Skocz do zawartości
Andrzej3

Hamulec ręczny

Rekomendowane odpowiedzi

Andrzej3

Panowie, czy spotkaliście się z tym, że w Volvo FH (rocznik 2008) po zaciągnieciu hamulca ręcznego sygnał nie jest podawany na naczepe ( układ WABCO 961 724 204 0 z)

W naczepie jest hamulec postojowy po naciśnięciu zaworu na końcu naczepy.

Przyznam że pierwszy raz się z takim rozwiązaniem spotkałem, a i kierowca był zaskoczony tym, że w naczepie nie ma hamulca postojowego po zaciagnięciu w aucie.

Po konsultacji z przedstawicielem WABCO otrzymałem informacje, że tak jest w nowych Volvo i Scaniach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sterowiec40

To jak spr. hamulec ręczny podczas BT?

Tu trzeba by zasięgnąć języka w serwisie Volvo czy Scanii.

 

Dla mnie wydaje się to dziwne rozwiązanie.

Trzeba by popatrzeć co na to przepisy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Andrzej3

.... sprawdzić można ..... osobno w aucie i osobno w naczepie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Przy zaciąganiu hamulca ma takie jeszcze jedno cięgno - niech je zaciągnie i wtedy sprawdzisz. To jest Volvo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Andrzej3
Przy zaciąganiu hamulca ma takie jeszcze jedno cięgno - niech je zaciągnie i wtedy sprawdzisz. To jest Volvo.

 

... to cięgno jest w okolicy tego normalnego cięgna hamulca ręcznego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skowerek

To 'cięgno' to jest hamulec roboczy na samą naczepę i występuje tylko w niektórych Volvach. Brak ręcznego na naczepie to standard- jest tak skonstruowane. Niestety ale jedynym wyjściem jest wciśnięcie czarnego grzybka na naczepie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
Brak ręcznego na naczepie to standard- jest tak skonstruowane. Niestety ale jedynym wyjściem jest wciśnięcie czarnego grzybka na naczepie.

 

Pozostaje kwestia utrzymania przez hamulec postojowy ciągnika a właściwie przez tylną oś ciągnika masy całego zestawu czyli ok. 40 ton na wzniesieniu tak aby ta masa nie przemieściła samoistnie w dół :) Wiem że tak jest z tym hamulcem w Volvach, ale co ma zrobić kierowca w przypadku zatrzymania takiego zestawu na dużym wzniesieniu, zaciąga "ręczny" w ciągniku, włącza bieg i zapiernicza na koniec naczepy aby odpalić hamulec postojowy :shock: i liczy że mu zestaw nie pojedzie sam :evil: coś chyba tu nie tak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sterowiec40

Brak ręcznego na naczepie to standard-

W każdym zestawie Ciągnik -naczepa czy tylko Volvo?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mmiodzio

W takim razie muszą jeżdzić w dwie osoby. Jeden trzyma na hamulcu roboczym a drugi leci z podporami pod koła. :-D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
W każdym zestawie Ciągnik -naczepa czy tylko Volvo?

 

W Volvo tylko się spotkałem z takim rozwiązaniem, natomiast w Renaultach niektórych mają dwie manetki do hamulca postojowego jedna na cały zestaw (ciągnik+naczepa) a druga tylko do samej naczepy, a jeszcze inne rozwiązanie to hamulec "ręczny" na obydwie osie (przód + tył) w Scanii :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
W takim razie muszą jeżdzić w dwie osoby.

 

Albo dokupić rozpórkę hamulca :D .

 

[ Dodano: 19-11-2010, 09:58 ]

Pozostaje kwestia utrzymania przez hamulec postojowy ciągnika a właściwie przez tylną oś ciągnika masy całego zestawu czyli ok. 40 ton na wzniesieniu tak aby ta masa nie przemieściła samoistnie w dół

 

Problem może uwidocznić się zwłaszcza w zimie jak ciężarówka na sliskiej nawierzchninie nie będzie mogła podjechać pod wzniesienie i wówczas po zaciągnięciu hamulca ręcznego zacznie sie zsuwać ze wzniesienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
endriu03

Witam!

W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na

naczepę,wielokrotnie tak robię i działa,nawet kierowcy są zdziwieni,że tak jest.

Także proponuję sprawdzić taką opcję.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na

naczepę,wielokrotnie tak robię i działa,nawet kierowcy są zdziwieni,że tak jest.

Także proponuję sprawdzić taką opcję.

 

Sprawdziem to w dniu dzisiejszym i jest jak piszesz, ale jak zaciągniesz do końca to już nie ma na naczepie, a jak pozostawić manentkę nieruchomo w połowie skoku ::?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na naczepę

 

Oznacza to, że hamulec awaryjny działa również na koła naczepy a postojowy tylko na tylna oś ciągnika.

 

 

Daniel

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Andrzej3
Witam!

W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na

naczepę,wielokrotnie tak robię i działa,nawet kierowcy są zdziwieni,że tak jest.

Także proponuję sprawdzić taką opcję.

