Skocz do zawartości

Przyczepa z 1993 roku -problem z pierwszą rejestracja


sebgr

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam przyczepkę podłodziową zakupioną od pierwszego właściciela, który zakupił ją w 1993 roku i nigdy nie rejestrował. Otrzymałem od niego wszystkie dokumenty jakie otrzymał w czasie zakupu - fakturę zakupu, instrukcję obsługi w której jest co prawda cos co jest nazwane wyciągiem ze świadectwa homologacji ale w naszym WK okazuje się to niewystarczające... (załączyłem skan). Przyczepka jest to P1400 firmy Niewiadów. Z tego co mi powiedziano w WK to teraz obowiązują nas europejskie świadectwa homologacji. Zwróciłem się już do producenta ale oni sami odpowiedzieli mi że nie mają żadnego nowego świadectwa na tą przyczepę bo już tego konkretnego typu nie produkują i wystawili mi zaświadczenie że w danym okresie taką przyczepę w oparciu o ówczesną homologację taką przyczepę produkowali.

Złożyłem posiadane przeze mnie dokumenty w WK (przyjęto je "na sekretariat") i teraz dostałem wezwanie do złożenia właściwego wyciągu z homologacji.

Ponoć taki nowy numer świadectwa jest wymagany obecnie przez "system".

Zastanawia mnie jedno - co z przyczepami które były wtedy produkowane i zarejestrowane a teraz miałyby zostać przerejestrowane na nowego właściciela...

Czy jak było stare świadectwo homologacji to było ono jakoś aktualizowane w międzyczasie? Jeśli tak to skąd można takie zaktualizowane świadectwo zdobyć?

Bardzo proszę o pomoc bo jestem bliski osiwienia albo wyrwania sobie wszystkich włosów (teraz mam 7 dni na dostarczenie dokumentu, którego nie wiem skąd mam zdobyć...)

homologacja.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie jedno - co z przyczepami które były wtedy produkowane i zarejestrowane a teraz miałyby zostać przerejestrowane na nowego właściciela...

W przypadku przerejestrowania to nie ma problemu bo zmienia się właściciel i nr rejestracyjny a w dniu kiedy była rejestrowana to spełniała ówczesne przepisy. Natomiast w tym przypadku musi spełniać obecne.

Jeśli jest to jednoosiowa to w odpisie z homo jest błąd wartości nacisku osi. Powinno być 13,73 kN a nie 7,0 kN.

Będzie problem z zarejestrowanie tej przyczepy :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź

Przyczepka jest dwuosiowa, więc chyba te dane są OK.

Czy można gdzieś uzyskać jakąś aktualizację homologacji albo np. gdzieś jakieś zaświadczenie o spełnianiu odpowiednich warunków technicznych?

Przecież gdybym taką przyczepę zmajstrował sam - można ją by jakoś zarejestrować po odpowiednim badaniu technicznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież gdybym taką przyczepę zmajstrował sam - można ją by jakoś zarejestrować po odpowiednim badaniu technicznym.

Tak. Zarejestrowałbyś ją jako SAM.

Odnośnie tej homologacji to nie mogę nigdzie znaleźć jakiegoś zapisu że homo wydane przed jakimś okresem straciły ważność. W takiej sytuacji nie mogliby się zasłaniać systemem.

Ile znaków ma nr ramy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z 1993 roku

 

musi mieć VIN

 

może a nie musi ,,,

§ 11.

... numeru identyfikacyjnego VIN nie

wymaga się dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1995 r. oraz dla motocykla

zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2003 r., ciągnika rolniczego, pojazdu

wolnobieŜnego, przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może a nie musi ,,,

chodzi mi o to że producent już w 1989 roku (pewnie i wcześniej) stosował VIN na swoich produktach, to w 1993 nie zrezygnował z tego :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest 17 znakowy numer wybity zarówno na ramie jak i na tabliczce znamionowej...

