Skocz do zawartości

max nacisk na oś


DariuszSawicki
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Panów serdecznie.

To mój pierwszy post na forum więc się krótko przedstawię.

Nazywam się Dariusz Sawicki i prowadzę firmę usługową zajmującą się rejestracją pojazdów i zmianą przeznaczenia pojazdów. Nasza główna działalność to reprezentacja naszych klientów - firm i osób fizycznych w urzędach komunikacji, celnym i skarbowym. Zajmujemy się także tłumaczeniami dokumentów i pośredniczymy w sprzedaży oświadczeń o recyklingu pojazdów - dotyczy firm przywożących samochody z zagranicy. Moja firma nazywa się Prowent Dariusz Sawicki, siedziba znajduje się we Wrocławiu. Nasza strona to www.RejestracjaSamochodu.pl

prowadzę też blog pod adresem www.ekademia.pl/blog/dariuszsawicki

 

 

PYTANIE

firma zmieniła autobus Ikarus na pomoc drogową poprzez demontaż przegubu i montaż odpowiedniego wyposażenia.

 

1. Czy po takiej zmianie DMC może się nie zmienić? jest to przecież max dopuszczalna przez producenta masa

2. jak ustalacie nacisk na oś. DMC to 22500 kg były 3 osie teraz są 2

3. jaki jest obecnie max dopuszczalny nacisk na oś

 

z góry dziękuję z odpowiedź

 

pozdrawiam

 

Dariusz Sawicki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    9

  • DariuszSawicki

    5

  • JANUSZ60

    6

  • Migi60

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

To we Wrocławiu już można dokonać zmiany rodzaju pojazdu bez homologacji? :) Dolnośląskie wykazywało "beton" w tym temacie - wystarczy przejrzeć to forum :)

 

Opisana zmiana jest daleko idąca i raczej żadna SKP nie posiada sprzętu i doświadczenia, aby samodzielnie ocenić zakres zmian i ich zgodność z przepisami. Niezbędna wydaje się opinia rzeczoznawcy samochodowego.

 

Nacisk na oś zależy od jej konstrukcji i jej roli w pojeździe. Szczegółowe warunki znajdują się w Dz.U.Nr 32 z 2003 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trafiłem na taki post

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=4097

i dodatkowo z działu dokumenty przeglądnąłem rozporządzenia dotyczące warunków technicznych i z tego co rozumiem to taki pojazd może mieć max DMC i naciski:

 

Dz.U.2004.103.1085

§3.1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku:

6) dwuosiowego pojazdu samochodowego - 18 ton;

 

§5.1. Nacisk osi nie może przekraczać w przypadku:

1) pojedynczej osi nienapędowej - 10 ton;

 

4) pojedynczej osi napędowej:

a) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 2 i 3 - 11,5 tony,

b) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 4, 5, 6, 7, 8 i 9 - 11,5 tony;

 

Rzeczoznawca już zrobił opinię, mam też badanie techniczne ale jak kolega wspomniał trafiono na problem - urząd zażądał homologacji od producenta (który już nie istnieje).

 

Dziękuję za odpowiedź. Odezwę się w temacie jak nam idzie z rejestracją tego pojazdu.

 

pozdrawiam

 

Dariusz Sawicki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można ale bez zmiany DMC

W tym przypadku obecne stanowisko kierownictwa urzędu jest takie, że należy wystąpić o nową homologację do producenta zgodnie z

 

§ 14. Rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.

 

4.35) W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu

wniosku o zmianę danych technicznych pojazdu

dotyczących mas i nacisków osi, zawartych w dowodzie

rejestracyjnym, wynikającą ze zmiany właściwych,

określonych w przepisach warunków technicznych,

do wniosku dołącza się:

1) dowód rejestracyjny pojazdu;

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub

przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd

był homologowany zgodnie z wnioskowanymi

danymi technicznymi.

 

pozdrawiam

 

Dariusz Sawicki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi tu zatem nie tyle o homologację, co o poświadczenie, że ten typ pojazdu był homologowany w wariantach również na wnioskowana wartość.

Dokument taki to nic nadzwyczajnego, bo wiele modeli pojazdów ma zamienne homologacje, jednak w tym wypadku może być z wiadomych względów trudno o coś takiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się oparł na tym "i", które jest w przepisie. Stwierdziłbym, że ja nie zmieniam mas i nacisków a jedynie masy, naciski pozostawiając bez zmian. Dotarłbym do dokumentów Ikarusa określających dopuszczalne naciski na te osie, które pozostały i DMC po przeróbce określiłbym jako sumę tych dwóch osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego abcs dzięki za radę.

