Skocz do zawartości
“Wyzwania współczesnej diagnostyki pojazdów - Hybrydy, Motocykle, Tachografy - Cykl Szkoleń 30 lat IT.NORCOM” - POZNAŃ ×

opinia prawna


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Opinia jałowa, nadto rozbudowana i powołuje się na kiepskie argumenty (wyroki NSA w całkowicie innych sprawach). Ale faktycznie konkluzja słuszna.

Przy czym już wiele lat temu MI o to postulowało. Zastosowanie nowej klasyfikacji (o obowiązku tym nakładanym rozp.s prawie szczegółowych czynności organów w ogóle w opinii nie wspomniano) może mieć miejsce tylko wtedy, kiedy nadanie nowej klasyfikacji nie zmieni sytuacji prawnej właściciela i pojazdu - szczególnie sytuacji podatkowej. Faktem jest, że przed 2001 rokiem betoniarka mogła być specjalna. Mogła też być specjalna śmieciarka, czy asenizacyjny (dziś to wszystko to ciężarówki). Jednak z powodów tu podniesionych dla aut takich nie można zmienić klasyfikacji. Również dlatego, że wpisy dokonane w dotychczasowych dowodach na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność i nie można ich podważyć, chyba że w drodze podważenia całej pierwotnej decyzji o rejestracji.

Taka betoniarka pozostanie zatem specjalna.

Ale jest tu inny haczyk jeszcze. W okolicach 2000 oku MI homologowało spora grupę quadów jako ciągniki rolnicze... I jak myślicie, co możecie na SKP zrobić, jak właśnie taki ciągnik przyjedzie na badanie? :)

Napisano
W okolicach 2000 oku MI homologowało spora grupę quadów jako ciągniki rolnicze... I jak myślicie, co możecie na SKP zrobić, jak właśnie taki ciągnik przyjedzie na badanie? :)

 

jak przedstawi "gościu" homo to "P" ,Bez homo-"N" :-P. I oczywista oczywistość- ksero tego homo sobie zachowam dla "potomnych" :]

Napisano
jak przedstawi "gościu" homo to "P" ,Bez homo-"N" :-P . I oczywista oczywistość- ksero tego homo sobie zachowam dla "potomnych" :]

Jeszcze musi spełniać warunki techniczne dla ciągnika rolniczego.

Napisano
jak przedstawi "gościu" homo to "P" ,Bez homo-"N" :-P . I oczywista oczywistość- ksero tego homo sobie zachowam dla "potomnych" :]

Jeszcze musi spełniać warunki techniczne dla ciągnika rolniczego.

 

Jakoś trudno mi to sobie wyobrazić żeby spełniał,ale może jestem w błędzie :/

Napisano

Racja, kolego "markes30", jeśli przyjedzie quad zarejestrowany jako ciągnik rolniczy, a warunków dla takiego ciągnika nie spełnia - to oczywiście "N". Przecież nie możemy sobie samym zaprzeczać. Jak mogę dać "P", skoro przed sobą nie widzę ciągnika rolniczego?.

Napisano
Jeszcze musi spełniać warunki techniczne dla ciągnika rolniczego.

 

markes - w tym sęk, że nie musi!! Ma wpis i masz go utrzymać! Przecież ta betoniarka tez nie spełnia warunków na specjalnego. Ale tak jest i ma zostać!!

Napisano
markes - w tym sęk, że nie musi!! Ma wpis i masz go utrzymać! Przecież ta betoniarka tez nie spełnia warunków na specjalnego. Ale tak jest i ma zostać!!

Skoro quad dostał homo na ciągnik to zapewne był ciągnikiem :shock: i musi spełniać warunki dla ciągnika.

Napisano

No i o to chodzi. Ta betoniarka kiedyś była pojazdem specjalnym, bo obowiązujące wówczas warunki dla pojazdu specjalnego spełniała. Natomiast jeszcze nigdy nie spotkałem quada, który by spełniał warunki dla ciągnika rolniczego obowiązujące aktualnie czy w przeszłości.

Napisano
Natomiast jeszcze nigdy nie spotkałem quada, który by spełniał warunki dla ciągnika rolniczego obowiązujące aktualnie czy w przeszłości.

Widzisz a mówili, że cudów nie ma... :D

Napisano
Natomiast jeszcze nigdy nie spotkałem quada, który by spełniał warunki dla ciągnika rolniczego obowiązujące aktualnie czy w przeszłości.