A z Niewiadowa, jak się do nich zwróciłem w sprawie aktualnego świadectwa homologacji to mi wystawili takie pisemko -> załącznik

niewiadów.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złóż w WK wniosek o rejestrację i wszystkie dokumenty jakie posiadasz. Jakby nie chcieli przyjąć wniosku to poproś o uzasadnienie na piśmie wraz z podaniem podstawy prawnej dlaczego nie chcą przyjąć. To jest urząd i obowiązują ich procedury. Wniosek muszą przyjąć. Najwyżej dostaniesz decyzję odmowną wraz z uzasadnieniem. Będzie to jakiś punkt zaczepienia.

 

Zapis z Dz. U. 2004 r. Nr 5 poz. 30 w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2004 r.)

 

§ 13. Świadectwa homologacji typu pojazdu, przedmiotu jego wyposażenia lub części wydane do dnia wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność w zakresie, na jaki zostały wydane.

 

Według mnie sprawa jest jasna.

 

=====PRZYPIS MODERATORA======

Cytowany przez forumowicza przepis jest już nieaktualny. Obecnie jest to Dziennik Ustaw z 2005 r. Nr 238 poz. 2010 z późn. zm.

§ 13 w brzmieniu: Wykaz jednostek upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz kontroli zgodności produkcji lub montażu określa załącznik nr 19 do rozporządzenia.

Obecnie § 15 w brzmieniu: Świadectwa homologacji typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność, w zakresie, na jaki zostały wydane, do czasu wygaśnięcia, o którym mowa w art. 68 ust. 14 ustawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złóż w WK wniosek o rejestrację i wszystkie dokumenty jakie posiadasz.

 

Złożyłem posiadane przeze mnie dokumenty w WK (przyjęto je "na sekretariat") i teraz dostałem wezwanie do złożenia właściwego wyciągu z homologacji.

 

Złożył. I zastosowano wobec niego stary chwyt. Nie dostanie decyzji odmownej tylko sprawa zostanie oddalona z powodu nie dostarczenia wymaganych dokumentów czy jakoś tak... nie pamiętam jak to się nazywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złożyłem posiadane przeze mnie dokumenty w WK (przyjęto je "na sekretariat") i teraz dostałem wezwanie do złożenia właściwego wyciągu z homologacji.

am 7 dni na dostarczenie dokumentu, którego nie wiem skąd mam zdobyć...)

 

Chyba jak im nie złożę w terminie albo oświadczę że nie mam - to pewnie dostanę odmowę a uzasadnią to brakiem tej homologacji i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Tak. Zarejestrowałbyś ją jako SAM.

 

W życiu !!!.

 

Art. 66a. 1. Cechy identyfikacyjne, o których mowa w art. 66 ust. 3a, nadaje i umieszcza producent.

2. Starosta właściwy w sprawach rejestracji pojazdu wydaje decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych w przypadku pojazdu:

1) zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM";

 

Czy tutaj jest konstrukcja własna?

 

Przyczepka jest to P1400 firmy Niewiadów.

 

Domyślam się, że tę radę nie udzielił diagnosta. Na tym forum jest dosyć informacji co grozi za potwierdzenie nieprawdy.

 

W wyznaczonym terminie doradzam udać się do kierownika rejestracji i zapytać jakie widzi rozwiązanie, jakie są dokumenty niezbędne do rejestracji. Jeśli taka przyczepka była wcześniej zarejestrowana to pozostaje ona zarejestrowana.

To nie jest moja branża jednak pamiętam, że homologacje są od jakiegoś roku. Jeśli przed tym rokiem powstał pojazd co potwierdzi wspomniana faktura wówczas powinno to wystarczyć do rejestracji.

 

Doradzam podpytać Blakopa on jest w temacie rejestracji fachowcem.

