dawid018 Napisano 22 Styczeń 2015 Share Napisano 22 Styczeń 2015 Chciałem zapytać czy jest ktoś w stanie udzielić mi konkretnej i formacji na poniższy temat. Chce ustalić czy można legalnie zamontować w samochodzie zawieszenie pneumatyczne, nie tzw samoróbkę, a oryginalny produkt, zestaw dedykowany do auta. W zestaw wchodzi komplet amortyzatorów z poduszkami, butla, przewody, sterownik, itd. Zestawy takie produkowane są w USA przez firmę z ponad 50letnia tradycją, jak i w Austrii, gdzie posiadają TUV na produkt. Wiem, ze taka zmiana to zmiana konstrukcyjna, która cofa fabryczna homologacje pojazdu. Chce podjąć się montażu, ale tylko wtedy, gdy możliwe jest to zgodnie z prawem, żeby nie ryzykować utraty przywilejów w razie wypadku z mojej winy. Dowiedziałem się, ze można legalnie wpisać w dowód rejestracyjny (w części adnotacji gdzie np wpisuje sie współwłaściciela), ze auto jest wyposażone w zawieszenie pneumatyczne. Czy jest to prawdziwa informacja? Jeśli tak to: Na jakiej podstawie dokonuje sie takiego wpisu? czy montaż zawieszenia ma być dokonany przez warsztat samochodowy i potwierdzony dokumentem o wykonaniu montażu? Czy potrzebna jest opinia rzeczoznawcy samochodowego? Jesli tak, to co dokładnie ma zawierać? Czy można zamontować części nowe dedykowane do konkretnego pojazdu pochodzące od producenta z Ameryki lub Niemiec, posiadające dokumentacje jak przeprowadzić montaż, jednak nie będące produktem fabrycznym Audi (do takiego auta ma być zamontowane zawieszenie)? Czy po otrzymaniu takiego wpisu, zgłoszeniu faktu doposażenia pojazdu w ubezpieczalni, mogę być spokojny, ze jestem kryty dokumentami i wpisami? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 Wszystkie elementy które można zamontować w pojeździe mają posiadać homologacje E-e. Wspominasz coś o butli - pod jakim ciśnieniem ma pracować instalacja - zbiorniki ciśnieniowe podlegają dozorowi. Wpis "zawieszenie pneumatyczne" w DR związane jest tylko z podatkiem drogowym - przy pneumatycznym lub równoważnym jest niższy podatek /samochody ciężarowe powyżej 3,5/ Układ powinien być dedykowany do konkretnego modelu pojazdu. Problemem jest poziomowanie pojazdu i w związku z tym w/g mnie powinna być automatyczna korekcja świateł Są to zmiany konstrukcyjne więc opinia biegłego tu raczej nie pomoże a zgoda producenta na wykonanie przeróbek. I jeszcze jedna kwestia - próby dynamiczne w pojazdach z zawieszeniem pneumatyczny przeprowadza producent - kwestia rozmieszczenia zaworów sterujących Jest to tylko moja opinia i możesz się z nią nie zgadzać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 Ta adnotacja dotyczy wyłącznie samochodów ciężarowych i ciągników od 3,5t DMC w górę. Jeśli zatem robisz to w mniejszym aucie, to nie będzie to zmiana konstrukcyjna w rozumieniu przepisów - a więc nie musisz uzyskiwać żadnych wpisów, robić opinii itd. Chyba, że dla własnego użytku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 W wielu pojazdach poduszki są dokładane dla zwiększenia komfortu obsługi np pomoc drogowa w celu obniżenia wysokości najazdu ale zachowane jest oryginalne zawieszenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 Jeśli zatem robisz to w mniejszym aucie, to nie będzie to zmiana konstrukcyjna w rozumieniu przepisów - a więc nie musisz uzyskiwać żadnych wpisów, robić opinii itd. Chyba, że dla własnego użytku. Coś na zasadzie ja zrobię a ktoś inny niech odpowiada. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 Są to zmiany konstrukcyjne więc opinia biegłego tu raczej nie pomoże a zgoda producenta na wykonanie przeróbek. To nie są zmiany konstrukcyjne w myśl przepisów (nie ma zmiany danych zawartych w DR). Również żadne "zgody producenta" nie są wymagane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fredek Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 To nie są zmiany konstrukcyjne w myśl przepisów Prawda i nie ma żadnych przeciwwskazań do wykonania takich modyfikacji , dlatego uważam że przepis jak wiele innych oderwany od rzeczywistości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 "powodujących zmiany danych w DR" Zmieni się masa własna pojazdu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid018 Napisano 