Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

kowal

wiek ogumienia a badanie techniczne

Polecane posty

kowal

Żadne rozporządzenie nie mówi o czasookresie używania ogumienia . Producenci podaje 5 letnią

karencje dla opon. Jako kierownik stacji mon - zgodnie z instrukcją o eksploatacji sprzętu ,do eksploatacji

nie dopuszcza się ogumienia powyżej 10 lat , mimo że parametry techniczne można powiedzieć ,że spełnia-

głebokośc bieżnika ,brak widocznych uszkodzeń itd. Jednak wiem ,że ogumienie wycofanie z wojska

wykorzystuje się w pojazdach cywilnych .

Jaka jest wasza opinia na temat wieku używalności ogumienia , wplywu na bezpieczeństwo jazdy.

Możę posiadacie jakieś naukowe dokumenty mówiące na temat ogumienia i czasu ich eksploatacji

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
gonzo

Nauka wygląda tak:jesteśmy biednym narodem i dopóki bieżnik ma te 1,6 mm nic klientowi nie zrobisz i mało kto wymieni wcześniej-morał? - i tak co roku będzie te 6500 trupów

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj

Zwracam uwagę, postraszyć klienta zawsze można. Perspektywa pęknięcia przedniej opony i dachowania nie jest miła - skuteczność straszenia niestaty tylko ok 30 %

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jaka

A może aż "30%".Ja też straszę klienta jak widzę oponę z dobrą wysokościa lameli ale

sperciałą ze starości(czasem opona nie jest bardzo stara a jakość materiału kiepska)

Nawet w 5 letnich autach z małym przebiegiem opona jast do wymiany( są takie autka) oszczędności producent auta niestety szuka weszędzie nawat w jakości opony.

"Chcesz lepsze opony kupując nowe auto to- dopłata"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pan siara

jeśli widzę zestarzałe ogumienie to niestety odrzucam. jeśli klient sapie to doradzam mu, żeby na przegląd sobie pożyczył od kolegi ale próbuję poszerzyć jego wyobraźnię o skutki takiego postępowania.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
berecik
jeśli widzę zestarzałe ogumienie to niestety odrzucam. jeśli klient sapie to doradzam mu, żeby na przegląd sobie pożyczył od kolegi ale próbuję poszerzyć jego wyobraźnię o skutki takiego postępowania.

 

Poza tym, że się z Tobą zgadzam to jaki przepis mu pokażesz :?:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wiesław

przepis ? wykaz czynności kontrolnych poz. 2,1 punkt 6 [ wszystko ]

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
berecik

Tak, ale one są poprostu stare bo mają np. 10 lat i co dalej, myśle że o to chodzi :?:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wiesław

w wykazie czynności jest wyraźnie napisane co do starości i daj mu do poczytania , tak na marginesie to jeszcze nie miałem takiego dyskutanta co by nie zgadzał sie zmoją opiną jak opona jest popękana i zmurszała to i tak jestes na prawie więc dowodzik chap !spisz notatkę przy kierowniku SKP na tą oikolicznośĆ i powołaj rzeczoznawcę[ żeby nie zamienił opon- ta notatka ] i go masz !!!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pan siara
przepis ? wykaz czynności kontrolnych poz. 2,1 punkt 6 [ wszystko ]

 

wstyd się przyznać ale kiedy odrzucam "zestarzałe" ogumienie muszę bazować na niewiedzy klienta bo faktycznie nie ma się na czym oprzeć. punkt który kolega zacytował dotyczy faktycznie pęknięć ale obnażających lub naruszających osnowę a nie ze starości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj

Samochód ma być tak utrzymany aby mógł być bezpiecznie eksploatowany i nie zagrażał bezpieczeństwu ruchu drogowego. Może trochę to naciągane ale przy odrobinie zdrowego rozsądku przy ocenianiu stanu auta takie tłumaczenie jest na miejscu...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pan siara

tak więc widać, że kolejny raz kłania się poezja sejmowa bo kiedy nie ma jasnych zasad to zaczyna się "moim zdaniem " i wtedy wszyscy mają rację.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
gladki

Miałem ostatnio na przegladzie SAMOCHÓD OCHOTNICZEJ STRAŻY POZARNEJ stara z lat 70-tych z przebiegiem ok.7000 tys km z oryginalnymi oponami w super stanie(niejedne roczniaki gorzej wyglądają) i co zabrać mu dowód bo ma 30 letnie opony igiełki ???

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kowal

Co znaczy w super stanie - absurd . Na dzień dzisiejszy nie znalazłem jeszcze pana

który zawodowo zajmuje oponami aby wydał pozytywną oponę na temat dobrego stanu

technicznego ogumienia powyżej 10 lat.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
gladki
Co znaczy w super stanie - absurd [/quote

To znaczy bez pęknięć,zmurszałej gumy,uszkodzeń mechanicznych,odparzeń,pękniętych opasań na barku opony itp.prosze wziążć pod uwage przebieg pojazdu?A co nato diagności którzy wykonują badania wojskowych samochodów?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kowal

Ja właśnie pracuje na stacji wojskowej - i jest wyrażny przepis ,że opony powyżej

10 lat - taki pojazd nie jest dopuszczony do ruchu :roll:

 

[ Dodano: 06-10-2005, 16:25 ]

Nawet na rozkaz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
gladki

Ale ten przepis dotyczy samochodów wojskowych itp,czy cywilnych równiez.Bo jak tak to proszę podać jakies namiary na ten przepis,bo szperam i nic nie moge znależć,z góry dzięki :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kowal

Dotyczy wyłącznie pojazdów wojskowych , a mówi o tym instrukcja doycząca norm eksploatacji sprzetu służb samochodowych .

