Skocz do zawartości

BTP a zaświadczenie o odcięciu dopływu gazu przy napełnieniu


Jurat

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc Wam a jak jest ze sprawdzeniem zaworu tankującego wysyłacie i dajecie zaświadczenie klientowi aby nabił butle do pełna i w ten sposób sprawdzili zawór tankujący czy odcina dopływ gazu przy napełnieniu w 80% butlę. My tak robimy i przechowujemy te zaswiadczenia w oddzielnym segregatorze . Serdeczne dzieki zgóry za odpowiedz pozdrawiam Was serdecznie :)

 

[ Dodano: 21-06-2006, 17:03 ]

;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Filip

    10

  • Psuj

    8

  • Norbert Jezierski

    4

  • kowal

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

U nas na stacji tankowania maja swoje. Jak klient nie ma to robie przegląd, kasuję i wysyłam na stacje po zaswiadczenie. Po powrocie podbijam DR. Za dużo ludzi sobie olewało i nie wracali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Coraz częściej nauczeni doświadczeniem klienci przyjeżdżają do mnie z wcześniej wydanym zaświadczeniem. W związku z tym mam pytanie: jaki jest termin ważności owego zaświadczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaki jest termin ważności owego zaświadczenia?

 

W zasadzie nie ma takowego terminu, ale ja przyjąłem, że 30 dni. Jakby ktoś miał starsze (nie zdarzyło się) to po badaniu i zapłaceniu wyfrunie po nowe (jak już dostanie pieczątkę to tyle go będzie widać - znam to z autopsji)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś czytałem coś takiego, że klient kazał zapłacić diagnoście za nabicie gazu bo to on chciał sprawdzić ten zawór. I cena za badanie techniczne w takim układzie musi obejmować zatankowanie gazu. Wiadomo że jak klient chce przegląd to musi to zrobić, ale stawiając się w miejscu klienta to ta sytuacja jest trochę dziwna. Prawo polskie zmusza klienta do przyjeżdżania na okresowe badanie techniczne, ale nie zmusza do tankowania gazu do pełna :!: Jest luka w przepisach spowodowana brakiem możliwości sprawdzenia tego zaworu w inny sposób i klienta roszczenia mogą być zasadne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Zgodnie z załącznikiem nr 5 do Rozporządzenia MI w sprawie zakresu i sposobu badnia.... Dz.U.03.227.2250, z późn. zm., §10, ust. 4 stanowi:

Dopuszcza się potwierdzenie sprawności urządzenia zaworu ograniczającego stopień napełnienia zbiornika gazu płynnego przez

pracownika stacji tankowania gazu posiadającego ważne zaświadczenie TDT o ukończeniu odpowiedniego przeszkolenia.

To też jest bardzo ciekawy przepis powiedziałbym zapychanie jednego bubla prawnego drugim. Może nie jestem za bardzo zorientowany w temacie stacji LPG ale wysyłając klientów po takie "pośwaidczenia" pracownicy LPG zozkładali ręce bo w zyciu nie słyszeli o zaśwadczenia dotyczącego działania zaworu zwrotnego.

Moze faktycznie nie istnieja wzory zaświadczeń jakie moga wystawiać pracownicy stacji LPG/CNG?

Jakie zaświadczenia pojawiaja sie u was na stacjach?

Analizujac ten przepis musimy się dowiedzieć czy pracownik stacji ma ważne zaśwaidczenie TDT o ukończeniu odpowiedniegu kursu, a najlepiej byłoby gdybysmy widzieli czy to sprawdza ten pracownik z ważnym zaświadczeniem nie mówiąc juz urządzeniach na których dokonuje pomiaru o czym ustawodawca nie wspomniał.

Może wie ktoś jak wygląda pieczątka pracownika który ma ważne zaśwadczenie TDT?

A może powinniśmy poprośić o kopie zaśwaidczenie TDT pracownika stacji LPG który ukończył opowiednie szkolenie?