23 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 23 Styczeń 2015 Wspominasz coś o butli - pod jakim ciśnieniem ma pracować instalacja - zbiorniki ciśnieniowe podlegają dozorowi. ciśnienie maksymalne w butli to ok 10-12 bar Problemem jest poziomowanie pojazdu i w związku z tym w/g mnie powinna być automatyczna korekcja świateł co do poziomowania to auto chyba ma ksenon fabryczny więc poziomowanie powinno być. czyli w/g was jeśli zestaw jest dedykowany do konkretnego modelu auta,posiada homologację E -e to można bez obaw założyć to do auta??pytanie tylko czy w razie W ubezpieczyciel nie wypnie doopy na nas bo zamontowane jest niefabryczne zawieszenie w dodatku pneumatyczne. [ Dodano: 23-01-2015, 11:24 ] Zmieni się masa własna pojazdu nie sądzę żeby masa własna zmieniła się na tyle żeby trzeba było ją zmieniać.kolumna z poduszką waży prawie tyle samo co kolumna ze sprężyną.dochodzi nam butla do powietrza +- 25kg [ Dodano: 23-01-2015, 11:26 ] W wielu pojazdach poduszki są dokładane dla zwiększenia komfortu obsługi np pomoc drogowa w celu obniżenia wysokości najazdu ale zachowane jest oryginalne zawieszenie tutaj wylatuje seryjne zawieszenie i ma być zamontowany cały zestaw na poduszkach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fredek Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 czyli w/g was jeśli zestaw jest dedykowany do konkretnego modelu auta,posiada homologację E -e to można bez obaw założyć to do auta Oczywiście że tak ale zgodnie ze sztuką , ubezpieczyciel nie wypnie doopy na nas Ciężko powiedzieć , jeśli zalegalizujesz takie zmiany zgodnie z literą prawa to nie widze powodów ku temu wypnięciu dup..., no chyba że jakaś fajna Pani ubezpieczyciel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid018 Napisano 23 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 23 Styczeń 2015 jeśli zalegalizujesz takie zmiany zgodnie z literą prawa no własnie ale jak to zrobić?? do DR wpisać się nie da jak LPG,przy wypełnianiu ankiety w ubezpieczalni też takiej opcji nie ma Oczywiście że tak ale zgodnie ze sztuką nie ma mowy o fuszerce.zresztą gdyby miało być zrobione na odpierd0l nie powstał by ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fredek Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 no własnie ale jak to zrobić?? do DR wpisać się nie da jak LPG,przy wypełnianiu ankiety w ubezpieczalni też takiej opcji nie ma Wpis w adnotacjach się nie robi o zawieszeniu w pojazdach do 3,5 t, można by powiedzieć to taka zmiana widmo [ Dodano: 23-01-2015, 12:00 ] nie sądzę żeby masa własna zmieniła się na tyle żeby trzeba było ją zmieniać No i tutaj możesz poszukać drogi do zalegalizowania , ustalić nowy parametr G w DR , który wynikać będzie ze zmiany, nie wiem co z naciskami jeszcze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duchu Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 Coś na zasadzie ja zrobię a ktoś inny niech odpowiada. Oj nie przesadzaj -kolega dawid018 jest chyba diagnostą ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 w/g mnie jest to zbyt poważna przebudowa aby podchodzić do niej lajtowo - np w takim A8 - kilka układów elektronicznych dba o to aby wchodząc w zakręt przy większej prędkości pojazd zachowywał się stabilnie łącznie z automatycznym obniżaniem i zmianą ciśnienia w sposób aktywny- a tu poduszeczki, zbiorniczek i co dalej "Rozwinięciem zawieszenia pneumatycznego jest zawieszenie adaptacyjne stosowane np. w Audi A8 II generacji. W takim zawieszeniu wysokość, na jakiej zawieszone jest auto, wiąże się z prędkością jazdy. Jeśli prędkość jest niewielka, auto dobrze tłumi nierówności, a jego odległość od nawierzchni zostaje zwiększona. Ułatwia to pokonywanie nierówności, np. progów zwalniających. Z kolei przy większej prędkości samochód staje się niższy, prześwit się zmniejsza, a z nim także wysokość środka ciężkości pojazdu. Poprawia to zdolność do szybkiego pokonywania zakrętów." A tu coś innego Koledze chodzi chyba o coś takiego Jeśli uważacie że to bezpieczne to życzę powodzenie w razie pęknięcia poduszeczki szczególnie przy B5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 Zmiany masy praktycznie nie będzie (ciekawe kto niby zmienia