Nooteboom.thumb.jpg.54400b45743c3c04f532dd9fd2aca792.jpg

 

Nie jest to wózek interdolly który wpina się między szyję a pokład naczepy i zmienia się przez to np masa własna naczepy a wózek jeepdolly który wpina się w sworzeń naczepy a ciągnik dopina również w sworzeń wózka. Sam wózek nie ma żadnego innego przeznaczenia żeby można było na nim wozić np inne mniejsze ładunki.

1213625766_dollyzdjcie.thumb.jpg.c108318d969a9cdffbfac617a04fd833.jpg

 

Wiem że inne firmy w kraju mają zrobione odstępstwo i wpisy w DR na takie konfiguracje czy to od nowości w komplecie czy dokupione w późniejszym terminie, ale wydaje nam się, że bez badania ze SKP nie ruszymy dalej z tematem czy to w TDT czy np. w Wydziale komunikacji bo na jakiej podstawie mają to nam dopisać ?

 

 

 

2 godziny temu, danielg539 napisał:

Niewątpliwie tak jest a ta niewykonalność tego rozwiązania wynika z tego, że mamy 3 DR i 3 pojazdy. Gdyby przyczepa była wyposażona w wózek w momencie zakupu i została by sprzedana jako jeden pojazd to uzyskanie takiego odstępstwa było by łatwiejsze a tak mamy 3 pojazdy, które mogą być użytkowane zupełnie niezależnie od siebie. W mojej ocenie to pozostaje rozwiązanie tej kwestii tylko w oparciu o TDT i ewentualnie producenta, bo dla diagnosty na SKP są to 3 zupełnie osobne pojazdy.

Obecnie jeszcze nie mamy 3 DR na wózek i dlatego właśnie nie kombinujemy z rejestracja wózka bo będzie pozamiatane i tak nam podpowiedziały inne firmy, żeby nie popełnić tego błędu ponieważ wózka nie powinno się rejestrować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, asasin napisał:

najwygodniejszym rozwiązaniem byłoby dopisanie w adnotacjach DR naczepy informacji o drugim członie/elemencie z numerem VIN wózka i konfiguracji 6 osiowej,

Takie rozwiązanie jest niezgodne z prawem, bo żaden przepis nie przewiduje takich adnotacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, asasin napisał:

żeby nie popełnić tego błędu ponieważ wózka nie powinno się rejestrować

Problemem staje się sam nr VIN na wózku, gdyż przepisy nie przewidziały aby jeden pojazd złożony był z modułów, które posiadają odrębne numery VIN. 

Skoro naczepa posiada już odstępstwo to można próbować wystąpić o zmianę tego odstępstwa spowodowaną zmianą konfiguracji pojazdu. Samo OBT z wynikiem negatywnym spowoduje tylko wyeliminowanie naczepy z ruchu a nie gwarantuje pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy. Ja jestem za opcją konsultacji z TDT i przesłania im dokumentów z których będą wynikały nowe parametry pojazdu. Zapewne wózek posiada jakieś dokumenty homologacyjne i z ich uwzględnieniem można wyznaczyć nowe parametry pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, michal_k napisał:

Takie rozwiązanie jest niezgodne z prawem, bo żaden przepis nie przewiduje takich adnotacji.

 

2 minuty temu, danielg539 napisał:

Problemem staje się sam nr VIN na wózku, gdyż przepisy nie przewidziały aby jeden pojazd złożony był z modułów, które posiadają odrębne numery VIN. 

Skoro naczepa posiada już odstępstwo to można próbować wystąpić o zmianę tego odstępstwa spowodowaną zmianą konfiguracji pojazdu. Samo OBT z wynikiem negatywnym spowoduje tylko wyeliminowanie naczepy z ruchu a nie gwarantuje pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy. Ja jestem za opcją konsultacji z TDT i przesłania im dokumentów z których będą wynikały nowe parametry pojazdu. Zapewne wózek posiada jakieś dokumenty homologacyjne i z ich uwzględnieniem można wyznaczyć nowe parametry pojazdu.

W takim razie dlaczego przy wcześniejszej rejestracji innej naczepy, którą akurat kupiliśmy od razu z wózkiem ( a hipotetycznie też można go dokupić oddzielnie nowy lub np używany) gdzie mamy też oddzielne nr VIN dla naczepy i wózka i wszystko dało zrobić w sumie bez większych problemów.

