Skocz do zawartości

Auto do sportu - zmiana liczby miejsc, masy własnej i DMC


coeldrift

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Buduję auto do sportu - jest to BMW E30. Auto posiada klatkę bezpieczeństwa i z tego tytułu tylko dwa miejsca siedzące (przód rzecz jasna). Potrzebuję zmienić w dowodzie liczbę miejsc, aby w razie czego legalnie poruszać się po drodze publicznej a także zmienić masę własną i DMC żeby w razie czego móc wieźć auto na lekkiej lawecie za osobówką, którą poruszam się na co dzień.

 

W tej chwili mam:

 

F.1/F.2 - 1540 kg

G - 1080 kg

O.1 - 1200 kg

O.2 - 500 kg

P.1 - 1596,00 cm3

P.2 - 73,00 kW

P.3 - P

S.1 - 5

 

Największy dop. nacisk osi 8,28 kN

 

Realna waga auta to 880kg - zatankowanego, bez kierowcy. Holownik, którym chcę ciągnąć lawetę ma F.1/F.2 1785 kg, G - 1360 kg, O.1 1400 kg.

 

Doradzicie jak i gdzie dokonać powyższego? O ile w ogóle jest to wykonalne.

 

Pozdr,

Kuba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 61
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    9

  • DARIO64

    8

  • danielg539

    6

  • JANUSZ60

    5

DMC nie zmienisz bo jest to parametr ustalony przez producenta danego samochodu. Co do masy własnej i liczby miejsc to najlepiej podjechać na SKP i zapytać diagnosty jakich dokumentów ewentualnie będzie wymagał żeby samochód przeszedł badanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DMC nie zmienisz bo jest to parametr ustalony przez producenta danego samochodu.

Natomiast zmiany konstrukcyjne jakie chcesz wykonać nie wpływają na DMC tego pojazdu więc niestety nie zmieni się.

Realna waga auta to 880kg - zatankowanego, bez kierowcy. Holownik, którym chcę ciągnąć lawetę ma F.1/F.2 1785 kg, G - 1360 kg, O.1 1400 kg.

Jeżeli faktyczna masa przyczepy plus ładunek w trakcie holowania nie przekroczy podanej przez Ciebie masy to możesz spokojnie go przewieźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie nie.Liczy się dmc przyczepy. Jeżeli przyczepa waży powiedzmy 400kg i posiada dmc 1500kg i jedziesz bez ładunku pojazdem który ma O1 1400kg to i tak popełniasz wykroczenie. Już za takie rzeczy przyszło mi oddać $$$$$$$ szeryfom :) na dodatek z przyczepą na konie ......a wiozłem samą słomę i gnój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie jestem pewny czy oby na pewno jest to niezgodne z przepisami: "...Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;... ), za PoRD. Więc jeżeli jego przyczepa waży 400 a jego pojazd 900kg to łącznie ma 1300 a przyczepę jego holownik może ciągnąć o DMC 1400 i jeżeli spełni warunek mas rzeczywistych to nie wiem dlaczego musi się rozliczać z szeryfem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zawsze tak uważałem aż do nieszczęsnego spotkania z szeryfem, Przejechałem z koniem z Warszawy na Śląsk i nic ,wyładowałem konika i jak wracałem oddać PUSTĄ przyczepę dosłownie 500 metrów przed celem zostałem namierzony.Długo się nie poddawałem i walczyłem na argumenty że skoro pusta to waży tylko 400 kg itd a on mi zacytował paragraf gdzie wyraźnie było napisane że liczy się DMC przyczepy i koniec kropka. Nie pamiętam już paragrafu bo to było jakieś 2 lata temu i od tej pory już przestrzegam tych zasad. Rozmawiam też dużo na ten temat z kierowcami zaprzyjaźnionego laweciarza i ponoć w różnych częściach polski policja inaczej interpretuje te przepisy. Pojawiał się tu na forum jeden z szeryfów może on się wypowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak piszesz kolego na początku budujesz auto do jakiś tam wyścigów sportowych a pytasz o przyczepy. Czy to mają być wyścigi z przyczepami ????? jazda z wykonana klatką wymaga kasku zatem czy ci będzie można się poruszać jako normalny samochód po drogach publicznych raczej wątpię . Co do tych mas to rzeczywiste masy mają się do przepisów ruchu drogowego a nie do zapisów w dowodach rejestracyjnych . Jesli w dowodzie masz np. dmc przyczepy z hamulcem 1500 kg to nawet pustej o dmc 1550 już nie można ciągnąć .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli w dowodzie masz np. dmc przyczepy z hamulcem 1500 kg to nawet pustej o dmc 1550 już nie można ciągnąć .

Mógłbyś wskazać paragraf, który to potwierdza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W omawianej kwestii w polskim systemie prawnym mamy dwa SPRZECZNE ze sobą przepisy, wynikające jak się wydaje z braku wiedzy fachowej autorów przepisów, którzy dość znamiennie szafują określeniami DMC i RMC przyczepy, co prowadzi do takiego stanu rzeczy, że PoRD w art. 62 mówi o masach rzeczywistych, zaś Dz.U.Nr 32 (czyli warunki techniczne) już o DMC.

