diwhizz Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Przecież sam piszesz: (....) (odpowiednio zabezpieczonych na ten czas) (...) Ale już na dojazdówkach poruszają się normalnie po drodze publicznej. Pytanie moje brzmi, gdzie jest zapisane, że pojazdy posiadające wyposażenie zgodne z homologacją sportową lub wyposażenie, które nie podpada pod paragraf zakazujący jego używania na pojeździe samochodowym nie mogą poruszać się po drogach publicznych (czyli diagnosta ma przesłankę aby takie pojazdu nie dopuścić do ruchu?) . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 A w moim mniemaniu ich chroni! Ale kogo chroni? Dwa takie same pojazdy zderzające się ze sobą powinny być sztywne tak samo. Pochłonięcie energii powinno być jednakowe. (wszyscy powinni mieć równe szanse na przeżycie) Pojazd wyposażony w klatkę nie przeszedł badań homologacyjnych dopuszczających go do ruchu po drogach publicznych. Wytyczne FIA są zbiorem warunków jakie powinna spełniać klatka zamontowana w pojazdach używanych do sportu! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 czyli diagnosta ma przesłankę aby takie pojazdu nie dopuścić do ruchu?) . Miałem na stacji kilka rajdówek - żadna nie spełniała warunków technicznych z rozporządzenia. Najczęstsze grzechy - za głośny wydech, klatka bezp, brak tapicerek w środku (ostre krawędzie), Zapinki maski i zawory systemu gaśniczego na masce (ostre krawędzie), brak przedniej tablicy rej (jakaś chora wyklejka), za dużo reflektorów... oj dużo by pisać. Teraz jak widzę rajdówkę to odsyłam na drzewo, bo nie będę się tłumaczył że nie jestem jeleniem... Jak organizator rajdu chce ważnych badań to niech zrobi sobie uprawnienia i sam klepie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Zacznijmy jeszcze raz czy pojazd był homologowany z kratką cczy bez Czy quad do 15 kw w homologacji ma zapis offroad można dopuścić do ruchu po drogach Powiem wprost - to nie jest montaż haka do którego pojazd jest homologowany. Gdyby pojazd był homologowany do "Klatki" to też nie było by problemu. Jeszcze jeden przykład pojazd homologowany do ruchu lewostronnego - wystarczy Jeżeli ktoś ma hobby jazdy sportowe - to też powinno być stać go na przewóz pojazdu na tor. A to co wszystko opisujecie to jest dwa w jednym i nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem ruchu, tylko z bezpieczeństwem użytkownika pojazdu, a to nie to samo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Dwa takie same pojazdy zderzające się ze sobą powinny być sztywne tak samo. Pochłonięcie energii powinno być jednakowe. (wszyscy powinni mieć równe szanse na przeżycie) Tak myślisz? To co jak zderzy się maluch z nowym Volvo? Rozumiem, że jeden z tych pojazdów nie powinien uczestniczyć ruchu - tak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
diwhizz Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Może więc podyskutujmy, na moim przykładzie co można a co w świetle przepisów. - Na pewno odpada tablica rejestracyjna wyżej niż 1,2m pochylona bardziej niż 30 st. do góry. Oświetlenie: mamy podane co można, można mieć z przodu 4 światła drogowe, nigdzie nie mogę się dogrzebać odnośnie wysokość umieszczenia tych świateł tak jak to jest określone w przypadku świateł mijania. Większa ilość halogenów dalekosiężnych do orki w terenie wypadało by umieścić w sposób łatwy do montażu i demontażu - wyjazd na czarne - lampy do kufra - wiem, że to śmieszne ale tak ma się do przepisów. I to się by chyba tyczyło także oświetlenia dodatkowego, potocznie zwanego roboczym. Czy pojazd specjalny też obowiązują te same przepisy? Teraz klatka: pojazdy typu SAM często zbudowane są o parciu o "nadwozie" o konstrukcji rurowej, wypisz wymaluj klatka bezpieczeństwa jak w m...e strzelił. Ale czy do wykonania takiego pojazdu można użyć ramy fabrycznej czy też trzeba kleić hand made? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 I to się by chyba tyczyło także oświetlenia dodatkowego, potocznie zwanego roboczym. Czy pojazd specjalny też obowiązują te same przepisy? Specjalny, a z powodu jakiej funkcji? Oświetlenie robocze to wiadomo jak wygląda i nie są to reflektory dalekosiężne. Teraz klatka: pojazdy typu SAM często zbudowane są o parciu o "nadwozie" o konstrukcji rurowej, wypisz wymaluj klatka bezpieczeństwa jak w m...e strzelił. Ale czy do wykonania takiego pojazdu można użyć ramy fabrycznej czy też trzeba kleić hand made? Rama nośna wykonana samodzielnie to właśnie to co odróżnia pojazd m-ki SAM od pojazdu fabrycznego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Oświetlenie robocze to wiadomo jak wygląda i nie są to reflektory dalekosiężne. Eeee... nie ma teraz 32-ki ale robocze dotyczy chyba tylko ciągników rolniczych??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Oświetlenie robocze to wiadomo jak wygląda i nie są to reflektory dalekosiężne. Eeee... nie ma teraz 32-ki ale robocze dotyczy chyba tylko ciągników rolniczych??? Rama ochronna też A skąd wiadomo jaki to ma być specjalny, może do oświetlania Była już mowa o pojeździe do odśnieżania. Może dojdziemy do maszyny rolniczej tak jak to bywa z terenówkami w Niemczech Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Ojejku - czego się czepiasz? jak spełni zapisy z 32 na specjalny, to będzie miał!! Będzie hol, oznakowanie i takie tam i będzie miał pomoc drogową... A co do świateł - myślę,że chodzi o popularne w tego typu autach reflektory skierowane np. na boki czy tył pojazdu - zarówno w terenówce jak i w pomocy drogowej mają ułatwiać operowanie osprzętem pojazdu w trakcie wykonywania czynności specjalnych na drodze - do których w końcu są przeznaczone... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
diwhizz Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Oświetlenie robocze to wiadomo jak wygląda i nie są to reflektory dalekosiężne. Może dojdziemy do maszyny rolniczej tak jak to bywa z terenówkami w Niemczech Dosyć brawurowy scenariusz aczkolwiek czytałem i o takich Tak jak już napisałem, zamysł jest taki aby pojazd przekształcić w pomoc drogową, która ma być udzielana pojazdom, które utknęły w ciężkim terenie. I nad tym dywagujemy. Ustaliliśmy już co jest ze światłami, tablicami etc ... mają być jak ustawodawca przykazał. Oświetlenie robocze z boku i z tyłu pojazdu jest bardzo przydatne więc pytam czy może być zainstalowane na pojeździe pomocy drogowej lub pojazd specjalny do zimowego utrzymania dróg. Dlaczego pojazd specjalny: m.in dla tego, że może on być czasowo wyrejestrowany, co mam sens przy autach przeprawowych bo i tak de facto więcej stoją w warsztacie i sa przebudowywane niż jeżdżą po drogach. I jeszcze jedna kwestia: pojazd na ramie i kwestia nadwozia. Co określa jakie to nadwozie ma być. W przypadku pojazdu który ma prawie ćwierć wieku może zaistnieć konieczność wymiany lub generalnego remontu takiej "budy". Przyjmijmy, ze została tylko przednia gródź, słupki z szybą i dach a resztę elementów blacharskich musimy wymienić ale tych nie ma rynku części zamiennych. Czy teraz możemy sobie nadwozie zbudować po swojemu zachowując wszelkie zasady dotyczące bezpieczeństwa i przepisów. Światła, tablice brak ostrych i wystających części, błotniki, koła nie wystające po za obrys pojazdu. Czy konstrukcję a raczej rekonstrukcję mogę oprzeć na konstrukcji rurowej znajdującej się pod elementami karoserii? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Czy konstrukcję a raczej rekonstrukcję mogę oprzeć na konstrukcji rurowej znajdującej się pod elementami karoserii? Żaden przepis Ci tego nie zabroni de facto. Ale... możesz tez nie znaleźć diagnosty, który będzie chciał to przebadać - chodzi o to, że de facto zbudujesz samodzielnie nadwozie pojazdu własnej konstrukcji, dla której nikt nie będzie miał danych co jej wytrzymałości przede wszystkim. I tu są schody o tyle, że jeden diagnosta zrobi Ci to na oko (no może znajdziesz takiego), inny zażąda opinii rzeczoznawcy na temat tej konstrukcji (sprawa dyskusyjna), a jeszcze inny