Jak wygląda zaświadczenie TDT dotyczące pojazdów ADR to wiem ale jak wyglada zaświadczenie pracownika LPG dotyczące pojazdów z gazem, to nie mam pojęcia. Teoretycznie nawet kasjerka może wystawic takie zaświadczenie dysponujac pieczątką firmową.

Jak widac ten przepis jest pusty sam w sobie bo taki pracownik stacji LPG nie jest nawet zobowiązany do identyfikacji pojazdu w którym sprawdza zawór zwrotny co my diagności musimy wykonac przy każdym nawet dodatkowym badaniu. A może ma takie prawo?

Może zna ktoś przepisy dotyczące pracowników LPG, wzorów zaświadczeń jakie wystawiają i wzorów pieczątek jakimi dysponują?

 

[ Dodano: 02-07-2007, 22:24 ]

Norbert Jezierski możesz podać nr dziennika ustaw w którym jest wzór zaświadczenia zamieszczonego na forum? Moim zdaniem barakuje w nim nr VIN co jest podstawową identyfikacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Norbert Jezierski możesz podać nr dziennika ustaw w którym jest wzór zaświadczenia zamieszczonego na forum?

Nie ma takowego. To "radosny twór" wynikający z wymagań - sprzed kilku lat - osób zajmujących się nadzorem nad SKP, zapewne z rejonu Wielkopolski. Nie pamiętam ...

 

Z VIN-em masz rację i jej nie masz. Wiem, że chodzi o identyfikację, ale wyobrażasz sobie pracownika stacji paliw sprawdzającego VIN w jakimś aucie ? To raczej coś, co podyktowało troszkę życie, a troszkę przepisy ...

 

Swoją drogą - czy komuś z diagnostów takie zaświadczenie "uratowało już życie" ? A może jego brak zaszkodził ?

Może - na podstawie spraw sądowych, w których uczestniczyliście - ktoś się na ten temat wypowie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co mine to obchodzi że pracownik LPG nie jest upoważniony do identyfikacji.

Skoro nie ma takich zaśawiadczeń nie mam zamaru ich brać pod uwagę.A jak trafie do sądu będę argumentował w swojej obronie w ten sam sposów lub nawt mogę wspomnieć że pośwaidczali mi telefonicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie ma takich zaśawiadczeń nie mam zamaru ich brać pod uwagę.

OK - na razie napisałeś, jakie widzisz problemy. Krytykujesz, docinasz ...

Teraz napisz, co można zrobić w tej sytuacji. I co Ty robisz.

 

Jest przepis ? Jest. Martwy ? Niekoniecznie ...

Pierwszy lepszy prokurator prawdopodobnie zapyta - jak Pan to zrobił ?

Myślisz, że interesować ich będą Twoje dywagacje na temat TDT i pieczątek Pani Zosi ? Ja myślę, że nie ... Jak wykażesz, że zrobiłeś wszystko, co mogłeś ?

Definicję należytej staranności znajdziesz tutaj:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Nale%C5%BCyta_staranno%C5%9B%C4%87

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co kolwiek w życiu robimy należy zastanowić się nad konsekwencjami swojej decyzji. Za wszelką cene należy chronić swoje " 4 litery" a nie szukać jakiejś nadinterpretacji bo w razie "W" napewno nikt nie pomoże. :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi zaworami to z doświadczenia wiem, że raz odcinają, raz nie odcinają napełnienia. W dużym stopniu zależy to też od właściwego ciśnienia na dystrubutorze. Jeśli będzie za wysokie to zawór może nie odbić.

My nie mamy tego problemu, bo mamy własną stację LPG na miejscu.

Jeśli chodzi o zaświadczenie to, ani razu nie wystawialiśmy i ani razu nikt się nie pytał o owe zaświadczenie.

