SKPAUTOMEX Napisano 25 Lipiec 2007 Napisano 25 Lipiec 2007 Witam Kolegów i mam pytanie, Czy jest jakaś przeszkoda aby w ciągniku samochodowym zmniejszyć ilość osi z 3 na 2 . Czy ta zmian będzie miała przełożenie na zmianę max nacisków osi tego pojazdu. Przed zmianą (wg dokumentów pojazdu sprowadzonego i I rejestracji w kraju) naciski te wynosiły: os przednia - 71 kN os 1 - 71 kN os 2 - 115 kN - napędzana rozstaw osi przed zmianą 1-2-3 - 2.1 m 1,8 m po zmianie 1-2 - 3,9 m Cytuj
Tomek D Napisano 25 Lipiec 2007 Napisano 25 Lipiec 2007 Czy ta zmian będzie miała przełożenie na zmianę max nacisków osi tego pojazdu. naciski na pewno się zwiększą Cytuj
boden Napisano 25 Lipiec 2007 Napisano 25 Lipiec 2007 Jeśli dokonana zostanie zmiana konstrukcyjna dotycząca podanej ilości osi , to na pewno zmienią się naciski . Wątpliwości mam poważne w tym wypadku , czy wytrzymają nowe naciski opony [ bo każda opona ma określoną wytrzymałość ] Cytuj
SKPAUTOMEX Napisano 25 Lipiec 2007 Autor Napisano 25 Lipiec 2007 Oś pojedyncza napędowa (wg DZ.U. 32 poz 262 par.5 ) moze miec maksymalny nacisk wynosi 11.5 t (112,7 kN - w I badaniu ustalono 115kN) natomiast oś nienapędowa (przednia) to 10 t czyli (98,1 kN) w I badaniu było 71kN . Prosze mnie poprawic jeżeli się mylę. Dzięki za informacje podpowiedź dot. wytrzymałości opon. Ta maraka ciągnika siodłowego jest produkowana w wersji 2 i 3 osiowej .Może by kotoś z Kolegów miał informacje gdzie uzyskać te dane techniczne - dla 2 osiówki). Cytuj
Tomek D Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 Może by kotoś z Kolegów miał informacje gdzie uzyskać te dane techniczne - dla 2 osiówki) Ktoś na pewno by miał ale nie znamy marki ani typu pojazdu. Cytuj
Robert OSKP Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 Robiłem ostatnio coś takiego dla ciągnika Volvo FH 12 przed zmianą liczba osi 3 naciski 1-73,5, 2-69,58, 3- 112,7 DMC-24T po zmianie - zdemontowana oś 2 - podwieszana liczba osi 2 naciski osi 1-73,5 2-112,7 DMC- 18T Cytuj
SKPAUTOMEX Napisano 26 Lipiec 2007 Autor Napisano 26 Lipiec 2007 Jest to DAF FTG 95XF/430 przd zmianą miał DMC 22770 Kg. ogumienie wszystkie sześć 295/80R22.5 152/148M. Cytuj
adam1501 Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 Według mnie powinieneś zmniejszyć dmc tegoż pojazdu do 18t (bo tyle może mieć pojazd dwu osiowy) i ustalić naciski osi wynikające z wartości maksymalnych czyli 11.5t na tył i reszta masy na przód. Cytuj
boden Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 Opona 295/80R22,5 152/148 [ 152 wytrzymałość na pojedyńcze koło - 3550 kg ; 148 - przy kołach bliźniaczych - 3150 kg ] Gdyby zastosować opony 315/80R22,5 156/150 [ dla 156 - 4000 kg ; 150 - 3350 kg ] Cytuj
adam1501 Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 148 - przy kołach bliźniaczych - 3150 kg ] Takie również wystarczą bo 4x3150=12600 a w tym przypadku max nacisk to 11500-jeżeli bliźniak oczywiście. Cytuj
