Skocz do zawartości

DMC naczepy


AdrianD

Rekomendowane odpowiedzi

Jak na moje oko (814 na 3 osiach, dubel kabina) to on w stanie suchym bez koła zapasowego może ważyć 3,5t.

Panowie rozmawiamy o badaniu pojazdu czy szukamy furtki jak nie robić prawka kat C, C+E.

Teraz do zainteresowanego tym pojazdem, po zmianie tabliczki temat do ogarnięcia, będzie DMC 3,5t i zestaw 7t, (oczywiście zakładam że G jest faktycznie takie jak w DR) a co będziesz ciągał tym ciągnikiem Twoja sprawa, naczepa to inny pojazd i dla diagnosty nie jest ona przypisana do konkretnego ciągnika.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej, czyli temat ciągnika do ogarnięcia. Natomiast teraz nasuwa się pytanie co do naczepy. Znalazłem naczepę o takich parametrach (jpg). I załóżmy, że rejestruję ją w Polsce. Czyli jak dobrze rozumiem będzie ona miała wpisy pod G, F1. i F2.?

Następnie jak tę naczepę będę ciągnął tym ciągnikiem to w przypadku kontroli i ważenia ITD sprawdza tylko czy cały zestaw nie przekracza 7t DMC (bo do takiej wartości można prowadzić zestaw na B+E)? Nie interesują ich wpisy w dowodzie naczepy? 

naczepa.png

 

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, wojteczek napisał:

oko

Twoje oko niech spojrzy w dolna cześć tekstu.bo akurat vario mnie tam nie interesowało 

54 minuty temu, AdrianD napisał:

o takich parametrach

tylko pytanie czy ty te parametry dobrze dodajesz

23 godziny temu, AdrianD napisał:

W DR holenderskim ma 3,5t DMC, masa własna 2190 i do tego dochodzi naczepa o max DMC 4810, razem 7t DMC.

 ???

Edytowane przez duchu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, duchu napisał:

tylko pytanie czy ty te parametry dobrze dodajesz

No waga na pusto + ładowność = total?

 

 

5 minut temu, duchu napisał:

 ???

Jeżeli ma masę własną 2190kg to na siodle może mieć naczepę z ładunkiem max 4810kg, inaczej przekroczy 7t DMC? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest takie łatwe jak by się wydawało.

Z jednej strony w dowodzie ciągnika siodłowego nie wpisuje się informacji o maksymalnej masie naczepy jaką może ciągnąć. Na pewno będzie informacja o tym, że zestaw pojazdów to maksymalnie 7000 kg. Czyli dla przykładu ciągnik ma powiedzmy DMC 3500 kg ale jego masa własna to zaledwie 2190 kg czyli może ciągnąć naczepę o masie 4810 kg i podczas kontroli na wagach będzie wszystko ok ponieważ nie przekroczy 7000 kg.

Ale jak mają się te przepisy do prawa jazdy B+E ?? Czy mając prawo jazdy B mogę jeździć ciężarówką o dmc 5000 kg jeżeli jej masa własna nie przekracza 3500 kg a ja jeżdżę pustym samochodem ?? Czy mając B+E można jeździć zestawem którego masa rzeczywista nie przekracza 7000 kg ale DMC pojazdu to 3500 a naczepy 4800 (w sumie 8300) ?? Czy liczy się masa rzeczywista czy jednak masa dopuszczalna ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, AdrianD napisał:

przekroczy 7t DMC? 

No własnie , czy nie będzie / nie jest tak że kat B+E jest 3500 DMC+3500 DMC ? Jak w tym jednym linku -w odpowiedzi z ITD ? Z kolei w jednym linków juzjadę odpowiada że liczy sie to z osi

25 minut temu, Logen napisał:

Czy mając B+E można jeździć zestawem którego masa rzeczywista nie przekracza 7000 kg ale DMC pojazdu to 3500 a naczepy 4800 (w sumie 8300)

Jeżeli tak , to czy w ogóle jest o czym dyskutować?  naszym DR nie będzie miał wpisanych mas przyczepy, prawda ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem również odpowiedź od GITD (tam w tych artykułach chyba to samo było):

"w nawiązaniu do poniższej korespondencji informujemy, że zgodnie z art. 62  ust. 1 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

Pozostałe warunki określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W związku z brakiem ustawowego upoważnienia Głównego Inspektora Transportu Drogowego do wydawania wiążących interpretacji przepisów prawa, odpowiedzi udzielane przez organ mają charakter wyłącznie informacyjny."

