Skocz do zawartości

Zbieznosc GTO QUATRO


carllos

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie :D wciąż mówimy o elektronice :x a gdybyśmy musieli się cofnąć w czasie o 25 lat do tyłu,to pewnie w takich bolidach jak F-126p,F-125p,czy Polonezie ustawienie geometri osi przedniej była by niemożliwa :razz: za pomocą takich przyżądów jak dzisiaj pełenj elektroniki.Za pomocą Pko,czy gto lampowych,a jednak te pojazdy jeździły :P i nikt nie narzekał że kierownica była krzywo.A gdyby trzeba było wykonać pomiar za pomocą pionu budowlanego,poźomnicy,miarki to chyba dzisiaj jest nie możliwe :razz: bo kom.nieprzeliczył wartości :x Panowie ach panowie :cry:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na nic jednak "bejsbarty" i huntery jak mechanik jest z łapanki (np. taki co reguluje najpierw zbieżnosć a później kąty :roll: ) albo sprzęt nie kalibrowany. Kilka razy już poprawiałem po takich bo samochody rzucało ja kota po tyfusie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taki co reguluje najpierw zbieżnosć a później kąty

 

Jeśli idzie po kolei, zgodnie z narzucaną przez przyrząd procedurą pomiaru i regulacji to nie ma możliwości popełnienia takieg błędu, oczywiście w urządzeniach które mają graficzny, ekranowy interfejs.

W urządzeniach bez tego, jak np. w GTO taki błąd może się słabo zorientowanemu mechanikowi przydarzyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam juz powoli dochodze do tego dzis ustawiałem boxera wziołem jednego do auta zapaliłem auto i załozyłem przyzadu do geometri ustawiałem na 0 i za karzdym razem ruszuszał mi kierownica i do prostego i tak po kilkunastu minutach ustawiłem 0 ale ja pozciagałęm przyzady i przejechałęm sie i tak krzywo kierownica, wiec tak juz na pałe ustawiałem i ustawiłem ze kierownica jest prosto i jedze prosto na płycie szybkiej zbieznosci wyszło mi +1

I teraz na ile to teraz jest wiarygodne ze jet ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam juz powoli dochodze do tego dzis ustawiałem boxera wziołem jednego do auta zapaliłem auto i załozyłem przyzadu do geometri ustawiałem na 0 i za karzdym razem ruszuszał mi kierownica i do prostego i tak po kilkunastu minutach ustawiłem 0

To karkołomna metoda...

 

ustawiałem na 0
płycie szybkiej zbieznosci wyszło mi +1

 

Jeśli to Boxer to powinieneś ustawiać na minus 0,20'

Na płycie lepszy już byłby wynik co najmniej minus 1 ale nie +1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak na przyrządach kierownica na prosto a w czasie jazdy skręcona to może być jakiś problem z oponami albo felgami, nie wspominam już o zeskosowanej tylnej belce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak na przyrządach kierownica na prosto a w czasie jazdy skręcona to może być jakiś problem z oponami albo felgami, nie wspominam już o zeskosowanej tylnej belce

 

:ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak na przyrządach kierownica na prosto a w czasie jazdy skręcona to może być jakiś problem z oponami albo felgami, nie wspominam już o zeskosowanej tylnej belce

 

Myślę że bardziej jest to związane z zastosowaną techniką pomiaru

ustawiałem na 0

Ustawianie "na zero" w tym przyrządzie jest rzadko możliwe ze względu na przesunięcie osi pojazdu, co występuje nader często.

Należy wówczas wprowadzić współczynnik korekcji który niweluje wpływ tego przesunięcia na na regulację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no w sumie ok ale tak sie mecze zeby ustawic tym przyzadem na 0 i miec kierownice prosto i tak zawsze jest krzywo szkoda ze niema jakiegos filmiku do tego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

carllos, jak nie zaczniesz pisać po polsku to będę kasował Twoje posty.

 

tak sie mecze

 

Bo ja osobiście nie wiem o jakie mecze Ci chodzi. Nasi grali??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiem co prawda jaki to jest samochód,ale nie prościej byłoby najpierw ustawić zbieżność na 0 (a właściwie w sam.osobowym wacha sie od :-1 do 1 ), a następnie przestawić kierownice na frezach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a następnie przestawić kierownice na frezach.

i po takim zabiegu w jedną stronę będzie promień zawracania będzie przykładowo 5 m, a w drugą 9 :D

 

ustawia się przekładnię (maglownicę ) w położeniu środkowym i reguluje drążkami po obu stronach :!:

 

wejdź na http://chomikuj.pl/jacdiag/SKP+(skp)/PKO+24

i ściągnij instrukcję od "prehistorycznego" sprzętu do geometrii PKO 24 :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznijmy od początku. Zbieżność połówkowa będzie się zgadzać tylko jeżeli geometryczna oś jazdy będzie się idealnie pokrywała z geometryczna osią pojazdu. W 80% pojazdów przy jeździe na wprost zbieżność połówkowa jest np. +8 i -8 (dla całkowitej 0) lub +10 i 0 (dla +10) itd. Żeby mieć pewność ,że kierownica będzie prosto należy bezwzględnie zacząć od pomiaru osi tylnej (nawet jeśli jest nie regulowana) Wszelkie przesunięcia i odchylenia od geometrycznej osi pojazdu będą rzutowały na ustawienia osi przedniej. Odchylenia osi tylnej należy korygować odchyleniem osi przedniej w przeciwną stronę (stąd różnica w zbieżności połówkowej) Jeżeli geometryczna oś jazdy wyznaczona przez oś tylną , jest równoległa do osi pojazdu ale się z nią nie pokrywa ( przesunięcie osi) W takim wypadku oś przednią należy skorygować względem osi tylnej bez zmiany zbieżności połówkowej. Sprawa komplikuje się w chwili kiedy w pojeździe występują obie "wady" osi tylnej. Przyrząd GTO nie gwarantuje w takim przypadku idealnego ustawienia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie prościej byłoby najpierw ustawić zbieżność na 0 (a właściwie w sam.osobowym wacha sie od :-1 do 1 ), a następnie przestawić kierownice na frezach

W wiekszości nowych samochodów taki zabieg jest utrudniony (obecność poduszki) lub niemozliwy z racji asymetrycznego frezu na kolumnie kierowniczej w dodatku wieksze przestawienie tak jak zauwazył Jacdiag, będzie prowadziło zo zmiany promienia skretu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

danielg539,

Tak jak kolega mowi nie ukrywajac ja ustawiam auta od 2009 do 2012 więc w tych samochodach nie stety nie idzie wyciągnąc kierownicy i przestawić ale jakos rozpracowałem to ustawiam najpierw zbiezność do takiego momętu że mam kierownicę prosto a jak jeszcze troche brakuje to juz troszkę prawa gałką i lewa az kierownica prosto a na płycie S/zbieznosci jest 0

 

I wychodzi mi to

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a na płycie S/zbieznosci jest 0

a gdy przejedzie np

alfa romeo 145 96r - zbieżność 3,5 mm N

audi A4 99r - 2,3 mm

citroen C15E 98r - 3,7 mm

itd itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wychodzi mi to

Ale to jest ustawienie za pomocą kombinacji.

Tymczasem jest możliwe ustawienie bez nich.

Przyrządy tego typu stawiają wymagania temu kto się nimi posługuje bo pewnych przeliczeń musisz dokonać sam i sam w zależności od wyników wstępnego pomiaru musisz wprowadzić pewne procedury.

Tego typu przyrządy optyczne dokonują pomiaru zbieżności połówkowej każdego koła.

Dokonują tych pomiarów w dwóch prostopadłych do siebie płaszczyznach

 

1. W linii podłużnej, równoległej do pojazdu

Stąd można ustawić koła w odniesieniu do osi symetrii pojazdu a jeżeli używa się tylnych głowic jako aktywnych to można ustawić koła przednie do osi rzeczywistej, czyli tej którą wyznaczają koła tylne.

 

2.Drugi pomiar to pomiar wzajemnego ustawienia kół, pomiar na linii prostopadłej, poprzecznej do pojazdu.

W tym pomiarze znaczenie ma zero geometryczne na stałej skali głowicy pomiarowej i zero rzeczywiste, które jeśli zachodzi taka potrzeba to ustawiamy na skali przesuwnej głowicy.

Tyle jako wstęp a teraz najprostsza procedura pomiaru.

 

Jest to pomiar za pomocą tylko przednich głowic.

Tylne głowice montujemy ale są one pasywne i stanowią tylko punkt odniesienia dla głowic przednich.

1)Pomiar wstępny:

a.Ustawiamy wszystkie skale na wszystkich głowicach równo na 0/0.

b. Wstępnie ustawiamy kierownicą głowice przednie tak aby w osi podłużnej pojazdu świeciły na takie same punkty na skalach głowic tylnych.

c.Drążkami kierowniczymi doprowadzamy do ustawieni punktów świetlnych na 0' na przeciwległych skalach głowic pomiarowych.

d. sprawdzamy na jakie punkty świecą głowice w osi podłużnej na skale na tylnych głowicach pomiarowych.

Jeżeli świecą równo dla lewej i prawej strony na takie same punkty skali tylnych tylnych głowic i jednocześnie na takie same /w tym wypadku na 0'/ punkty na przeciwległych skalach głowic przednich to znaczy że:

- geometryczny i rzeczywisty punkt dla wzajemnego ustawienia kół przednich pokrywają się

więc można przystąpić do regulacji.

2) Regulacja:

Ustawiamy i blokujemy kierownicę "na wprost" i drążkami doprowadzamy do ustawienia punktów świetlnych na odpowiednią wartość na skalach poprzecznych przednich głowic pomiarowych.

Jak już pisałem każda głowica mierzy zbieżność połówkową wiec jeżeli byłby to nasz Boxer to należałoby ustawić na 0,10" na skali lewej i prawej głowicy pomiarowej przedniej.