Poniżej wycinki z odstępstwa i BTBadanie.thumb.jpg.f13e40b5816dbcada5b330ea50485b50.jpg620670057_Odstpstwo.thumb.jpg.e072ecc93c1a5607c5e5216871e6d33a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, asasin napisał:

W takim razie dlaczego przy wcześniejszej rejestracji innej naczepy, którą akurat kupiliśmy od razu z wózkiem ( a hipotetycznie też można go dokupić oddzielnie nowy lub np używany) gdzie mamy też oddzielne nr VIN dla naczepy i wózka i wszystko dało zrobić w sumie bez większych problemów.

Obawiam się, że to wynik nieznajomości prawa. W kwestiach nieuregulowanych w sposób jednoznaczny przepisami panuje przekonanie, typu wolność Tomku w swoim domku. Już nie raz ITS dowiódł, że pojęcia o stosowaniu przepisów to oni nie mają, ba nawet nie wiedzą o ich istnieniu.

Skoro wcześniej nie było problemu a teraz jest to może świadczyć to o tym, że w końcu ktoś stara się zrobić coś w oparciu o przepisy, lub przynajmniej dwa razy się zastanowi zanim się pod tym podpisze. 

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to widzisz, wcześniej Ministerstwo a obecnie zajmujący się tym TDT już takie odstępstwa wydawali. Tak jak Ci napisał ten z TDT, że może dopisać ten wózek mimo posiadania przez niego numeru VIN ale dopisać tylko do konkretnej naczepy co będzie wyszczególnione w odstępstwie przy pomocy dwóch kompletacji w jakich może ona wystąpić. Tylko nie wiem czy Wy tak chcecie aby dopisać go tylko do jednej naczepy. Może zmieniacie konfiguracje. 

Jakbyś tabliczkę znamionową pokazał czy tam są różne konfiguracje mas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naczepa akurat jest w trasie, ale za jakieś 2-3 godziny będzie na bazie to podeślę. Na 99% tam jest rozpisane 8 x 6700 kg ( na zachodzi każdy pendel jest uznawany jako oddzielna oś) + 40 ton na siodło i techniczne 8 x 6960 kg + 40 ton na siodło. U nas do 2014 roku rejestrowali maksymalnie na 10 ton/oś a później po dołączeniu oświadczenia producenta można było zwiększyć do 12 ton na jedna linię osiową czyli 2x 6 ton na każdy pendel.

Wózek pasuje do tej naczepy i jeszcze jednej, która dopiero odebraliśmy i też będziemy składać papiery o odstępstwo, ale na razie najważniejsze jest dostosowanie go w pierwszej kolejności do tej konkretnej naczepy w zależności jakie warianty będą możliwe. Nam przede wszystkim zależy na tym, żeby nie był zarejestrowany jako oddzielny pojazd z numerem i dowodem rejestracyjnym ponieważ zestaw nie może według przepisów wyjechać nawet na pusto na drogę...

Czy w takim razie powinniśmy zebrać wszystko co mamy i wysyłać dokumenty do TDT bez żadnego badania na SKP ?

Chcieliśmy pojechać  najpierw na SKP w konfiguracji wózek+naczepa zrobić właśnie takie dodatkowe badanie ( nie znam się tutaj dokładnie na określeniach) mające na celu określenie zmian konfiguracji pojazdu i w uwagach opisać, że doszedł drugi człon naczepy o takim nr VIN i w takiej konfiguracji naczepa ma 6 osi i ma taką długość i to dołączyć do reszty papierów do TDT w celu zmiany wydanego już odstępstwa na tą naczepę tylko na jednej SKP dostajemy info, że to jest uniwersalny wózek i wszystko z nim można potem zrobić co nie jest prawdą, na drugiej, że to w ogóle nie jest wózek a i tak tylko można go zarejestrować oddzielnie a w rzeczywistości okazuje się, że firmy mają to zarejestrowane w komplecie z naczepą... Stąd moje pytanie tutaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie, wczytując się dokładnie w to co napisał ten człowiek z TDT to właśnie nie będziecie mogli już tego wózka dołożyć do innej naczepy do której on będzie także pasował. W odstępstwie o tym napiszą do którego VIN naczepy dołożony jest ten wózek i będzie mógł być tylko tam. Dlatego się pytałem czy Wam to pasuje aby był tylko w jednej naczepie. Zwykle jak ktoś ma kilka ciągników siodłowych i kilka naczep i masy na to pozwalają to może podczepiać naczepę pod różne ciągniki. Nie istnieje tylko jedna konfiguracja ciągnik - naczepa. A tu byście byli skazani na jedną konfigurację. 

