Skocz do zawartości

Zmiana z Autobusu na Specjalny Sanitarny


Logen

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam klientów z zapytaniem odnośnie przerobienia Autobusu na Samochód Specjalny Sanitarny. Zmiany już zostały wykonane teraz pytanie jak to zarejestrować.

W pojeździe zdemontowano większość siedzeń oraz dołożono bynajmniej 5 miejsc leżących. Jakieś dokumenty z TUV na te miejsca mają czyli zamocowane raczej zgodnie z wszelkimi wymaganiami. Na razie widziałem tylko parę zdjęć, wszystko wygląda na pełna profeskę. Pytanie jak to ugryźć ?? Jeżeli jakieś miejsca zostały przestawione to będą wymagane badania homologacyjne ?? Co z dołożeniem miejsc leżących ?? Czy są one obwarowane jakimiś specjalnymi wymaganiami ?? Oraz czy samochód specjalny sanitarny ma jakieś konkretne wymagania ?? 

Dodam, że jest to pojazd kategorii M3. 

Z góry dziękuję za wszelką pomoc :P 

Edytowane przez Logen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mają specjalne wymagania. Dla pojazdów sanitarnych jest norma karetkowa PN-EN 1789 (wyposażenie, budowa, funkcje)

Bezpiecznie jest wymagać po przeróbce, że spełnia tą normę. 

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z dyrektywy 2007/46

Dodatkowe wymagania dotyczące pojazdów sanitarnych
Przedział dla pacjentów w samochodach sanitarnych musi spełniać wymagania określone w normie EN 1789:2007 +A1:2010 +A2:2014 „Pojazdy medyczne i ich wyposażenie – Sanitarne pojazdy drogowe” z wyjątkiem pkt 6.5 „Wykaz wyposażenia”. Należy dostarczyć dowód zgodności z tymi wymaganiami wraz ze sprawozdaniem z badań przeprowadzonych przez służby techniczne. W przypadku gdy przewidziane jest miejsce na wózek inwalidzki, konieczne jest spełnienie określonych w dodatku 3 wymagań dotyczących systemu mocowania wózka inwalidzkiego i urządzeń przytrzymujących osobę na wózku.

 

 Reszta w ZAŁĄCZNIK XI

 Dodatek 1
Samochody kempingowe, samochody sanitarne i karawany:

Tam znajdziesz wszystkie potrzebne info. Ja bym się nie tknął jeśli nie miałbym kwitów z firmy która  to robiła.

 

Co to potwierdzenia przez TDT, ciężko powiedzieć. Wysłałbym zapytanie do TDT odnośnie tej konkretnej sytuacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu jako diagnosta nie jesteś w stanie sam sprawdzić czy pojazd został przerobiony prawidłowo na Ambulans. Tam jest tyle tego różnego wyposażenia.

Dlatego potwierdzenie na normę 1789 i dobrze by było aby to jakaś dobra firma przerabiała która specjalizuje się w karetkach jak Wietmarscher czy AMZ Kutno a nie jakieś przypadkowe chłopaki 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No papierów mieli sporo ale większość w nieznanym mi języku :P pieczątek TUV tam było sporo tak, że raczej wszystko zrobione tak jak ma być. Przetłumaczą to przynajmniej będę wiedzieć co mam szukać ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Solaris napisał:

Jak nie będzie potwierdzenia na normę 1789

A czy przepisy dotyczące badań albo warunków technicznych odnoszą się w którymś miejscu do tej normy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo się nie odnoszą jak nie mówią o czterokołowcach różnej kategorii (np L7e-B1)  a mimo wszystko trzeba sobie samemu wyszukać wymagania i do nich się dostosować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nic nie ma w warunkach technicznych o karetkach. A z drugiej strony diagnosta sam nie potrafi tego ocenić bo się na tym nie zna. W takiej sytuacji najlepiej patrzeć jak wyglądają zabudowy liderów rynkowych w produkcji karetek i takich samych wymagań żądać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i to że nie ma w warunkach to znaczy że można robić jak się chce? No nie można. Podpisał by się ktoś jakby miejsce leżące miało mocowania na wkrętach do blachy ? Pewnie nie. Jak przy hamowaniu nosze wlecą do kabiny to kogo będą pytać o to czy zmiany były ok? A jeśli były to na jakiej podstawie? Może WT nie wymagają ale jednak bezpiecznie byłoby odnieść się do norm które ktoś sprawdził

