Skocz do zawartości
szyszon

Ustalenie max przyczepy z ham.

Rekomendowane odpowiedzi

szyszon

Wita. Mam na przeglądzie VW LT DMC 3200 kg. DMC Zestawu w/g tabliczki 5200kg. Ma zamontowany hak, na tabliczce haka D=12,5 kN gdzie z wyliczenia uciąg haka wynosi 2136kg. W dowodzie rej, DUŃSKIM Jest napisana max przyczepa z hamulcem 2800kg /bez 750 kg. Wpisałem w zaświadczeniu F.3 5200kg a O.1 2800kg lecz nie jestem teraz pewien czy dobrze wpisałem max przyczepę 2800kg jak na haku wychodzi 2136kg. Co o tym sądzicie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
Co o tym sądzicie?

Nawet, jeśli w homo ma 2800 to Hak zamontowano niewłaściwy, odpowiedź zatem znasz ,,,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Psuj

Katalog its przewiduje co prawda widełki 2000 - 2800, ale w tym konkretnym przypadku ja bym określił na 2000

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
ale w tym konkretnym przypadku ja bym określił na 2000

Zwłaszcza, że w takim przypadku kasuję poz. cennika 7.1 odpowiadam więc niejako za te parametry ,,,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
ale w tym konkretnym przypadku ja bym określił na 2000

 

Ja tak jak Psuj skoro hak nie może pociągnąć więcej no coż

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Katalog its przewiduje co prawda widełki 2000 - 2800, ale w tym konkretnym przypadku ja bym określił na 2000

Zwłaszcza że 2800 kg masy pojazdu + 2800 kg masy przyczepy = 5600 kg masy zespołu a nie 5200 kg które jest dopuszczalne.

Zatem tel. do WK i korekta! 8)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Zwłaszcza że 2800 kg masy pojazdu + 2800 kg masy przyczepy = 5600 kg masy zespołu a nie 5200 kg które jest dopuszczalne.

Zatem tel. do WK i korekta! 8)

 

Ale może prawidłowe jest MMC przyczepy równe 2800, a DMC zespołu to przecież inna kwestia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop
Zwłaszcza że 2800 kg masy pojazdu + 2800 kg masy przyczepy = 5600 kg masy zespołu a nie 5200 kg

 

Proszę Cię - nie osłabiaj nas z tym dodawaniem :razz:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1

Ale może prawidłowe jest MMC przyczepy równe 2800, a DMC zespołu to przecież inna kwestia.

Na pewno nie.

Zgodnie z innymi przepisami rzeczywista masa przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu a także DMC pojazdu.

Żeby holować przyczepę 2800kg pojazd musi mieć masę równą masie przyczepy.

Suma tych mas przekracza wyznaczone DMC zespołu pojazdów.

Stąd wpisując do DR 2800 kg MMC przyczepy sugeruje się użytkownikowi dopuszczalność holowania takiej przyczepy chociaż z innych przepisów wynika, że jest to zabronione.

Taki jest efekt lekceważenie przez WK poz. F3 z DR :cool:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Stąd wpisując do DR 2800 kg MMC przyczepy sugeruje się użytkownikowi dopuszczalność holowania takiej przyczepy chociaż z innych przepisów wynika, że jest to zabronione.Taki jest efekt lekceważenie przez WK poz. F3 z DR :cool:

 

W Polsce jest zabronione. W innych krajach - nie wiadomo. Podam przykład - VW Touareg. DMC pojazdu ok. 2800, MMC przyczepy 3500 kg. Tak jest homologowany i nie jest to żaden błąd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
W Polsce jest zabronione. W innych krajach - nie wiadomo.

Rozmawiamy o pojeździe zarejestrowanym w Polsce więc powinien spełniać warunki wynikające z polskich przepisów.

 

Podam przykład - VW Touareg. DMC pojazdu ok. 2800, MMC przyczepy 3500 kg. Tak jest homologowany i nie jest to żaden błąd.

A jaka jest wartość F3 ?

Przykład jest nietrafiony :)

Bo jest to szczególny przypadek jeśli jest uznawany za terenowy.

DzU 32 par 3 ust. 4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć

pkt d)

3500 kg,

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.'

 

Wtedy może przekraczać ale nie więcej niż do 3500 kg, więc stąd ta wartość MMC przyczepy.

Jednak "przy zachowaniu pozostałych warunków"

a tu mamy podpunkt b) tego samego ust.4 że nie może przekraczać:

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

więc z holowania takiej przyczepy raczej nici... :lol:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

Przykład jest nietrafiony :)

Bo jest to szczególny przypadek jeśli jest uznawany za terenowy.

