Skocz do zawartości

Ciężarowe Volvo z "hakiem" w dowodzie ?


Arton
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Zgłosił się do nas klient z problemem: w dowodzie ciężarowego Volvo (skrzyniowy, dwie osie, dmc 16t) ma wpisane dmc przyczepy bez hamulca 750 kg i dmc przyczepy z hamulcem 3000kg. Jakie zrobić badanie żeby to wyprostować? Czy dopisać w zaświadczeniu przy najbliższym bt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 59
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Psuj

    10

  • Sebastian ZG

    5

  • Arton

    5

  • praktyk

    5

My w takich przypadkach sprawdzamy jakie wartości są na tabliczce znamionowej (dop. masa całkowita zestawu) wystawiamy zaświadczenie i opisujemy że wartości są zgodne z tabliczką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

art. 2 pkt 50) przyczepa - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;

51) przyczepa lekka - przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg;

52) naczepa - przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd;

 

Obecnie przyczepa a naczepa to jest to samo wg definicji.

 

Art. 71. 4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla.

 

Przepis ten stanowi, że wpis w dowodzie rejestracyjnym z adnotacją "HAK" może uzyskać pojazd o dmc do 3,5T. Wspomniany pojazd ma 16T więc należy to słusznie wyprostować.

 

Można to uczynić wyłącznie na podstawie zaświadczenia z badania technicznego, albo jako dodatkowe (korzystniej) lub jako okresowe (mniej korzystne dla klienta).

 

(Dz. Nr 227, poz. 2250 z p.óźn. zm.)

§ 13. 5. W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu silnikowego, o którym mowa w art. 71 ust. 4 ustawy, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego zamieszcza w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym wpis o spełnieniu przez pojazd dodatkowych warunków technicznych oraz dokonuje adnotacji o treści "HAK" w prowadzonym rejestrze.

 

Najlepiej jak diagnosta wykona badanie dodatkowe z art. 71 ust. 4 określając w nim, że w dowodzie rejestracyjnym prostuje się oczywiste pomyłki polegające na wpisie w adnotacjach"HAK" w pojeździe o dmc powyżej 3,5T. W tym przypadku nie ma wyniku badania.

 

Jak będzie się czekać do okresowego wówczas właściciel pojazdu będzie krążył na trasie SKP - Urząd - SKP.

§ 4. Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:

1) zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, dotyczących danych identyfikacyjnych i technicznych pojazdu, a także prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych; dla pojazdów niezarejestrowanych dopuszcza się ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin;

 

I w okresowym niestety klient otrzyma wynik badania negatywny ponieważ diagnosta stwierdza niezgodność stanu faktycznego z zapisem w dowodzie rejestracyjnym. Wówczas wystawia się zaświadczenie i w urzędzie na tej podstawie wykreśla się mu nieprawidłowy zapis (można to uczynić bez wyrabiania nowego dowodu - chyba że są wyjątki w naszym kraju). Wtedy klient ponownie wraca po pieczątkę do dowodu z nast. terminem badania. I lepiej, żeby tego nie robił na ostatnią chwilę ponieważ bez badania w tym czasie nie mógłby jeździć.

 

Dlatego uważam, że korzystniejsze dla obu stron będzie badanie dodatkowe a nowe parametry wpisze się tak jak to wspomnieli koledzy powyżej z tabliczki znamionowej lub katalogów producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko rozumiem ale mialem kilka aut dmc powyżej 3,5T które posiadały pomimo fabrycznego zaczepu równiez pospolity "hak" taki jak stosuje sie w pojazdach do 3,5T,

poniewaz np. ciągają tego typu przyczepki. Czy w takim wypadku potrzebna jest w dowodzie rej adnotacja "hak" :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Przyjechało dziś to Volvo i kolejny zonk: na tabliczce nie ma wybitych żadnych mas ani nacisków na osie. Dmc w dowodzie to 24000 kg, trzy osie. Z haka odczytałem:

ORLANDI (producent haka)

D 140 kN

Dc 95kN

S 1000 kg

V 42kN

Chyba musimy napisać do jakiegoś serwisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie danych na tabliczce haka (tak na marginesie w ramach przypomnienia)

D jest parametrem haka i liczone jest wg nast. wzoru

D=g(T*R)/(T+R)

gdzie g - przyspieszenie ziemskie,

T - maksymalna masa pojazdu ciągnącego w tonach,

R - maksymalna masa pojazdu ciągniętego w tonach.

Mając dane swojegp pojazdu można sobie wyliczyć jaka przyczepa może być ciągnięta przez konkretny pojazd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmmm, najgorsze jest to, że wg mnie wszystko jest OK ...

