Skocz do zawartości

Brak właściwej współpracy organów rejestrujących pojazdy ze


Czesław Wróblewski
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Brak właściwej współpracy organów rejestrujących pojazdy ze stacjami kontroli pojazdów.

 

Szanowni Panowie Diagności.

 

Muszę Panów poinformować, że przez ponad 27 lat w województwie bydgoskim nadzorowałem działalność stacji kontroli pojazdów, a od 1999r do stycznia 2007r. ( do chwil pójścia na emeryturę ), podlegały mi stacje kontroli pojazdów Urzędu Miasta Bydgoszczy. Jakim byłem nadzorcą, proszę spytać się pracowników tych stacji . Ponadto od ponad 20 lat jestem wykładowcą na kursach diagnostów w ośrodku „PERFEKT” w Bydgoszczy. Wiem , że praca Wasza jest trudna i odpowiedzialna, tym bardziej , że w chwili obecnej , aby w sposób prawidłowy i zgodnie z przepisami wykonać wszystkie rodzaje badań technicznych musicie znać i przestrzegać 5 różnych ustaw, 14 rozporządzeń, 3 Polskie Normy oraz 115 Regulaminów EGK ONZ, dotyczących jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, opublikowanych na podstawie oświadczenia rządowego w ( Dz. U. z 2004r. Nr 112, poz. 1185 ). Ale nie o tym chciałem pisać . Na podstawie moich doświadczeń muszę stwierdzić, że obowiązujące przepisy dot. rejestracji oraz badań technicznych są często nieprawidłowo interpretowane zarówno przez organy rejestrujące pojazdy jak i diagnostów.

 

Absurdem jest to, że często dokumenty dot. badań technicznych pojazdów są sporządzane przez diagnostów, w zależności od wymogów jakie stosują poszczególne starostwa . Spowodowane to jest przede wszystkim brakiem właściwej wiedzy prawnej dot. badań technicznych pojazdów zarówno ze strony pracowników organów rejestrujących pojazdy jak i diagnostów.

 

Dlatego chciałbym udzielić Panom moim zdaniem, ważnej porady prawnej w tym zakresie :

 

Występują często sytuacje , w których pracownicy organów rejestrujących odsyłają do stacji kontroli pojazdów, właścicieli rejestrowanych pojazdów z proszą lub poleceniem zmiany w dokumentach z badań pojazdów, niektóre parametry identyfikacyjne lub techniczne pojazdów. Dotyczy to szczególnie badań pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą. Najczęściej dla świętego spokoju, na życzenie urzędników, diagności zmieniają wcześniejsze zapisy. Jest to jest duży błąd, ponieważ w takich przypadkach potwierdzana jest nieprawda.

 

Zgodnie z § 2 ust. 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów ( Dz. U. z 2002r. Nr 133, poz. 1123 z późn. zm. ), w przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji nowego pojazdu zakupionego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściciel pojazdu do wniosku o rejestrację dołącza wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji , na podstawie których wpisywane są dane techniczne pojazdu. Wymóg ten nie dotyczy pojazdu, który zgodnie z przepisami ustawy – Prawo o ruchu drogowym , nie podlega obowiązku uzyskania świadectwa homologacji .

 

W związku z powyższym § 2 ust. 6 rozporządzenia nie dotyczy pojazdu : zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą lub nowego pojazdu wyprodukowanego albo importowanego w ilości jednej sztuki rocznie.

 

W przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy, lub nowego pojazdu wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie jednym z dokumentów niezbędnych do rejestracji jest zaświadczenie z pozytywnym wynikiem badania technicznego pojazdu oraz dokument identyfikacyjny pojazdu, w którym znajdują się wszystkie dane identyfikacyjne i techniczne badanego pojazdu .

 

Przepisy dotyczące rejestracji pojazdów poza § 2 ust. 6 w/w rozporządzenia nie zobowiązują organu rejestrującego pojazdy do tego, aby przy pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą , jego dane identyfikacyjne i techniczne wpisywane były do polskiego dowodu rejestracyjnego na podstawie danych identyfikacyjnych i technicznych , zawartych w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym, lub innym dokumencie, ponieważ zapis taki byłby niezgodny z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach ( Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm. ), z którego jednoznacznie wynika, że diagnosta wykonując pierwsze badanie techniczne pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą, lub nowego pojazdu wyprodukowanego albo importowanego w ilości jednej sztuki rocznie jest obowiązany sporządzić zaświadczenie z pozytywnym wynikiem badania technicznego oraz dokument identyfikacyjny pojazdu, na podstawie którego organ rejestracyjny wpisuje do dowodu rejestracyjnego wykazane w nim dane identyfikacyjne i techniczne pojazdu.

 

Ponadto należy pamiętać, że w przypadku pierwszego badania technicznego pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą lub nowego pojazdu wyprodukowanego albo importowanego w ilości jednej sztuki rocznie, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach ( Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm. ) dane identyfikacyjne i techniczne pojazdu ustalane są na podstawie oględzin .

 

W myśl § 1 w/w rozporządzenia , każde badanie techniczne pojazdu polega na sprawdzeniu czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm. ) oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm. ).

 

Mając na uwadze § 1 cytowanego rozporządzenia, pojazd zarejestrowany po raz pierwszy za granicą lub nowy pojazd wyprodukowany albo importowany w ilości jednej sztuki rocznie, jest dopuszczany do ruch jeżeli odpowiada warunkom określonym w art. 66 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

 

Potwierdzeniem spełnienia warunków art. 66 ustawy , jest zaświadczenie z pozytywnym wynikiem badania technicznego pojazdu.

 

Związku z powyższym, diagnosta wykonując pierwsze badanie techniczne pojazdu , zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą, lub nowego pojazdu wyprodukowanego albo importowanego w ilości jednej sztuki rocznie, na podstawie oględzin ustala parametry identyfikacyjne i techniczne pojazdu oraz po stwierdzeniu, że badany pojazd spełnia warunki określone w art. 66 ustawy, jest obowiązany wystawić zaświadczenie z pozytywnym wynikiem badania technicznego pojazdu.

 

W świetle w/w przepisów diagnostę nie interesuje czy przedstawiony do badania pojazd, za granicą był samochodem osobowy, ciężarowy lub pojazdem specjalny.

 

Uwaga !

 

Jeżeli badanie pojazdu oraz sporządzona dokumentacja zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami , organ rejestrujący pojazd nie ma podstawy prawnej do ingerencji w decyzję diagnosty. Nie może również polecić diagnoście dokonanie zmiany zapisów danych identyfikacyjnych lub technicznych pojazdu, w zaświadczeniu z pozytywnym wynikiem badania pojazdu.

 

Gdyby były czynione takie próby, należy porosić organ rejestrujący aby wydał decyzję administracyjną zobowiązującą diagnostę do wykonania w dokumentach z badania technicznego pojazdu korekty wskazanych zapisów. Diagnosta, po otrzymaniu decyzji, zgodnie z ustaleniami Kodeksu Postępowania Administracyjnego, powinien odwołać się od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

 

Panowie jeżeli macie rację to nie powinniście zmieniać swoich decyzji . Szanujcie się.

Pozdrawiam Czesław Wróblewski .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.