Skocz do zawartości
Marek1

Kara za brak ważnej tabliczki ogranicznika

Rekomendowane odpowiedzi

Marek1

Podczas połączonej kontroli BAG i ITD przewoźnik został ukarany mandatem 800 euro za brak ważnej tabliczki o ograniczniku prędkości.

Dane kalibracyjne na tej tabliczce były nieaktualne, inne niż na tabliczce z tachografu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
za brak ważnej tabliczki o ograniczniku prędkości.

 

A ile taka tabliczka jest ważna ::?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1

Ważna jest do zmiany wartości kalibracyjnych tachografu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
Ważna jest do zmiany wartości kalibracyjnych tachografu

 

A gdzieś to jest zapisane w prawie, serio pytam bo jak do tej pory dla mnie wystarczyło że była naklejka z ogranicznika więc może źle robię i co dwa lata nowa ma być jak tacho.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Psuj
niby tu

 

eeeee...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
A gdzieś to jest zapisane w prawie, serio pytam bo jak do tej pory dla mnie wystarczyło że była naklejka z ogranicznika więc może źle robię i co dwa lata nowa ma być jak tacho.

 

Najbardziej to jest tu zapisane:

DzU 996 w tabeli I poz. 7.10 pkt e) "dane nieczytelne lub kalibracja nieważna"

 

Jeśli dane kalibracyjne zmieniły się, tabliczka jest nieważna.

Zmieniają się przy zmianie danych kalibracyjnych tachografu, więc nowa tabliczka przy każdej legalizacji tacho.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
Jeśli dane kalibracyjne zmieniły się, tabliczka jest nieważna.

 

Zmieniają się przy zmianie danych kalibracyjnych tachografu, więc nowa tabliczka przy każdej legalizacji tacho.

 

Nie mieszaj tachografu i ogranicznika. Moim zdaniem to są dwa zupełnie różne urządzenia a co z naklejką ogranicznika umieszczoną przez producenta pojazdu zgodnie z odnośnikiem 1

Za ważną tabliczkę urządzenia ograniczenia prędkości uznaje się tabliczkę zamieszczoną przez producenta pojazdu, zgodnie z dyrektywą Rady 92/24/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych (Dz. Urz. WE L 129 z 14.05.1992, z późn. zm.) lub równoważnym regulaminem EKG ONZ Nr 89.

Czy ta naklejka też traci ważność po jakimś czasie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Nie mieszaj tachografu i ogranicznika. Moim zdaniem to są dwa zupełnie różne urządzenia

Spodziewałem się takiej argumentacji...

Jednak to ogranicznik prędkości w sterowniku silnika czyta prędkość z tachografu...

więc zmiana danych dla jednego urządzenia jest również zmianą danych dla drugiego i taka jest wykładnia BAG i ITD !

 

 

a co z naklejką ogranicznika umieszczoną przez producenta pojazdu zgodnie z odnośnikiem 1
Za ważną tabliczkę urządzenia ograniczenia prędkości uznaje się tabliczkę zamieszczoną przez producenta pojazdu, zgodnie z dyrektywą Rady 92/24/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych (Dz. Urz. WE L 129 z 14.05.1992, z późn. zm.) lub równoważnym regulaminem EKG ONZ Nr 89.

Czy ta naklejka też traci ważność po jakimś czasie.

A ile razy spotkałeś się z taką naklejką?!

Bo ja niewiele!

Częściej z jej brakiem i to w fabrycznie nowych pojazdach i to nawet tych do ADR!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Nie mieszaj tachografu i ogranicznika. Moim zdaniem to są dwa zupełnie różne urządzenia

Też tak uważałem ale najwyraźniej Marek1, ma tu racje pisząc:

kalibracyjne zmieniły się, tabliczka jest nieważna.
, bo gdy pojazd zostanie wyposazony w opony o innym rozmiarze (obwodzie), to jednocześnie zmienia się wskazania prędkościomierza a zatem zmieni sie prędkość załączania ogranicznika. W nowoczesnych pojazdach zmianę rozmiaru opon można "zakodować" w jednostce sterującej i wszystko będzie OK, ale aby to stwierdzić potrzebny był by "kwit" np. z serwisu.

Tak na marginesie to w naszym kraju tabliczka ogranicznika prędkości traktowana jest przez organa kontrolujące po macoszemu, bo pojazdy jak juz posiadają taka tabliczkę to najczęściej pochodzi ona z epoki produkcji pojazdu a prawda jest taka, że znaczna część pojazdów tabliczki takowej nie posiada.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
w naszym kraju tabliczka ogranicznika prędkości traktowana jest przez organa kontrolujące po macoszemu, bo pojazdy jak juz posiadają taka tabliczkę to najczęściej pochodzi ona z epoki produkcji pojazdu a prawda jest taka, że znaczna część pojazdów tabliczki takowej nie posiada.

To nie kończy się w "naszym kraju" ale sięga poza jego granice i okazuje się, że wykładnia np. BAG o nieważności tej naklejki przy zmianie kalibracji tacho, jest inna i podnoszona do rangi niezgodności, a ITD /w połączonej kontroli/ wcale przeciwko temu nie protestuje!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
A ile razy spotkałeś się z taką naklejką?!