Ale mam za to kłopot ze scalaniem postów ...

Poniżej zamieszczam post Sebastiana - inaczej nie umiem dziś tego zrobić :D

 

 

Na początku mej kariery miałem problem z hakami (myślałem że D na haku to jest DMC przyczepki - klient zamontował w serwisie oryginalny hak na tabliczce haka było 5kN a z tabliczki znamionowej pojazdu wychodziło troche więcej, więc zaczo łem drążyć temat i otrzymałem takiego maila (chyba z PIMOT-u; dawno temu już nie pamiętam) z wyjaśnieniami:

D jest parametrem haka i liczone jest wg nast. wzoru

D=g(T*R)/(T+R)

gdzie g - przyspieszenie ziemskie,

T - maksymalna masa pojazdu ciągnącego w tonach,

R - maksymalna masa pojazdu ciągniętego w tonach.

Mając dane swojegp pojazdu można sobie wyliczyć jaka przyczepa może być ciągnięta przez konkretny pojazd.

 

 

Na tabliczce haka jest np. D=10 kN --> to wcale nie mówi o tym, że przyczepka może być o masie max 10 kN.

Mam to w arkuszu kalkulacyjnym (open office) po krótce w rubryce Maksymalna masa pojazdu ciągnącego w tonach wpisujesz dane z tabliczki znamionowej a w rubryce maksymalna masa pojazdu ciągniętego w tonach wpisujesz wartość z głowy i sprawdzasz czy te D we wzorze jest równe D na tabliczce a jak nie równe to zwiększasz/zmniejszasz parametr R aż do zrównanie się wartości D obiliczonych z tabliczką haka i jak jest równe to masa jaką może ciągnąć hak to jest wartość R. Troche zamotałem więć przykład:

na tabliczce haka jest d=10kN dmc pojazdu jest 1,350 T w rubryce R wpisujemy 3 wtedy D wychodzi nam 9,13 (więc przyczepka może być większa) to wpisujemy R=6 D wychodzi nam 10,81 (za dużo więc zmniejszamy aż się zrowna) czyli R= 4

Hak jest przystosowany do przyczepki 4 T (oczywiście dla danej DMC pojazdu)

Parametr haka.rar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi mi troszkę ponad 1,5 t :? I co teraz?

To znaczy, że hak maksymalnie dopuszcza taką masę do ciągnięcia (jest to wartość zależna od dmc pojazdu ciągnącego). W sprawie rozjaśnienia jest to wzór wykorzystywany do obliczania wytrzymałości haków. Jak mamy hak przeznaczony do danego modelu i jest zamontowany w danym modelu to na 100% wzór działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyszło mi 1,5 t ale dla D wyrażonego w tonach. Po podstawieniu D w kN jak w przykładzie dmc przyczepy wynosi 35t !!! Tylko czy rama przy haku to wytrzyma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

D jest w kN jak chcesz sprawdzić czy dany hak jest zgodny do danego modelu to w tym moim arkuszu wpisujesz dmc pojazdu z tabliczki a dmc przyczepy wpisujesz na 'czuja'. Sprawdzasz ile wynosi D w arkuszu i tak zmieniasz wartość R aż D w arkuszu bedzie zgodne z D na tabliczce haka. I wtedy odczytujesz R czyli zdolność ciągnięcia haka.

A jakby co to wyjaśnie wszystko na imprezie integracyjnej przy piwku :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Wysłany: 20-02-2006, 06:35

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Wszystko rozumiem ale mialem kilka aut dmc powyżej 3,5T które posiadały pomimo fabrycznego zaczepu równiez pospolity "hak" taki jak stosuje sie w pojazdach do 3,5T,

poniewaz np. ciągają tego typu przyczepki. Czy w takim wypadku potrzebna jest w dowodzie rej adnotacja "hak"

A to jest zupełnie inny temat :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój znajomy zakupił ciężarówkę 6-7 miesięcy temu. Teraz miał przegląd .

Miał jeszcze ważne badanie ale z uwagi na wyjazd na zachód z towarem, chciał zrobić

wcześniej przegląd . Pojechał na przegląd i nie dostał, bo nie miał zaczepu do ciągnięcia przyczepy chociaż takiego kupił. Zapłacił za badanie i dostał zaświadczenie ,

brak zaczepu ,zakaz ciągnięcia przyczepy . Powiedzieli mu że w urzędzie powinni mu wpisać w dowodzie że nie może ciągnąć przyczepy albo przyjedzie z zaczepem .

