Skocz do zawartości

HAK w terenówce


blakop

Rekomendowane odpowiedzi

homo i nasze warunki techniczne rozchodzą się jak nogi u tirówki

 

Nie bardzo wiem co masz na myśli. W homo jest MMC a warunki techniczne danego kraju określają DMC. Co w tym dziwnego? To tak samo jak z MMC i DMC ciężarówek. W całej Europie tak jest...

w innych krajach tez jest ograniczenie do 1.33 dla h. najazdowego? Nawet nie wiem jak miałoby wyglądac sterowanie hamulcem innym niż najazdowy np. przy wspomnianej terenówce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 85
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Marek1

    12

  • Psuj

    10

  • blakop

    10

  • danielg539

    7

Top Posters In This Topic

w innych krajach tez jest ograniczenie do 1.33 dla h. najazdowego?

 

Nie wiem, inni mają swoje ograniczenia administracyjne, a my swoje. Z niemieckim policjantem tez będziesz tak dyskutował na drodze czy przyjmiesz mandat?

 

Nawet nie wiem jak miałoby wyglądac sterowanie hamulcem innym niż najazdowy np. przy wspomnianej terenówce

 

Bo takie przyczepy nie sa konstruowane dla pojazdów poniżej 3,5 tony. MMC daje wiedzę co auto i hak wytrzymają, a DMC ogranicza Twoją ułańską fantazję...

 

03_punjab_work_714_53158ca8ff.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet nie wiem jak miałoby wyglądac sterowanie hamulcem innym niż najazdowy

np.

całkowita teoria ...

oś w przyczepie coś +/- jak most od PF 125p, poloneza, żuka itd itp

na miejscu złącza wału (flanszy) retarder elektrodynamiczny wzbudzany "fazą" z świateł stopu

:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm. Nie jestem diagnostą, więc nie bardzo rozumiem.

Ale jesteś kierowcą. Nieznajomość prawa nie tłumaczy.

 

Nie widzę związku z tym co napisałem. Czy każdy musi wiedzieć czym różni się DMC i MMC i jak nie wie to idzi do więzienia :razz:

 

No to jak juz taka niewiedza to warto dodać że tę przyczepę o rzeczywistej masie 2800kg może ciągąć jeżeli ma ona hamulec roboczy uruchamiany z miejsca kierowcy a nie najazdowy.

 

I tu Cię zaskoczę, bo moj auto jest wyposażone w kompresor i instalację pneumatyczną do hamulca przyczepy.

Tylko dziwnym trafem wszystkie lawety jakie widziałem (o dmc 2500-2800 kg) mają hamulec najazdowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu Cię zaskoczę, bo moj auto jest wyposażone w kompresor i instalację pneumatyczną do hamulca przyczepy

To dobrze, że ma instalację do zasilania przyczepy, ale jak jest rozwiązane sterowanie tym hamulcem bo to jest ważne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę związku z tym co napisałem. Czy każdy musi wiedzieć czym różni się DMC i MMC i jak nie wie to idzi do więzienia :razz:

 

I tu popieram kolegę. Wystarczy poczytać nawet to forum, aby wiedzieć, że znakomita część DIAGNOSTÓW nie rozróżnia tego. Wymaganie tego od zwykłych kierowców jako wiedzy oczywistej to przesada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy poczytać nawet to forum, aby wiedzieć, że znakomita część DIAGNOSTÓW nie rozróżnia tego.

Z bólem ale ,,

masz rację ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja uwaga dotycząca niewiedzy diagnostów, czy urzędników w tym zakresie, tyczy się tym bardziej policjantów - zresztą - mieliśmy tu kolegę co nieźle z psiarnią nawalczył w tym temacie przypominam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja uwaga dotycząca niewiedzy diagnostów, czy urzędników w tym zakresie, tyczy się tym bardziej policjantów - zresztą - mieliśmy tu kolegę co nieźle z psiarnią nawalczył w tym temacie przypominam.

 

Kierowca jednak musi coś nt mas wiedzieć bo rzeczywista masa przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu.

 

Natomiast zawężając problem do badań na SKP to wygląda na to, że dla pojazdu bez instalacji hamulcowej dla przyczepy MMC przyczepy w DR pojazdu nie powinna być większa niż ta wynikająca z odniesienia do 1,33 DMC pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiąc prosto DMC p-py z h-cem najazdowym obliczamy dmc pojazdu dzielimy przez 1,33.

Matematycznie dobrze :ok

Będzie to jednak MMC przyczepy wyznaczone z DMC pojazdu. :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno,czy p-pa 2 osie h-lec najazdowy może być hamowana na jedną oś.wg mnie tak.A czy pojazd spelnia te słynne 1,33 to nie moja sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy p-pa 2 osie h-lec najazdowy może być hamowana na jedną oś.wg mnie tak

Tak pod warunkiem, że będzie uzyskana odpowiednia skutecznośc hamowania. Uzyskanie skuteczności hamowania na poziomie 40% przy założeniu, że obie osie będą jednakowo obciązone z praktycznego punktu widzenia jest niemożliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy pojazd spelnia te słynne 1,33 to nie moja sprawa.

Fakt.

Ale jeśli wyznaczamy mu maksymalną masę przyczepy na poziomie powyżej tego wskaźnika to pojazd technicznie powinien być dostosowany czyli posiać inst. do hamowania takiej przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jeśli wyznaczamy mu maksymalną masę przyczepy na poziomie powyżej tego wskaźnika to pojazd technicznie powinien być dostosowany czyli posiać inst. do hamowania takiej przyczepy.

 

Możesz podac podstawę na takie twierdzenie?