 

a tu mamy podpunkt b) tego samego ust.4 że nie może przekraczać:

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

więc z holowania takiej przyczepy raczej nici... :lol:

 

Trafiony jak najbardziej. Marek - musisz rozróżnić DMC od MMC przyczepy. Warunki techniczne limitują DMC, a w DR podaje się MMC przyczepy.

 

MMC określa producent i jest to wartość konstrukcyjna, która może nie mieć nic wspólnego z warunkami technicznymi w danym kraju. Dlatego pomimo, że w DR jest O1=3500 to w Polsce takiej przyczepy ciągnąłł nie będzie.

 

F3=6340 i to określa ile może mieć DMC zestaw w Polsce.

 

[ Dodano: 04-04-2012, 13:14 ]

Rozmawiamy o pojeździe zarejestrowanym w Polsce więc powinien spełniać warunki wynikające z polskich przepisów.

 

Żaden przepis w Polsce nie limituje MMC przyczepy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Żaden przepis w Polsce nie limituje MMC przyczepy.

 

No fakt!

Czasem o tym zapominam :oops:

Jednak w przedmiotowym przypadku VW LT ogranicza ją wielkość uciągu haka, dlatego te ustalone 2800 kg nie są prawidłowe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Jednak w przedmiotowym przypadku VW LT ogranicza ją wielkość uciągu haka, dlatego te ustalone 2800 kg nie są prawidłowe.

 

To zależy czy był tak homologowany czy nie. Może hak jest niewłaściwy, a dane prawidłowe ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Jednak w przedmiotowym przypadku VW LT ogranicza ją wielkość uciągu haka, dlatego te ustalone 2800 kg nie są prawidłowe.

_________________

 

Wielkość haka nie może ograniczać ani mmc, ani dmc przyczepy bo hak ma być odpowiedniej nośności. Jak zaznaczyłem katalog its podaje widełki, ale podaje tez widełki dla dmc pojazdu i dmc zestawu. Po prostu uważam, że akurat dla tego pojazdu wartość 2800 jest błędna - źle wpisana w zagraniczny DR

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Może hak jest niewłaściwy, a dane prawidłowe ;)

Akurat to przy masie takiej DMC zespołu pojazdów jest to mało prawdopodobne.

Przypadki dopuszczalności ciągnięcia przyczepy o MMC większej niż rzeczywista masa pojazdu dotyczą tylko samochodów terenowych albo pojazdów powyżej 3,5 T. i ciągników.

Przypadek takiego przekroczenia tu by zachodził jeżeli masa zestawu miałby nie przekroczyć DMC zestawu dla przyczepu mającej 2800 kg. masy całkowitej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Przypadki dopuszczalności ciągnięcia przyczepy o MMC większej niż rzeczywista masa pojazdu dotyczą tylko samochodów terenowych albo pojazdów powyżej 3,5 T.

 

Ciekawe, że żaden Touareg nie występuje w katalogu jako terenowy ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Ciekawe, że żaden Touareg nie występuje w katalogu jako terenowy ;)

 

"z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków"

 

Jak widać ma być tylko " zgodny z definicją"

Natomiast, to co jest rzeczywiście ciekawe to, że ten obowiązujący przepis odsyła do rozporządzenia które jest już nieważne. :shock:

Zaś w nowym rozporządzeniu ta definicja samochodu terenowego nie jest dokładnie taka sama jak w starym rozp. :lol:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków"

 

A pozostałe warunki to m.in. DMC pojazdu :cool:

 

Zresztą nie ma co dywagować, bo ten przepis odnosi się tylko do DMC przyczepy i nie ma wpływu na MMC.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
andmat

Wielkość haka nie może ograniczać ani mmc, ani dmc przyczepy bo hak ma być odpowiedniej nośności.

Może ograniczać DMC, bo zapis w punkcie 4a), ust. 4, § 3 rozporządzenia mówi;

-dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Psuj

A w art 66 ustawy mamy tak:

3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne

ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd,

uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i

hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jarek1

Może ktoś objaśni definicje MMC - przyczepy ?bo każy robi inaczej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Może ktoś objaśni definicje MMC - przyczepy

 

Jest to parametr określany przez producenta, dostępny w homologacjach i katalogach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
bo każy robi inaczej

Inaczej to znaczy jak?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
abcs
Jest to parametr określany przez producenta

Dodajmy: producenta przyczepy! Co pokazuje bezsens takiego zapisu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.