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Solaris napisał:

takich samych wymagań żądać

No OK, tylko na który przepis się powołać dając wynik N za brak spełnienia wymagań?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie trzeba by było dać usterkę spoza katalogu usterek czyli własną. Usterka polegająca na braku potwierdzenia wymagań zgodnie z normą 1789. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Solaris napisał:

usterkę spoza katalogu usterek czyli własną

Ale powinna bazować na warunkach technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę, że tutaj najlepiej odpowiedział kolega Oswietlenie w innym temacie:

W dniu 10.02.2023 o 22:11, Oswietlenie napisał:

Co do pytania kolegi odnośnie uzyskiwania homologacji przez te pojazdy, to są one homologowane wg normy PN-EN, ale tylko pod kątem zabudowy przedziału medycznego.

Więc tutaj aby stwierdzić czy ta zabudowa spełnia warunki określone dla karetki, przez co uczyni go pojazdem specjalnym należy wnioskować na podstawie ustawy o opinię rzeczoznawcy potwierdzającą, że zabudowa jest wykonana zgodnie z w/w normą. Przystąpimy do BT po otrzymaniu odpowiedniej opinii - zgodnie z literą prawa - obejdzie się bez sagana za jakieś "usterki widmo" i wszyscy szczęśliwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2023 o 17:56, Solaris napisał:

Jak nie będzie potwierdzenia na normę 1789 to znaczy że nie spełnia wymagań

Odpowiedź w punkt :) Warunkiem jest PN-EN 1789. Chociaż widziałem już różne kwiatki. Np. samochód ciężarowy izoterma na podwoziu Toyota Proace i Iveco Daily przerobione na specjalny - sanitarny, pomimo, że w środku dalej izoterma do wożenia w temperaturze kontrolowanej.  Natomiast co do zasady to musi być wykonany zgodnie z normą i firma dokonująca zmian konstrukcyjnych musi taki papier wystawić. Wszyscy czołowi producenci zabudów sanitarnych wystawiają papier na zgodność i określają w niej dodatkowo czy to ambulans A1, A2, B czy C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie odnośnie mocowania siedzeń, to że akurat w paragrafach 9 nie ma opisanej sytuacji autobus > ambulans to nie znaczy że tam wolność i swoboda . Bez solidnych kwitów też bym tego nie popchnął

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, michal_k napisał:

A jakie konkretnie te kwity?

Karetka, oprócz tego, że "skręca, hamuje i jest odpowiednio oznakowana" musi mieć specjalistyczne wyposażenie. Na temat tego wyposażenia nie mam żadnej wiedzy. Dlatego wymagam dokumentu, iż pojazd spełnienia Polskie Normy dotyczące drogowego transportu medycznego.

Żaden kierowca nie wrócił więc nie wiem jak taki dokument z Pimotu wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się z wiedzą co do wyposażeniem za bardzo nie rozopędzał. Nie sprawdzam terminów ważności medykamentów, ani dozoru na butle z tlenem. W pojeździe sklep/bar nie wnikam w wymagania sanepidu, ani nie oceniam jak zmyto wnętrze pojazdu do przewożenia kawałków zwłok pozbieranych z wypadku.

W tym dziwadle ineresują mnie otwory i śruby wykorzystane do leżanek i siedzeń. Na to chciałbym potwierdzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Paprock napisał:

a bym się z wiedzą co do wyposażeniem za bardzo nie rozopędzał.

Co innego jak mam normalny przegląd fabrycznej karetki, a co innego jak przyjeżdża mi "wynalazek" na zmiany konstrukcyjne.
Ale to jest tylko moja opinia.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Sprinter który zaraz po zjeździe z taśmy pojechał na drugi etap, i ma na to homo to inna bajka, a zlep (często) który ma jechać na wschód może być niebezpieczny. Mieliśmy klienta  w tamtym roku który Tourana chciał przerobić (ale max w ten sam dzień wszystko załatwić) w taki sposób że oklei ambulans, doda sygnały uprzywilejowane, a w dodatku siedzenia tylne będą na zatrzaski a w ich miejsce leżanka "jakby trzeba było" . Musi być szybko bo na ukraine "nikt ich nie będzie kontrolował" . I niech ma takie auto dzwona...

Edytowane przez Rafi90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, radekd2 napisał:

nie wiem jak taki dokument z Pimotu wygląda.

A może w ogóle taki dokument nie istnieje? Może powinien wystawić go kto inny, a nie jednostka uprawniona?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pimot ma w swojej ofercie certyfikację Ambulansów i Bankowozów. Więc jakby co - zajmują się tym zakresem tematów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.