Skocz do zawartości
GK

LPG + ON - badanie

Rekomendowane odpowiedzi

GK

Witam,

 

Mam okazję zakupić z Beneluxu ciężarówkę MAN zasilaną mieszanką LPG i ON; sama ciężarówka to standardowy średni MAN z burtami + HDS, zbiornik zamontowany za kabiną (na oko jakieś 100-120 l). Podobno w Wielkiej Brytanii i Australii jeździ już kilka tysięcy ciężarówek i ciągników zasilanych w ten sposób. Czy i jakich, mogę spodziewać się problemów w Polsce przy rejestracji (w tym badaniach) tego ustrojstwa?

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
llary

Wg mnie pierwszą sprawą jest to czy w dokumentach kraju pochodzenia masz zapis o tym że jest LPG, jak jest to musisz skontaktować się z uprawnioną jednostką TDT i zrobić odbiór dozorowy tego zbiornika, no i udać się do nas na przegląd okresowy (pierwszy) z gazem, a następnie do WK zarejestrować pojazd.

Jakie problemy to życie pokaże ale myśle że diagnosta który najprawdopodobniej będzie pierwszy raz w życiu (bo sam jeszcze nie widziałem pomimo że montuje gaz) przeglądał diesla z gazem nie będzie stwarzał problemów, a co zrobi WK to już zupełnie inna historia :-D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nowicjusz
przeglądał diesla z gazem

Ano raz dymomierz a raz analizator spalin :razz: ale kołomeja :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
llary
Ano raz dymomierz a raz analizator spalin ale kołomeja

A no niestety się chyba mylisz dlatego że diesel w nowoczesnych tego typu instalacjach (nie mylić widlaków diesla które były przerabiane na gaz, wylatywała pompa i wtryski a w ich miejsce był aparat zapłonowy i świece) cały czas musi dostać ON aby mieć zapłon w ilości takiej aby mógł zapalić dodatkowe paliwo jakim jest gaz :D

P.S. Pozdrowienia dla "Matki" :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nowicjusz
wylatywała pompa i wtryski

A to jak podawali ON :-D bezprzewodowo :razz::razz:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Przez bluetooth :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
GK
... diesel w nowoczesnych tego typu instalacjach ... cały czas musi dostać ON aby mieć zapłon w ilości takiej aby mógł zapalić dodatkowe paliwo jakim jest gaz :D ...

 

Dokładnie tak mi tłumaczył to poprz. właściciel. Zastanawiam się, czy nie będzie problemu z mocą silnika, bo w tym układzie moc silnika jest większa (pewnie nieuwzględniono w papierach), właściciel ostrzegał, bym ewent. przekazał kierowcom, że trzeba delikatniej obchodzić się z pedałem gazu. Ogranicznik prędkości jest więc w tym zakresie bóla nie ma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotr Barczuk

Bo to jest dalej silnik ZS czyli diesla, jak wiadomo w takich silnikach zachodzi spalanie z dosyć poważnym nadmiarem powietrza tak wiec jeszcze trochę LPG można na nim dopalić - stąd ta moc. ON jest podawany cały czas, ale w zmniejszonej ilości i to ON jest źródłem zapłonu. Taki silnik spala bardzo czysto bez dymienia, ale przy zastosowaniu prostych systemów LPG był problem z emisją węglowodorów. Silniki ZS działają z tzw. "przepłukaniem" (zawór wylotowy jest otwarty na początku suwu sprężania stąd pewna ilość LPG przedostawał się do układu wylotowego i podwyższała emisje HC.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Ogranicznik prędkości jest więc w tym zakresie bóla nie ma.

 

No i musi być chyba ogranicznik prędkości obrotowej silnika. Nie wiem jak na LPG, ale na CNG silnik ZS wkręca się aż mu tłoki bokiem powychodzą...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
GK

No i musi być chyba ogranicznik prędkości obrotowej silnika. Nie wiem jak na LPG, ale na CNG silnik ZS wkręca się aż mu tłoki bokiem powychodzą...

Właśnie tego chyba nie ma, stąd sugestia właściciela, by kierowcy delikatnie obchodzili się z gazem. Mechaniorzy wyjechali awaryjnie ściągać inne auto z Hiszpani więc nawet nie mam kogo zapytać o temat:

1) czy założenie ogranicznika prędkości obrotowej jest dużym problemem?

2) jeśli tak, to czy i w jaki sposób mierzycie prędkość maksymalną po zmianach konstrukcyjnych (zakładając, że diagnosta niekoniecznie jest świadomy, że przy mieszance ON+LPG moc wzrasta). Auto dostałoby stałą obsadę, która wiedziałaby, że nie można przeginać z wykorzystaniem mocy więc o eksploatację za bardzo się nie martwie.

 

..... Taki silnik spala bardzo czysto bez dymienia, ale przy zastosowaniu prostych systemów LPG był problem z emisją węglowodorów. ...

Powyżej polskich norm?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
llary
wylatywała pompa i wtryski

A to jak podawali ON :-D bezprzewodowo :razz::razz:

Czytaj uważnie bo mi wlaśnie chodziło o to aby z takimi widlakami nie mylić nowoczesnych układów gazowych dla diesla.

