Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

mirek.g

Hak w MAN 12.240

Polecane posty

mirek.g

MAN 12.240 ,brak pozycji zespól tabliczka znamionowa,ma założony zaczep kulowy.Czy może ciągnąć przyczepę?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Lekką

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Lekką

 

A czemu tylko lekką?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1

Na zaczepie kulowym, przyczepa do 3500 kg, oczywiście z hamulcem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Zaznaczam iż w.w nie posiada na TZ wart. zespół poj.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Zaznaczam iż w.w nie posiada na TZ wart. zespół poj.

 

Mercedesy praktycznie wszystkie nie maja na TZ podanej masy zespołu a mogą ciągnąć przyczepę.

Bez homo tego nie rozgryziesz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
max72
Na zaczepie kulowym, przyczepa do 3500 kg, oczywiście z hamulcem
z czego to wynika?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock
z czego to wynika?
- nie wiem - może z obserwacji motoryzacji...

Faktem jest, że 90% haków dla przyczep do 3,5 t d.m.c. to jednak kulowe, lecz na innej konstrukcji zaczepu też te 3,5 tony pociągnę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
max72

Ale czy jest na topodstawa?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
na innej konstrukcji zaczepu też te 3,5 tony pociągnę.

np. od amerykańca

 

 

Adapter pasuje do amerykańskich aut ze standardowym, niepodwyższonym zawieszeniem wyposażonych w gniazdo mocujące pod hak 50x50 mm. Kula adaptera ocynkowana. W zestawie przetyczka zabezpieczająca.

 

Gniazdo mocujące kwadrat, 50 x 50 mm

Kula 50 mm, ocynkowana

Siła D [kN] 16,5

Dopuszczalny nacisk pionowy [kg] 140

Dopuszczalny uciąg [kg] 3500

Homologacja E20

zk-1.png.6b43f47c009c4adbab98dec59d92cc5e.png

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock
Ale czy jest na topodstawa?
- tylko taka jak w załączniku (z dobrze znanej strony numer 50): ;)

Skoro głowice zaczepowe klasy B dopuszcza się w przypadku przyczep o maksymalnej masie do 3,5 tony włącznie,

to ja nie wiem co translator miał na myśli używając "dopuszcza się", ale mogę kombinować,

że w parze z tymi głowicami stosuje się zaczepy kulowe klasy A wyłącznie.

Prawda czy fałsz?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

np. od amerykańca
- do amerykańca to są cuda lepsze niż zwykła przyczepa na kulisty hak :faint:

HAK.jpg.0102fee1e12b9199eff7d5934651c38c.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
duchu

Z Manem do 12000kg było jakos tak że jak wychodził w wersji z ESP to nie mógł ciągnąć przyczepy i wtedy masa zespołu= DMC (1 i 2 pozycja na tabliczce)- producent nie dopuscił. Jak miał z tyłu sprzęg to masy w DR były ustalone ale na tabliczce to było różnie , często puste pole.

Pamiętam z poprzedniej firmy gdzie mielismy stadko małych MAN -ów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

W wielu starszych ciężarówkach układ ESP eliminował fabryczną opcję przyczepy. Teraz już nie ma takiej zależności.

 

Tudzież brak fabrycznego przystosowania pod sprzęg to przeważnie homologacja tylko na 3500 kg w kwestii przyczepy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Powtórzę, przypomnę, dopytam. Z czego zaczep kulowy wynika? Przynajmniej mi idzie właśnie o wyklarowanie tej zależności:

Na zaczepie kulowym, przyczepa do 3500 kg, oczywiście z hamulcem
z czego to wynika?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1

Trochę wynika z tego:

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

 

Wspomniany MAN jest pojazdem, który nie ma instalacji hamulcowej do przyczepy, stąd jeśli miałby ciągnąć przyczepę to tylko taką z hamulcem najazdowym a ten jest dopuszczalny tylko w przyczepach do 3,5 T.

 

Większść rozwiązań h-ca najazdowego jest oparta na zaczepie kulowym.

Pewnie i są rowiązania hamulca najazdowego oparte na innym rodzaju sprzęgu, jednak powstaje wątpliwość czy można taki zaczep, montować do pojazdu, który nie ma fabrycznie przewidzianej, odpowiednio mocnej tylnej belki.

Kulowe haki holownicze posiadają swoją własną ramę i są akcesoriami przewidzianymi do takiego dodatkowego montażu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

OK. Dzięki, powyższe mi wystarcza.

Nie brnąłbym dalej w konstrukcje innych sprzęgów, ani ich definicję jako akcesorium. Natomiast spotkałem pojazdy o d.m.c. do 3,5 t wyposażone w różny sprzęg. Stąd podchwyciłem to niefortune dla mnie stwierdzenie, z którego miałoby wynikać zależność, że przyczepy do 3,5 t d.m.c. podpinamy tylko i wyłącznie pod kuliste zaczepy.