Dla pewności sprawdzamy czy w osi podłużnej punkty świetlne przednich głowic pomiarowych świecą nadal równo na takie same punkty na skalach tylnych głowic.

Jeśli tak/a raczej na pewno/ to po regulacji.

 

Tak, w skrócie... :)

Co kiedy zero geometryczne nie pokrywa się z rzeczywistym, czyli kiedy po pomiarze wstępnym na przeciwległych skalach przednich głowic pomiarowych, lub na skalach tylnych głowic pomiarowych punkt świetlny nie pada na takie same punkty skali?

O tym następnym razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tak/a raczej na pewno/ to po regulacji.

Chyba pracujesz w ASO i to jakimś japońskim :D ale nawet przy takich wynikach nie masz pewności czy kierownica wyjdzie prosto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tak/a raczej na pewno/ to po regulacji.

Chyba pracujesz w ASO i to jakimś japońskim :D ale nawet przy takich wynikach nie masz pewności czy kierownica wyjdzie prosto

:ok:ok:ok

Czy nie lepiej skorzystać z porad fachowców? :cool:

http://autokult.pl/2010/11/07/geometria-kol-co-to-wlasciwie-jest

http://www.google.pl/search?q=ustawienie+geometrii+k%C3%B3%C5%82&hl=pl&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=xc33UMObDc6P4gSWkoDoDg&sqi=2&ved=0CDQQsAQ&biw=1093&bih=538

nie umniejszając wybitnych umiejętnościom fachowcowi z tego forum. :x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CIACH

 

[ Dodano: 17-01-2013, 11:45 ]

Jeśli tak/a raczej na pewno/ to po regulacji.

Chyba pracujesz w ASO i to jakimś japońskim

No ale konkretnie co masz na myśli, bo tu już jeden osioł zatrybił, że to niby jakiś przytyk jest?

 

ale nawet przy takich wynikach nie masz pewności czy kierownica wyjdzie prosto

Szombi, stopniowo bo w jednym tekście to ja wszystkich wariantów nie wyczerpię a Carllos się kompletnie pogubi....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale konkretnie co masz na myśli, bo tu już jeden osioł zatrybił, że to niby jakiś przytyk jest?

To żaden przytyk ! Jak pisałem wcześniej w większości używanych aut geometryczna oś jazdy sie nie zgadza i o ile w przypadku używek można to wytłumaczyć przez "dzwony" lub polskie drogi :) to niestety takie cuda zdarzają sie w fabrycznie nowych autach kilu europejskich producentów (a w japońskich jakoś nie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak: pracuję z GTO lat ileś tam.

Robię geometrie i miałem naprawdę mało reklamacji (ok. 5-8) w ciągu kilkunastu (-dziesięciu) lat.

Jeśli chodzi o zbieżność (samą) , to tak:

- Jeżeli nic się nie dzieje z tylną osią - nie dotykam.

- Zakładam chorągiewki na oś tylną

- Ustawiam "wolant" do jazdy na wprost

- Reguluję drążkami ( nie patrząc na zbieżność połówkową) zbieżność tak aby się zgadzała z wartością dla danego pojazdu (środek tolerancji)- obserwuję wskazania na chorągiewkach (żeby wiedzieć którym drążkiem ma "jechać na "+" czy "-".

- Pociągam pojazd kilkakrotnie - likwidacja naprężeń statycznych.

_ Ustawiam kierownicę do jazdy na wprost ( "wachluję" w jedną - drugą kilkakrotnie).

- sprawdzam zbieżność - ewentualna korekta.

Ważne jest żeby wartości na chorągiewkach były takie same, kierownica do jazdy na wprost i zadana zbieżność.

Ewentualna korekta.

Tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale konkretnie co masz na myśli, bo tu już jeden osioł zatrybił, że to niby jakiś przytyk jest?

To żaden przytyk

No tak myślałem :)

ale wmieszał się tu jakiś pieniacz z chorą wyobraźnią, więc dobrze że doprecyzowałeś

:ok

 

[ Dodano: 17-01-2013, 12:46 ]

Ważne jest żeby wartości na chorągiewkach były takie same, kierownica do jazdy na wprost i zadana zbieżność.

 

Eborg doceniam twoje wieloletnie doświadczenie.

Zatem nie będziesz miał problemu, żeby podpowiedzieć po co w GTO głowicach pomiarowych, na rzutniku promienia lasera są zdublowane pokrętła z taką samą skalą a w urządzeniu Carlossa taka sama skala stała i powtórzona jako przesuwna.

Pytam, bo w przedstawionym przez Ciebie praktycznym sposobie pomiaru nie odnosisz się do współczynnika korekcji gdy pomiar pokazuje że oś nie jest prostopadła do osi symetrii tylko odchylona.

Czyli przy równych wskazaniach na chorągiewkach na skali wskazań zbieżności głowic przednich masz np. +0,10 dla zbieżności połówkowej koła lewego i - 0,20 dla zbieżności połówkowej koła prawego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.