Jest to instrukcja do użytku wewnętrzego dlatego nie moge je udostępnić .

Poszukuje właśnie czegoś , co by udokumentowało czarno na białym , że w oponie po 10

latach zachodzą takie zmiany które nie są widoczne z zewnatrz a właśnie wewnątrz i

dlatego poruszyłem ten temat :shock:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
gladki

Też szukałem ,nawet dzwoniłem do znajomego do hurtowni opon do Wolsztyna JMK KOWALSCY(KRYPTOREKLAMA SORY,ALE POLECAM SUPER WYBÓR,DUŻY WYBÓR),i tez mi na ten temat nie umiał nic powiedzieć ,ale obiecał że jak cos znajdzie to da znać :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomek D

Jakiś czas temu na TVN Turbo widziałem program gzie mówili że trzy letnie opony zimowe są do wyzucenia. Kilka dni temu widziałem takie czekające na pułce na klienta!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
berecik

Co do przepisów to chyba jesteśmy zgodni, że nic na temat ogumienia nie znajdziemy. Ocena reszty jest naprawde trudna, ponieważ ogumienie jest różnie eksploatowane i róznym próbą poddawane. Woże używane ogumienie z niemiec i naprawde różnie to się rozkłada. Czasami nowe oponki a mają bąble po napompowaniu ich na maszynie (testujemy je z ciśnieniem 5 razy wyższym od nominalnego). Napewno kiedy osnowa jest skruszała to śmiało bym dał negatywa, pięknie te opony "strzelają " już przy ciśnieniu o raz wyższym ! Częściową ocene przydatności nawet młodej oponki można wydać gdyby je pompować na sprzęcie i odpowiednio wyginać w celu ustalenia uszkodzeń mechanicznych a i w tym wypadku nie pokusił bym się o wydanie 100% opini. Opny które zbieram z serwisów w niemczech to jest ogumienie do trzech lat i z pozostawionym gwoździem ! Innych nie biore bo nie wiem co przeszły (niemcy nie reperują opon). Ostry najazd pod dużym kątem na krawężnik może też doprowadzić do pęknięć kordu niewidocznych gołym okiem ale przy dużych prędkościach kiedy rośnie siła odśrodkowa może spowodować rozerwanie.Reasumując, jednoznacznej odpowiedzi brak a w razie "W" będą szukali kozła ofiarnego. Lepiej dać negatywa w trosce o bezpieczeństwo niż tłumaczyć się z pozytywa i rozbitego pojazdu ... :lol:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
fricman

A jak podchodzicie do opon bieżnkowanych. Miałem maluszka na badaniu z przednimi oponami bieżnikowanymi dałem negatywa, klient był trochę wkurzony,szczerze mówiąc w przepisach nic konkretnego nie mogłem znaleźć na ten temat.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wojciech Jania

Kiedyś opony bieżnikowane były znakowane gwiazdkami - od 1 do 5. Nie pamietam teraz tej skali, ale opony z 5 gwiazdkami mozna było używać bez ograniczeń, a z jedną gwiazdką - tylko do wolnobieżnych maszyn rolniczych. Może ktoś ma materiał na ten temat?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
berecik

W zależności od zastosowania opony bierznikowane dzielimy na trzy klasy :

Opona naprawiana klasy N/A

Opny o prędkości i nośności tak jak dla danego typu opon nowych do stosowania na osiach przednich i tylnych pojazdów oraz przyczep. Maksymalna prędkość nie może przekraczać 140 km/h

Opona naprawiana klasy N/B

Opony o prędkości i nośności tak jak dla danego typu opon nowych do stosowania tylko na osiach tylnych dla pojazdów z własnym napędem oraz w pojazdach ciągnionych. Maksymalna prędkość nie może przekraczać 140 km/h

Opona naprawiana klasy N/C

Opony do zastosowania w pojazdach nie przekraczających 20 km/h o nośności tak jak dla danego typu opon nowych

Opona naprawiana powinna być ocechowana w miejscu naprawy lub jej pobliżu na boku opony.

Cecha powinna być trwała i zawierać :

1 Znak firmowy naprawiającego oponę

2. Klasę opony naprawianej

Opona bieżnikowana powinna mieć na boku trwałą ceche zawierającą :

1.Znak towarowy

2.Rozmiar opony

3.Symbol klasy

4.Napis "BIEŻNIKOWANA"

5.Dwie ostatnie cyfry roku bieżnikowania

 

Klasy ozacza się na barku po obu stronach opony

Klasa B/A- czterema gwiazdkami- ****

Klasa B/B/-trzema gwiazdkami- ***

Klasa B/C-dwiema gwiazdkami-**

 

Dodatkowe oznaczenia opon:

AM- dawne oznaczenie opon do maszyn rolniczych

AS-dawne oznaczenie opon napędowych do ciągników rolniczych

AS Front-dawne oznaczenie opon przednich kół ciągników rolniczych

AW-dawne oznaczenie opon do przyczep rolniczych

C-opony do do samochodów dostawczych i mikrobusów

EM-opony maszyn do prac ziemnych

Implement-opony do maszyn rolniczych i przyczep rolniczych

L-opny niskoprofilowe o średnicy osadzenia powyżej 14 cali

MIL-opony wojskowe

M+S- opony błotno-śnieżne

MPT-opony wielozadaniowe

Racing-opony do samochodów wyścigowych

Rally-opony do samochodów rajdowych

Tubeless- opony bezdętkowe

Tube Type- opny dętkowe

Rainforced-opony wzmocnione

Regrovable- opona o konstrukcji bieżnika pozwalająca na jego pogłębianie

Max.Load.Single- nośność dla opony pojedyńczej

Max.Load Dual- nośność dla opony bliźniaczej

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wojciech Jania

Jestem pod wrażeniem!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.