Proponuję podejść do quada zarejestrowanego na ciągnik z taką listą życzeń.

Spróbójmy wspólnie poszukać punktów których na pewno Quad nie jest w stanie spełnić!

Dz.U 32 z 2003 z póź. zmian.

Dział IV

Warunki techniczne ciagnika rolniczego, lesnego i pojazdu wolnobie4nego oraz

przyczepy przeznaczonej do łaczenia z tymi pojazdami

Rozdział 1

Warunki ogólne

§ 44. Ilekroc w niniejszym dziale jest mowa o "pojezdzie", rozumie sie przez to ciagnik

rolniczy, lesny i pojazd wolnobie0ny oraz przyczepe przeznaczona do łaczenia z tymi pojazdami.

§ 45. 1. Ciagnik rolniczy, pojazd wolnobie0ny oraz przyczepa przeznaczona do łaczenia z

tymi pojazdami sa zbudowane, wyposa0one i utrzymane tak, aby:

1) wystajace czesci, które moga naruszac statecznosc pojazdu lub zagra0ac bezpieczenstwu

innych uczestników ruchu, mogły byc na czas jazdy zdemontowane lub zło0one; § 39

stosuje sie odpowiednio;

2) poziom hałasu zewnetrznego mierzony podczas postoju pojazdu silnikowego z odległosci 0,5

m nie przekraczał 104 dB(A);

3) maksymalna predkosc konstrukcyjna ciagnika rolniczego i lesnego nie przekraczała o wiecej

ni0 3 km/h wartosci 40 km/h zmierzonej zgodnie z przepisami o homologacji pojazdów.

2. Do pojazdów, o których mowa w ust.1, stosuje sie przepisy § 7 ust.1 i 7, § 8 ust. 4 pkt 2

i ust. 5, § 9 ust.1 pkt 2, 3, 5, 6, pkt 7 lit. a, pkt 9 i pkt 12, § 11 ust. 1 pkt 2 oraz § 41.

3. Dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu:

1) pojazdu wolnobie0nego, ciagnika rolniczego z maszyna zawieszana i przyczepy specjalnej o

szerokosci nieprzekraczajacej 3,00 m;

2) pojazdu z gasienicowym układem jezdnym, je0eli:

a) dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie przekracza 16 t,

b) nacisk gasienicy miedzy skrajnymi kra0kami bie0nymi nie przekracza 40 kN (4 t) na 1 m;

przy mechanizmie półgasienicowym lub przy zastosowaniu dwóch gasienic, jedna za

druga, nacisk ten nie mo0e przekraczac 60 kN (6 t), pod warunkiem 0e odległosc

pomiedzy srodkami powierzchni styku z jezdnia pierwszej gasienicy lub kół przedniej osi a

srodkami powierzchni styku z jezdnia drugiej gasienicy wynosi co najmniej 3 m,

c) gasienice nie maja ostrych krawedzi mogacych uszkodzic nawierzchnie drogi,

d) predkosc maksymalna jest konstrukcyjnie ograniczona do 10 km/h; przepisu nie stosuje

sie do pojazdu na gasienicach gumowych lub z innego tworzywa o odpowiedniej

elastycznosci, jednak bez elementów metalowych mogacych uszkodzic nawierzchnie

drogi.

Rozdział 2

Wyposa4enie

§ 46. 1. Pojazd silnikowy, o którym mowa w § 44:

1) wyposa0a sie w:

a) kabine lub rame ochronna; przepis stosuje sie do zarejestrowanego po raz pierwszy po

dniu 31 grudnia 1993 r. pojazdu o masie własnej powy0ej 800 kg,

b) wycieraczke przedniej szyby, zapewniajaca dostateczne pole widzenia kierowcy; przepis

stosuje sie do pojazdu wyposa0onego w przednia szybe o takich wymiarach i kształcie, 0e

kierowca mo0e obserwowac droge tylko przez te szybe bez zmiany normalnej pozycji,

c) predkosciomierz lub inne urzadzenia umo0liwiajace odczyt predkosci jazdy co najmniej na

najwy0szym biegu; przepis stosuje sie do zarejestrowanego po dniu 30 wrzesnia 1993 r.

ciagnika rolniczego, którego konstrukcja umo0liwia przekroczenie predkosci 25 km/h,

d) co najmniej dwa lusterka zewnetrzne, jedno po lewej, a drugie po prawej stronie pojazdu,

zapewniajace strefe widocznosci drogi do tyłu co najmniej:

– o szerokosci 2,5 m w lewo od bocznego obrysu pojazdu ciagnietego w odległosci 10 m

od oczu kierowcy,

– o szerokosci 3,5 m w prawo od bocznego obrysu pojazdu ciagnietego w odległosci 30 m

od oczu kierowcy, przy czym w odległosci 4 m od oczu kierowcy odległosc ta powinna

wynosic 0,75 m;

2) (31) powinien odpowiadac warunkom okreslonym w § 10, § 11 ust. 1 pkt 1, pkt 6 lit. b, pkt

12, 13 i 15 oraz w ust. 7 pkt 1 i 4-6.

2. Do przyczepy, o której mowa w § 44, stosuje sie przepisy § 11 ust.1 pkt 1 i 12, ust. 5

oraz ust. 7 pkt 1 i 4-6.

3. Dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu przyczepy lekkiej specjalnej:

1) z kołami nieogumionymi, pod warunkiem 0e nacisk koła na droge nie przekracza 1,5 kN na 1

cm szerokosci obreczy, przy ograniczeniu predkosci jazdy do 10 km/h;

2) z kołami na pełnych obreczach gumowych, pod warunkiem 0e nacisk koła na droge nie

przekracza 1 kN na 1 cm szerokosci obreczy gumowej, przy ograniczeniu predkosci jazdy do

25 km/h.

4. Dopuszcza sie umieszczenie w ciagniku rolniczym i lesnym siedzenia dla pasa0era, o ile

spełnione sa nastepujace warunki:

1) siedzenie powinno byc tak umieszczone, aby pasa0er nie był nara0ony na niebezpieczenstwo

i nie stwarzał ograniczenia w kierowaniu ciagnikiem;

2) siedzenie powinno byc wyposa0one w oparcie ustalajace boczne i tylne o wysokosci co

najmniej 200 mm; wymagania tego nie stosuje sie, je0eli oparcie siedzenia jest utworzone

przez czesc kabiny lub ramy ochronnej;

3) poduszka siedzenia powinna byc miekka i elastyczna;

4) ciagnik powinien byc wyposa0ony w podnó0ek na stopy pasa0era oraz uchwyty reczne

umo0liwiajace dostep do siedzenia pasa0era oraz ułatwiajace pasa0erowi utrzymanie tej

pozycji;

5) siedzenie powinno miec co najmniej 400 mm szerokosci i 300 mm głebokosci;

6) oparcie siedzenia powinno miec wysokosc od 200 mm do 250 mm wraz z oparciem

bocznym; warunku nie stosuje sie do ciagników, w których istnieje zamknieta

konstrukcyjnie przestrzen za siedzeniem pasa0era;

7) wolna przestrzen ponad powierzchnia siedzenia dla pasa0era powinna wynosic 920 mm;

je0eli ciagnik spełnia wszystkie wymagania dotyczace ochrony kierowcy, lecz jego

konstrukcja uniemo0liwia wolna przestrzen o takim wymiarze, to warunek dotyczacy wolnej

przestrzeni ponad powierzchnia siedzenia dla pasa0era mo0na ograniczyc do 800 mm, o ile

czesc dachu nad siedzeniem pasa0era bedzie miała własciwe miekkie pokrycie;

8) górna czesc wolnej przestrzeni nad siedzeniem pasa0era mo0e byc ograniczona z tyłu i z

boków wyłacznie przez promien nieprzekraczajacy 300 mm, przy czym jako wolna

przestrzen rozumie sie w tym przypadku obszar zaczynajacy sie w pionie nad przednim

skrajem siedzenia dla pasa0era;

9) wyposa0enie w siedzenie dla pasa0era nie mo0e powodowac powiekszenia szerokosci

całkowitej ciagnika.

5. Wymagania ust. 4 dotycza siedzenia dla pasa0era w ciagnikach rolniczych i lesnych

majacych maksymalna predkosc konstrukcyjna od 6 km/h do 40 km/h i najmniejszy rozstaw kół

powy0ej 1.150 mm.