Bez uraz, ale tak to odczytałem. Nie mówiąc własnej składni. :hah:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1
Nie brnąłbym dalej w konstrukcje innych sprzęgów, ani ich definicję jako akcesorium.

 

Ja musiałem "brnąć dalej" bo klient zażyczył sobie zamontowania haka do Renault Midlum, solówki bez inst. hamulcowej do przyczepy. 8)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Matko! Ten karabińczyk i ta czerwona lineczka!!! 8/

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marek1

bo to na ryby... :lol:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
czerwona lineczka!!! 8/

a czytałeś w temacie ...t=4070 jakie zadanie ma taka lineczka :!:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag

siła zrywająca bez problemu zaciągnie dźwignię hamulca

Wytrzymałości lin ze stali A4 – AISI 316 / 1,579N/mm2 (rodzaj liny / średnica):

 

- 1x19 / 5mm - obciążenie zrywające: 23,4kN=2349,4kg, obciążenie dopuszczalne: 20,6kN=2100,6kg, waga: 0,124kg/m,

 

- 1x19 / 4mm - obciążenie zrywające: 15,0kN=1529,6kg, obciążenie dopuszczalne: 13,2kN=1346kg, waga: 0,080kg/m,

 

- 7x19 / 4mm - obciążenie zrywające: 10,4kN=1023,8kg, obciążenie dopuszczalne: 8,34kN=850,44kg, ciężar: 0,061kg/m,

 

- 1x19 / 3mm - obciążenie zrywające: 8,43kN=859,62kg, obciążenie dopuszczalne: 7,42kN=756,63kg, waga: 0,045kg/m,

 

- 7x19 / 3mm - obciążenie zrywające: 5,86kN=597,55kg, obciążenie dopuszczalne: 4,69kN=478,25kg, waga: 0,035kg/m.

 

- 7x7 / 2,5mm - obciążenie zrywające: 4,50kN=458,87kg, obciążenie dopuszczalne: 3,95kN=402,79kg, waga: 0,025kg/m,

 

- 1x19 / 2mm - obciążenie zrywające: 3,75kN=382,39kg, obciążenie dopuszczalne: 3,30kN=336,51kg, waga: 0,020kg/m.

 

- 7x19 / 2mm - obciążenie zrywające: 2,65kN=270,22kg, obciążenie dopuszczalne: 2,33kN=237,59kg, waga: 0,015kg/m.

 

Wytrzymałości lin stalowych

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mmiodzio

No nie spodziewał bym się że aż tyle. Nie samowite. Chociaż ta na

na ryby..

też dużo wytrzymuje :x [taki mały żarcik]

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock
a czytałeś w temacie ...t=4070 jakie zadanie ma taka lineczka
- jak nie, jak tak, a nawet przepisy znalazłem:

 

Jeden w ustawie:

3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

Drugi w rozporządzeniu:

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy:

a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,

b) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem

przepisu ust. 7,

c) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

b) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób – uruchamiany również

z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.

6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do:

1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie

(łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez

dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy

jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone w ust. 7;

2) jednoosiowej przyczepy dłużycowej.

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,

którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się

hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również

do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem

1 stycznia 1968 r.

8. Przepisu ust. 7 nie stosuje się do naczepy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
thesperado

eżeli pozwolicie odgrzebię temat, ponieważ mój problem dotyczy także Mana i możliwości ciągnięcia przyczepy. Man TGA 18.310 przywieziony z Niemiec, rocznik 2004, na TZ dmc 18000 kg, maks. masa zespołu 40000 kg, jest zaczep ze śladami częstego używania, jest pneumatyka (duomat), jest elektryka (gniazda N+S), jest gniazdo ABS i całkiem możliwe jest w tym gnieździe CAN bo chyba było tam 7 bolców. Jest także intarder. Było by wszystko OK, gdyby nie to, że w dokumentach z Niemiec było/jest, że maks. masa przyczepy bez hamulca to 1500 kg, a z hamulcem 3500 kg. Diagnosta, który robił pierwsze badanie w kraju w DIP wpisał takie same wartości. Pojazd ten jak się domyślacie ma ciągnąć przyczepę i na pewno nie do 3,5t.

Teraz pytania

1. Co o tym myślicie?

2. Czy jest możliwość, że ktoś za granicą pomylił się z wpisami, ponieważ w niemieckich dokumentach tego auta był/jest wpis o 3 miejscach siedzących, a w rzeczywistości są tylko 2 + łóżko.

3. Jak z tego wybrnąć? Na razie wymyśliłem by załatwić wyciąg że świadectwa homologacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.