Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Zmiana liczby osi ciągnika samochodowego


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam Kolegów i mam pytanie,

 

Czy jest jakaś przeszkoda aby w ciągniku samochodowym zmniejszyć ilość osi z 3 na 2 .

Czy ta zmian będzie miała przełożenie na zmianę max nacisków osi tego pojazdu.

Przed zmianą (wg dokumentów pojazdu sprowadzonego i I rejestracji w kraju) naciski te wynosiły:

os przednia - 71 kN

os 1 - 71 kN

os 2 - 115 kN - napędzana

rozstaw osi przed zmianą 1-2-3 - 2.1 m 1,8 m

po zmianie 1-2 - 3,9 m

Napisano
Czy ta zmian będzie miała przełożenie na zmianę max nacisków osi tego pojazdu.

naciski na pewno się zwiększą

Napisano

Jeśli dokonana zostanie zmiana konstrukcyjna dotycząca podanej ilości osi , to na pewno zmienią się naciski .

Wątpliwości mam poważne w tym wypadku , czy wytrzymają nowe naciski opony [ bo każda opona ma określoną wytrzymałość ]

Napisano

Oś pojedyncza napędowa (wg DZ.U. 32 poz 262 par.5 ) moze miec maksymalny nacisk wynosi 11.5 t (112,7 kN - w I badaniu ustalono 115kN) natomiast oś nienapędowa (przednia) to 10 t czyli (98,1 kN) w I badaniu było 71kN . Prosze mnie poprawic jeżeli się mylę.

Dzięki za informacje podpowiedź dot. wytrzymałości opon. Ta maraka ciągnika siodłowego jest produkowana w wersji 2 i 3 osiowej .Może by kotoś z Kolegów miał informacje gdzie uzyskać te dane techniczne - dla 2 osiówki).

Napisano
Może by kotoś z Kolegów miał informacje gdzie uzyskać te dane techniczne - dla 2 osiówki)

Ktoś na pewno by miał ale nie znamy marki ani typu pojazdu.

Napisano

Robiłem ostatnio coś takiego dla ciągnika Volvo FH 12

przed zmianą liczba osi 3 naciski 1-73,5, 2-69,58, 3- 112,7 DMC-24T

po zmianie - zdemontowana oś 2 - podwieszana

liczba osi 2 naciski osi 1-73,5 2-112,7 DMC- 18T

Napisano

Jest to DAF FTG 95XF/430 przd zmianą miał DMC 22770 Kg. ogumienie wszystkie sześć 295/80R22.5 152/148M.

Napisano

Według mnie powinieneś zmniejszyć dmc tegoż pojazdu do 18t (bo tyle może mieć pojazd dwu osiowy) i ustalić naciski osi wynikające z wartości maksymalnych czyli 11.5t na tył i reszta masy na przód.

Napisano

Opona 295/80R22,5 152/148 [ 152 wytrzymałość na pojedyńcze koło - 3550 kg ; 148 - przy kołach bliźniaczych - 3150 kg ]

Gdyby zastosować opony 315/80R22,5 156/150 [ dla 156 - 4000 kg ; 150 - 3350 kg ]

Napisano
148 - przy kołach bliźniaczych - 3150 kg ]

Takie również wystarczą bo 4x3150=12600 a w tym przypadku max nacisk to 11500-jeżeli bliźniak oczywiście.

Napisano

Serdecznie dziękuje Kolegom za pomoc .

Ze swej strony byłem ciekaw jakie w orygonale są masy i naciski dla tego DAF-a (w wersji dwuosiowej) - zwróciłem sie w tej sprawie nawet do przedstawiciela tej marki w Polsce ale cisza.

Mam jesze jeden dylemat czy DMC zespołu dla tego pojazdu też ulegnie zmniejszeniu oodpowiednio o 4270 kg ( przy zmniejszeniu ładowności pojazdu do 18 t) czy też moze być utrzymane dotychczasowe (41 t lub 44 t dla kontenera ISO - tak jest na tabliczce znamionowej ciągnika ) .Wg naszych przepisów nie może być wieksze DMC zespołu niż 40 t czyli np tego pojazdu 2 osiowego + naczepy 3 osiowej. Oczywiście kontener ISO tu nie wchodzi bo pojazd jest teraz 2 osiowy. Prosze mnie poprawić jeżeli się mylę.

Dla informacji podam,ze po wymontowaniu 1 osi mas własna tego ciąnika zmniejszyła się o 900 kg.

I jeszcze jedno czy nacisk osi koledzy ustalacie po przeliczeniu masy na kN czyli 1000 kg = 9,71kN czy tez przyjmujecie wg zasady 1000 kg - 10 kN. Z obesrwacji widzę ,ze Starostwa się nie czepiają tego i przyjmują wg tej drogiej zasady.

Napisano

Chyba w przyblizeniu 9,81, ja podaje w kN dokladnie po przeliczeniu.

Napisano

Ciężar 1 tony odpowiada 9,8 kN

dmc pojazdu członowego nie może przekroczyć 40 ton

Napisano

Oczywiście moja pomyłka przelicznik z ton na kN ma być 1 t = 9,81kN a nie jak pomyłkowo podałem 9,71 kN.

Napisano

Pojedyńcza oś nienapędowa - 98 kN

Pojedyńcza oś napędowa - 112,7 kN

 

Pojazd członowy i zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepy zarejestrowane przed dniem 13 marca 2003 dopuszczalna masa całkowita - 42 t par. 57.2 Dz.u.32poz.262\2003

Napisano

Dzięki Kolego rzeczywiście nie doczytałem 32-jki jest to import , I rej. 2001 więc DMC zespołu będzie 42 t a nie 40 t.

Te 98 kN mi pomogło bo chciałem zostawić przednią oś na 69,7 kN.

Napisano
Oczywiście moja pomyłka przelicznik z ton na kN ma być 1 t = 9,81kN a nie jak pomyłkowo podałem 9,71 kN.

Niestety - NIE :nook

 

Ciężar 1 tony odpowiada 9,8 kN

Dokładnie TAK :ok

 

Dla celów związanych z ewidencją pojazdów przyjmuje się przelicznik 1 t = 9.8 kN

Reguluje to Dz.U.2003.32.262 z późniejszymi zmianami - § 1 w ust. 3 pkt. 3 (zmiana wprowadzona dziennikiem Dz.U.2004.103.1085)

- rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

 

3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

[...]

3) ciężarze 1 tony - rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN)

[...]

Napisano

Jeżeli zmiany konstrukcyjne dokonano teraz , to liczy się data aktualna a nie produkcji ,[ dotycząca tonażu ]- czyli 40 ton

Napisano

Decydujaca jest data PIERWSZEJ REJESTRACJI", a nie produkcji, choć w tym układzie rzeczywiście nie wiem czy czysto literalne potraktowanie tego przepisu jest zasadne - bądź co bądź zmiany sa dokonywane teraz... choć z drugiej strony...

Napisano

Oczywiście chodzi o datę pierwszej rejestracji [sory - przejęzyczenie ]

Uważam , że jeżeli dokonujemy jakichkolwiek zmian to należy uwzględniać przepisy będące w dniu ich wykonania.

Np : montując ścianę grodziową w pojeżdzie ciężar. o dmc 2000 kg z 1 rej. z 01.01.1999

Czy wystarczy kratka , czy musi być ściana pełna co najmniej do 80 % wysokości oparć ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.