 

No czasem się trafi tak oryginalna i nigdy nie wołałem do tej pory nowszej ale widać pora zmienić zdanie :razz:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Przecież uznajemy naklejkę na szybie wydaną przez producenta do którą nie ma żadnego kwitka /SCANIA, MAN......./. Jeśli tacho jest zalegalizowane to za bardzo nie wiem o co kaman z tym mandatem. Chyba, że właściciel zmienił ogumienie na inne niż była wydana homologacja pojazdu a BAG miało dostęp do danych homologacyjnych. W takim wypadku powinni mieć zaświadczenie z ogranicznika, a naklejka traci ważność. Lub jak wymieniali szybę nie przykleili naklejki, albo dali z innego pojazdu. Jest jeszcze jedna opcja- w większości pojazdów sprowadzonych ta naklejka jest na 85km/h. Nasi specjaliści od tach "podciągli" do naszych 90km/h i porażka. Tacho wykazywało max 90 a na szybie 85 i się przyczepili. Ostatnia opcja chyba najbardziej prawdopodobna, szczególnie jak za granicą jeździł na ADR

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
baca9

Moim zdaniem jak ogranicznik jest skalibrowany na, powiedzmy, 90 km/h, to tacho podaje taką info do ogranicznika w momencie osiągnięcia tej prędkości, i jeżeli zmienisz opony na inny rozmiar, a tacho ustawisz do tego rozmiaru, to dla ogranicznika to wsio rybka, dostanie info gdy będzie 90 i tyle

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Moim zdaniem

Moim zdaniem to ogranicznik prędkości jest integralnym elementem elektroniki sterującej silnikiem i nie ma nic wspólnego z tacho, któro jest elementem dodatkowym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
baca9
Moim zdaniem

Moim zdaniem to ogranicznik prędkości jest integralnym elementem elektroniki sterującej silnikiem i nie ma nic wspólnego z tacho, któro jest elementem dodatkowym.

 

Kiedyś montowałem ograniczniki do starszych aut, i stąd wiem, że do ogranicznika podawany jest sygnał prędkości z tachografu (nadmienię, że mam również uprawnienia do legalizacji tacho)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
do ogranicznika podawany jest sygnał prędkości z tachografu

 

Jest to tak właśnie urządzone.

Jednak jeżeli zmieniają się dane kalibracyjne tachografu / obwód toczny koła, stała K/

to również muszą się one zmienić na tabliczce OP, jeżeli są tam także uwidocznione.

Inaczej ta tabliczka staje się nieważna.

 

(nadmienię, że mam również uprawnienia do legalizacji tacho)

Więc i do sprawdzenia OP również... :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
baca9

Na tabliczce OP nie było miejsca na dane typu "obwód toczny koła". Były umieszczone dane id. poj. oraz ustawiona prędkość (jak ADR to 85 km/h, "zwykły" - 90, a autobus - 100)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Na tabliczce OP nie było miejsca na dane typu "obwód toczny koła". Były umieszczone dane id. poj. oraz ustawiona prędkość (jak ADR to 85 km/h, "zwykły" - 90, a autobus - 100)

 

Tak było!

Ale na dzisiejszych tabliczkach OP, wykonywanych przez serwisy tachografów, pojawia się także obwód toczny koła lub/i stała K.

Jeżeli zmienią się te dane dla tacho to tabliczka OP ze poprzednimi danymi jest nieważna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
Jeżeli zmienią się te dane dla tacho ...

A o ile się mogą zmienić :?:

np. dla opony 295/80R22,5 z bieżnikiem o 1 cm niższym od "nówki" różnica na 1 km to ~6 obrotów koła co daje ~19 m

czyli mniej niż 2% :lol:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Jeżeli zmienią się te dane dla tacho ...

A o ile się mogą zmienić :?:

np. dla opony 295/80R22,5 z bieżnikiem o 1 cm niższym od "nówki" różnica na 1 km to ~6 obrotów koła co daje ~19 m

czyli mniej niż 2% :lol:

 

Ciekawe wyliczenie.

Jednak tu chodzi o zmianę danych na tabliczce z legalizacji tacho w porównaniu do danych widniejących na tabliczce z OP

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Kiedyś montowałem ograniczniki do starszych aut, i stąd wiem, że do ogranicznika podawany jest sygnał prędkości z tachografu

Ale w nowych autach fizycznego ogranicznika nie ma, tylko komputer odcina dawkę paliwa a informacje o prędkości pojazdu otrzymuje z czujnika prędkości pojazdu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Ale w nowych autach fizycznego ogranicznika nie ma, tylko komputer odcina dawkę paliwa a informacje o prędkości pojazdu otrzymuje z czujnika prędkości pojazdu.

Podłączenie pod czujnik prędkości jest właściwie podłączeniem pod impulsator tachografu a praktycznie pod tachograf, który już od dawna jest w wielu ciężarówkach jest włączony w elektronikę pojazdu.

Dla określonej, ustawionej wartości tak odczytywanej prędkości stosowane jest odcięcie dawki paliwa.

Takie podłączenie umożliwia ograniczenie prędkości do rzeczywistej prędkości wskazywanej przez skalibrowany tachograf.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Rozmawiałem z tachowcam i- nie ma terminu ważności OP. Podstawą do nie uznania OP jest:

- zmiana nr rejestracyjnego pojazdu

- rozmiaru ogumienia

- współczynnika "k"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1

Czyli terminu nie ma, ale jednak są przypadki uznawania nieważności tej tabliczki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.