Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

@aboz Czyli wszystko OK. Kierunkowskazy boczne muszą być.

W wątku, który zapodał @Jacdiag rozkminiono to już w 2010 roku.

Edytowane przez radekd2
Napisano
11 minut temu, Galaxy_13 napisał:

Poczytaj to sobie ze 30 razy a może zrozumiesz.

Ja rozumiem, ale Ty masz z tym ogromny problem.

 

12 minut temu, Galaxy_13 napisał:

Co oznacza dwa dodatkowe, że dwa są obowiązkowe a dwa można jeszcze zamocować

O ile jest spełniony warunek wspólnego źródła z kierunkowskazem przednim.

 

13 minut temu, Galaxy_13 napisał:

ale to nie dotyczy pojazdów M1

Widać jak umiesz czytać przepisy...

Co wyście się dziś uparli z @radekd2 mnie rozśmieszać przy takich upałach? A może to na Was źle one wpływają i stąd te brednie...

Napisano

@aboz Samochody osobowe M1 mają mieć kierunkowskaz boczny. Kwestionujesz to?

Napisano
1 minutę temu, radekd2 napisał:

Kwestionujesz to?

Tak. Do widzenia.

Napisano

To kwestionuj dalej. Wolny kraj.

I napisz list do producentów, że źle interpretują przepisy i niepotrzebnie wydają kasę montując te kierunkowskazy. Ile straconego plastiku, żarówek, przewodów i pracy montażystów.

  • Haha 1
Napisano
37 minut temu, radekd2 napisał:

Kierunkowskazy boczne muszą być.

Na podstawie...?

6 minut temu, radekd2 napisał:

I napisz list do producentów, że źle interpretują przepisy i niepotrzebnie wydają kasę montując te kierunkowskazy.

Oni niczego źle nie interpretują, tylko Ty Kolego nie potrafisz wskazać na podstawie czego mają one być. To, że producent coś do pojazdu zamontował to wcale nie znaczy, że to wyposażenie jest obowiązkowe, ponieważ producent poniósł koszty.

Powołując się na załącznik nr 6 jest się w błędzie, ponieważ załącznik ten nie określa jakie wyposażenie jest obowiązkowe, tylko jakie warunki techniczne ma spełniać jeżeli takowe posiada.

Tego dotyczyło moje pytanie na poprzedniej stronie.

Napisano
46 minut temu, radekd2 napisał:

I napisz list do producentów, że źle interpretują przepisy i niepotrzebnie wydają kasę montując te kierunkowskazy

To nie tak! Czym innym są przepisy homologacyjne a czym innym przepisy tyczące się wyposażenia pojazdów. To tak jak każdy pojazd wyprodukowany po 1998 r musi posiadać ABS (bez niego nie dostał by homologacji) a jednocześnie przepisy dotyczące BT nie nakładają obowiązku na diagnoście sprawdzenia posiadania tego układu tylko na ocenie jego sprawności jeśli pojazd takowy układ posiada.

Napisano
Godzinę temu, adam1501 napisał:

Powołując się na załącznik nr 6 jest się w błędzie, ponieważ załącznik ten nie określa jakie wyposażenie jest obowiązkowe, tylko jakie warunki techniczne ma spełniać jeżeli takowe posiada

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003r. poz. 1047, z póżn. zm.3) zarządza się co następuje:

i tam w § 13 pkt. 3 masz napisane: Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

Napisano

Jeżeli staniesz brzuchem do przedniej tablicy rejestracyjnej i widzisz pomarańczowe lampki, no to są kierunkowskazy przednie. Jeżeli staniesz z boku i widzisz te same lamki, no to są kierunki boczne. A jeżeli widzisz jeszcze pomarańczowe lampki na lusterkach lub na błotnikach, no to są dodatkowe kierunki boczne!

No w czym problem. Było to już ze sto lat temu rozbierane wraz z poglądowym materiałem pod tytułem Polski Fiat 125p i jego oświetlenie. Może tak uprzejmy Jacdiag będzie i temat odnajdzie.

Teraz proszę stanąć z tyłu pojazdu i wysnuć podobne wnioski co do oświetlenia sygnałowego tam zamontowanego.

Koniec ćwiczenia.

