Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Panowie, czy spotkaliście się z tym, że w Volvo FH (rocznik 2008) po zaciągnieciu hamulca ręcznego sygnał nie jest podawany na naczepe ( układ WABCO 961 724 204 0 z)

W naczepie jest hamulec postojowy po naciśnięciu zaworu na końcu naczepy.

Przyznam że pierwszy raz się z takim rozwiązaniem spotkałem, a i kierowca był zaskoczony tym, że w naczepie nie ma hamulca postojowego po zaciagnięciu w aucie.

Po konsultacji z przedstawicielem WABCO otrzymałem informacje, że tak jest w nowych Volvo i Scaniach.

Napisano

To jak spr. hamulec ręczny podczas BT?

Tu trzeba by zasięgnąć języka w serwisie Volvo czy Scanii.

 

Dla mnie wydaje się to dziwne rozwiązanie.

Trzeba by popatrzeć co na to przepisy

Napisano

.... sprawdzić można ..... osobno w aucie i osobno w naczepie

Napisano

Przy zaciąganiu hamulca ma takie jeszcze jedno cięgno - niech je zaciągnie i wtedy sprawdzisz. To jest Volvo.

Napisano
Przy zaciąganiu hamulca ma takie jeszcze jedno cięgno - niech je zaciągnie i wtedy sprawdzisz. To jest Volvo.

 

... to cięgno jest w okolicy tego normalnego cięgna hamulca ręcznego?

Napisano

To 'cięgno' to jest hamulec roboczy na samą naczepę i występuje tylko w niektórych Volvach. Brak ręcznego na naczepie to standard- jest tak skonstruowane. Niestety ale jedynym wyjściem jest wciśnięcie czarnego grzybka na naczepie.

Napisano
Brak ręcznego na naczepie to standard- jest tak skonstruowane. Niestety ale jedynym wyjściem jest wciśnięcie czarnego grzybka na naczepie.

 

Pozostaje kwestia utrzymania przez hamulec postojowy ciągnika a właściwie przez tylną oś ciągnika masy całego zestawu czyli ok. 40 ton na wzniesieniu tak aby ta masa nie przemieściła samoistnie w dół :) Wiem że tak jest z tym hamulcem w Volvach, ale co ma zrobić kierowca w przypadku zatrzymania takiego zestawu na dużym wzniesieniu, zaciąga "ręczny" w ciągniku, włącza bieg i zapiernicza na koniec naczepy aby odpalić hamulec postojowy :shock: i liczy że mu zestaw nie pojedzie sam :evil: coś chyba tu nie tak.

Napisano

Brak ręcznego na naczepie to standard-

W każdym zestawie Ciągnik -naczepa czy tylko Volvo?

Napisano

W takim razie muszą jeżdzić w dwie osoby. Jeden trzyma na hamulcu roboczym a drugi leci z podporami pod koła. :-D

Napisano
W każdym zestawie Ciągnik -naczepa czy tylko Volvo?

 

W Volvo tylko się spotkałem z takim rozwiązaniem, natomiast w Renaultach niektórych mają dwie manetki do hamulca postojowego jedna na cały zestaw (ciągnik+naczepa) a druga tylko do samej naczepy, a jeszcze inne rozwiązanie to hamulec "ręczny" na obydwie osie (przód + tył) w Scanii :D

Napisano
W takim razie muszą jeżdzić w dwie osoby.

 

Albo dokupić rozpórkę hamulca :D .

 

[ Dodano: 19-11-2010, 09:58 ]

Pozostaje kwestia utrzymania przez hamulec postojowy ciągnika a właściwie przez tylną oś ciągnika masy całego zestawu czyli ok. 40 ton na wzniesieniu tak aby ta masa nie przemieściła samoistnie w dół

 

Problem może uwidocznić się zwłaszcza w zimie jak ciężarówka na sliskiej nawierzchninie nie będzie mogła podjechać pod wzniesienie i wówczas po zaciągnięciu hamulca ręcznego zacznie sie zsuwać ze wzniesienia.

Napisano

Witam!

W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na

naczepę,wielokrotnie tak robię i działa,nawet kierowcy są zdziwieni,że tak jest.

Także proponuję sprawdzić taką opcję.

Napisano
W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na

naczepę,wielokrotnie tak robię i działa,nawet kierowcy są zdziwieni,że tak jest.

Także proponuję sprawdzić taką opcję.

 

Sprawdziem to w dniu dzisiejszym i jest jak piszesz, ale jak zaciągniesz do końca to już nie ma na naczepie, a jak pozostawić manentkę nieruchomo w połowie skoku ::?

Napisano
W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na naczepę

 

Oznacza to, że hamulec awaryjny działa również na koła naczepy a postojowy tylko na tylna oś ciągnika.

 

 

Daniel

Napisano
Witam!

W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na

naczepę,wielokrotnie tak robię i działa,nawet kierowcy są zdziwieni,że tak jest.

Także proponuję sprawdzić taką opcję.