Podwójny numer VIN dla TDT może nie stanowić problemu bo odstępstwa od warunków technicznych właśnie dotyczą niestandardowych, nietypowych przypadków

Bez SKP pewnie się nie obejdzie bo będa chcieli negatywny wynik z badania - jakie parametry są przekroczone. Coś identycznego jak ten wycinek z zaświadczenia co wkleiłeś 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, asasin napisał:

Czy w takim razie powinniśmy zebrać wszystko co mamy i wysyłać dokumenty do TDT bez żadnego badania na SKP ?

Ja bym tak zrobił, jak TDT przychyli się do uznania naczepy  wraz z wózkiem jako jednego pojazdu i zażyczy sobie potwierdzenia parametrów to potem można podjechać na SKP w ceku ustalenia danych.

5 minut temu, Solaris napisał:

będa chcieli negatywny wynik z badania - jakie parametry są przekroczone

A jakie będą przekroczone parametry skoro naczepa ma już odstępstwo a wózek jako taki żadnych parametrów nie przekracza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest taka, że w świetle obecnych przepisów to są 2 niezależne pojazdy, a wszelkie "odstępstwa" to tylko mniej lub bardziej udana próba obejścia obowiązujących przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mają odstępstwo ale na jedną konfigurację tak jakby. Jak dołożą wózek to masy będą inne. Potrzeba raczej aby zebrać te dwa przypadki w jednym odstępstwie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta naczepa, do której chcemy dołączyć wózek ma odstępstwo na:

1.Szerokosc 3,39m

2.Odległość od sworznia do tylnego obrysu 21,88m

3. DMC 88 000 kg

4. Dopuszczalny nacisk 4 x 12 000 kg = 48 000 kg

Wózek wymiarami nic nie przekracza. Jedynie w tym przypadku będzie chodziło o kwestię nacisków na osie wózka. Technicznie max 12 ton ale tradycyjne osie więc pewnie będą obcięte do 10 ton.

No i druga sprawa, że w konfiguracji wózek+ naczepa zmieni się odległość między sworzniem wózka gdzie podpina się ciągnik a tylnym obrysem naczepy.

Bez wózka jest to max 21,88m a z dolly będzie to 24,18m (+2,3m)

Według mnie kwestia mas nie będzie tutaj miała wpływu, ponieważ my nie chcemy zwiększać ładowności naczepy a rozłożyć je na większą ilość osi. 

Czy podepniemy tutaj 6 osiowy ciągnik czy 4 osiowy+ 2 osiowy wózek to ładowność zostaje na tym samym poziomie. 

Problem się robi w przypadku samego ciągnika 4 osiowego...

Czysto teoretycznie ( wiadomo, że w realu nam się to taki nie rozłoży idealnie) dopuszczalne naciski osi będą wynosiły 9+9+11,5+11,5 tony = 41 ton suma nacisków - masa własna 4 osiowego ciągnika 13,5 t = 27,5t nacisku na siodło przy idealnym teoretycznym rozłożeniu na wszystkie osie.

Teraz to samo auto + wózek 2x 10 ton = 41+20 = 61 ton - 13,5 tony masa ciągnika -4,5 tony masa własna wózka = 43 tony ładowności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.12.2022 o 13:44, Solaris napisał:

Jakbyś tabliczkę znamionową pokazał czy tam są różne konfiguracje mas

Załączam tabliczkę znamionową naczepyIMG_20221223_090040_resized_20221223_094234885.thumb.jpg.ab6b504d7684658f3ee102e9899235f9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Niestety nie ma możliwości aby tak zarejestrować i dostać na to odstępstwo od warunków technicznych , ponieważ są to uniwersalne oddzielne pojazdy do łączenia z dowolnym innym pojazdem a nie typowo modułowe, dedykowane konkretnie do określonego pojazdu.