...masz racje, faktycznie tak jest, a po całkowitym zaciągnięciu nie ma i pozostaje ten guzik przy naczepie .......... a może ta dźwignia ma za duży skok i wykracza poza zakres swojej pracy :)))))))))))))))

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
endriu03

Dokładnie tak. do połowy jest na naczepę,jak do końca zaciągniesz to tylko na ciągnik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Koledzy.

Dźwignia obok hamulca ręcznego to tzw. naczepowy (po rusku paraszut - jak spadochron). Używa się go wtedy, gdy chce się zahamować tylko tyłem na nawierzchniach śliskich lub z góry (żeby skład się nie złamał wpadając w poślizg). Hamulec taki był często spotykany dawniej w systemach ABS z bębnami. W wielu krajach jest zabroniony. Kiedyś rozmawiałem z jakimś sprzedawcą z VOLVO POLSKA i twierdził że w Polsce też jest zabroniony (nie znam paragrafu) i funkcję taką pełnią teraz systemy EBS z TC.

Hamulec "ręczny" podczas badania jest - w ciągniku, bo samej naczepy się nie bada, bo sama naczepa nie jeździ, bo sama naczepa bez ciągnika (pneumatyki) stoi na głucho z rozpartymi (zahamowanymi) siłownikami osi 2 i 3.

Jest to specyfika VOLVO i w pojazdach innych marek czegoś takiego nie stwierdziłem. Co ciekawsze, miałem na badaniach ciągniki VOLVO z działającym ręcznym na naczepę. Nie wiem czemu działał.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sterowiec40

"W wielu krajach jest zabroniony. Kiedyś rozmawiałem z jakimś sprzedawcą z VOLVO POLSKA i twierdził że w Polsce też jest zabroniony (nie znam paragrafu)"

 

Czegoś tu nie rozumiem- jeśli w Polsce jest zabroniony to jakim cudem jest to u nas sprzedawane.

Przecież sprawny hamulec to najważniejsza sprawa.

Może to ktoś wytłumaczyć przy pomocy paragrafów?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Nie jest sprzedawany. Nie ma go w Polsce. Był w pojazdach ściąganych zza granicy za czasów ABS (hamulce bębnowe). Nie ma go praktycznie w EBS (hamulce tarczowe).

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sterowiec40

wrc69 dzięki za info :):)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skowerek

Od 6 lat pracuje przy ciężarówkach i muszę powiedzieć że przyglądam się tej sprawie i spr jak jest naprawdę. Nie ma możliwości uruchomienia z ciągnika hamulca postojowego. Można włączyć hamulec roboczy na stałe dając ciśnienie na żółty przewód powietrza lub hamulec awaryjny odcinając dopływ powietrza od czerwonego przewodu- w obu przypadkach działają tylko siłowniki od hamulca roboczego. Tak więc jedynym prawidłowym sposobem uruchomienia hamulca postojowe w przyczepie bądz naczepie jest wciśnięcie czarnego grzybka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick

Rozwiązanie hamulca postojowego w Volvo nie do końca jest zgodne z logiką :lol: ale z naszymi przepisami już tak bo :

 

Dz.U. nr 32 mówi że :

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

..................

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

b) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób - uruchamiany również z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca

 

I nie ma tu mowy o uruchamianiu z kabiny kierowcy oprócz p-py do przewozu ludzi , może być uruchamiany z zewnątrz. :shock:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sterowiec40

Nie mam zawodowo do czynienia z naczepami i ciągnikami więc pytam:

 

Czy naczepa hamuje , roboczo,awaryjnie, i postojowo rozpierając siłowniki sprężonym powietrzem, czy ham. postojowy -ręczny działa na zasadzie upuszczenia pow. i koła są hamowane siłą sprężyn w siłowniku?

 

W autobusach kom miejskiej są tak zwane hamulce przystankowe - działają one samoczynnie w momencie otwarcia drzwi, można też uruchomić ten hamulec ręcznie małą dźwigienką na desce rozdzielczej.Jednak w tym wypadku do siłownika jest dopr powietrze.Jednak auto jest zahamowane tylko wtedy ,gdy jest "włączony prąd"

W momencie wył. prądu hamulce się luzują.

Trzeba pamiętać o zaciągnięciu"prawdziwego" ręcznego , który uruchamia się przez upuszczenie pow. I w tym wypadku hamulec działa niezależnie czy prąd jest włączony.

 

Mimo, że o ba hamulce (przystankowy i ręczny) można załączyć ręką to to nie to samo.

 

Wielu kierowcom nie znających zasad działania tych ham. auta same odjeżdżały

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skowerek

Hamulec roboczy i awaryjny uruchamiane są ciśnieniem ze zbiorników, a ręczny jest uruchamiany gdy jest spuszczane powietrze z siłownika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ketiw38
W Volvach dźwignię hamulca postojowego trzeba zaciągnąć do połowy i będzie działał na naczepę

 

Oznacza to, że hamulec awaryjny działa również na koła naczepy a postojowy tylko na tylna oś ciągnika.

 

 

Daniel

Coś Panowie przesadzacie. proszę sprawdzić hamulec postojowy przedniej osi :x oraz zamiast zaciągać do poły ręczny to proszę (już nie pamiętam ) wyciągnąć lub wcisnąć cięgno jak w warszawach ( :evil: ) od ssania (znajduje się w okolicach hamulca postojowego) :ok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.