GK Napisano 26 Wrzesień 2009 Share Napisano 26 Wrzesień 2009 Witam, Mam okazję zakupić z Beneluxu ciężarówkę MAN zasilaną mieszanką LPG i ON; sama ciężarówka to standardowy średni MAN z burtami + HDS, zbiornik zamontowany za kabiną (na oko jakieś 100-120 l). Podobno w Wielkiej Brytanii i Australii jeździ już kilka tysięcy ciężarówek i ciągników zasilanych w ten sposób. Czy i jakich, mogę spodziewać się problemów w Polsce przy rejestracji (w tym badaniach) tego ustrojstwa? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llary Napisano 26 Wrzesień 2009 Share Napisano 26 Wrzesień 2009 Wg mnie pierwszą sprawą jest to czy w dokumentach kraju pochodzenia masz zapis o tym że jest LPG, jak jest to musisz skontaktować się z uprawnioną jednostką TDT i zrobić odbiór dozorowy tego zbiornika, no i udać się do nas na przegląd okresowy (pierwszy) z gazem, a następnie do WK zarejestrować pojazd. Jakie problemy to życie pokaże ale myśle że diagnosta który najprawdopodobniej będzie pierwszy raz w życiu (bo sam jeszcze nie widziałem pomimo że montuje gaz) przeglądał diesla z gazem nie będzie stwarzał problemów, a co zrobi WK to już zupełnie inna historia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nowicjusz Napisano 26 Wrzesień 2009 Share Napisano 26 Wrzesień 2009 przeglądał diesla z gazem Ano raz dymomierz a raz analizator spalin ale kołomeja Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llary Napisano 26 Wrzesień 2009 Share Napisano 26 Wrzesień 2009 Ano raz dymomierz a raz analizator spalin ale kołomeja A no niestety się chyba mylisz dlatego że diesel w nowoczesnych tego typu instalacjach (nie mylić widlaków diesla które były przerabiane na gaz, wylatywała pompa i wtryski a w ich miejsce był aparat zapłonowy i świece) cały czas musi dostać ON aby mieć zapłon w ilości takiej aby mógł zapalić dodatkowe paliwo jakim jest gaz P.S. Pozdrowienia dla "Matki" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nowicjusz Napisano 26 Wrzesień 2009 Share Napisano 26 Wrzesień 2009 wylatywała pompa i wtryski A to jak podawali ON bezprzewodowo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 26 Wrzesień 2009 Share Napisano 26 Wrzesień 2009 Przez bluetooth Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GK Napisano 26 Wrzesień 2009 Autor Share Napisano 26 Wrzesień 2009 ... diesel w nowoczesnych tego typu instalacjach ... cały czas musi dostać ON aby mieć zapłon w ilości takiej aby mógł zapalić dodatkowe paliwo jakim jest gaz ... Dokładnie tak mi tłumaczył to poprz. właściciel. Zastanawiam się, czy nie będzie problemu z mocą silnika, bo w tym układzie moc silnika jest większa (pewnie nieuwzględniono w papierach), właściciel ostrzegał, bym ewent. przekazał kierowcom, że trzeba delikatniej obchodzić się z pedałem gazu. Ogranicznik prędkości jest więc w tym zakresie bóla nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Barczuk Napisano 26 Wrzesień 2009 Share Napisano 26 Wrzesień 2009 Bo to jest dalej silnik ZS czyli diesla, jak wiadomo w takich silnikach zachodzi spalanie z dosyć poważnym nadmiarem powietrza tak wiec jeszcze trochę LPG można na nim dopalić - stąd ta moc. ON jest podawany cały czas, ale w zmniejszonej ilości i to ON jest źródłem zapłonu. Taki silnik spala bardzo czysto bez dymienia, ale przy zastosowaniu prostych systemów LPG był problem z emisją węglowodorów. Silniki ZS działają z tzw. "przepłukaniem" (zawór wylotowy jest otwarty na początku suwu sprężania stąd pewna ilość LPG przedostawał się do układu wylotowego i podwyższała emisje HC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 27 Wrzesień 2009 Share Napisano 27 Wrzesień 2009 Ogranicznik prędkości jest więc w tym zakresie bóla nie ma. No i musi być chyba ogranicznik prędkości obrotowej silnika. Nie wiem jak na LPG, ale na CNG silnik ZS wkręca się aż mu tłoki bokiem powychodzą... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GK Napisano 27 Wrzesień 2009 Autor Share Napisano 27 Wrzesień 2009 No i musi być chyba ogranicznik prędkości obrotowej silnika. Nie wiem jak na LPG, ale na CNG silnik ZS wkręca się aż mu tłoki bokiem powychodzą... Właśnie tego chyba nie ma, stąd sugestia właściciela, by kierowcy delikatnie obchodzili się z gazem. Mechaniorzy wyjechali awaryjnie ściągać inne auto z Hiszpani więc nawet nie mam kogo zapytać o temat: 1) czy założenie ogranicznika prędkości obrotowej jest dużym problemem? 2) jeśli tak, to czy i w jaki sposób mierzycie prędkość maksymalną po zmianach konstrukcyjnych (zakładając, że diagnosta niekoniecznie jest świadomy, że przy mieszance ON+LPG moc wzrasta). Auto dostałoby stałą obsadę, która wiedziałaby, że nie można przeginać z wykorzystaniem mocy więc o eksploatację za bardzo się nie martwie. ..... Taki silnik spala bardzo czysto bez dymienia, ale przy zastosowaniu prostych systemów LPG był problem z emisją węglowodorów. ... Powyżej polskich norm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llary Napisano 28 Wrzesień 2009 Share Napisano 28 Wrzesień 2009 wylatywała pompa i wtryski A to jak podawali ON bezprzewodowo Czytaj uważnie bo mi wlaśnie chodziło o to aby z takimi widlakami nie mylić nowoczesnych układów gazowych dla diesla. Widlak diesla przerobiony z ON na gaz poprostu stawał się silnikiem iskrowym i nie potrzebowal ON bo miał iskre z dołożonego układu zapłonowego aby zapalić LPG Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nowicjusz Napisano 28 Wrzesień 2009 Share Napisano 28 Wrzesień 2009 Widlak diesla przerobiony z ON na gaz poprostu stawał się silnikiem iskrowym i nie potrzebowal ON bo miał iskre z dołożonego układu zapłonowego aby zapalić LPG To co to za DIESEL jak nic z niego niema Zmiany konstrukcyjne i pojazd na LPG co za tym idzie kasiurka 98 + 63 polskich złotych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 28 Wrzesień 2009 Share Napisano 28 Wrzesień 2009 Zmiany konstrukcyjne i pojazd na LPG co za tym idzie kasiurka 98 + 63 polskich złotych nie mylić widlaków diesla od kiedy widlaki podlegają OBT ps zmiany = 82 zł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nowicjusz Napisano 28 Wrzesień 2009 Share Napisano 28 Wrzesień 2009 od kiedy widlaki podlegają OBT Chodzi mi o pojazdy samochodowe, z tym widlakiem to ILARY wyleciał ps zmiany = 82 zł OK + pojazd na LPG co za tym idzie kasiurka 98 + 63 polskich złotych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Barczuk Napisano 29 Wrzesień 2009 Share Napisano 29 Wrzesień 2009 Powyżej polskich norm? A polskie to co parszywe jakie ? Jak zostało to zamontowane w jakim cywilizowanym kraju to się nie martw - da rade Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 6 Marzec 2012 Share Napisano 6 Marzec 2012 Dziś był miejsowy klient, założył lpg do cięzarówki i chciał sprawdzic skład spalin Nie zaryzykowałem, analizator na razie jest zbyt drogi Gaz wbity w dowód, butla 100l. Cieżarówka pali 8l mniej on i w zamian 8l gazu na 100 km. Pewnie pojawi się na przegladzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