Pojechał gdzie indziej i podbili mu dowód bez problemu, zapłacił drugi raz.

Ma problem bo znajomy policjant mu powiedział że za granicą za brak zaczepu może dostać karę itd. Może Panowie wyjaśnią jak to jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojechał gdzie indziej i podbili mu dowód bez problemu, zapłacił drugi raz.

Ma problem bo poszedł na łatwiznę i pojechał do fabryki pieczątek a jak mu diagnosta z pierwszej SKP dobrze tłumaczył to się obraził. Powinien założyć zaczep i po sprawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma problem bo poszedł na łatwiznę i pojechał do fabryki pieczątek a jak mu diagnosta z pierwszej SKP dobrze tłumaczył to się obraził. Powinien założyć zaczep i po sprawie.

A w tej fabryce pieczątek – był się zapytać a oni mu odpowiedzieli że z tego rocznika ciężarówki miały homologacje z zaczepem i bez . Tak jak w osobowych z klimą i bez.

A w dowodzie nigdzie nie jest zapisane – chyba że powinno być- na temat zaczepu.

Pan Bogdan może wyjaśni jak to jest , urzędowo z przepisami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nikt nie wspomni o (wiem że wyszła wersja ujednolicona ale w tej kwestii nic się nie zmieniło) Dziennik Ustaw Nr 103, poz. 1085 z 2004 r.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 30 kwietnia 2004 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, który mówi

 

par 3.4

...

...

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3.500 kg,

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.

5. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy bez hamulca jest niższą wartością od:

a) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu; należy zastosować mniejszą wartość;

b) 750 kg.

Jak wy się odnosicie do tego zapisu.

Ponad to miałek klienta z ciężarowym Renault >3,5t i na życzenie klienta dealer wymienił mu zaczep i zwiększono mu dmc ciągniętej przyczepy poprzez wydanie nowej tabliczki znamionowej. Także wszystko jest możliwe. Dzisiaj wystawiasz zaśw. z dmc przyczepy takie, a za rok jest niezgodność i myślisz jak to się stało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nikt nie wspomni o (wiem że wyszła wersja ujednolicona ale w tej kwestii nic się nie zmieniło) Dziennik Ustaw Nr 103, poz. 1085 z 2004 r.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 30 kwietnia 2004 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, który mówi

 

No tak ale to wniczym nie rozwiązało problemu mojego znajomego. czy był w fabryce pieczątek czy zrobiono to legalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz, zaraz. Po kolei, bo się zrobił wielki bałagan.

Sprawa pierwsza (ja nie robię ciężąrówek i szczerze mówię, żę nie wiem): czy jest zapis w przepisach o tym, że ciężarówka musi mieć zaczem do siągnięcia przyczepy.

Sprawa druga: to co napisał wolf, dwa posty wyżej jest ok. ale dotyczy aut osobowych i tu :

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.

 

Pomijając to, że nie spieszę się z określaniem czy dane auto jest terenowe czy nie (trzeba by zajrzeć do katalogu produsenta i odczytać parametry pokonywania wzniesień i inne bzdury) to zapia jest wyraźny "zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego". Czyli może się dmc przyczepy zwiększyć o 50% więcej niż wytrzyma hak? Z całym szacunkiem dla autora tego tekstu, ale jeśli hak ma wartość znamionową 2t to ja nie ukręcę na siebie bata i nie pozwolę ciągnąć przyczepy 3t tylko dlatego, że jest to auto terenowe.

I dalszy zapis "przy zachowaniu pozostałych warunków". Czyli i tak dmc przyczepy nie może być większe niż dmc pojazdu.

Przykład praktyczny:

Wczoraj miałem landrovera defendera na pierwszym, dane z tabliczki:

2950

6450

1200

1750

czyli dmc pojazdu 2950 kg w/g tabliczki dmc przyczepy 3500

Ale w/g ustawy dmc przyczepy nie może przekroczyć dmc pojazdu więc przyczepa w dip-ie 2950 kg i adnotacja w uwagach, że ograniczono masę przyczepy do 2950 kg.

 

Takie jest moje rozumowanie i czekam na Wasze opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Punkt 5 dotyczy sam osobowych, ale pkt 4 dotyczy pojazdów samochodowych czyli nie tylko samochodów osobowych.

I według tego (punkt 4 c i d) gdybym robił badanie tego Defendera to dałbyn mu tyle ile daje producent, ewentualnie ograniczył dmc przyczepy możliwościami konstrukcyjnymi haka.

A terenówki sobie darujmy zgadzam się z Psuj-em - bo tam jest jeszcze większy gąszcz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.