Skocz do zawartości

Zmiana liczby osi ciągnika samochodowego


SKPAUTOMEX
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Kolegów i mam pytanie,

 

Czy jest jakaś przeszkoda aby w ciągniku samochodowym zmniejszyć ilość osi z 3 na 2 .

Czy ta zmian będzie miała przełożenie na zmianę max nacisków osi tego pojazdu.

Przed zmianą (wg dokumentów pojazdu sprowadzonego i I rejestracji w kraju) naciski te wynosiły:

os przednia - 71 kN

os 1 - 71 kN

os 2 - 115 kN - napędzana

rozstaw osi przed zmianą 1-2-3 - 2.1 m 1,8 m

po zmianie 1-2 - 3,9 m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dokonana zostanie zmiana konstrukcyjna dotycząca podanej ilości osi , to na pewno zmienią się naciski .

Wątpliwości mam poważne w tym wypadku , czy wytrzymają nowe naciski opony [ bo każda opona ma określoną wytrzymałość ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oś pojedyncza napędowa (wg DZ.U. 32 poz 262 par.5 ) moze miec maksymalny nacisk wynosi 11.5 t (112,7 kN - w I badaniu ustalono 115kN) natomiast oś nienapędowa (przednia) to 10 t czyli (98,1 kN) w I badaniu było 71kN . Prosze mnie poprawic jeżeli się mylę.

Dzięki za informacje podpowiedź dot. wytrzymałości opon. Ta maraka ciągnika siodłowego jest produkowana w wersji 2 i 3 osiowej .Może by kotoś z Kolegów miał informacje gdzie uzyskać te dane techniczne - dla 2 osiówki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może by kotoś z Kolegów miał informacje gdzie uzyskać te dane techniczne - dla 2 osiówki)

Ktoś na pewno by miał ale nie znamy marki ani typu pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem ostatnio coś takiego dla ciągnika Volvo FH 12

przed zmianą liczba osi 3 naciski 1-73,5, 2-69,58, 3- 112,7 DMC-24T

po zmianie - zdemontowana oś 2 - podwieszana

liczba osi 2 naciski osi 1-73,5 2-112,7 DMC- 18T

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie powinieneś zmniejszyć dmc tegoż pojazdu do 18t (bo tyle może mieć pojazd dwu osiowy) i ustalić naciski osi wynikające z wartości maksymalnych czyli 11.5t na tył i reszta masy na przód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opona 295/80R22,5 152/148 [ 152 wytrzymałość na pojedyńcze koło - 3550 kg ; 148 - przy kołach bliźniaczych - 3150 kg ]

Gdyby zastosować opony 315/80R22,5 156/150 [ dla 156 - 4000 kg ; 150 - 3350 kg ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

148 - przy kołach bliźniaczych - 3150 kg ]

Takie również wystarczą bo 4x3150=12600 a w tym przypadku max nacisk to 11500-jeżeli bliźniak oczywiście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serdecznie dziękuje Kolegom za pomoc .

Ze swej strony byłem ciekaw jakie w orygonale są masy i naciski dla tego DAF-a (w wersji dwuosiowej) - zwróciłem sie w tej sprawie nawet do przedstawiciela tej marki w Polsce ale cisza.

Mam jesze jeden dylemat czy DMC zespołu dla tego pojazdu też ulegnie zmniejszeniu oodpowiednio o 4270 kg ( przy zmniejszeniu ładowności pojazdu do 18 t) czy też moze być utrzymane dotychczasowe (41 t lub 44 t dla kontenera ISO - tak jest na tabliczce znamionowej ciągnika ) .Wg naszych przepisów nie może być wieksze DMC zespołu niż 40 t czyli np tego pojazdu 2 osiowego + naczepy 3 osiowej. Oczywiście kontener ISO tu nie wchodzi bo pojazd jest teraz 2 osiowy. Prosze mnie poprawić jeżeli się mylę.

Dla informacji podam,ze po wymontowaniu 1 osi mas własna tego ciąnika zmniejszyła się o 900 kg.

I jeszcze jedno czy nacisk osi koledzy ustalacie po przeliczeniu masy na kN czyli 1000 kg = 9,71kN czy tez przyjmujecie wg zasady 1000 kg - 10 kN. Z obesrwacji widzę ,ze Starostwa się nie czepiają tego i przyjmują wg tej drogiej zasady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojedyńcza oś nienapędowa - 98 kN

Pojedyńcza oś napędowa - 112,7 kN

 

Pojazd członowy i zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepy zarejestrowane przed dniem 13 marca 2003 dopuszczalna masa całkowita - 42 t par. 57.2 Dz.u.32poz.262\2003

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kolego rzeczywiście nie doczytałem 32-jki jest to import , I rej. 2001 więc DMC zespołu będzie 42 t a nie 40 t.

Te 98 kN mi pomogło bo chciałem zostawić przednią oś na 69,7 kN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście moja pomyłka przelicznik z ton na kN ma być 1 t = 9,81kN a nie jak pomyłkowo podałem 9,71 kN.

Niestety - NIE :nook

 

Ciężar 1 tony odpowiada 9,8 kN

Dokładnie TAK :ok

 

Dla celów związanych z ewidencją pojazdów przyjmuje się przelicznik 1 t = 9.8 kN

Reguluje to Dz.U.2003.32.262 z późniejszymi zmianami - § 1 w ust. 3 pkt. 3 (zmiana wprowadzona dziennikiem Dz.U.2004.103.1085)

- rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

 

3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

[...]

3) ciężarze 1 tony - rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN)

[...]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Decydujaca jest data PIERWSZEJ REJESTRACJI", a nie produkcji, choć w tym układzie rzeczywiście nie wiem czy czysto literalne potraktowanie tego przepisu jest zasadne - bądź co bądź zmiany sa dokonywane teraz... choć z drugiej strony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście chodzi o datę pierwszej rejestracji [sory - przejęzyczenie ]

Uważam , że jeżeli dokonujemy jakichkolwiek zmian to należy uwzględniać przepisy będące w dniu ich wykonania.

Np : montując ścianę grodziową w pojeżdzie ciężar. o dmc 2000 kg z 1 rej. z 01.01.1999

Czy wystarczy kratka , czy musi być ściana pełna co najmniej do 80 % wysokości oparć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.