Widlak diesla przerobiony z ON na gaz poprostu stawał się silnikiem iskrowym i nie potrzebowal ON bo miał iskre z dołożonego układu zapłonowego aby zapalić LPG ::hey

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nowicjusz
Widlak diesla przerobiony z ON na gaz poprostu stawał się silnikiem iskrowym i nie potrzebowal ON bo miał iskre z dołożonego układu zapłonowego aby zapalić LPG ::hey

To co to za DIESEL jak nic z niego niema :-)

Zmiany konstrukcyjne i pojazd na LPG co za tym idzie kasiurka 98 + 63 polskich złotych :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
Zmiany konstrukcyjne i pojazd na LPG co za tym idzie kasiurka 98 + 63 polskich złotych
nie mylić widlaków diesla

od kiedy widlaki podlegają OBT :?:

 

ps zmiany = 82 zł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nowicjusz
od kiedy widlaki podlegają OBT :?:

Chodzi mi o pojazdy samochodowe, z tym widlakiem to ILARY wyleciał :-P

ps zmiany = 82 zł

OK +

pojazd na LPG co za tym idzie kasiurka 98 + 63 polskich złotych :D
:D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotr Barczuk
Powyżej polskich norm?

 

A polskie to co parszywe jakie :)? Jak zostało to zamontowane w jakim cywilizowanym kraju to się nie martw - da rade :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Arton

Dziś był miejsowy klient, założył lpg do cięzarówki i chciał sprawdzic skład spalin :-? Nie zaryzykowałem, analizator na razie jest zbyt drogi :) Gaz wbity w dowód, butla 100l. Cieżarówka pali 8l mniej on i w zamian 8l gazu na 100 km. Pewnie pojawi się na przegladzie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
drogba

w Anglii kolega lpg do ciężarówek z takimi samymi zbiornikami gazu jak w osobówce , wystarcza na tyle samo co w tym dużym zbiorniku i oszczędność jest podobna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jaka
Dziś był miejsowy klient, założył lpg do cięzarówki i chciał sprawdzic skład spalin :-? Nie zaryzykowałem, analizator na razie jest zbyt drogi :) Gaz wbity w dowód, butla 100l. Cieżarówka pali 8l mniej on i w zamian 8l gazu na 100 km. Pewnie pojawi się na przegladzie[/quote

 

Nie wiem w czym problem. Odpalasz Dymomierz (musisz też sprawdzic spaliny na paliwie bazowym - to podstawa) i sprawdzasz jak Diesla podczas przyspieszania (paliwo bazowe Diesel) Gaz tak samo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Pomiar zanieczyszczeń gazowych nie jest uzalezniony od rodzaju paliwa jakim zasilany jest pojazd a od tego czy silnik jest o zapłonie samoczynnym czy o zapłonie iskrowym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Arton
Dziś był miejsowy klient, założył lpg do cięzarówki i chciał sprawdzic skład spalin :-? Nie zaryzykowałem, analizator na razie jest zbyt drogi :) Gaz wbity w dowód, butla 100l. Cieżarówka pali 8l mniej on i w zamian 8l gazu na 100 km. Pewnie pojawi się na przegladzie[/quote

 

Nie wiem w czym problem. Odpalasz Dymomierz (musisz też sprawdzic spaliny na paliwie bazowym - to podstawa) i sprawdzasz jak Diesla podczas przyspieszania (paliwo bazowe Diesel) Gaz tak samo.

no to wiem ale instalacja jest tak podłaczona że pracuje cały czas na on i na gazie (albo na samym on). I jakie urządzenie wtedy podłaczyć? Poza tym gość chciał sprawdzić skład spalin jak w zapłonie iskrowym

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
eborg

Wg. mnie, tylko dymomierz.

Analizator gazowy będzie się blokował.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jackow

Tylko dymomierz. Ale gwarantuję, że odczyty zadymienia wyjdą lepsze niż w przypadku gdyby posiadał filtr cząstek stałych (oczywiście podczas pracy ON+LPG :) ).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
gwarantuję, że odczyty zadymienia wyjdą lepsze niż w przypadku gdyby posiadał filtr cząstek stałych (oczywiście podczas pracy ON+LPG

Tak dobrze to raczej nie będzie, bo w silnikach ze sprawnym filtrem FAP lub DPF zadymienie jest tak niskie, że dymomierz praktycznie nic nie wskazuje (0,02-0,05 k-1) a w przypadku silnika bez filtra zastapienie części spalanego ON gazem LPG na pewno nie spowoduje aż tak wielkiej redukcji zadymienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
ze sprawnym filtrem FAP lub DPF zadymienie jest tak niskie, że dymomierz praktycznie nic nie wskazuje (0,02-0,05 k-1)

Dokładnie ,,,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jackow
gwarantuję, że odczyty zadymienia wyjdą lepsze niż w przypadku gdyby posiadał filtr cząstek stałych (oczywiście podczas pracy ON+LPG

Tak dobrze to raczej nie będzie, bo w silnikach ze sprawnym filtrem FAP lub DPF zadymienie jest tak niskie, że dymomierz praktycznie nic nie wskazuje (0,02-0,05 k-1) a w przypadku silnika bez filtra zastapienie części spalanego ON gazem LPG na pewno nie spowoduje aż tak wielkiej redukcji zadymienia.

I tu się kolego mylisz.

LPG w dieslu podnosi temperaturę spalin do tego stopnia, że sadza spala się w cylindrze. Właśnie ze względu na wyższą temperaturę spalania montowany jest czujnik EGT i niestety w pewnych warunkach elektronika wyłącza podawanie gazu.

BTW LPG pomaga spalić całą ropę wtryśniętą do cylindra. Nic się nie marnuje jak w przypadku pracy na samej ropie. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.