będzie chciał obliczeń wytrzymałościowych od stosownej instytucji (i tak po prawdzie jakby to full legal miało być z czystymi rączkami dla wszystkich, to trudno odmówić tej opcji największej racji). Generalnie jednak nie sądzę, żebyś miał kłopoty ze znalezieniem odpowiedniej OSKP... Tylko właśnie - nie pytaj tu, tylko na stacji, którą obierzesz, bo to ostatecznie to konkretny diagnosta swoim nazwiskiem dopuści Ci to do ruchu - i On zdecyduje na podstawie czego (za zasadzie swobodnej niestety, a może akurat dla Ciebie stety) My Ci tylko możemy trochę powiedzieć co przepisy regulują, a czego nie... Oświetlenie robocze z boku i z tyłu pojazdu jest bardzo przydatne więc pytam czy może być zainstalowane na pojeździe pomocy drogowej lub pojazd specjalny do zimowego utrzymania dróg. No tutaj to daję pole do popisu kolegom. Bez wątpienia wiele pojazdów specjalnych czy przeznaczonych do celów specjalnych - i to nawet tych homologowanych posiada taka oświetlenie, używane w trakcie pracy poszczególnych urządzeń tego pojazdu. Ale niech koledzy się wypowiedzą, czy na to jakieś dodatkowe warunki są. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 19 Styczeń 2012 Share Napisano 19 Styczeń 2012 Czy konstrukcję a raczej rekonstrukcję mogę oprzeć na konstrukcji rurowej znajdującej się pod elementami karoserii? Żaden przepis Ci tego nie zabroni de facto. No hola hola, są jeszcze przepisy czego z części używanych nie możesz użyć do budowy tego pojazdu Ale rozumiem że będzie to pojazd SAM, wtedy pewna swoboda w wykonaniu nadwozia rzeczywiście jest możliwa, oczywiście przy zachowaniu zgodności z warunkami technicznymi. Oświetlenie robocze z boku i z tyłu pojazdu jest bardzo przydatne więc pytam czy może być zainstalowane na pojeździe pomocy drogowej lub pojazd specjalny do zimowego utrzymania dróg. Ale niech koledzy się wypowiedzą, czy na to jakieś dodatkowe warunki są. Nie ma, ponieważ jest to oświetlenie, które nie jest używane w ruch pojazdu i rzecz jasna w ruch pojazdu po drogach nie może być ono używane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 No hola hola, są jeszcze przepisy czego z części używanych nie możesz użyć do budowy tego pojazdu Aleś się tego uczepił... A i tak brak konsekwencji już Ci wykazałem Załóżmy, że nie użyje zakazanych elementów. Zresztą niby o które Ci chodzi w przypadku nadwozia?? A czy to będzie SAM - trudno orzec... Nadwozie ma własne - ale już rama fabryczna - wraz z nr VIN. Moim zdaniem to nie będzie SAM. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 A czy to będzie SAM - trudno orzec... Nadwozie ma własne - ale już rama fabryczna - wraz z nr VIN. Moim zdaniem to nie będzie SAM Też tak uważam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
diwhizz Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 Panowie, podsumowując: Kwestia ramy i nadwozia: najpierw znaleźć przyjaznego diagnostę i uzgodnić z nim zakres i formę modyfikacji tak aby mieściło się w granicach prawa i zdrowego rozsądku (co by chłop głowy nie podłożył). Potem warsztat który wykona/potwierdzi dokonanie zmian wg ustaleń i do diagnosty, który sprawdza czy wszystko jest zgodnie z ustaleniem i wystawi P. Podobnie z SAM-em na ramie pochodzącej z fabrycznego pojazdu. Przyjmijmy, że ramę potraktujemy jako element konstrukcyjny nie posiadający cech identyfikacyjnych (ramę nabyliśmy w cenie złomu i użyliśmy jako materiał do stworzenia nowej konstrukcji). Na logikę taka rama będzie miała znacznie lepsze właściwości wytrzymałościowe niż konstrukcja "klejona" z rury. Bardzo się mylę? Swiatła: 4 drogowe, 2 mijania etc ... etc ... wszystko zgodnie z załącznikami. Oświetlenie robocze i dodatkowe dalekosiężne montujemy po zakończeniu wszystkich formalności, na własne ryzyko i odpowiedzialność licząc na zdrowy rozsądek kontrolujących. Z doświadczenia wiem, że policja prędzej się czepi przy bajerowanej bulwarówki z której ktoś zrobił choinkę niż typowo pomotanej terenowej taksówki po której widać ze stworzona została