Skocz do zawartości

Negatyw za brak tabliczki znamionowej


zablocki-michal

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 23.05.2019 o 16:43, IVVO napisał:

 ,, inna czynność''

Mam pytanko jeszcze dot.wyniku badania w ,,innej czynności''  Wiem że nie określa się wyniku badania, ale czy można to zrobić?

Chodzi konkretnie o to że wczoraj przyjechał klient na badanie po zamontowaniu haka holowniczego. Nie wiem jak w innych starostwach ale u nas każą robić ,,inna czynność'' w uwagach wpisać ,,badanie wykonano w trybie awaryjnym''.

Przyszedłem dziś na swoją zmianę i kolega mówi że nie przyjęli w komunikacji zaświadczenia ponieważ nie był określony wynik badania.

Jak to rozumieć?

Edytowane przez zablocki-michal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo wynik jest dla badania a w przypadku innych czynności oba punkty się wykreśla i wypełnia się 2 pkt zaświadczenia. Tak się wypełnia zaświadczenie zgodne z legendą. Skoro WK decyduje się na jakieś działanie to niech trzyma się tego do końca. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co ja mam ,, bidny zrobić'' Jestem najmłodszym diagnostą w okręgu stażowo i wiekowo. Często klient wraca do mnie że niby coś źle zrobiłem. Ja mu tłumacze że dobrze ale słyszę bo pani w WK powiedziała że źle. Ostatni do klienta powiedziała żeby diagnostę zmienił bo często maja ze mną problem. Ale ja robie zawsze jak ustawa każe. A na innych stacjach tak aby było dobrze ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, zablocki-michal napisał:

Ale ja robie zawsze jak ustawa każe. A na innych stacjach tak aby było dobrze ... 

Taki fach, że im więcej wiesz to tym nasz trudniej :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, zablocki-michal napisał:

Ostatni do klienta powiedziała żeby diagnostę zmienił bo często maja ze mną problem.

 

Zgłoś to do starosty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, blakop napisał:

Zgłoś to do starosty.

Starosta zapewne też z tej samej bandy.

Edytowane przez danielg539
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro zamierzam dzwonić do naczelnika wydziału komunikacji, zresztą jak za każdym razem. Chłop ma mnie już dosyć. Dam Znać co ustaliłem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jakim celu się szarpać , skoro sprawa jest sporna. Zgoda -inne czynności tabliczka znamionowa , nie określamy wyniku , bo ew. diagnosta zrobi "byka" przy jej wykonywaniu , oczywiście wykona następną poprawnie. Natomiast sprawdzenie spełnienia dodatkowych warunków techniczny po przystosowaniu pojazdu silnikowego do ciągnięcia przyczepy powinno być zakończone wynikiem . To nie jest stwierdzenie faktu ma , czy nie ma haka ,a sprawdzenie zgodności tego haka z warunkami technicznymi : prawidłowości zamontowania , działania instalacji elektr. oznaczenia i średnicy kuli, uciągu itd. A co w  sytuacji gdy stwierdzi się niezgodność z warunkami technicznymi ? Kryteria oceny są jasno określone. Można wykreślić obydwa punkty, wpisać usterki w uwagach a klient i tak może pojechać do WK , jak dopisze mu szczęście  to otrzyma wpis do DR , czyż nie ? Moim skromnym zdaniem , skoro taki a nie inny sposób postępowania został wypracowany i jest powszechnie stosowany ,a istnieją uzasadnione przesłanki do jego celowości to może lepiej sobie odpuścić temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, wadi napisał:

Natomiast sprawdzenie spełnienia dodatkowych warunków techniczny po przystosowaniu pojazdu silnikowego do ciągnięcia przyczepy powinno być zakończone wynikiem . To nie jest stwierdzenie faktu ma , czy nie ma haka ,a sprawdzenie zgodności tego haka z warunkami technicznymi

Czego miałby dotyczyć ten wynik? Przeczytaj sobie jakim zdaniem zaczyna się drugi punkt zaświadczenia. To miejsce nie jest do stwierdzania czy jest wyposażenie tylko czy zamontowane urządzenia spełniają odpowiednie wymagania. 

Legenda wystawiania zaświadczenia jest jasna i mieszanie jej pod swoje wizje nie ma sensu. Skoro WK chce to jako inną czynność to niech będzie konsekwente w swoim działaniu. Natomiast jak niezbędny jest wynik to niech się umówi z diagnostami na badanie dodatkowe i wówczas będzie miał wynik. 

Sytuacja jest prosta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wadi szacun! Ale wskaż mi po przepisach, skąd został wytrzaśnięty ten cały "zakres" "innych czynności" przy HAKU? Sorry, lecz tak Twój wywód pokapowałem.

Po mojemu wychodzi mniej więcej tak: skoro na wstępie rozporządzenia zwanego "zakresem" jest mowa, że badanie techniczne polega na, i tak dalej... No to to idzie jeszcze jakoś sparować i badanie zaimprowizować. Ale "czynności inne" za pioruna mi tu nie pasują. 

