Skocz do zawartości

przygotowanie auta do off- road zgodnie z przepisami


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam jeepa cherokee xj z 1993 zarejestrowanego w kraju po 2007 roku. Muszę go troche przygotowac do lekkiej turystyki off road tzn. zamontowac wyciągarke z przodu i solidne uchwyty do szarpania autem, ponieważ fabrycznie czegoś takiego brak ( jest kiepski zaczep, który szybko się urywa ). Najlepszym wyjściem byłby montaż nowego zderzaka i nie byłoby problemu, ale wiem, że prawo tego zabrania i bałbym się ewentualnych konsekwencji gdybym spowodował wypadek np. z udziałem pieszego. Proszę więc o jakąś poradę. Myślałem o wykonaniu belki, która by się chowała za zderzakiem i do której to bym dospawał uchwyty do szekli. Tylko czy te uchwyty muszą byc pod zderzakiem, czy mogą wychodzic przez zderzak ale bez przymocowania do niego ( zrobione otwory w zderzaku ), czy uchwyty mogą wystawac lekko przed zderzak ? Czy zderzak może dotykac takiej belki czy musi byc wolna przestrzeń?

No i jak zamontowac wyciągarke i czy wogóle można ? Dodam, że dużo jeżdże autem na codzień i auto nie jeździ tylko poza drogami publicznymi inaczej bym się nie martwił.

Proszę o podpowiedzi

Napisano

Wyciągarka vs. Klamka.

W sumie to pisać nie ma potrzeby..

Wszystko jest w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów.

O klamkach i zderzakach już w pierwszym punkcie, że zaczepić nikogo nie mogą.

O zaokrąglonych daszkach reflektora.

Niżej też jest o urządzeniach chroniących inne pojazdy przed wjazdem maską po szybę pod podwozie.

O osłonach bocznych zapobiegających przed dostaniem się między osie pojazdu podchmielonej i nie tylko takiej osoby.

O orurowaniu przednim i jego masie.

Tak. Nie wszystko dotyczy tematycznego Jeepa. Część warunkuje dopuszczalna masa całkowita, a część data rejestracji.

No. Poza tym jak się zagwarantuje to o czym ustawa też mówi w pierwszym punkcie artykułu 66, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu innych uczestników ruchu i nie narażało kogokolwiek na szkodę.

Jak z powyższym zgoda będzie to nie widzę przeszkód, ale coś mi się zdaje, że niedemontowalny zaczep kulisty-HAK negatywnie podpada pod ustawę, nie wspominając, że za nieodkręcone zaczepy ucha do liny sypią się mandaty.

Napisano

Jak będziesz patrzył na przepisy, to nigdy auta nie zmotasz.

Co z tego, że pod fabrycznym zderzakiem schowasz takie czy inne wzmocnienia? Choćby i szynę kolejową? Właśnie o to chodzi, że w trakcie zderzenia to wzmocnienie niefabryczne może komuś zrobić za duże kuku. Normy dla zderzaków przewidują konkretne parametry ich ugięcia w trakcie zderzenia. Wzmacniając je do off-roadu naruszasz to wszystko, więc...

Napisano
Normy dla zderzaków przewidują konkretne parametry ich ugięcia w trakcie zderzenia.

 

W UAZ-ie też? :cool:

Napisano
montaż nowego zderzaka

 

Poszukaj dobrze, do wielu terenówek (ale myślę, że do jeepa też) można zakupić zderzaki atestowane z mocowaniami pod wyciągarki. no i pamiętaj, ze wyciągarka to co najmniej 2,5 tony musi ciągać...

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Napisano
Poszukaj dobrze, do wielu terenówek (ale myślę, że do jeepa też) można zakupić zderzaki atestowane z mocowaniami pod wyciągarki.

 

Co to znaczy atestowane? Bo homologowanych na pewno nie ma nikt. Czy takie atesty są równoznaczne z homologacją do danego modelu?