do robienia w terenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 Na logikę taka rama będzie miała znacznie lepsze właściwości wytrzymałościowe niż konstrukcja "klejona" z rury. Bardzo się mylę? Niewątpliwie tak będzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S.K.P-POZNAŃ Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 Podobnie z SAM-em na ramie pochodzącej z fabrycznego pojazdu. Przyjmijmy, że ramę potraktujemy jako element konstrukcyjny nie posiadający cech identyfikacyjnych (ramę nabyliśmy w cenie złomu i użyliśmy jako materiał do stworzenia nowej konstrukcji). Na logikę taka rama będzie miała znacznie lepsze właściwości wytrzymałościowe niż konstrukcja "klejona" z rury. Bardzo się mylę? Laboratorium Badań Pojazdów Kierownik: Jacek Miklaszewski Tel: 22 7777-081 Laboratorium prowadzi następujące prace: * badania pojazdów samochodowych na zgodność z międzynarodowymi regulaminami i krajowymi normami dotyczącymi układów kierowniczego i hamulcowego: * badania stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych * badania dynamiki i ekonomiczności zużycia paliwa dla dowolnego typu pojazdu * wykonywanie pomiarów wagowych różnych typów samochodów i zestawów samochodowych z podaniem rozkładu masy na poszczególne osie i koła oraz określenie położenia środka masy * badania wytrzymałości i trwałości konstrukcji pojazdów, ich zespołów i części podczas długotrwałej http://www.pimot.org.pl/pol/bezpieczestwa-czynnego Do tego nie jest potrzebna "logika" tylko "papier " na takie "modyfikacje." ramy czy pojazdu. Doczytałem że są krótkie terminy badań i ceny przystepne * Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów * Laboratorium Elektroniki i Akustyki * Laboratorium Badań Pojazdów * Laboratorium Badań Materiałowych * Laboratorium Hamulców * Laboratorium Badań Symulacyjnych * Laboratorium Wyposażenia Pomiarowego i Badawczego * Laboratorium Badań Silników i Podwozi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
diwhizz Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 Laboratorium Badań Pojazdów Kierownik: Jacek Miklaszewski Tel: 22 7777-081 (...) http://www.pimot.org.pl/pol/bezpieczestwa-czynnego Do tego nie jest potrzebna "logika" tylko "papier " na takie "modyfikacje." ramy czy pojazdu. Dzięki za info. Wolałbym kogoś bliżej Radomia ale jak to powiadał mój wój: "... to sobie wól" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 Aleś się tego uczepił... A i tak brak konsekwencji już Ci wykazałem Raczej dokonałeś nadinterpretacji... A czy to będzie SAM - trudno orzec... Nadwozie ma własne - ale już rama fabryczna - wraz z nr VIN. Moim zdaniem to nie będzie SAM. SAM nie może mieć ramy fabrycznej z VINem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 To Ty napisałeś, że to będzie SAM w twoim rozumieniu: Ale rozumiem że będzie to pojazd SAM A ja optuję za tym, że choćby nie wiem co cudował z nadwoziem, to przy fabrycznej ramie i tak nie będzie samem. No ale już słyszymy, że rama też nie będzie fabryczna hehe Pytanie do dihizz - a co z pojazdem ze zdjęcia? Złomujesz go?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 No ale już słyszymy, że rama też nie będzie fabryczna hehe Tak, tak proszę wysokiego sądu. Ta rama nie jest fabryczna tylko tak podobnie wygląda. Zrobiłem ją sam z kolegą.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 Moment - rama ma być konstrukcji własnej. A co to znaczy? Rudę żelaza mam sam wydobyć i wytapiać czy jak? Ja proszę wysokiego sądu ograniczyłem się do pewnych modyfikacji - tu wyciąłem, tam podciąłem... numerek też właśnie przy okazji poleciał... I to jest właśnie ta moja "własna konstrukcja" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 blakop jak z Tobą żona wytrzymuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 20 Styczeń 2012 Share Napisano 20 Styczeń 2012 blakop jak z Tobą żona wytrzymuje? Myślę że ma z nim spokój przecież ciągle siedzi tutaj na Norcomie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.