Skocz do zawartości

Projekt rozp-warunki techniczne (lipiec 2015)


Grzegorz Łódź

Rekomendowane odpowiedzi

Dwa kolejne pytania.

 

1. Jaki jest dopuszczalny nacisk na siodło w ciągniku siodłowym i jak ewentualnie go obliczyć?

w temacie pytałeś o DMC naczepy ...

 

a w projekcie ...

3a. Dopuszczalną masę całkowitą zespołów pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym oblicza się w przypadku:

a) samochodu ciężarowego lub samochodu specjalnego z przyczepą - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdu ciągnącego i przyczepy; tak obliczona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w § 3 ust. 1;

b) samochodu ciężarowego lub samochodu specjalnego z przyczepą ze sztywnym dyszlem (łącznie z przyczepą z osią centralną) - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdu ciągnącego i przyczepy ze sztywnym dyszlem, pomniejszonej każdorazowo o wyższą wartość dopuszczalnego pionowego obciążenia sprzęgu pojazdu ciągnącego lub dopuszczalnego pionowego obciążenia sprzęgu przyczepy ze sztywnym dyszlem, a przy takich samych wartościach, o tę wartość; tak obliczona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w § 3 ust. 1;

c) ciągnika siodłowego z naczepą - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych ciągnika siodłowego i naczepy, pomniejszonej każdorazowo o wyższą wartość dopuszczalnego pionowego obcienia sprzęgu ciągnika siodłowego lub dopuszczalnego nacisku na siodło naczepy, a przy takich samych wartościach, o tę wartość; tak obliczona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w § 3 ust. 1. 3b. W przypadku kiedy dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów uczestniczącego w ruchu drogowym określona w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego jest mniejsza od dopuszczalnej masy całkowitej obliczonej w sposób wskazany dla tego zespołu w ust. 3a, obowiązuje wartość dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów określona w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego.

 

alee :!:

od kiedy ciągnik siodłowy z naczepą jest zespołem pojazdów :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od kiedy ciągnik siodłowy z naczepą jest zespołem pojazdów :?:

 

Tak na szybko, bo nie czaję podchwytliwości - (zapewne ukrytej) :) - nie jest wg Ciebie takim zespołem? Ciągnik i naczepa to nie zespół pojazdów?? :-?

 

Proponuję może na tym etapie piszmy wprost, nie pytaniami i zagadkami bo do niczego nie dojdziemy. Nawet się zastanawiam czy ten temat o samych masach z nowego projektu rozp. nie warto wydzielić do osobnego tematu. Nie sądzisz?? Zawsze można potem zlikwidować, albo scalić, ale za chwilę się tu zacznie rozmowa o światłach, o czymś tam jeszcze i wszystko się rozmyje, a chwilowo ta propozycja nowych mas jest dość ważna i rozbudowana w nowym rozp. myślę i warto by to jakoś osobno omawiać (+wymiary powiedzmy i naciski osi). A reszta typu lampy i inne osobno.

 

OK - jako nacisk na siodło liczyć w przybliżeniu to 11500kg czy jak uważacie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zespół uczestniczący w ruchu to i tak nie nasz problem. :D

 

[ Dodano: 18-11-2014, 07:39 ]

Gdzie masz taki zapis? .....Skąd to 45? :?

 

 

np. par 3.1 2) a)

Jednak jak sam wyżej napisałem nas to nie interesuje :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od kiedy ciągnik siodłowy z naczepą jest zespołem pojazdów :?:

 

Tak na szybko, bo nie czaję podchwytliwości - (zapewne ukrytej) :) - nie jest wg Ciebie takim zespołem? Ciągnik i naczepa to nie zespół pojazdów?? :-?

 

 

Pojazd członowy – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą.

 

[ Dodano: 18-11-2014, 08:59 ]

 

OK - jako nacisk na siodło liczyć w przybliżeniu to 11500kg czy jak uważacie??

 

Dokładnie tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągnik i naczepa to nie zespół pojazdów??

:pada: tak

Musiałem dokładnie wczytać się w definicje w PoRD;

to zespół pojazdów z własną nazwą - pojazd członowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ adamos próbował to wyjaśnić, a nikt nie chce go wesprzeć, to ja spróbuję cytatami z Prawa o Ruchu Drogowym:

49) zespół pojazdów - pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;

a szczególny przypadek zespołu pojazdów to:

35) pojazd członowy - zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą;

 

Tak na chłopski rozum pojazd członowy musi być zespołem pojazdów, ale zespól pojazdów nie musi być pojazdem członowym.

 

To jakie jest teraz Jacdiag twoje zdanie na ten temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marbie - czytaj uważnie- w przepisach nie ma nic o długości samochodów mierzonych w stopach tylko o kontenerach na tych samochodach.