Napisano

no właśnie dobre pytanie co znaczy atestowane ? bo homologacji nie ma żaden praktycznie producent zderzaków

 

[ Dodano: 09-09-2014, 00:41 ]

Przeczytałem dziś rozporządzenie i jeżeli chodzi o wyciągarki to nie ma ani słowa...nie wiem jak to rozumieć...o zderzakach wyczytałem tylko, że nie mogą mieć wystających elementów i ostrych krawędzi...jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju uchwyty, zaczepy i inne elementy do holowania to nie muszą mieć homologacji ( chyba, że coś źle zrozumiałem)..o płytach pod wyciągarki też nic nie piszą...pytanie czy jeżeli nic o tym nie ma w rozporządzeniu to czy można montować czy nie ?

Napisano

Generalnie z pojazdu nic nie może wystawać i mieć ostrych krawędzi. W przypadku wyciągarki może to wyglądać różnie w zależności od sposobu montażu.

 

O jakim zderzaku myślisz? AFN? UP? Czy krajowe wydumki typu T&S??

Napisano

o zderzaku raczej już nie myśle ..zostawie fabryczny i będzie zrobiona pewnie jakaś belka z hakami odkręcanymi i tak zrobione żeby nic nie wystawało...chłopaków z T&S poznałem osobiście i robią naprawdę dobrą robote..jeżeli chodzi o stosunek ceny do jakości wykonania to AFN i UP nawet nie mogą startować..AFN robi ładne dla oka zderzaki ale jednak cena poraża..w cenie AFN mam porządny zderzak od T&S i w miarę przyzwoitą wyciągarke..a po co płacić za AFN skoro i tak nie ma homologacji a poza tym widziałem już nie jeden zderzak z AFN i nie wyglądają na super wytrzymałe

Napisano

Ja swego czasu wziąłem UP'a (wtedy T&S jeszcze nie robili), ale tez jakość nie porażała... Dość powiedzieć, że mokry od farby zapakowali w folię :) A słynny krajowy dystrybutor tej marki? Okazało się, że to firma w garażu - dosłownie :)

 

Pamiętaj jednak, że taki AFN, ARB czy inne to jest szansa, że jakiekolwiek certyfikaty, czy atesty pewnie mają. Produkcja chłopaków z T&S, czy np. elementy zawieszenia by Wagoner nie posiada nic z tych rzeczy i de facto "dość dyskusyjne" od strony prawnej jest montowanie czegokolwiek od nich w autach.

 

Generalnie jednak ja bym sprawy nie demonizował. Jakoś nie spotkałem się z praktycznym problemem ze zderzakami skrzynkowymi podczas badań czy zdarzeń drogowych.

Napisano

Afn i arb nie maja nic na nasz kraj...arb ma chyba homologacje w australii...powiem tak przeglady i kontrole policji to zaden problem...drobna stluczka tez pikus...ale potracenie pieszego nawet nie z naszej winy czy nawet glupiego psa na oczach jego wlasciciela konczy sie kilkuletnim procesem i buleniem grubej kasy ...a ze ja sciagam na siebie nieszczescia to wole tego uniknac ; )

Napisano
przeglady i kontrole policji to zaden problem...drobna stluczka tez pikus

Zapraszam, zobaczymy...

Napisano

A nie maja jakichś ogólnych certyfikatów CE chociaż albo coś??

No troszkę zdziwiony jestem...

 

ale potracenie pieszego nawet nie z naszej winy czy nawet glupiego psa na oczach jego wlasciciela konczy sie kilkuletnim procesem i buleniem grubej kasy

 

Znasz takie konkretne przypadki? Chodzi mi o brak homo na zderzak itd. Może być na PW.

 

Osobiście dziś brałbym od T&S pewnie. Nawet z własnymi udziwnieniami wyszło by taniej niż firmówka pewnie...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.