...masz racje, faktycznie tak jest, a po całkowitym zaciągnięciu nie ma i pozostaje ten guzik przy naczepie .......... a może ta dźwignia ma za duży skok i wykracza poza zakres swojej pracy :)))))))))))))))

Napisano

Dokładnie tak. do połowy jest na naczepę,jak do końca zaciągniesz to tylko na ciągnik.

Napisano

Koledzy.

Dźwignia obok hamulca ręcznego to tzw. naczepowy (po rusku paraszut - jak spadochron). Używa się go wtedy, gdy chce się zahamować tylko tyłem na nawierzchniach śliskich lub z góry (żeby skład się nie złamał wpadając w poślizg). Hamulec taki był często spotykany dawniej w systemach ABS z bębnami. W wielu krajach jest zabroniony. Kiedyś rozmawiałem z jakimś sprzedawcą z VOLVO POLSKA i twierdził że w Polsce też jest zabroniony (nie znam paragrafu) i funkcję taką pełnią teraz systemy EBS z TC.

Hamulec "ręczny" podczas badania jest - w ciągniku, bo samej naczepy się nie bada, bo sama naczepa nie jeździ, bo sama naczepa bez ciągnika (pneumatyki) stoi na głucho z rozpartymi (zahamowanymi) siłownikami osi 2 i 3.

Jest to specyfika VOLVO i w pojazdach innych marek czegoś takiego nie stwierdziłem. Co ciekawsze, miałem na badaniach ciągniki VOLVO z działającym ręcznym na naczepę. Nie wiem czemu działał.

Pozdrawiam

Napisano

"W wielu krajach jest zabroniony. Kiedyś rozmawiałem z jakimś sprzedawcą z VOLVO POLSKA i twierdził że w Polsce też jest zabroniony (nie znam paragrafu)"

 

Czegoś tu nie rozumiem- jeśli w Polsce jest zabroniony to jakim cudem jest to u nas sprzedawane.

Przecież sprawny hamulec to najważniejsza sprawa.

Może to ktoś wytłumaczyć przy pomocy paragrafów?

Napisano

Nie jest sprzedawany. Nie ma go w Polsce. Był w pojazdach ściąganych zza granicy za czasów ABS (hamulce bębnowe). Nie ma go praktycznie w EBS (hamulce tarczowe).

Pozdrawiam

Napisano

Od 6 lat pracuje przy ciężarówkach i muszę powiedzieć że przyglądam się tej sprawie i spr jak jest naprawdę. Nie ma możliwości uruchomienia z ciągnika hamulca postojowego. Można włączyć hamulec roboczy na stałe dając ciśnienie na żółty przewód powietrza lub hamulec awaryjny odcinając dopływ powietrza od czerwonego przewodu- w obu przypadkach działają tylko siłowniki od hamulca roboczego. Tak więc jedynym prawidłowym sposobem uruchomienia hamulca postojowe w przyczepie bądz naczepie jest wciśnięcie czarnego grzybka.

Napisano

Rozwiązanie hamulca postojowego w Volvo nie do końca jest zgodne z logiką :lol: ale z naszymi przepisami już tak bo :

 

Dz.U. nr 32 mówi że :

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

..................

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

b) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób - uruchamiany również z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca

 

I nie ma tu mowy o uruchamianiu z kabiny kierowcy oprócz p-py do przewozu ludzi , może być uruchamiany z zewnątrz. :shock:

Napisano

Nie mam zawodowo do czynienia z naczepami i ciągnikami więc pytam:

 

Czy naczepa hamuje , roboczo,awaryjnie, i postojowo rozpierając siłowniki sprężonym powietrzem, czy ham. postojowy -ręczny działa na zasadzie upuszczenia pow. i koła są hamowane siłą sprężyn w siłowniku?

 

W autobusach kom miejskiej są tak zwane hamulce przystankowe - działają one samoczynnie w momencie otwarcia drzwi, można też uruchomić ten hamulec ręcznie małą dźwigienką na desce rozdzielczej.Jednak w tym wypadku do siłownika jest dopr powietrze.Jednak auto jest zahamowane tylko wtedy ,gdy jest "włączony prąd"

W momencie wył. prądu hamulce się luzują.

Trzeba pamiętać o zaciągnięciu"prawdziwego" ręcznego , który uruchamia się przez upuszczenie pow. I w tym wypadku hamulec działa niezależnie czy prąd jest włączony.

 

Mimo, że o ba hamulce (przystankowy i ręczny) można załączyć ręką to to nie to samo.

 

Wielu kierowcom nie znających zasad działania tych ham. auta same odjeżdżały

Napisano

Hamulec roboczy i awaryjny uruchamiane są ciśnieniem ze zbiorników, a ręczny jest uruchamiany gdy jest spuszczane powietrze z siłownika.

Napisano
W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na naczepę

 

Oznacza to, że hamulec awaryjny działa również na koła naczepy a postojowy tylko na tylna oś ciągnika.

 

 

Daniel

Coś Panowie przesadzacie. proszę sprawdzić hamulec postojowy przedniej osi :x oraz zamiast zaciągać do poły ręczny to proszę (już nie pamiętam ) wyciągnąć lub wcisnąć cięgno jak w warszawach ( :evil: ) od ssania (znajduje się w okolicach hamulca postojowego) :ok

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.