 

Tutaj są informacje jakie dokumenty są niezbędne do rejestracji pojazdu nowego bądź używanego: https://um.bydgoszcz.pl/sprawy/wuk-rejestracja-pojazdu.asp#2

 

O numerze VIN znakomicie wypowiedzieli się przedmówcy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież gdybym taką przyczepę zmajstrował sam - można ją by jakoś zarejestrować po odpowiednim badaniu technicznym.

 

Na podstawie tego stwierdzenia doszedłem do wniosku że autor miał na myśli zbudowanie podobnej przyczepy samemu. Tak więc po przejściu odpowiedniej procedury została by zarejestrowana jako SAM.

Co do niefortunnego przytoczenia nieaktualnego przepisu to biję się w pierś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiele tu pomogę, gdyż sprawa ta, podobnie jak wiele innych nie jest kompletnie uregulowana przez nasze przepisy. Pojazd należało zgodnie z ustawa zarejestrować w przeciągu 30 dni. Naruszono ten zapis i teraz są problemy.

Przepisy nie wskazują jak traktować takie pojazdy, a przepisy przejściowe w Polsce zawsze są niejasne, bądź w ogóle ich nie ma.

Cytowany tu przepis o zachowaniu ważności świadectw homologacji choć z nieaktualną sygnatura aktu jest w przepisach do dziś. problem tylko w tym, że jest tam zastrzeżenie, że świadectwo mimo wszystko wygasa, jeśli producent kończy definitywnie produkcję danego typu przyczepy. Tutaj taką sytuację właśnie mamy. A poza tym co najważniejsze - my się nie zastanawiamy nad świadectwem homologacji i jego ważnością, ale nad WYCIĄGIEM z tego świadectwa - a o zasadach jego ważności nasze przepisy milczą (trochę jak sporny temat zaświadczeń z badań - ile są ważne? szkoły na to są różne jak wiecie).

 

Zabieg jaki zastosowano wobec autora w WK jest niestety dozwolony przez prawo. Wniosek przyjęto - owszem, ale stwierdzono w nim braki formalne (brak wyciągu ze świadectwa homologacji) i wezwano klienta do uzupełnienia dokumentu. Jesli nie uczyni tego w ciągu 7 dni zgodnie z kpa wniosek pozostaje bez rozpatrzenia (choć i tu administratywiści nie są zgodni co do tego, czy takie pozostawienie bez rozpatrzenia powinno i odbyć się w drodze wydania decyzji, czy postanowienia, czy tez nie wywołuje działań organu). Od decyzji - odwołanie - wiadomo. Ale i na takie czynności, które nie kończą się decyzja w Urzędzie można złożyć skargę do WSA.

 

W tej sytuacji jest to niestety swobodna ocena faktów przez organ administracji, bo przepisy o rejestracji zasadniczo nie maja tu żadnego zastosowania. Tu bardziej poruszamy się w sferze kpa, kpc itp. Wbrew pozorom podjęcie decyzji w takich sprawach nie jest proste i tworzy często niebezpieczny precedens. Dziś zarejestruje bez wymaganych dokumentów stara przyczepkę, to dlaczego jutro nie zrobić tego samego dla kilkuletniego BMW?

Oczywiście są WK, które w opisanej sytuacji po zebraniu materiału dowodowego podjęły by decyzje o rejestracji (po dod.badaniu technicznym zapewne), ale i też tak naprawdę nie można zabrać racji tym organom, które zwyczajnie tego odmówią - bo mają do tego pełne prawo w tym wypadku i wtedy obawiam się że tylko droga odwoławcza i rozpatrzenie przez ekspertów w wyższej instancji może ewentualnie otworzyć drzwi do rejestracji tego pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie lepiej było by sprzedać tę przyczepę za granicę a następnie odkupić ją jako nie rejestrowana za granicą a wówczas można było by ją zarejestrować bez wyciągu ze świadectwa homologacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytowany tu przepis o zachowaniu ważności świadectw homologacji choć z nieaktualną sygnatura aktu jest w przepisach do dziś. problem tylko w tym, że jest tam zastrzeżenie, że świadectwo mimo wszystko wygasa, jeśli producent kończy definitywnie produkcję danego typu przyczepy.