5ae1a7a2627af_KierunkowskazBoczny.gif.ec0e3fe6129d63c4994d2a963656fb03.gif

  • Piwo 1
  • Lubię 1
Napisano
3 godziny temu, Paprock napisał:

Jeżeli staniesz z boku i widzisz te same lamki, no to są kierunki boczne.

 

3 godziny temu, Paprock napisał:

Koniec ćwiczenia.


Hola, hola, poczekaj, bo nie wiem jeszcze w jakiej odległości mam się ustawić od boku pojazdu i od przedniego obrysu, czy na wysokości drzwi przednich w aucie 3- drzwiowym, czy na wysokości drzwi tylnych w samochodach 4/5 drzwiowych? 🤔

Ja mam na to prostszy sposób, wystarczy otworzyć maskę, spojrzeć na lampę i sprawdzić oznaczenie homologacyjne, jeśli mamy doczynienia z kierunkowskazem kategorii 1, 1a, 1b, to kierunkowskaz boczny  kategorii 5 lub 5 jest wymagany- obowiązkowy.

W przypadku kierunkowskazów bocznych o których toczy się dyskusja, mają one być widoczne (do tyłu) pomiędzy kątem 5°-60° pomiędzy osią odniesienia (bok pojazdu)- tak na chłopski rozum to jak staniesz na wysokości tylnego koła w odległości +/- 50cm to masz widzieć kierunkowskaz boczny.

Więc na nic Twoje stawanie brzuchem i określanie czy Ty ten kierunkowskaz widzisz, czy nie widzisz.

image.png

Napisano

No to stań tak jak piszesz przy tylnym kole i sobie sprawdź ten boczny w lampie.

image.png.e249f51f8a02e4191b54aeb2ebb340a7.png

image.png.cf3dc17771874f790cefb5fc75ac415a.png

Ilustracja

Napisano
15 godzin temu, Paprock napisał:

Jeżeli staniesz brzuchem do przedniej tablicy rejestracyjnej i widzisz pomarańczowe lampki,

Czy podobną metodą mam sprawdzać jasność i ustawienie świateł?

15 godzin temu, Paprock napisał:

Było to już ze sto lat temu rozbierane

Od tego czasu trochę się pozmieniało w motoryzacji i teraz opieramy się na oznaczeniach na lampach ;)

Jak dla mnie temat do zamknięcia. Wszystko zostało łopatologicznie wyjaśnione na pierwszej stronie tego wątku 👋

  • Haha 2
Napisano
27 minut temu, radekd2 napisał:

Wszystko zostało łopatologicznie wyjaśnione na pierwszej stronie tego wątku 👋

Twoja racja jest najtwojsza i koniec dyskusji 🤣

 

12 godzin temu, dominik_z napisał:

Ja mam na to prostszy sposób, wystarczy otworzyć maskę, spojrzeć na lampę i sprawdzić oznaczenie homologacyjne, jeśli mamy doczynienia z kierunkowskazem kategorii 1, 1a, 1b, to kierunkowskaz boczny  kategorii 5 lub 5 jest wymagany- obowiązkowy.

Proszę o określenie jakiego rodzaju kierunkowskaz występuje w tym reflektorze. Jest to reflektor z Fiata, który wrzucił @Paprock do zobrazowania tematu kierunkowskazu przedniobocznego (Bravo, Croma)

IMG20240711074712.thumb.jpg.a72053888012e4c8ea5541ee0ad871ad.jpg

Napisano
35 minut temu, aboz napisał:

Proszę o określenie jakiego rodzaju kierunkowskaz występuje w tym reflektorze.

Na pierwszej stronie tego wątku masz opisane.
 

Cytat

oznaczenie dla kierunkowskazu 011 czyli "kierunkowskaz kategorii 1 z pierwszą serią poprawek" Kierunkowskaz kategorii 1 jest kierunkowskazem tylko przednim.

 

Napisano
14 godzin temu, dominik_z napisał:

W przypadku kierunkowskazów bocznych o których toczy się dyskusja, mają one być widoczne (do tyłu) pomiędzy kątem 5°-60° pomiędzy osią odniesienia (bok pojazdu)- tak na chłopski rozum to jak staniesz na wysokości tylnego koła w odległości +/- 50cm to masz widzieć kierunkowskaz boczny.

Życzę powodzenia w przypadku kierunkowskazów zamontowanych w lusterkach. Przy dużym szczęściu to co najwyżej ostatnią diodkę można dostrzec stojąc z tyłu pojazdu....