Robię ten (nieszczęsny) HAK jako badanie dodatkowe (nieszczęsne), cisnę do punktu pierwszego uwag: Sprawdzono poprawność przystosowania pojazdu silnikowego do ciągnięcia przyczepy - [ HAK ]. W drugim punkcie wiadomo: Pojazd (nie) odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla:

 - dla pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy - [ HAK ] i z żadnym WK w tej sprawie nie gadam. Życie.

Tak, wiem, że to przerost formy nad treścią, ale zależy mi bardziej aby wykazać sprawdzenie, niż nieistniejące badanie.

 

No super, że to temat o tabliczce! :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tema o tabliczce. A ustawa swoje:

4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, danielg539 napisał:

Taki fach, że im więcej ... .

Się wychylasz przed szereg tym łatwiej się narażasz na konflikt stacja- WK. A jak WK jest Twoim "nadzorem" to później robi się pod górkę. Ja pracuje w fachu od października a już zdążyłem się nauczyć balansowania między tym co oni "chcą" a tym co ja "mogę" dla nich zrobić :ph34r:

14 godzin temu, zablocki-michal napisał:

I co ja mam ,, bidny zrobić''

Myślę że po prostu musisz znaleźć ten złoty środek w mediacjach z WK bo jeśli będziesz miał taką sytuację z nimi napiętą cały czas to jak się noga powinie to może nie być taryfy ulgowej. Ale myślę że dasz rade. W tym fachu jest tak że Zakresy, przepisy i rozporządzenie mają być swięte a wygląda to tak że co powiat to inne "wewnętrzne" prawo .

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, wadi napisał:

Tak tema o tabliczce. A ustawa swoje:

 

W ustawie często też pada takie założenie, że minister jeden i drugi razem z trzecim i czwartym opracują rozporządzenie i dalej echo w sprawie. :wink:

Ostatnio coś z ZAKRESEM monowskim było, a wcześniej pojazdy strażackie wymknęły się spod paragrafów.

Tu, ustawie czknęło się "badaniem" i nie wiadomo co dalej. ;-)

Odwieczny problem z terminami badań w tym jakże jasno rozpisanym akcie. Teraz rodzi się z tego aktu nadinterpretacyjne okresowe badanie przed pierwszą rejestracją dla pojazdów, które okresowym badaniom nie podlegają. No troszkę baboli by się tam znalazło. :silent:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli WK upiera się że musi być wynik, to daj sobie na wstrzymanie. Zrób badanie dodatkowe i wtedy będzie wynik badania. Swoją drogą na szkoleniach też nam mówili że sprawdzenie HAKA zawsze musi się skończyć wynikiem - pozytyw lub negatyw.

Jak to mówi przysłowie "kto pod kim dołki kopie ten sam w nie wpada " - lepiej żyj w zgodzie z WK, żebyś nie poległ w przyszłości na czymś innym i WK nie będzie miał wobec ciebie żadnej skruchy... Dobra rada kolegi po fachu :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mike_van_mik napisał:

na szkoleniach też nam mówili że sprawdzenie HAKA zawsze musi się skończyć wynikiem - pozytyw lub negatyw.

Ponieważ musi być badaniem zgodnie z cytowaną powyżej ustawą. Skoro jest to badanie to zgodnie z legendą do zaświadczenia musi być wynik. 

Natomiast wymyślanie wyniku dla innych czynności jest niedorzeczne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niedorzeczne to są przepisy, albo inaczej, niedorzecznością jest w wielu kwestiach brak jasnych przepisów lub ich brak  w ogóle,  przecież tak naprawdę wszystko co robimy i wprowadzamy do rejestru poddajemy ocenie, a ona może być pozytywna lub negatywna, nie powinno i nie może być "nic", tak wiem co jest w pkt 4 opisu do zaświadczenia i to jest niedorzeczność, miało sens jak pkt 1 i pkt 2 miały brzmienie spełnienia lub nie art 66 ustawy. 

Edytowane przez cezary
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, cezary napisał:

nie powinno i nie może być

Może i musi w przypadkach kiedy nie ma to znaczenia. Jaki jest sens wyniku po nabiciu numeru lub TZ? Co niby miałby ten wynik potwierdzać lub zaprzeczać? Poprawność nabicia, odpowiednią czcionkę, nie trzęsącą się rękę diagnosty... Nie dopisujmy teorii spiskowych do jasnych zapisów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, adam1501 napisał:

Jaki jest sens wyniku po nabiciu numeru lub TZ?

co do tego pełna zgoda i tylko do tego. 

ale dla haka nie, to jest właśnie ta niedorzeczność jedna z wielu, przecież sprawdzasz poprawność montażu, podłączenie elektryczne i inne wymagane, i musisz zdecydować że jest tak, albo siak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nic nie sprawdzam, bo nie wiem co mam sprawdzać. Na okresowym dodatkowe wyposażenie i owszem. Ale przy tym niedopowiedzeniu, niedopracowaniu, nieopisaniu zakresu czynności kontrolnych dla DO-DA-TKO-WE-GO badania HAKA... Full Improwizacja! :cool:

Ciekawe jakby dzisiaj odpięła się przyczepa po takim nieistniejącym badanku, to co by Temida powiedziała, że co, na podstawie czego, z którego paragrafu pan diagnosta wiedzę czerpał. :silent:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3–5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:
1) skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego:
a) w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
b) który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 5, lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2) skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu:
a) w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji,
b) jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska;
3) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem;

4) który ma być używany jako taksówka, pojazd uprzywilejowany, pojazd do nauki jazdy, pojazd do przeprowadzania egzaminu państwowego lub pojazd odpowiednio przystosowany lub wyposażony zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
5) w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej;
6) w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
7) dla którego określono wymagania techniczne w przepisach o podatku od towarów i usług, w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych;
8 ) autobus, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, co do zgodności z dodatkowymi warunkami technicznymi;
9) dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego;
10) wyposażony w blokadę alkoholową.
11a. Badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi podlega pojazd zabytkowy przed pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
12. Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.
12a. Badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową przeprowadza się po przedstawieniu dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej, wystawionego przez producenta urządzenia lub jego upoważnionego przedstawiciela, ważnego przez okres 12 miesięcy od dnia wystawienia.

 

15. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzenia badań technicznych oraz wzory dokumentów stosowanych przy tych badaniach, uwzględniając w szczególności zakres warunków technicznych pojazdów podlegających badaniu.

 

§ 3.
1. Zakres dodatkowego badania technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 11 ustawy:
1) skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w których stwierdzono usterki wymienione w skierowaniu, w sposób określony w pkt 0-10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia i w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do stwierdzonych usterek;
2) skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego, który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 4, lub noszącego ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w sposób określony w pkt 0-10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia i w dziale 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia;
3) skierowanego przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji - obejmuje ustalenie danych pojazdu określonych przez starostę w skierowaniu lub przez posiadacza pojazdu we wniosku, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia;
4) skierowanego przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu, jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym lub narusza wymagania ochrony środowiska - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w sposób określony w pkt 0-10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia i w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia; w przypadku pojazdów, w których stwierdzono wyłącznie naruszenie wymagań ochrony środowiska, przeprowadza się tylko czynności określone w pkt 8 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia;
5) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych, w sposób określony dla okresowego badania technicznego pojazdu, oraz zakres czynności określonych w pkt 1-2 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, a także ustalenie nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu, podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu w sposób określony w dziale II załącznika nr 2 do rozporządzenia, oraz sporządzenie opisu zmian dokonanych w pojeździe, zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia; nie wymaga się wykonania czynności określonych w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, jeżeli zmiany konstrukcyjne lub wymiana elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym nie mają wpływu na działanie układu kierowniczego, skuteczność tłumienia zawieszenia oraz ustawienie kół jezdnych;

6) który ma być używany jako taksówka - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 3 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
7) uprzywilejowanego - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 4 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
8 ) do nauki jazdy, pojazdu do przeprowadzania egzaminu państwowego - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 5 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
9) odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 6 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
10) 10 w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej w rozumieniu art. 2 pkt 10a ustawy, obejmuje sprawdzenie i ocenę stanu technicznego pojazdu oraz spełnienia warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0-6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do zakresu naprawy;
11) w którym w trakcie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego - obejmuje sprawdzenie i ocenę stanu technicznego pojazdu oraz spełnienia warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0-10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do stwierdzonych usterek;
12) 11 dla którego określono wymagania techniczne w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 7 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
13) autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, co do zgodności z dodatkowymi warunkami technicznymi - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0, 9.1-9.5 i 9.7-9.9 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 8 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
14) dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 9 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
15) 12 wyposażonego w blokadę alkoholową - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 10 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia.

 

I tele echo... echo... echo... o hakowym badaniu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, cezary napisał:

ale dla haka nie

Pełna zgoda. W związku z tym aby otrzymać wynik diagnosta ma wykonać badanie techniczne a nie inne czynności. Tym bardziej, że ustawa wyraźnie mówi, że wpis ma nastąpić w wyniku badania technicznego. W związku z tym niezrozumiałe jest dla mnie upieranie się urzędu na wykonywanie tej pracy jako inne czynności i żądając wyniku, kiedy równie dobrze może umówić się na wykonywanie badania dodatkowego i z czystym sumieniem ten wynik otrzymać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żadne teleecho i  Ty dobrze o tym wiesz, jest art 71 pkt 4 ustawy, a tam w wiadomy sposób zapodano co i jak, a że cep jaki jest każdy widzi i jego przesławne słowniki to mamy niedorzeczności typu np. poddano innym czynnościom.:silent:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.