Nawiasem mówiąc jeśli nawet doszło by do zatankowania do pełna zbiornika to przecież jest zawór upustowy, który przy ciśnieniu jesli dobrze pamiętam 40 atm uwalnia nadmiar gazu ze zbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gaz napływający do zbiornika podczas tankowania przepływa przez zawór ograniczający jego napełnienie do 80% pojemności wodnej zbiornika .Jest to niezbędne dla zapewnienia przestrzeni dla fazy lotnej ,co umożliwi jej wypełnienie fazą płynną w przypadku Wzrostu temperatury gazu w zbiorniku i związanemu ze Wzrostem temperatury przyrostem objetości fazy płynnej gazu.Aby w skrajnych przypadkach nie dopuścić do wzrostu ciśnienia powyżej okreslonej wartości nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa zadziała po osiągnięciu ciś. 25 bar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie ma takich zaśawiadczeń nie mam zamaru ich brać pod uwagę.

OK - na razie napisałeś, jakie widzisz problemy. Krytykujesz, docinasz ...

Teraz napisz, co można zrobić w tej sytuacji. I co Ty robisz.

 

Jest przepis ? Jest. Martwy ? Niekoniecznie ...

Pierwszy lepszy prokurator prawdopodobnie zapyta - jak Pan to zrobił ?

Myślisz, że interesować ich będą Twoje dywagacje na temat TDT i pieczątek Pani Zosi ? Ja myślę, że nie ... Jak wykażesz, że zrobiłeś wszystko, co mogłeś ?

Definicję należytej staranności znajdziesz tutaj:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Nale%C5%BCyta_staranno%C5%9B%C4%87

 

My diagności oceniamy stan pojazdu na dzień a kilenci urzytkują te auta na codzień.

Również do właściciela należy dbałość o pojazd i jego prawidłowe urzytkowanie.

Wydaje mi się że naszym zadaniem jest nie tylko ocena stanu technicznego pojazdu w "myśl obowiązujących przepisów?" ale również uśwaidamianie zagrożen wynikających z nieprawidłowego obchodzenia się z pojazdem.

"Sprawdzając" zawór zwrotny zawsze tłumacze klientowi po co on się znajduje w tym zbiorniku. Sugeruje mu że nie powinno zanjdować się w nim więcej niż "x" litrów gazu, bo nadmiar tego gazu jest niebezpieczny. Klienci sami widząc zbiornik gazu w bagażniku mają pewne obawy ale nie wiedzą jakie zagrożenia z tego wynikają.

Myśle że takie podejście jest lepsze niż ganiac klienta który ma 1/4 zbiornika gazu poto by mu dobili do pełna i wydali zaśwaidczenie na podstwie którego my z czystym sumieniem możemy podbić auto. Ale czy aby napewno nasze sumienie jest czyste?

Lepiej niech urzytkownik auta wie że do pełna znaczy nie więcej niż x litrów i nie należy dobijać do równego x zł nawet po odbiciu zaworu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładny widoczek ale jakiś czas mine zanim samochody będą napędane energią jądrową. ;)

 

W odpowiedzi na pytanie "co należałoby zrobić w tej sytuacji" to zaproponował bym na dzień dzisiejszy nowy wzór zaświadczenie podpisywanego przez stacje LPG. Oczywiście nie ma takiego wzoru w przepisach ale jak wynika z załącznika na forum program NORCOM jakoś sobie z tym poradził. Prawa nie da się zmienić w szybkim tępie ale dopuki mamy przepis taki a nie inny musimy jakos sobie z nim radzić. Gdyby wywarł jakiś wpływ na twórców oprogramowania ażeby wprowadzili do swoich programów odpowiednie"dodtkowe" zaświadczenia dotyczące LPG można by ujednolicić taki wzór w całym kraju.

Moim zdaniem prwidłowy wzór zaświadczenie powinien wyglądać:

 

............................... data..................

Pieczątka firmowa

 

ZAŚWAIDCZENIE O ODBICIU ZAWORU ZWROTNEGO

 

Numer rejestracyjny pojazdu..............

Marka pojazdu .................................

Model pojazdu..................................