 

Ciekawa uwaga z "i" na pewno to wykorzystam w piśmie do urzędu

 

kolego blakop również dziękuje, mimo że Ikarus już nie istnieje to takie pojazdy już jeżdżą po Polsce - postaram się o homologację takiego TYPU.

 

pozdrawiam

 

Dariusz Sawicki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem producentem tego pojazdu jest firma dokonująca w tym przypadku zmianę rodzaju pojazdu i jednocześnie zabudowę.

Jeśli jest to jedna sztuka rocznie to zwolniona jest z homologacji.

Jeśli zaś chodzi o naciski to przyjąłbym te z i i II osi (z tabliczki znamionowej uwzględniająć ograniczenia administracyjne) , a DMC suma nacisków, lecz nie więcej niż 18 ton.

Przy badaniu należałoby jeszcze aktualizować tabliczkę znamionową (czytaj: wykreślić 3 oś i DMC i wybić tabliczkę zastępczą).

 

Z tego co piszecie to WK we Wrocławiu pewnie jeszcze na SAMA chciałoby homologację. :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kompletacja nowego pojazdu to OK - możemy wtedy mówić, że ten kto zabudowuje jest producentem, jednak zmiany wprowadzane w użytkowanym, zarejestrowanym pojeździe to już nie produkcja moim zdaniem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem producentem tego pojazdu jest firma dokonująca w tym przypadku zmianę rodzaju pojazdu i jednocześnie zabudowę.

Jeśli jest to jedna sztuka rocznie to zwolniona jest z homologacji.

 

Pojazd zarejestrowany i użytkowany wiele lat chcesz jeszcze raz "wyprodukować"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam takie pytanko.

Jak ustalacie naciski na osie w motorach, chodzi mi o to ile procent na przednią oś a ile na tylnią ?

Czy naciski po zsumowaniu muszą zgadzać się z DMC czy suma nacisków może być większa od DMC czy powinna być taka sama ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się opieram na nośności opon. Troszkę obniżając otrzymaną sumę. To daje wynik większy niż DMC. Sądzę jednak, że suma nacisków na osie może przekraczać DMC bo rozkłady masy na motocyklu mogą zmieniać się dużo bardziej niż w samochodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tabliczka rzecz święta tak producent wyliczył to tak ma być

Tylko na tabliczce motocykla nie ma nacisków na osie, i na razie nikt nie dał mi konkretnej odpowiedzi. Ja pytam się o różnicę procentową między osiami ?

Może ktoś zna jakieś przeliczniki czy coś takiego istnieje, może jest to gdzieś napisane ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przód daj 50% dmc a na tył 75% i będzie dobrze...

Dawałem zawsze 50/50% i nie było zwrotów ale teraz po konsultacji i po tym co napisał Psuj będę dawał tyle co mi napisał , zobaczymy czy mój WK czasem nie sumuje dwóch nacisków żeby mu wyszło równe DMC, czy nie zwraca na to uwagi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez zawsze w motocyklu daje na przod 50% a okolo 70-75% na tyl choc zgadzam sie z kolegami ze kazdy motocykl w zaleznosci od przenzaczenia ma inaczej rozlozony nacisk na osie. Ale narazie tak jest dobrze i WK nie zwraca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kompletacja nowego pojazdu to OK - możemy wtedy mówić, że ten kto zabudowuje jest producentem, jednak zmiany wprowadzane w użytkowanym, zarejestrowanym pojeździe to już nie produkcja moim zdaniem...

 

No to kto jest producentem IKARUSA - pomoc drogowa.

A jeśli nawet jest tak jak mówisz to homologacja już nie jest potrzebna i zawsze

jest ta 1 sztuka / rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawałem zawsze 50/50% i nie było zwrotów ale teraz po konsultacji i po tym co napisał Psuj będę dawał tyle co mi napisał , zobaczymy czy mój WK czasem nie sumuje dwóch nacisków żeby mu wyszło równe DMC, czy nie zwraca na to uwagi

Ja nie podaję nacisków w motocyklach i motorowerach i jak dotąd żadne zaświadczenie nie zostało cofnięte :)

A jaką DMC motorowerów podajecie? Nie ma tego w żadnych katalogach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaką DMC motorowerów podajecie? Nie ma tego w żadnych katalogach.

 

W niektórych są. A na tabliczce też powinno być. Gorzej z innymi parametrami bo trza naprawdę duuuużo szukać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.