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, aboz napisał:

Proszę o określenie jakiego rodzaju kierunkowskaz występuje w tym reflektorze.

kierunkowskaz przedni, kat. 1 z serią poprawek 01- dlatego masz w błotniku obowiązkowe kierunkowskazy boczne

1 godzinę temu, danielg539 napisał:

Życzę powodzenia w przypadku kierunkowskazów zamontowanych w lusterkach

i bez Twoich życzeń, dwa pierwsze lepsze pojazdy z bocznymi kierunkowskazami. To, że komuś utleniły się diody od płytki PCB i nie działają, to nie jest argument, że tego kierunkowskazu nie widać.

image.png

image.png

Edytowane przez dominik_z
Napisano

https://www.shutterstock.com/ru/image-photo/copenhagen-denmark-30-vintage-1980s-yellow-2339839799

pod tym linkiem chyba najlepszy przykład kierunkowskazu przedniego i zarazem bocznego oraz dodatkowego bocznego.

 

A co do jego obowiązkowej bytności na pojeździe, no to sorry, ale ja amerykańców z unijnymi wytycznymi i polskimi warunkami technicznymi nie umiem połączyć. Mało tego, bo naszego rozporządzenia z regulaminem EKG ONZ nie idzie zespoić.

Napisano
4 minuty temu, Paprock napisał:

najlepszy przykład kierunkowskazu przedniego i zarazem bocznego oraz dodatkowego bocznego

To jaki on jest nie da się ustalić na podstawie zdjęcia. Zdjęcie Fiata, które wrzuciłeś wczoraj może mylnie sugerować, że jest tam w lampie przedniej zintegrowany kierunkowskaz przednio-boczny. Natomiast oznaczenie homologacyjne jasno wskazuje, iż jest on tylko przedni.

7 minut temu, Paprock napisał:

Mało tego, bo naszego rozporządzenia z regulaminem EKG ONZ nie idzie zespoić.

Jeżeli chodzi o kierunkowskazy to z tym nie ma akurat problemu.

Napisano
20 minut temu, Paprock napisał:

ja amerykańców z unijnymi wytycznymi i polskimi warunkami technicznymi nie umiem połączyć. Mało tego, bo naszego rozporządzenia z regulaminem EKG ONZ nie idzie zespoić.

Prosto z warunków technicznych: 

§ 10. [Warunki stosowania przedmiotów wyposażenia i części pojazdów związanych z
bezpieczeństwem ich użytkowania
i ochroną środowiska]
1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i
ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z
następujących warunków:

1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji
Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub
Unii Europejskiej - "e";

2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo homologacji
typu pojazdu
; ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w celu ewidencji;
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo
homologacji typu pojazdu
; ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w
celu ewidencji;
4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i
akredytacji
; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych
znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;
 

 

52 minuty temu, Paprock napisał:

pod tym linkiem chyba najlepszy przykład kierunkowskazu przedniego i zarazem bocznego oraz dodatkowego bocznego.

Dokładnie tak, nawet poświęciłem chwilę, żeby znaleźć taki kierunkowskaz i jego oznaczenie umieszczenie na kloszu :) 

Oznaczenie kierunkowskazu przedniego- kat. 1, oraz kierunkowskazu bocznego- kat. 5 umieszczonego we wspólnej obudowie, dla którego do DOPUSZCZA SIĘ umieszczenie dwóch, dodatkowych kierunkowskazów bocznych. 


image.png

T3 5.png

Napisano
3 godziny temu, dominik_z napisał:

kierunkowskaz przedni, kat. 1 z serią poprawek 01

W takim przypadku oznaczenie powinno wyglądać 1 01, a nie 011, zgodnie z reg. nr 6.

Napisano

@Jacdiag zlituj się nad nami i klepnij zamknięcie tego tematu. Już się bez mała rzy.... na widok tego ględzenia. :evil:

Napisano
1 godzinę temu, aboz napisał:

zgodnie z reg. nr 6.

Proszę zacytuj z regulaminu 6, że seria poprawek ma być po prawej. 

Bo nic mi na ten temat niewiadomo żeby regulamin nr 6 wskazywał, że seria poprawek ma być po prawej stronie oznaczenia światła (kategorii światła) 

Napisano

Mój błąd. Seria poprawek jest pierwsza, a za nią rodzaj światła.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.