 

Art. 62.1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

§3.4.pkt 4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

(...)

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

 

Co ważniejsze? Wydaje się, że ustawa... zresztą Dz.U.32 w tymże paragrafie 3.4. zawiera o wiele więcej absurdów (o których już było na forum) dlatego bardziej opierałby się na ustawie i odmówił przyjęcia mandatu kierując sprawę do sądu grodzkiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dokładkę pkt 3 wspomnianego przez Blakopa przepisu Dz.U.32 mówi, że "...3. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PoRD w art. 62 mówi o masach rzeczywistych, zaś Dz.U.Nr 32 (czyli warunki techniczne) już o DMC.

 

dlatego bardziej opierałby się na ustawie i odmówił przyjęcia mandatu kierując sprawę do sądu

 

Dodam tylko, że w sądzie ustawa ma wyższość nad rozporządzeniem.

Dz.U. 108 zawiera ustawę, natomiast Dz. U. 32 rozporządzenie MI. Już ten fakt powinien być wystarczający.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art. 62.1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

Jest to "oczywista oczywistość" zobowiązująca kierującego pojazdem z przyczepą do kontrolowania stany załadowania pojazdu ciągnacego i przyczepy. Chodzi o to aby ktoś nie wrzucił zbyt dużo ładunku na przyczepę (nawet jeśli nie przekroczy dopuszczalnej ładowności przyczepy) jeśli będzie ciągnął ja np. pustym samochodem.
§3.4.pkt 4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

(...)

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

To jest jeden z warunków. Nieszczęście polega na tym, że prawodawca miał mocno ograniczony zasób słów i (jak słusznie zauważyłeś) ciągle nadużywał wyrażeń "dopuszczalna masa całkowita przyczepy" i "maksymalna masa całkowita". Już kiedyś pisałem, że wystarczyłoby w kilku miejscach zastąpić słowo "dopuszczalna" słowem chociażby "największa" (tylko nie "maksymalna" :) ) i wiele zapisów stałoby się jasne i czytelne. Jak chociażby ten:
Dz.U.32 mówi, że "...3. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas..."
Gdyby w dowodzie rejestracyjnym zamiast maksymalna masa całkowita przyczepy (co samo w sobie jest dramatyczną bzdurą) napisano największa masa holowanej przyczepy (z hamulcem lub bez) to skończyłyby się problemy z Policją. Nieważne byłoby w czasie kontroli, że w DR przyczepy jest MMC większa niż O1 lub O2 w dowodzie samochodu, ważne byłyby masy rzeczywiste obu pojazdów dla ustalenia, czy kierujący prawidłowo postępuje. A jeśli chodzi o mandat to chyba lepiej byłoby przyjąć bo na dzień dzisiejszy jeśli mamy w DR podaną MMC przyczepy to przyczepy o większej MMC(nawet pustej) nie możemy ciągnąć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i teraz trzeba zgadnąć co poeta miał na myśli

 

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku:

§ 3. 4. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta. Zasada ta dotyczy także nacisków osi, przy czym:

§ 3. 4. 4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

 

zapis podkreślony na czerwono dotyczy tylko osobowych :?: czy wszystkich :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A z czego to wynika?

 

Myślę, że tylko z logiki, ale czy koniecznie ??? skoro ciężarowy może ciągnąć przyczepę o swojej masie powiększonej o 40% ???

 

 

 

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie moŜe

przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3.500 kg,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. zgadzam się z tym co napisałeś tylko jest małe ale. Przepis który zezwala na przekroczenie masy przyczepy o 40 % w stosunku do samochodu ciężarowego o DMC większym od 3500kg odnosi się do mas rzeczywistych. No i patrząc na następny punkt

 

5. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy bez hamulca nie może

przekroczyć:

a) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu; należy zastosować mniejszą wartość,

b) 750 kg.

 

nasuwa się pytanie o dopuszczalną masę całkowitą przyczepy bez hamulca, jaką może ciągnąć samochód ciężarowy o DMC do 3500kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nasuwa się pytanie o dopuszczalną masę całkowitą przyczepy bez hamulca, jaką może ciągnąć samochód ciężarowy o DMC do 3500kg.

 

Przyczepa bez hamulca już z definicji nie może mieć DMC większej niż 750 kg ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie ta definicja?
pytasz czy kpisz :?::?:

 

warunki techniczne pojazdów

§ 14.

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy

2) hamulec postojowy:

 

6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do:

1) przyczepy lekkiej,

:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie ta definicja?

no choćby tu ;

 

5. (20) Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy bez hamulca nie moŜe

przekroczyć:

a) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy

całkowitej tego pojazdu; naleŜy zastosować mniejszą wartość,

b) 750 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.