6. Dopuszcza sie umieszczenie w ciagniku rolniczym i lesnym platform ładunkowych, o ile

spełnione sa nastepujace warunki:

1) srodek cie0kosci platformy (platform) powinien byc poło0ony miedzy osiami ciagnika;

2) długosc platformy (platform) nie mo0e przekraczac 1,4 razy najwiekszego rozstawu kół

ciagnika, a jej (ich) szerokosc - maksymalnej szerokosci ciagnika bez wyposa0enia

dodatkowego;

3) platforma (platformy) powinna byc poło0ona symetrycznie wzgledem podłu0nej srodkowejpłaszczyzny ciagnika;

4) platforma nie mo0e byc poło0ona wy0ej ni0 150 cm ponad powierzchnia podło0a;

5) konstrukcja platformy i sposób jej monta0u do ciagnika powinny byc takie, aby w

normalnych warunkach u0ywania nie powodowała zakłócenia pola widzenia kierujacego

ciagnikiem i nie ograniczała widocznosci urzadzen oswietlenia i sygnalizacji swietlnej;

6) platforma powinna byc demontowalna, lecz w taki sposób, aby jej przypadkowe odłaczenie sie od ciagnika było niemo0liwe.

Napisano

Ja myślę, że trzeba tu przywołać definicję ciągnika rolniczego, zawartą w art. 2, pkt. 44 ustawy PORD:

44) ciągnik rolniczy - pojazd silnikowy

skonstruowany do używania łącznie ze

sprzętem do prac rolnych, leśnych lub

ogrodniczych; ciągnik taki może być również

przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do

prac ziemnych;

Dalej, czytając rozporządzenia i dyrektywy dotyczące ciągników rolniczych, doszedłem do wniosku, że ciągnik rolniczy musi być wyposażony w wałek odbioru mocy i jednak koło kierownicy w ciągniku kołowym.

Tak więc quad nie spełni tych wymagań napewno. Chyba, że moje rozumienie jest błędne?

Napisano

Dalej, czytając rozporządzenia i dyrektywy dotyczące ciągników rolniczych, doszedłem do wniosku, że ciągnik rolniczy musi być wyposażony w wałek odbioru mocy i jednak koło kierownicy w ciągniku kołowym.

Właśnie Piotrek Barczuk już też gdzieś wspomniało kole kierownicy w ciągniku. Możecie koledzy podać podstawę z tych dyrektyw?

Napisano

No niestety, w Dyrektywach dotyczących układów kierowniczych ciągników kołowych: rolniczych i leśnych zamiast słowa "kierownica", używa się słowa: "element sterujący". To chyba przesądza o tym, że kierownica nie musi być w formie koła. :shock: Pozostaje tylko takie określenie z:

"DYREKTYWA 2003/37/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

z dnia 26 maja 2003 r.

w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylająca dyrektywę 74/150/EWG:

j) „ciągnik” oznacza każdy silnikowy, kołowy lub gąsienicowy

ciągnik rolniczy lub leśny mający co najmniej dwie osie i maksymalną

prędkość konstrukcyjną nie mniejszą niż 6 km/godz., którego główna funkcja leży w sile pociągowej i który jest przeznaczony specjalnie do ciągnięcia, pchania, przewożenia i napędzania niektórych wymiennych urządzeń przeznaczonych do wykonywania prac rolniczych lub leśnych oraz do holowania rolniczych i leśnych przyczep; może on być dostosowywany do przenoszenia ładunków w kontekście prac rolniczych lub leśnych i/lub może być wyposażony w siedzenia dla pasażerów;

Napisano

Ja uważam, że jeśli przyjedzie mi quad (ciągnik), który będzie miał z przodu mocowania do np. pługa

http://www.allegro.pl/item878794712_plug_do_sniegu_do_quada_honda_yamaha_kawasaki_it.html

a z tyłu hak do przyczepki i klient nakłamie że jeździ z przyczepką po sadzie i pomaga w zbieraniu jabłek to sprawdzę go z Dz.U 32 czy spełnia warunki i czy ma w DR wpis o homologacji, to chyba bym zmiękł.

Napisano
i czy ma w DR wpis o homologacji

 

Taaa - w dowodzie z 2000 roku wpis o homologacji?? :-)

Napisano
Taaa - w dowodzie z 2000 roku wpis o homologacji?? :-)

O widzisz ty masz dojście do homo. W jakich latach wydawane były homologacje na quady jako ciągniki rolnicze? Tak +- 1 rok.

Napisano

Właśnie w granicach 2000. Wydano kilkaset w skali kraju, zanim się "wstrzymano" (część jako decyzje zwalniające). Obecnie nawet z katalogu ITS usunięto tą pozycję. Nowy wzór DR z wpisaną homologacją obowiązuje od października 2004 r.

  • 9 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.