Tylko czy można to odnieść do przyczepy wyprodukowanej i do której dokument został kiedyś wystawiony?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz otrzymać decyzję to organ ma obowiązek Ci ją wydać.

Orzecznictwo jest dość jasne w tej kwestii.

W trakcie określonego terminu złóż pismo, iż w Twojej ocenie dokumenty złożone do rejestracji są wystarczające i wnosisz o wydanie stosownej decyzji.

Choć w mojej ocenie szanse masz znikome w procedurze odwoławczej do Kolegium.

Przepisy jasno określają jakie dokumenty należy złożyć do rejestracji pojazdu i niestety wyciąg ze świadectwa homologacji jest w Twoim przypadku nieodzowny.

Pytanie tylko, czemu przed zakupem nie zadałeś tego pytania?

Teraz zadane potwierdza jedynie stare powiedzenie: "mądry Polak po szkodzie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W trakcie określonego terminu złóż pismo, iż w Twojej ocenie dokumenty złożone do rejestracji są wystarczające

 

Aktualny wzór wyciągu ze świadectwa homologacji określają przepisy i subiektywna ocena czy to klienta, czy WK nie ma tu nic do rzeczy. Na tej zasadzie mógłbym przedłożyć zamiast DR kawałek papieru, BO W MOJEJ OCENIE jest to poprawny dokument. Nie. Organ w omawianym przypadku ma prawo pozostawić sprawę bez rozpatrzenia, bo dokumentu zgodnego z przepisami nie przedstawiono, a działanie organu może być wtedy przedmiotem skargi w WSA. Choć oczywiście być może WK wyda decyzję. I akurat ja spotkałem się z orzecznictwem przychylnym dla klienta w identycznej sytuacji (choć dotyczącej ciągnika), więc wyrokowanie w tej sprawie nie ma najmniejszego sensu. To jest decyzja czy to SKO, czy WSA i niewiele można o niej powiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy w tym przypadku nie można ustalić gdzie znajduje się właściwy dokument homologacyjny tej przyczepy i poprosić o wystawienie wyciągu z tego świadectwa na wzorze dziś obowiązującym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znaczy, że należy wszystkie urządzenia związane z tą homologacją zezłomować? Przecież ktoś przechowuje te dokumenty i posiada ówczesne świadectwo homologacji i wystarczyłoby wystawić wyciąg z tego dokumentu na dzisiejszym wzorze i wszyscy są szczęśliwi. Czy takie działanie jest niezgodne z prawem przecież urząd nie kwestionuje daty tylko wzór dokumentu? Pytam, bo nie wiem, czytając ten temat tak mi jakoś zaświtało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę to dziwne, że homologacja według starego wzoru dokumentu nie może być honorowana :( , to tak jak by poszedł klient do WK ze starym DR wypisanym jeszcze piórem a WK odpowiedział by mu, że to stary wzór dokumentu i na jego podstawie nikt teraz nie wyda nowego DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie rozumiem - uważasz, że można na bieżąco wystawiać wyciągu z nieobowiązującego świadectwa homologacji? :)

A nie można dostać takowego wyciągu? Pytam, bo nie wiem (nie pochylałem się nigdy nad taką problematyką) ale zastanawia mnie kwestia czy można (nawet odpłatnie) otrzymać wyciąg ze świadectwa homologacji dowolnego pojazdu, który był poddany takiemu procesowi a już nie jest w produkcji bieżącej? Jeżeli można to jaki wzór wyciągu bym otrzymał w dniu dzisiejszym? Jeżeli otrzymałbym dzisiejszy wzór to czy urząd wówczas mógłby go zakwestionować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.