Pojazdy traktujemy oddzielnie, dwa pojazdy, dwa dowody, dwa badania, dwa zaświadczenia.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że tak jak z pojazdami N1 z kierownicą po prawej stronie, trzeba otworzyć oddział firmy w europejskim kraju rozwiniętym motoryzacyjnie i tam je rejestrować. Bo mimo dobrej woli no zwyczajnie nie da się u nas legalnie korzystać z rozwiązań istniejących w rozwiniętym kraju. Mam przykład z własnego życia. Czteroosiowy samochód ciężarowy z HDS, z siodłem umożliwiającym ciągnięcie naczepy oraz mocowaniem umożliwiającym przewóz zabudów kontenerowych jak i sprzęgiem dla normalnej przyczepy. I zawsze jak ciągnie się naczepę to jest zonk bo jak ma załadowany kontener i ciągnie zwykłą przyczepę to ITD ma problem - no bo jak przecież to ciągnik samochodowy on nie ma ładowności (bo WK nie będzie wpisywał ładowności ciągnikowi :) choć diagnosta w DIP podał zgodnie z holenderskim DR tą wartość) i nie wolno mu wozić kontenerów - choć ma legalne i oryginalne mocowania i specjalne zabudowy do tego celu. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Vercyngetoryks napisał:

 (bo WK nie będzie wpisywał ładowności ciągnikowi :) choć diagnosta w DIP podał zgodnie z holenderskim DR tą wartość)

 

No bo diagnosta źle zrobił, więc czemu WK miałby wpisać tą ładowność do DR?

Nas nie obchodzą holenderskie przepisy bo mieszkamy w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Rafi90 napisał:

więc czemu WK miałby wpisać tą ładowność do DR?

Bo każdy pojazd ma ładowność :P Inna sprawa, że z definicji ciągnik samochodowy służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Rafi90 napisał:

No bo diagnosta źle zrobił, więc czemu WK miałby wpisać tą ładowność do DR?

A możesz sprecyzować co było źle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To z przodu to akurat ciągnik siodłowy z dwiema osiami, który na siodle ma skrzynię transportową - i w tej konfiguracji jest samochodem ciężarowym, który ma ochotę przewozić ładunek i wypadało by aby parametr ładowność miał określoną bo inaczej sierżant na drodze zaczyna się gubić i nie może znaleźć wskazówek i wymyśla, że panie tak to pan dalej nie pojedzie bo ładunków to panu przewozić nie wolno. Naczepa z wynikająca z potrzeby przewoźnika nie podpięta jest do samochodu ciężarowego na  jego siodle i mającego w DR wpis ciągnik tylko spoczywa na wózku, który wpięty jest do typowego zaczepu jakiego w większości ciągników siodłowych się nie uświadcza. I dlaczego mam nie mieć w tym pojeździe określonej ładowności? Nie wolno mi wykorzystywać pojazdu w takiej konfiguracji? A może powinien być pojazdem specjalnym - choć do niczego specjalnego on nie służy, bo możliwość załadowywania się i rozładowywania to żadna cecha specjalna. 

man ciągnik siodłowy z przyczepą.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Vercyngetoryks napisał:

na siodle ma skrzynię transportową - i w tej konfiguracji jest samochodem ciężarowym,

Więc powinien być zmieniony rodzaj na samochód ciężarowy.

Godzinę temu, Vercyngetoryks napisał:

Naczepa z wynikająca z potrzeby przewoźnika nie podpięta jest do samochodu ciężarowego na  jego siodle i mającego w DR wpis ciągnik tylko spoczywa na wózku,

A wózek to odrębny pojazd, więc w Polsce taki zespół jest nielegalny (chyba że za ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym).

Godzinę temu, Vercyngetoryks napisał:

Nie wolno mi wykorzystywać pojazdu w takiej konfiguracji?

Nie wolno używać pojazdu niezgodnie z przeznaczeniem, a ciągnik samochodowy służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, michal_k napisał:

 z definicji ciągnik samochodowy służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy.

No właśnie dlatego nie podaje się ładowności , zresztą i tak nie może być wykorzystana, o czym dobrze wiesz, i też nie przyjąłbyś DIPA z takim babolem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.