 

A wracając do nieszczęsnych mas - czyli nowe brzmienie parag.3. Dokładnie par.3 ust.3a pkt c)

Ja wiem - to niby nie dotyczy SKP, ani WK - no ale tak na zdrowy rozum niech mi ktoś wytłumaczy. Jeżeli DMC zespołu w postaci najbardziej klasycznego ciągnika z naczepą mam obliczyć tak:

DMC ciągnika + DMC naczepy - 11500kg

to podstawiam najbardziej typowe dane - czyli:

F2 większości ciągników w kraju niezależnie od marki to 18.000 kg

F2 naczep jest różne, ale mniejszej niż 34.000kg w zasadzie się nie spotyka (typowa firanka "mega") - a nowsze najczęściej mają więcej. Proszę wejść na dowolną stronę dowolnego producenta naczep i popatrzeć z jakimi DMC je proponują. Standard obecnie to ok. 36.000.

No i ten nieszczęsny nacisk na siodło przyjmujemy 11.500 kg.

 

No to liczymy:

18,000 + 36,000 - 11,500 = 42,500 8) Co z tym fantem zrobić? Mam rozumieć, że po wejściu w życie tych przepisów 90% zestawów w tym kraju ma iść na kołki? :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

No to liczymy:

18,000 + 36,000 - 11,500 = 42,500 8) Co z tym fantem zrobić? Mam rozumieć, że po wejściu w życie tych przepisów 90% zestawów w tym kraju ma iść na kołki? :razz:

 

3b. W przypadku kiedy dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów uczestniczącego w ruchu drogowym określona w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego jest mniejsza od dopuszczalnej masy całkowitej obliczonej w sposób wskazany dla tego zespołu w ust. 3a, obowiązuje wartość dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów określona w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego.

 

Czyli w sumie nic się nie zmienia. Jest jak było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3b. W przypadku kiedy dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów uczestniczącego w ruchu drogowym określona w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego jest mniejsza od dopuszczalnej masy całkowitej obliczonej w sposób wskazany dla tego zespołu w ust. 3a, obowiązuje wartość dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów określona w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego.

 

I tu jest kolejny haczyk.

Ten przepis mówi tak - jak F3 w dowodzie ciągnika jest mniejsze od tych obliczeń, to obliczenia do kosza i interesuje nas zapis w DR ciągnika. A tam raczej na pewno na dzień dzisiejszy będzie 40 ton. Ale!!! F3 pod rządami tych przepisów będzie wynosiło 44 tony. W każdym ciągniku będzie teraz 44 tony. Ale to 44 tony będzie do wykorzystania tylko przy ciągnięciu kontenerów i BDF'ów. I tu wartość F3 niekoniecznie będzie mniejsza :)

 

Generalnie uważam, że przy obecnym sposobie wystawiania dowodu rejestracyjnego nie sposób zawrzeć w nim informacje na temat rzetelnych danych dotyczących różnych wariantów mas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie uważam, że przy obecnym sposobie wystawiania dowodu rejestracyjnego nie sposób zawrzeć w nim informacje na temat rzetelnych danych dotyczących różnych wariantów mas.

 

Też tak uważam. Po wejściu w/w rozp. to kierowca będzie musiał dostosować masę zespołu do wykonywanego transportu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. A cały problem polega na kompletnej nieznajomości realiów praktycznych przez twórców przepisów. Co niby w przypadku ciągników ma znaczyć "przystosowanie" do ciągnięcia takich czy innych naczep w transporcie modalnym? Przecież każdy ciągnik z założenia może ciągnąć każdą (drobne wyjątki typu ADR, low deck, osprzęt do naczep specjalistycznych) naczepę i być wykorzystywany w transporcie modalnym, a więc każdy z założenia powinien mieć wpis 44t w polu F3.

 

Może to jednak być bardzo mylące i dla samego przewoźnika i ORD. Szczególnie za granicą. A masy zespołów w poszczególnych krajach UE różnią się - i to znacznie nieraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem - kto, co i jak,

ale ostatnio miałem kilka c. siodłowych "skierowanych przez WK" przy przerejestrowaniu na ustalenie MMC zespołu

§ 11.1.

30)w rubryce "ADNOTACJE URZĘDOWE" - wpisuje się następujące skróty odpowiadające treści adnotacji:

u)"ZESPÓŁ ... kg" - podając wartość maksymalnej masy całkowitej zespołu pojazdów - dotyczy pojazdu silnikowego w zespole z przyczepą/naczepą,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wracając do świateł to może odpuścili by światło pozycyjne przednie w motocyklach , bo wszystkie amerykańce nie mają i jeżdżą , a czy ono jest tak bardzo potrzebne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jac - powyższa rozmowa tyczy się DMC, a nie MMC :) Znasz chyba różnice? 8)

 

Ale Jac dobrze was nakierował. W adnotacjach wpis MMC, potwierdzi kierowcy czy KRD, że moze ważyć zespół 44t w transporcie modalnym.

Ja niedawno miałem siodło na ADR i on właśnie miał w adnotacjach napisane "zespół pojazdów" 44000 kg, ale nie było zaznaczone czy MMC. Oczywiście w F.3 miał 40000 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miał w adnotacjach napisane "zespół pojazdów" 44000 kg, ale nie było zaznaczone czy MMC

 

Adnotacja ZESPÓŁ oznacza MMC, więc nie trzeba zaznaczać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.