QJaw Napisano 19 Listopad 2011 Share Napisano 19 Listopad 2011 Odgrzeję trochę kotleta. Samochód Land Rover Discovery 300tdi; rok 96; 2,5l Tdi; DMC: 2720; MW:1975kg Przeczytałem kilka tematów i interesuje mnie to jak dowiedzieć się można jaką MMC samochód ma wpisaną w homologacji. Wiem już, że istnieją jakieś katalogi ITS'u, ale nie wiem gdzie ich szukać i czy są dostępne dla zwykłych ludzi. Na tabliczce przy samochodzie miejsca gdzie powinny być wybite te masy jest pusto. W instrukcji obsługi mam napisane, ze DMC przyczepy to 3,5 tony, ale instrukcja nie jest dokumentem. Proszę o pomoc w ustaleniu faktów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pentagram Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 Samochód Land Rover Discovery 300tdi; rok 96; 2,5l Tdi; DMC: 2720; MW:1975kg Dla modelu z tego rocznika: O1=3500 kg, O2=750 kg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 Jeżeli na tabliczce znamionowej jest miejsce na jedną kolumnę wartości mas i nacisków to można domniemywać, że DMC i MMC są sobie równe. W pojazdach o masach maksymalnych mniejszych od kilkunastu ton jest to raczej regułą. Masz w dowodzie rejestracyjnym DMC określoną na 2720kg i pewnie taka sama jest wartość MMC. Natomiast jeśli pytasz o MMC przyczepy to jest to rzeczywiście 3500kg (wg ITS-u) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 Jeżeli na tabliczce znamionowej jest miejsce na jedną kolumnę wartości mas i nacisków to można domniemywać, że DMC i MMC są sobie równe. W pojazdach o masach maksymalnych mniejszych od kilkunastu ton jest to raczej regułą. Masz w dowodzie rejestracyjnym DMC określoną na 2720kg i pewnie taka sama jest wartość MMC. Natomiast jeśli pytasz o MMC przyczepy to jest to rzeczywiście 3500kg (wg ITS-u) Jesli nie ma DMC zestawu na TZ to można domniemywać że pojazd nie jest przeznaczony do holowania przyczepy albo TZ nie odpowiada wymogom stawianym przez nasze przepisy. A co do DMC przyczepy /nie MMC/ to jak to się ma do innych przepisów 4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć: a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu, c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, d) 3500 kg, Jest wyjątek dla samochodów terenowych ale uwazanych za terenowe zgodnie z definicją: "z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków." Zgodnie z tą def. pojazd musi mieć napęd na dwie osie nawet jesli jest on odłączany co np. nie każdy SUV ma. Inna sprawa z tym że RMInfr przytoczone w tym przepisie juz jest nieważne.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 Jest wyjątek dla samochodów terenowych jest ale : przy zachowaniu pozostałych warunków." Czyli tych 4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:, b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu, c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, d) 3500 kg, masło maślane i błędne koło A co do DMC przyczepy /nie MMC/ to jak to się ma do innych przepisów Tak, że w DR wpisujemy MMC a nie DMC... a dopilnowanie żeby DMC nie zostało przekroczone to brocha kierowcy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 Jesli nie ma DMC zestawu na TZ to można domniemywać że pojazd nie jest przeznaczony do holowania przyczepy albo TZ nie odpowiada wymogom stawianym przez nasze przepisy. Kilka razy już była mowa na ten temat. Są pojazdy bez wypełnionej na TZ rubryki z masą maksymalną zespołu pojazdów, które w wyciągach ze świadectwa homologacji mają tę masą określoną (sam użytkuję taki pojazd, z hakiem i czasem z przyczepą) więc takie domniemanie ma bardzo kruche podstawy.A co do DMC przyczepy /nie MMC/ to jak to się ma do innych przepisów Podałem MMC (nie DMC) bo kolega pytał o dane z katalogu ITS-u a nie o przepisy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 Nie to żebym chciał kogos poprawiać ale przepisy to przepisy.... WYMAGANIA DOTYCZĄCE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ § 2. 1. Tabliczka znamionowa powinna być trwale przymocowana w widocznym i łatwo dostępnym miejscu na części, która nie daje się łatwo usunąć lub wymienić. Powinna ona podawać w sposób czytelny i nieścieralny informacje w następującej kolejności: ...... 5) dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów w przypadku pojazdu samochodowego przeznaczonego do ciągnięcia przyczepy; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 5) dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów w przypadku pojazdu samochodowego przeznaczonego do ciągnięcia przyczepy; I tego mamy się trzymać. Są pojazdy bez wypełnionej na TZ rubryki z masą maksymalną zespołu pojazdów, które w wyciągach ze świadectwa homologacji mają tę masą określoną Więc jest albo błędnie wydana tabliczka albo homologacja. Ponieważ diagnosta ma dostęp zazwyczaj do tabliczki uznaje zapisy na niej za wiążące, a jeśli trafi się, że będzie dostęp do homo to nie diagnosta ma wyjaśniać takie sprawy tylko organ który wydał homologację lub zarejestrował pojazd. Faktem jest, że tabliczkę wydał producent, a homologację jakiś organ do tego uprawniony. I teraz nasuwa się pytanie - kto lepiej zna możliwości pojazdu? Producent czy urzędnik wydający homo? Pytanie jest oczywiście retoryczne, bo jak już napisałem nie nam wyjaśniać takie rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 20 Listopad 2011 Autor Share Napisano 20 Listopad 2011 Faktem jest, że tabliczkę wydał producent, a homologację jakiś organ do tego uprawniony. No dobrze - ale ta homologacja jest udzielana na wniosek producenta - i tenże producent wystawia właścicielom wyciągi z tej homologacji. Dla mnie generalnie to wyłącznie kwestia producenta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 20 Listopad 2011 Share Napisano 20 Listopad 2011 Dla mnie generalnie to wyłącznie kwestia producenta. Może i tak, ale wyjaśnianie niezgodności nie leży w gestii diagnosty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Finder Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 Witam kolegów. Na forum sprowadziła mnie podobna sprawa. Mam Nissana Patrola GR Y60 2,8TD z roku 1993 z długim nadwoziem, zarejestrowany jako auto osobowe. W DR mam wbitą DMC przyczepy 2200 kg. Sprawdziłem w innych DR takich samych aut i na ogół jest tam 2800 kg lub 3500 kg. Na tabliczce znamionowej są następujące masy: DMC auta 2800 kg DMC zespołu 6300 kg Jasno z tego wynika, że producent auta przewidział ciąganie przyczep o DMC 3,5 tony, tylko ktoś przy rejestracji w Polsce popełnił błąd. Czy dane z tabliczki + to, że auto spełnia warunki "terenowego" daje możliwość zmiany DMC przyczepy na 3500 kg? Czy diagnosta uzna takie argumanty i dokona zmiany DMC? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hugol22 Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 Pod warunkiem że hak zamontowany w tym samochodzie będzie przewidziany do takiego DMC co potwierdzi tabliczka znamionowa haka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 Czy diagnosta uzna takie argumanty i dokona zmiany DMC? Diagnosta nie uzna. Jedynym rozwiązaniem tej kwestii jest posiadanie wyciągu ze świadectwa homologacji tego pojazdu, w którym będzie określony ten parametr i wówczas z tym dokumentem do WK i zmiana parametru. Diagnosta nic nie poradzi bo nie nastąpiły żadne zmiany konstrukcyjne, a gdyby nawet to nie mógłby określić wartości wyższej niż jest w DR. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Finder Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 Pod warunkiem że hak zamontowany w tym samochodzie będzie przewidziany do takiego DMC co potwierdzi tabliczka znamionowa haka. Na tabliczce haka jest 3500 kg. Czy diagnosta uzna takie argumanty i dokona zmiany DMC? Diagnosta nie uzna. Jedynym rozwiązaniem tej kwestii jest posiadanie wyciągu ze świadectwa homologacji tego pojazdu, w którym będzie określony ten parametr i wówczas z tym dokumentem do WK i zmiana parametru. Diagnosta nic nie poradzi bo nie nastąpiły żadne zmiany konstrukcyjne, a gdyby nawet to nie mógłby określić wartości wyższej niż jest w DR. Obawiem się, że będzie problem. O ile dobrze wiem, to auto nigdy nie było oficjalnie sprzedawane przez Nissan Polska. Z pewnością nie będą mieli homologacji... Zastanawia mnie tylko, czy nie można obecnego wpisu podważyć jako jakiegoś błędu. Dzisiaj po raz kolejny na