Są przyczepy z hamulcami niezależnymi sterowanymi elektrycznie, gdzie jedynym połaczeniem jest przewód elektryczny do światła STOP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są przyczepy z hamulcami niezależnymi sterowanymi elektrycznie, gdzie jedynym połaczeniem jest przewód elektryczny do światła STOP.

 

a polaczenie nie powinno byc przypadkiem takiej konstrukcji, aby zapewnialo automatyczne zadzialanie hamulca przyczepy w razie jej odlaczenia sie od pojazdu ciagnacego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a polaczenie nie powinno byc przypadkiem takiej konstrukcji, aby zapewnialo automatyczne zadzialanie hamulca przyczepy w razie jej odlaczenia sie od pojazdu ciagnacego?

Tak być powinno, ale to nie wyklucza takiego sterowania jak wczesniej opisałem, bo hamulec postojowy i awaryjny może być urychamiany w sposób mechaniczny tak jak w przyczepach z hamulcem najazdowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz podac podstawę na takie twierdzenie?

Jeżeli dokonujemy "prawidłowości przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy" to znaczy każdej przyczepy.

W przypadku tej o masie poza współczynnikiem byłby pojazd już niedostosowany ze względu na brak inst. hamulcowej do tej przyczepy

 

Są przyczepy z hamulcami niezależnymi sterowanymi elektrycznie, gdzie jedynym połaczeniem jest przewód elektryczny do światła STOP.

Nie spotkałem się z takimi.

Czyli hamuje gdy zaświeca się stop, no to to jest tylko sygnał a co ze stopniowaniem tej SH, zawsze na max bo jest sygnał ze stopu?

No i jeszcze jak przy takim połączeniu spełnić warunek hamowania przyczepy w przypadku jej odłączenia się od pojazdu :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli hamuje gdy zaświeca się stop, no to to jest tylko sygnał a co ze stopniowaniem tej SH, zawsze na max bo jest sygnał ze stopu?

Tak hamowanie rozpoczyna sie w momencie zapalenia sie świateł stopu a intensywność hamowania uzalezniona jest od aktualnego opóżnienia hamowania wywołanego hamowaniem pojazdu ciagnącego.

No i jeszcze jak przy takim połączeniu spełnić warunek hamowania przyczepy w przypadku jej odłączenia się od pojazdu

Można to uzyskać w bardzo prosty sposób, dokładnie tak jak jest to uzyskane w przyczepach z hamulcem najazdowym - przyczepa połaczona jest linka z pojazdem ciagnącym, po odczepieniu sie przyczepy pociagniecie za linkę uruchamia hamulec postojowy w przyczepie, który jednoczesnie jest hamulcem awaryjnym.

Jeżeli dokonujemy "prawidłowości przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy" to znaczy każdej przyczepy.

W przypadku tej o masie poza współczynnikiem byłby pojazd już niedostosowany ze względu na brak inst. hamulcowej do tej przyczepy

Idąc tą drogą to dojdziemy do wnioski, że wszystkie pojazdy musza miec gniazdo 13 pinowe, bo teoretycznie mogą trafić na przyczepe o DMC 800 kg zarejestrowana po 1 sierpnia 2009r a taka przyczepa będzie posiadała światła cofania.

 

[ Dodano: 16-02-2012, 15:45 ]

Nie spotkałem się z takimi.

To poczytaj:

 

http://www.fanklub-niewiadowek.com/niewiadowki/artykuly/hamulec_elektromagnetyczny.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie przy tym rozwiązaniu nie jest potrzebna specjalna instalacja w pojeździe ciągnącym.

Ale kto ma faktycznie ten układ hamulcowy zamiast najazdowego gdy masa pojazdu jest mniejsza niż 1.33 masy przyczepy :shock:

 

Patrząc na zapisy w par. 14 ust.5

Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy:

a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,

czyli:

1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk;

ale jak wiadomo zgodnie z ust. 7

"W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r."

 

Czyli dopuszczenie tego h-ca najazdowego jest odstępstwem od zasady wyrażonej w ust.1 pkt.1 i to odstępstwem warunkowanym masą pojazdu ciągnącego.

Przy niezachowaniu tego warunku przyczepa musi mieć hamulec roboczy inny niż najazdowy, uruchamiany z miejsca kierowcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie przy tym rozwiązaniu nie jest potrzebna specjalna instalacja w pojeździe ciągnącym.

Ale kto ma faktycznie ten układ hamulcowy zamiast najazdowego gdy masa pojazdu jest mniejsza niż 1.33 masy przyczepy

 

Praktycznie to taki układ hamulcowy jest raczej nie spotykany ale teoretycznie to jak najbardziej jest mozliwe posiadanie przyczepy z takim układem hamulcowym.

 

Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy:

a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,

czyli:

1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk;

Nie ulega watpliwości, że wspomniany hamulec elektryczny spełnia te wymagania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W autach terenowych czasami spotyka się rozwiązani inne niż hamulec najazdowy. Piszę tu oczywiście o innych krajach niż Polska, bo u nas 99% przyczep i lawet posiada hamulec najazdowy.

 

W Szwajcarii np. często spotyka się hamulce pneumatyczne. W samochodzie jest zainstalowany kompresor, a przyczepa ma czujnik opóźniania lub bardzo prosty układ mechaniczny podobny w działaniu do hamulca najazdowego. Czujnik (lub mechanizm) ma za zadzanie uruchomić hamulce pneumatyczne przyczepy, które działają na sprężone powietrze dostarczane z kompresora w aucie.

Co ciekawe w Szwajcarii Nissan Patrol wyposażony w kompresor ma w dowodzie wbitą DMC przyczepy 6000 kg :razz: i nie jest to jednostkowy przypadek, a raczej standard.

Dodam tylko, że DMC tego auta to 2800-3000 kg, a DMC przyczepy ustalone przez producenta to 3500 kg.

Co kraj to przepis ::D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.