masę po montażu butli LPG)? Ja bym się bardziej martwił tym, czy tak zmodyfikowane auto nie będzie miało problemów z badaniami okresowymi, bo jak widać część Kolegów ma problemy z oceną prawidłowości takiej modyfikacji, co zresztą jest zrozumiałe. Co do tej ubezpieczalni to nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Dopóki nie powstanie faktyczny związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy tą modyfikacją a powstałą szkodą i jej skutkami, to raczej nikt się tego czepiać nie będzie - bo i w jakim celu? Niestety nie istnieje coś takiego jak indywidualna certyfikacja takich modyfikacji w Polsce. Obawiam się, że nikt Ci tego nie zalegalizuje, bo taka forma nie istnieje. Można przyjąć, że jeśli tylko auto przejdzie kolejne OBT to w jakiś sposób potwierdza to jego sprawność techniczną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid018 Napisano 23 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 23 Styczeń 2015 Jeśli uważacie że to bezpieczne to życzę powodzenie w razie pęknięcia poduszeczki szczególnie przy B5 takie poduszki bardzo rzadko pękają jeśli nie są uszkodzone mechaniczne.ale nie o tym mowa bo nie mówimy o zestawie home made tylko o dedykowanym zestawie z homologacjami. piszesz o a8 gdzie układ jak widać jest bardzo rozbudowany elektroniczne.a co np ze starym nivo gdzie elektroniki nie było a poduszki tak?? Ja bym się bardziej martwił tym, czy tak zmodyfikowane auto nie będzie miało problemów z badaniami okresowymi raczej nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 Zmiany masy praktycznie nie będzie (ciekawe kto niby zmienia masę po montażu butli LPG)? 5) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem – Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem – Czyli montaż gazu wyłączony jest z DBT po zmianach, ale kto powiedział, że nie należałoby wtedy zmienić masy własnej? Albo przy montażu haka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 ale kto powiedział, że nie należałoby wtedy zmienić masy własnej? Czy będę złośliwy jeśli powiem; Ważniejsze, iż nikt nie powiedział, że należy wtedy zmienić masę własną ,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid018 Napisano 23 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 23 Styczeń 2015 a co jeśli po montażu zawieszenia masa własna pozostanie bez zmian?? wtedy są zmiany konstrukcyjne czy nie?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Styczeń 2015 Share Napisano 23 Styczeń 2015 wtedy są zmiany konstrukcyjne czy nie?? Nie ma. Zresztą, prawdę mówiąc, nie sądzę, żeby ktokolwiek robił zmiany konstrukcyjne jeśli masa własna zmieni się nieznacznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fredek Napisano 24 Styczeń 2015 Share Napisano 24 Styczeń 2015 co jeśli po montażu zawieszenia masa własna pozostanie bez zmian?? wtedy są zmiany konstrukcyjne czy nie?? Ze zmianą będziesz mieć do czynienia , jeżeli zmienią się dane w DR, wtedy zasuwasz na SKP celem wykonania badania dodatkowego po zmianach , a diagnosta robi stosowny opis zmian. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 24 Styczeń 2015 Share Napisano 24 Styczeń 2015 Tak sobie czytam odnośnie "zmian konstrukcyjnych" i doszedłem do wniosku,że brak jest definicji co to są "zmiany konstrukcyjne". Czy zmiany konstrukcyjne to tylko to co powoduje zmianę danych w DR Bo czytajac ten zapis "5) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem –" można go różnie interpretować. teraz się zacznie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 24 Styczeń 2015 Share Napisano 24 Styczeń 2015 Grzegorz Łódź, to prawie jak ustalenia jaki dokument odpowiada DR. Bez ściślejszych uregulowań prawnych to należy się spodziewać, że ilu rozmówców tyle opinii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 24 Styczeń 2015 Share Napisano 24 Styczeń 2015 Też myślę,że należałoby wprowadzić kolejną definicję w ustawie PoRD-"zmiany konstrukcyjne". Zauważmy, że operujemy dwoma określeniami: "zmiany konstrukcyjne" i "wymiana elementów" Możemy to czytac tak: - zmiany konstrukcyjne -zmiany konstrukcyjne powodujace zmiane danych w DR -wymiana elementów powodujaca zmiane danych w DR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.