Numer zbiornika ..............................

Pojemność zbiornika ........................

Rok produkcji zbiornika ....................

 

Nimniejszym poświadcza się, że tankując oprózniony zbiornik cylindryczny/toroidaly* zadziałał zawór odcinający dopływ gazu do zbiornika przy nepełnieniu go liością ......litrów gazu prpoan-butan.

W załączeniu został wystawiony paragon potwierdzający ilosc zatankowanego gazu propan-butan.

 

Podpsi osoby upoważnionej przez TDT do obsługi sacji paliw LPG ................................

imie mazwisko

 

 

 

Takie zaświadczenie jest o wiele bardziej wiarygodne ponieważ mamy zidentyfikowany po cześci samochód ale i zbiornik do którego został zatankowany gaz. Jak się nieoficjalnie dowiedziałem obowiązkiem tankującego jest sprawdzenie jaki zbiornik tankuje i czy jest ważny.Więc czemu maiłby nie przenieść tych danych na papier.

Jest jeszcze jedna ważna żecz w tym zaświadczeniu a mainowicie podpisuje się na min z imienia i nazwiska osoba która ukończyła odpowiednie szkolenie TDT.

Analizując wzór zaświadczenia jaki miom zdaniem powinien byc ujęty w przepisach prawa specjalnie pominołem pole mówiące o napełnienu zbiornika gazu w 80% ażeby zostawić nam diagnostom pole do popisu ponieważ możemy to sobie wyliczyć. Pracownik stacji zapewne odfajkowalby na zaśwaidczeniu że napełnił zbiornik w 80% i zawór odocił dopływ gazu.

 

Jakie jest wasze zdanie na temat takiego zaśwaidczenia a może chcecie nanieść jakieś poprawki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie jest wasze zdanie na temat takiego zaśwaidczenia

 

Pracownik na stacji tankowania w życiu ie sprawdzi numeru butli, prędzej pogoni klienta "w czortu" a ten wnerwiony przyjedzie i wyładuje się na diagnoście.

 

pominołem pole mówiące o napełnienu zbiornika gazu w 80% ażeby zostawić nam diagnostom pole do popisu

 

faaaaajnieeee tylko klient musiałby na stacji stawić sie z pustą butlą i jeszcze musiałby ją opróżnić z pozostałości wody która z czasem zbiera się na dnie butli.

 

 

Ogólnie rzecz ujmując oba wzory są dobre ale nie w 100% bo tak naprawdę jest za dużo warunków do spełnienia aby sprawdzić czy zawór odbija prawidłowo.

 

I tak i tak du.a z tyłu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracownik na stacji tankowania w życiu ie sprawdzi numeru butli, prędzej pogoni klienta "w czortu" a ten wnerwiony przyjedzie i wyładuje się na diagnoście.

Teoretycznie sprawdzał by a praktycznie mógłby przepisać z atestu na zbiornik.

Porównanie wykonalibyśmy na stacji.

faaaaajnieeee tylko klient musiałby na stacji stawić sie z pustą butlą i jeszcze musiałby ją opróżnić z pozostałości wody która z czasem zbiera się na dnie butli.

Czynnik wody możnaby wyeliminowac gdyby w prawie był zapis o działaniu zaworu zwrotnego który by ograniczał napełnienie zbiornika do 80% jadnak nie mniej niż

np 70%??

Jak narazie sprawdzenie zaworu zwrotnego to utopia a my siłą żeczy podpisujemy z zaśwaidczeniem czy bez niewiadomo czy sprawne zawory.

 

[ Dodano: 04-07-2007, 00:29 ]

Co do zaworu bezpieczeństwa to wyobraźcie sobie sytuacje gdzie zbiornik został napełniny do pełna(100%) a ciśnienie gazu osiągneło 24 bar w tem -10 po czym właściciel wjechał do garażu o tem +30. Prawdopodobnie nadmiar gazu zostanie usunięty ze zbiornika żeby go nierozerwało. A gdzie?