SKPAUTOMEX Napisano 30 Lipiec 2007 Autor Napisano 30 Lipiec 2007 Serdecznie dziękuje Kolegom za pomoc . Ze swej strony byłem ciekaw jakie w orygonale są masy i naciski dla tego DAF-a (w wersji dwuosiowej) - zwróciłem sie w tej sprawie nawet do przedstawiciela tej marki w Polsce ale cisza. Mam jesze jeden dylemat czy DMC zespołu dla tego pojazdu też ulegnie zmniejszeniu oodpowiednio o 4270 kg ( przy zmniejszeniu ładowności pojazdu do 18 t) czy też moze być utrzymane dotychczasowe (41 t lub 44 t dla kontenera ISO - tak jest na tabliczce znamionowej ciągnika ) .Wg naszych przepisów nie może być wieksze DMC zespołu niż 40 t czyli np tego pojazdu 2 osiowego + naczepy 3 osiowej. Oczywiście kontener ISO tu nie wchodzi bo pojazd jest teraz 2 osiowy. Prosze mnie poprawić jeżeli się mylę. Dla informacji podam,ze po wymontowaniu 1 osi mas własna tego ciąnika zmniejszyła się o 900 kg. I jeszcze jedno czy nacisk osi koledzy ustalacie po przeliczeniu masy na kN czyli 1000 kg = 9,71kN czy tez przyjmujecie wg zasady 1000 kg - 10 kN. Z obesrwacji widzę ,ze Starostwa się nie czepiają tego i przyjmują wg tej drogiej zasady. Cytuj
ijm Napisano 30 Lipiec 2007 Napisano 30 Lipiec 2007 Chyba w przyblizeniu 9,81, ja podaje w kN dokladnie po przeliczeniu. Cytuj
boden Napisano 30 Lipiec 2007 Napisano 30 Lipiec 2007 Ciężar 1 tony odpowiada 9,8 kN dmc pojazdu członowego nie może przekroczyć 40 ton Cytuj
SKPAUTOMEX Napisano 30 Lipiec 2007 Autor Napisano 30 Lipiec 2007 Oczywiście moja pomyłka przelicznik z ton na kN ma być 1 t = 9,81kN a nie jak pomyłkowo podałem 9,71 kN. Cytuj
kowal Napisano 30 Lipiec 2007 Napisano 30 Lipiec 2007 Pojedyńcza oś nienapędowa - 98 kN Pojedyńcza oś napędowa - 112,7 kN Pojazd członowy i zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepy zarejestrowane przed dniem 13 marca 2003 dopuszczalna masa całkowita - 42 t par. 57.2 Dz.u.32poz.262\2003 Cytuj
SKPAUTOMEX Napisano 30 Lipiec 2007 Autor Napisano 30 Lipiec 2007 Dzięki Kolego rzeczywiście nie doczytałem 32-jki jest to import , I rej. 2001 więc DMC zespołu będzie 42 t a nie 40 t. Te 98 kN mi pomogło bo chciałem zostawić przednią oś na 69,7 kN. Cytuj
Norbert Jezierski Napisano 30 Lipiec 2007 Napisano 30 Lipiec 2007 Oczywiście moja pomyłka przelicznik z ton na kN ma być 1 t = 9,81kN a nie jak pomyłkowo podałem 9,71 kN. Niestety - NIE Ciężar 1 tony odpowiada 9,8 kN Dokładnie TAK Dla celów związanych z ewidencją pojazdów przyjmuje się przelicznik 1 t = 9.8 kN Reguluje to Dz.U.2003.32.262 z późniejszymi zmianami - § 1 w ust. 3 pkt. 3 (zmiana wprowadzona dziennikiem Dz.U.2004.103.1085) - rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:[...] 3) ciężarze 1 tony - rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN) [...] Cytuj
boden Napisano 30 Lipiec 2007 Napisano 30 Lipiec 2007 Jeżeli zmiany konstrukcyjne dokonano teraz , to liczy się data aktualna a nie produkcji ,[ dotycząca tonażu ]- czyli 40 ton Cytuj
blakop Napisano 7 Sierpień 2007 Napisano 7 Sierpień 2007 Decydujaca jest data PIERWSZEJ REJESTRACJI", a nie produkcji, choć w tym układzie rzeczywiście nie wiem czy czysto literalne potraktowanie tego przepisu jest zasadne - bądź co bądź zmiany sa dokonywane teraz... choć z drugiej strony... Cytuj
boden Napisano 8 Sierpień 2007 Napisano 8 Sierpień 2007 Oczywiście chodzi o datę pierwszej rejestracji [sory - przejęzyczenie ] Uważam , że jeżeli dokonujemy jakichkolwiek zmian to należy uwzględniać przepisy będące w dniu ich wykonania. Np : montując ścianę grodziową w pojeżdzie ciężar. o dmc 2000 kg z 1 rej. z 01.01.1999 Czy wystarczy kratka , czy musi być ściana pełna co najmniej do 80 % wysokości oparć ? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.