Dodatkowo: 

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

Czyli w tym przypadku niestety naczepa musi mieć masę własną w okolicach 1700kg, co jest raczej nierealne przy moich wymaganiach :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, duchu napisał:

naszym DR nie będzie miał wpisanych mas przyczepy, prawda

Skoro to ciągnik siodłowy to mas przyczep się nie podaje ale różne cuda WK wymyślają.

1 minutę temu, AdrianD napisał:

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

Ten przepis już nie obowiązuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, danielg539 napisał:

Ten przepis już nie obowiązuje.

Czyli w takim wypadku wystarczy, że naczepa będzie miała >2190kg na pusto?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, AdrianD napisał:

Dostałem również odpowiedź od GITD (tam w tych artykułach chyba to samo było):

"w nawiązaniu do poniższej korespondencji informujemy, że zgodnie z art. 62  ust. 1 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

To nie będzie ani samochód osobowy ani samochód ciężarowy. To będzie ciągnik siodłowy a ciągników te przepisy nie dotyczą. One sobie mogą ciągnąć ile chcę byle nie przekroczyć F3.

Pytanie jest bardziej czy prawo jazdy B+E przejdzie, jeżeli dopuszczalne masy tego zestawu przekroczą 7000. Tak, że pytanie do jakiegoś speca od prawa jazdy ;) 

Edytowane przez Logen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Logen napisał:

To będzie ciągnik siodłowy.

No i tak im w mailu napisałem oraz wysłałem briefa, w którym jest to auto oznaczone jako "trekker", czyli ciągnik siodłowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Logen napisał:

Tak, że pytanie do jakiegoś speca od prawa jazdy

A przeczytaj to co wyżej zalinkowałem, potrzebny Ci będzie jeszcze spec? :faint:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Logen napisał:

Pytanie jest bardziej czy prawo jazdy B+E przejdzie, jeżeli dopuszczalne masy tego zestawu przekroczą 7000. Tak, że pytanie do jakiegoś speca od praw jazdy

No właśnie, ale to wszystko zależy teraz od rejestracji naczepy, bo realnie jeżeli naczepa będzie miała masę własną powiedzmy 2100 a DMC 3500 to jej ładowność wynosi 1400, natomiast jeszcze wtedy dochodzi ładowność z ciągnika czyli w tym wypadku powiedzmy jakieś 1200kg.

Ciągnik (+kierowca i jego klamoty) 2300 + naczepa 2100 = 4400 kg

7000 kg - 4400 kg = 2600 kg

Tutaj jest to pokazane na przykładnie takiego ciągnika, ale z najazdem -> 

 

11 minut temu, duchu napisał:

juz nie ma , od tego roku

A jest gdzieś do tego akutalizacja? Jakaś podstawa prawna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucę fragment podlinkowany przez @cezary, ze szczególnym uwzględnieniem sedna tematu PJ:

Cytat

12) kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t

Naczepa to rodzaj przyczepy, jakby autor pytań miał wątpliwości.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak, to już wiem, że DMC naczepy musi być 3500 :). Największy mój problem to teraz to, że na pusto naczepa musi mieć max 2190 kg (tyle co ciągnik), bo Holendrzy DMC mogą przebić na 3500, natomiast wagi naczepy nie da rady zmienić :/ 

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, AdrianD napisał:

na przykładnie takiego ciągnika

czyli tak jak pisałem , żeby było na kat B+E to musi być DMC 3500+Dmc 3500. (czyli tak jak rejestruje Konar? )

7 minut temu, Jacdiag napisał:

hamulca najazdowego naczepy

Tam nie ma najazdowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, duchu napisał:

czyli tak jak pisałem , żeby było na kat B+E to musi być DMC 3500+Dmc 3500. (czyli tak jak rejestruje Konar? )

10 minut temu, Jacdiag napisał:

Dokładnie, między innymi Konar robi takie zestawy. Na śląsku jest też firma, która się tym zajmuje, no ale jak mi wycenili samą naczepę to mi się to nie opłaca niestety :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, duchu napisał:

bo ? 

Bo masa naczepy (na pusto) nie może przekroczyć masy ciągnika (na pusto). Dobrze ja to interpretuję? Czy oni te 1,33:1 całkowicie znieśli czy tylko ten stosunek?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, AdrianD napisał:

No waga na pusto + ładowność = total?

raczej dmc+dmc (troche późno)

2 minuty temu, AdrianD napisał:

Czy oni te 1,33:1

w tym roku

2 minuty temu, AdrianD napisał:

Bo masa naczepy (na pusto) nie może przekroczyć masy ciągnika (na pusto)

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

. 2. Przepis ust. 1 nie dotyczy naczep.

 O to chodzi ?

Edytowane przez duchu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.