drogba Napisano 6 Marzec 2012 Share Napisano 6 Marzec 2012 w Anglii kolega lpg do ciężarówek z takimi samymi zbiornikami gazu jak w osobówce , wystarcza na tyle samo co w tym dużym zbiorniku i oszczędność jest podobna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaka Napisano 6 Marzec 2012 Share Napisano 6 Marzec 2012 Dziś był miejsowy klient, założył lpg do cięzarówki i chciał sprawdzic skład spalin Nie zaryzykowałem, analizator na razie jest zbyt drogi Gaz wbity w dowód, butla 100l. Cieżarówka pali 8l mniej on i w zamian 8l gazu na 100 km. Pewnie pojawi się na przegladzie[/quote Nie wiem w czym problem. Odpalasz Dymomierz (musisz też sprawdzic spaliny na paliwie bazowym - to podstawa) i sprawdzasz jak Diesla podczas przyspieszania (paliwo bazowe Diesel) Gaz tak samo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 6 Marzec 2012 Share Napisano 6 Marzec 2012 Pomiar zanieczyszczeń gazowych nie jest uzalezniony od rodzaju paliwa jakim zasilany jest pojazd a od tego czy silnik jest o zapłonie samoczynnym czy o zapłonie iskrowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 6 Marzec 2012 Share Napisano 6 Marzec 2012 Dziś był miejsowy klient, założył lpg do cięzarówki i chciał sprawdzic skład spalin Nie zaryzykowałem, analizator na razie jest zbyt drogi Gaz wbity w dowód, butla 100l. Cieżarówka pali 8l mniej on i w zamian 8l gazu na 100 km. Pewnie pojawi się na przegladzie[/quote Nie wiem w czym problem. Odpalasz Dymomierz (musisz też sprawdzic spaliny na paliwie bazowym - to podstawa) i sprawdzasz jak Diesla podczas przyspieszania (paliwo bazowe Diesel) Gaz tak samo. no to wiem ale instalacja jest tak podłaczona że pracuje cały czas na on i na gazie (albo na samym on). I jakie urządzenie wtedy podłaczyć? Poza tym gość chciał sprawdzić skład spalin jak w zapłonie iskrowym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eborg Napisano 6 Marzec 2012 Share Napisano 6 Marzec 2012 Wg. mnie, tylko dymomierz. Analizator gazowy będzie się blokował. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jackow Napisano 6 Marzec 2012 Share Napisano 6 Marzec 2012 Tylko dymomierz. Ale gwarantuję, że odczyty zadymienia wyjdą lepsze niż w przypadku gdyby posiadał filtr cząstek stałych (oczywiście podczas pracy ON+LPG ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 7 Marzec 2012 Share Napisano 7 Marzec 2012 gwarantuję, że odczyty zadymienia wyjdą lepsze niż w przypadku gdyby posiadał filtr cząstek stałych (oczywiście podczas pracy ON+LPG Tak dobrze to raczej nie będzie, bo w silnikach ze sprawnym filtrem FAP lub DPF zadymienie jest tak niskie, że dymomierz praktycznie nic nie wskazuje (0,02-0,05 k-1) a w przypadku silnika bez filtra zastapienie części spalanego ON gazem LPG na pewno nie spowoduje aż tak wielkiej redukcji zadymienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 7 Marzec 2012 Share Napisano 7 Marzec 2012 ze sprawnym filtrem FAP lub DPF zadymienie jest tak niskie, że dymomierz praktycznie nic nie wskazuje (0,02-0,05 k-1) Dokładnie ,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jackow Napisano 8 Marzec 2012 Share Napisano 8 Marzec 2012 gwarantuję, że odczyty zadymienia wyjdą lepsze niż w przypadku gdyby posiadał filtr cząstek stałych (oczywiście podczas pracy ON+LPG Tak dobrze to raczej nie będzie, bo w silnikach ze sprawnym filtrem FAP lub DPF zadymienie jest tak niskie, że dymomierz praktycznie nic nie wskazuje (0,02-0,05 k-1) a w przypadku silnika bez filtra zastapienie części spalanego ON gazem LPG na pewno nie spowoduje aż tak wielkiej redukcji zadymienia. I tu się kolego mylisz. LPG w dieslu podnosi temperaturę spalin do tego stopnia, że sadza spala się w cylindrze. Właśnie ze względu na wyższą temperaturę spalania montowany jest czujnik EGT i niestety w pewnych warunkach elektronika wyłącza podawanie gazu. BTW LPG pomaga spalić całą ropę wtryśniętą do cylindra. Nic się nie marnuje jak w przypadku pracy na samej ropie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.