Do wnetrza samochodu gdzie właściciel przypala papierosa.

Efekt można zobaczyć nieco wyżej. :-D

 

[ Dodano: 04-07-2007, 00:32 ]

W jaki sposób sprawdzacie kanały wentylacyjne zbiornika gazu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wnetrza samochodu gdzie właściciel przypala papierosa.

 

Czy oby na pewno widziałeś jak są montowane butle? Zaczynam wątpić.

 

W jaki sposób sprawdzacie kanały wentylacyjne zbiornika gazu

Przy butli toroidalnej nie ma takich kanałów, sam wylot z "pomieszczenia" wielozaworu jest wyprowadzony od razu na zewnątrz. Sprawdzam tylko czy jest uszczelka na deklu.

 

Przy butli walcowej organoleptycznie (zawsze mnie bawiło to wyrażenie :lol: ) sprawdzam stan węży podłączonych do obudowy i oczywiście uszczelkę. No i przejadę czujnikiem.

Przyrząd do sprawdzanie tego pod ciśnieniem już nie jest na wyposażeniu stacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zbiornik został napełniny do pełna(100%)

z opowieści klienta :

w samochodzie zbiornik gazu 50 dm3

tankowany na kilku stacjach LPG w okolicy zamieszkania wchodziło 39-40,5 dm3, zawór odcinał dalsze tankowanie, pojechał na wakacje i na jednej ze stacji po drodze wlali mu 52 dm3 :shock::shock::shock: (zawór jeszcze nie zadziałał), wrócił do domu i zawór nadal odcinał przy +/- 40 dm3

Ile będzie ważne zaświadczenie z takiej stacji LPG ?

 

[ Dodano: 04-07-2007, 10:21 ]

prosty sposób na obliczenie 80% "w pamięci"

pojemność zbiornika dzielimy przez 10

mnożymy przez 2

wynik odejmujemy od pojemności

 

np. 65 : 10 = 6,5

6,5 x 2 = 13

65 - 13 = 52

:idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zaworu bezpieczeństwa to wyobraźcie sobie sytuacje gdzie zbiornik został napełniny do pełna(100%) a ciśnienie gazu osiągneło 24 bar w tem -10 po czym właściciel wjechał do garażu o tem +30. Prawdopodobnie nadmiar gazu zostanie usunięty ze zbiornika żeby go nierozerwało. A gdzie?

Do wnetrza samochodu gdzie właściciel przypala papierosa.

Efekt można zobaczyć nieco wyżej.

 

:?::?::?::?::?::?::?:

 

Kolego Filip czy ty wiesz o czym piszesz? Wiesz jakie właściwości ma propan-butan?

Właściciel może wylecieć najwyżej z garażu razem z drzwiami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że znam własciwości gazu prpan-butan i wiem że jest cięższy od powietrza i rozszeżalny pod wpływem temperatury. Co do zbiorników toroidalych to się zgodze że knstrukacja jest soldna i szczelna ale jeśli chodzi o zbiorniki cylindryczne to konstrukcja takiego zbiornika jest mało efektowna. Zbiorniki instalowane w holenderskich instalacjach mają nieco inną osłone wielozaworu chyba bardziej bezpieczną. Sprawdzając osłonę wielozaworu przyzadem do sprwadzania szczelności instalacji wiemy tylko że nie ma wycieków a osłona ma być szczelna przy cisnieniu

0,1 Mpa.

Co do zabezpieczenia cisnieniowego zbiornika to jest dobre zabezpieczenie podczas tankowania jeśli nie zadziała zawór zwrotny. Jeśli zostałby uwolniony nadmiar gazu ze zbiornika cylindrycznego nie wiadomjakie ciśnienie wytwożyłby podczasu uwalniania.

Ile będzie ważne zaświadczenie z takiej stacji LPG ?

Jednego negatywa.

A co myślicie o zakładaniu zbiorników toroidalych pod samochodem np w autach francuskich?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.