własne oczy widziałem DR na identyczne auto - w pozycji O1 stoi jak byk 3500 kg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 Obawiem się, że będzie problem. O ile dobrze wiem, to auto nigdy nie było oficjalnie sprzedawane przez Nissan Polska. Z pewnością nie będą mieli homologacji... Nie ma problemu, ta uzyskana za granicą jest u nas honorowana Zastanawia mnie tylko, czy nie można obecnego wpisu podważyć jako jakiegoś błędu. Przy badaniu okresowym żądaj żeby opisano tę niezgodność danych w zapisach w DR i tych na TZ. Oczywiście wynik OBT jest "N" no i idziesz na swoistą "wojnę" z WK. Może się okazać że nie będzie to wystarczającą podstawą dla WK żeby zmienić ten wpis. Dzisiaj po raz kolejny na własne oczy widziałem DR na identyczne auto - w pozycji O1 stoi jak byk 3500 kg. W Polsce nie funkcjonuje prawo precedensu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 DMC przyczepy w osobowym (nawet terenowym) nie może przekroczyć DMC pojazdu. Natomiast w DR wpisuje się MMC przyczepy, które w Patrolach określone jest często jako 3500 kg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Finder Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 Hmm. Nie jestem diagnostą, więc nie bardzo rozumiem. Czym różni się DMC przyczepy a MMC przyczepy? Po co w takim razie jest taki wpis w DR? Co, że teoretycznie Patrol może, ale i tak w Polsce tylko 2800 kg (czyli DMC auta)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 9 Luty 2012 Share Napisano 9 Luty 2012 Generalnie różnica między DMC a MMC jest taka, że MMC określa producent (parametr konstrukcyjny), a DMC to parametr administracyjny określony przez warunki techniczne zawarte w przepisach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 10 Luty 2012 Share Napisano 10 Luty 2012 Czym różni się DMC przyczepy a MMC przyczepy? Tym, ze nawet jak będziesz miał wpisane O1 - 3500 to i tak po drodze publicznej nie możesz ciągnąć więcej niż 2800, bo narażasz się na mandat a w przypadku wypadku na odpowiedzialność karną. Hmm. Nie jestem diagnostą, więc nie bardzo rozumiem. Ale jesteś kierowcą. Nieznajomość prawa nie tłumaczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 10 Luty 2012 Share Napisano 10 Luty 2012 Czym różni się DMC przyczepy a MMC przyczepy? Tym, ze nawet jak będziesz miał wpisane O1 - 3500 to i tak po drodze publicznej nie możesz ciągnąć więcej niż 2800, bo narażasz się na mandat a w przypadku wypadku na odpowiedzialność karną. Hmm. Nie jestem diagnostą, więc nie bardzo rozumiem. Ale jesteś kierowcą. Nieznajomość prawa nie tłumaczy. No to jak juz taka niewiedza to warto dodać że tę przyczepę o rzeczywistej masie 2800kg może ciągąć jeżeli ma ona hamulec roboczy uruchamiany z miejsca kierowcy a nie najazdowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 10 Luty 2012 Share Napisano 10 Luty 2012 Pierwsze słyszę,weż mnie oświeć skąd ta teria? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 10 Luty 2012 Share Napisano 10 Luty 2012 Pierwsze słyszę, § 14. 7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; i zgodnie z tym przyczepa z najazdem o DMC 2800 może być ciągnięta przez pojazd o DMC conajmniej 3724 2800 x 1,33 = 3724 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 10 Luty 2012 Share Napisano 10 Luty 2012 słynne 1.33 dmc pojazdu ciagnącego. homo i nasze warunki techniczne rozchodzą się jak nogi u tirówki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 10 Luty 2012 Share Napisano 10 Luty 2012 Pierwsze słyszę,weż mnie oświeć skąd ta teria? Drażnisz się To przepisy a nie teoria. No chyba że DzU nr 32 do paragrafu 14 ustęp 7 ktoś niedoczytał.... [ Dodano: 10-02-2012, 15:00 ] o widzą że temat juz sie rozwija a ja muszę na razie sie wyłączyć... Owocnej dyskusji! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 10 Luty 2012 Share Napisano 10 Luty 2012 homo i nasze warunki techniczne rozchodzą się jak nogi u tirówki Nie bardzo wiem co masz na myśli. W homo jest MMC a warunki techniczne danego kraju określają DMC. Co w tym dziwnego? To tak samo jak z MMC i DMC ciężarówek. W całej Europie tak jest... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.