mirek.g Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Witam,może to banalne, ale w jaki hamulec jest wyposażony sam. osobowy z tradycyjną dżwignią ,czy postojowy ,czy awaryjny.Chcę poznać Wasze zdanie ,mamy spór z kolegą,krew się nie leje "ale......Wg. mnie postojowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Dwa w jednym. § 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego odopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaŜa się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami": 1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezaleŜnie od jego prędkości i obciąŜenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z moŜliwością: a) regulowania intensywności hamowania, b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez uŜycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza się uŜycie jednej ręki; 2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z moŜliwością: a) regulowania intensywności hamowania, b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z moŜliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką; 3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z moŜliwością: a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w połoŜeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia, b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy; wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Dwa w jednym W zasadzie tak, ale tak na prawdę jest to hamulec awaryjny, który pełni funkcje hamulca postojowego. Róznica między tymi hamulcami jest taka, że hamulec awaryjny musi pozwalać na regulacje siły hamowania a postojowy może mieć tylko 2 położenia (załaczony i wyłączony). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 W zasadzie tak, ale tak na prawdę jest to hamulec awaryjny ostatnie zdanie §14 załatwia sprawę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Janusz1971 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Moim zdaniem hamulec "ręczny " jest hamulcem postojowym natomiast układ hamulcowy w większości pojazdów jest podzielony na 2 sekcje ,przeważnie przednią i tylnią a czasami po przekątnej i jeżeli jeden z tych układów ulega uszkodzeniu (pęka przewód ) to w 2 układzie nadal pozostaje płyn i możliwość awaryjnego zatrzymania pojazdu. Najlepiej widać to po zdiorniku na płyn hamulcowy który jest podzielony na 2 komory. Natomiast przykładem pojazdó w których hamulec ręczy można smiało nazwać awaryjnym są Citroeny w których "ręczny" działa na przednią oś. Uwarunkowane jest to tym że cały układ hamulcowy oraz zawieszenie napędzane są wspólnym systemem ciśnieniowym i w przypadku jakiejś nieszczelności pedał robi sie twary i mamy ZERO hamulców. Co prawda system ten ma coś w stylu zasobnika ciśnienia i nawet po wyłączeniu pompy można jeszcze kilkanaście razy skutecznie zahamować ale w razie W pozostaje nam jeszcze "ręczny" działający na przednią oś. Hamowanie "ręcznym" działającym na tylną oś przy dużej prędkości powoduje jedynie spowolnienie pojazdu a nie hamowanie , natomiast zaciągniecię "ręcznego" w sposób który zablokuje tylną oś może jedynie doprowadzić do utracenia toru jazdy a w konsekwencji do jeszcze większej tragedii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
azot14 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 A jak będzie w takim razie z hamulcem elektrycznym uruchamianym przyciskiem w niektórych nowych autach ? Jak to odnieść do § 14. 1, czy mamy możliwość regulowania intensywności hamowania ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Jak to odnieść do § 14. 1, czy mamy możliwość regulowania intensywności hamowania ? W takich przypadkach też jest możliwa regulacja siły hamowania, tylko, że sposób regulacji tej siły wymaga użycia przycisku sterującego w okreslony sposób (z reguły polega on na dłuzszym przutrzymaniu przycisku w położeniu wciśniętym). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
azot14 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Dla mnie jednak tradycyjna dźwignia jest bardziej intuicyjna aniżeli przycisk - zwłasza w sytacjach awaryjnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 A jak będzie w takim razie z hamulcem elektrycznym uruchamianym przyciskiem w niektórych nowych autach ? Nie kojarzę jak w Renaultach ale w VW jest możliwość regulacji bo przycisk działa na 4 razy a za 5 przyciśnięciem zwalniany jest hamulec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skowerek Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Panowie, kolega Andrzej 1971 opisał w sposób wyczerpujący działanie tych dwóch hamulców, a wy ty jakieś nowe tezy tworzycie. Jak ktoś to czyta to się zastanawia czy przypadkiem nie robicie czytelnikom wody z mózgu -przecież to forum diagnostyczne a nie obiadek u babci Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szombi Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 Panowie, kolega Andrzej 1971 opisał w sposób wyczerpujący działanie tych dwóch hamulców, a wy ty jakieś nowe tezy tworzycie. Jak ktoś to czyta to się zastanawia czy przypadkiem nie robicie czytelnikom wody z mózgu -przecież to forum diagnostyczne a nie obiadek u babci pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy Jakie to przepisy ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 1 Marzec 2011 Share Napisano 1 Marzec 2011 3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia, b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy; czyli za spełniające te wymagania można uznać pozycję P przy automatycznej skrzyni biegów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jackow Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła Dokładnie. W nowszych konstrukcjach sterownik potrafi wykryć uszkodzenie/nieszczelność i zamyka zawór danego obwodu aby płyn hamulcowy nie wyciekał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 No proszę ,pytanie dotyczyło zwykłej "wajchy" a tu tak się nam temat rozwinął Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ARTUR2214 Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 Dwa w jednym. § 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego odopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaŜa się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami": 1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezaleŜnie od jego prędkości i obciąŜenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z moŜliwością: a) regulowania intensywności hamowania, b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez uŜycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza się uŜycie jednej ręki; 2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z moŜliwością: a) regulowania intensywności hamowania, b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z moŜliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką; 3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z moŜliwością: a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w połoŜeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia, b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy; wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego. Panowie prosze poczytac ze zrozumieniem $14.1 pkt.b wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego. Pozdrawiam zyczac milego dnia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 a co myślisz o tym ??? "ARTUR2214" Cytat pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ARTUR2214 Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 a co myślisz o tym ??? "ARTUR2214"Cytat pojazdy z ABSem mają nawet 4 obwody czyli po uszkodzeniu jednego dadal hamują na 3 koła Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy To nie tak-co jaczy ktos mysli-tylko co mowi przepis. 2,cyt;wyposaŜenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeŜeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego. takkrotko- hamulec tzw pomocnizy lub inaczejreczny wsamosobowych spelnia obie role awaryjnego i postojowego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 To nie tak-co jaczy ktos mysli-tylko co mowi przepis. ale który przepis mówi, że ,,, CYTAT hamulca awaryjnego nie badamy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek81 Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 Hamulec postojowy podlega badaniu: akt prawny RMI z 18 września 2009 dział 2 paragraf 2 punkt 6 6. Pomiar sił hamowania hamulcem postojowym powinien odbywać się przy zachowaniu warunków określonych w ust. 4 7. Siła hamowania hamulca postojowego jest sumą maksymalnych sił hamowania zmierzonych na wszystkich kołach hamowanych tym hamulcem. 8. Pomiar skuteczności działania hamulca (EPB) powinien umożliwiać pomiar maksymalnej siły hamowania uzyskiwanej w trakcie działania systemu. nieśmiało proszę o punkt [ Dodano: 02-03-2011, 22:05 ] hamulec EPB jest hamulcem postojowym elektrycznym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 2 Marzec 2011 Share Napisano 2 Marzec 2011 Panowie, kolega Andrzej 1971 opisał w sposób wyczerpujący działanie tych dwóch hamulców, a wy ty jakieś nowe tezy tworzycie. Jak ktoś to czyta to się zastanawia czy przypadkiem nie robicie czytelnikom wody z mózgu -przecież to forum diagnostyczne a nie obiadek u babci Dwuobwodowy układ hamulcowy spełnia role hamulca zasadniczego i awaryjnego i zgodnie z przepisami hamulca awaryjnego nie badamy Dwuobwodowy układ hamulcowy nie spełnia roli hamulca awaryjnego bo rzadko jest podzielony w taki sposób że jeden obwód przypada na jedną oś a więc nie działa na koła co najmniej jednej osi (co jest wymogiem dla hamulca awaryjnego). Hamulec tzw. ręczny jest hamulcem awaryjnym spełniającym jednocześnie funkcje hamulca postojowego. Różnicę w hamulcu awaryjnym i postojowym najłatwiej dostrzec w przypadku hamulców pneumatycznych. Obracanie dźwigni takiego hamulca najpierw uruchamia hamulec awaryjny (dający możliwość zmiany siły hamowania) i dopiero zablokowanie dźwigni w położeniu krańcowym daje efekt hamulca postojowego (z pełnym zahamowaniem niektórych osi i możliwością odhamowania innych, które hamowały w trybie awaryjnym). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marbie Napisano 22 Marzec 2011 Share Napisano 22 Marzec 2011 Dla mnie jednak tradycyjna dźwignia jest bardziej intuicyjna aniżeli przycisk - zwłasza w sytacjach awaryjnych. jeszcze wprowadzą paragraf na tradycyjne "heble" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zbigniew Napisano 23 Marzec 2011 Share Napisano 23 Marzec 2011 czytając powyższe mam wrażenie że hamulec uruchamiany elektrycznie np.audi a6 nie spełnia warunków hamulca awaryjnego ani postojowego bo nie można regulować siły hamowania,można jedynie go włączyć lub wyłączyć no a uruchamia się elektrycznie a nie mechanicznie coś mi tu nie pasuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 23 Marzec 2011 Share Napisano 23 Marzec 2011 mam wrażenie że hamulec uruchamiany elektrycznie np.audi a6 nie spełnia warunków hamulca awaryjnego ani postojowego bo nie można regulować siły hamowania,można jedynie go włączyć lub wyłączyć no a uruchamia się elektrycznie a nie mechanicznie coś mi tu nie pasuje Warunki dla hamulca postojowego jak najbardziej są spełnione, bo do utrzymania mechanizmu hamulca w położeniu zachamowanym nie jest potrzebne dostarczenie energji z zewnatrz. Co do możliwości regulacji siły hamowania, to trzeba by dokładnie zapoznać się z instrukcja obsługi pojazdu, bo zwykle jest taka opcja a uzyskuje się ją przez kilkakrotne naciśnięcie lub dłuższe przytrzymanie przycisku włanczajacego hamulec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szombi Napisano 13 Maj 2011 Share Napisano 13 Maj 2011 Jeżeli konstrukcja układu hamulcowego jest taka że po uszkodzeniu hamulca zasadniczego działa on w sposób spełniający warunek hamulca awaryjnego to to jest tak homologowany. Jeżeli hamulec awaryjny jest częścią układu hamulca zasadniczego to fizycznie nie ma możliwości sprawdzenia go bo trzeba by uszkodzić hamulec zasadniczy Podobnie sprawa ma sie z kontrolką kierunkowskazów (ma sygnalizować uszkodzenie) żeby to sprawdzić trzeba by wymontować żarówke Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.