Skocz do zawartości

Zmiana specjalny karetka na ciężarowy


markes30

Rekomendowane odpowiedzi

markes30

Tyle tych zmian, że zaczynam się gubić.

Pacjent to samochód specjalny, podrodzaj sanitarny 4 miejsca siedzące + 1 leżące. Klient wymontował nosze i płozy + fotel lekarza i "koguty". Została oryginalna przegroda z okienkiem. Czy potrzebuję poświadczenie dla takiej przegrody przy zmianie na ciężarowy 3 miejscowy?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Uważam, że tak. Jest zmiana rodzaju, więc warunki techniczne na dzień ich dokonania.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
markes30

Ale jednocześnie przegroda nie jest zmieniana tylko ubywają miejsca siedzące i leżące.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Jednak przegroda w ciężarowym podlega pewnym rygorom, a specjalnym nic.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Godzinę temu, Mecher napisał:

na dzień ich dokonania

Ale w zakresie dokonanych zmian. Uważam, że w tym przypadku do przegrody bym się nie czepiał, bo ona nie była zakresem tych zmian.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

To skąd pewność ze spełnia wymagania, skoro ciężarowym będzie dopiero po zmianach ?

I jakie wymagania są dla przegrody w specjalnym ? Chciałem porównać z tymi dla ciężarowego ...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

@Mecher pełna zgoda! 👍

Bo nie można traktować tej pozostawionej przegrody jako elementu który wszystkie wymagania spełnia przewidziane "warunkami".

Coś tam było, coś tam stało, coś zostało. Ale to, co było, stało, pozostało nie koniecznie było trwałą przegrodą/ścianą w body ciężarowym.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary

Ja tak tylko z racji zaciekawienia zapytam, a jak ta przegroda jest trwałym elementem nadwozia tzn. zgrzana (zespawana) fabrycznie to też potrzeba potwierdzenia o jej wytrzymałości ?

Edytowane przez cezary
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher
24 minuty temu, cezary napisał:

Ja tak tylko z racji zaciekawienia zapytam,

Pytać możesz. Ja tez nie wiem jak wygląda. Jednak to nie zmienia faktu iż wymagań dla specjalnego brak a dla ciężarowego są. Jeśli jesteś pewny, że spełnia wymagania, to pytanie byś zadawał na forum ?

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
markes30
Napisano (edytowane)

Trochę przepisów. Rok produkcji VITO to 2010

7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016r.;
8) przegroda, o której mowa w pkt 7, w samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t powinna odpowiadać następującym warunkom:
a) powinna być pełna na całym poprzecznym przekroju wnętrza pojazdu, co najmniej do wysokości odpowiadającej 80% wysokości oparć siedzeń znajdujących się przed nią,
b) powyżej wysokości, o której mowa w lit. a, dopuszcza się, aby odległość między elementami przegrody wynosiła nie więcej niż 100 mm w dowolnych wzajemnie prostopadłych kierunkach,
c) odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 50 mm,
d) powinna wytrzymać równomiernie przyłożone na całej powierzchni równoległe do osi podłużnej pojazdu obciążenie odpowiadające dwukrotnej masie ładunku przewidzianego do umieszczenia w przestrzeni ładunkowej,
9) w samochodzie ciężarowym o podrodzaju VAN, o maksymalnej masie całkowitej do 7,5 tony, powinno
być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o wytrzymałości określonej w § 1 załącznika
nr 14 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem pkt 10; spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2016 r., w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym;
10) przestrzeń ładunkowa może być wyposażona tylko w elementy do mocowania ładunku przeznaczone do ochrony przewożonych osób w przypadku przemieszczenia się ładunku w czasie jazdy, w tym przy
gwałtownym hamowaniu lub pokonywaniu zakrętu, o ile elementy te odpowiadają wymaganiom określonym w § 2 załącznika nr 14 do rozporządzenia; spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2016 r., w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym.

 

Edytowane przez markes30
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

A po przecinku (przecinek ma znaczenie), za wytłuszczonym jest

Cytat

w którym dokonano zmian konstrukcyjnych ...

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

A poza tym to co wytłuszczono w punkcie siódmym dotyczy auta ciężarowego a nie specjalnego.

Ciężarówką z punktu dziewiątego dopiero się stanie, a stanie się jak przegroda spełni wytrzymałość określoną w w § 1 załącznika nr 14 do rozporządzenia. No i tu następują średniki właśnie... :?

No i jak to wszystko się ma do tego: 

"2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu" 

- a mamy pojazd po zmianie rodzaju, po wymontowaniu siedzeń, za to z  pozostawioną na deser ścianką.

 

 

Trudno zgadnąć czy dla tej przegrody wystarczy punkt ósmy, czy dziewiąty.

Tylko, że w ósmym jest o małym d.m.c. ciężarowego, co nie.

Więc betoniarka wraca do punktu dziewiątego, który kieruje do załącznika czternastego. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
3 godziny temu, markes30 napisał:

Ale jednocześnie przegroda nie jest zmieniana tylko ubywają miejsca siedzące i leżące.

Ale zachodzi zmiana rodzaju pojazdu na ciężarowy a w ciężarowym przegroda musi posiadać odpowiednią wytrzymałość. Czy ta z karetki jest wystarczająco mocna? Nie musiała ona spełniać żadnych wymagań wytrzymałościowych a jedynie miała oddzielać część sanitarną od przedziału kierowcy,

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, Mecher napisał:

A po przecinku (przecinek ma znaczenie), za wytłuszczonym jest

bo przed "w którym" stawia się przecinek, ale zapis czytamy w całości ;-)

20 godzin temu, Paprock napisał:

No i jak to wszystko się ma do tego:

Ma się tak, że obowiązuje zał. 14 i jeśli taka przegroda ma znaki homologacji, to jest dopuszczalna bez dodatkowych badań wytrzymałościowych, bo w warunkach jest mowa o dacie pierwszej rejestracji.

 

21 godzin temu, markes30 napisał:

Rok produkcji VITO to 2010

Czyli jeśli pojazd nie dopuszczony jako N1 na podstawie świadectwa homologacji, o którym mowa w par. 58 ust 3

Cytat

Samochody ciężarowe objęte świadectwem homologacji typu pojazdu wydanym zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i zarejestrowane po raz pierwszy po dniu 29 kwietnia 2009 r. mogą nie spełniać warunku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 7.

to musi mieć przegrodę odpowiadającą warunkom z zał. 14 par. 1. Kwestia interpretacyjna czy po ZK to świadectwo nadal obowiązuje.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Nie. Nie. Nie w tym rzecz. 

W punkcie siódmym jest położony nacisk na datę rejestracji samochodu ciężarowego. Ja to rozumiem tak, że wymóg przegrody obowiązywał wszystkie ciężarówki rejestrowane w widełkach podanych dat. No pomijam jakieś tam wyjątki w związku z homo 2007/46 - mniejsza o nie.

Markes ma przed sobą pozostałości po samochodzie specjalnym a nie ciężarowym. I zgoda, że jeżeli przemianował się na ciężarowy, to powinien spełniać wymóg kraty przegrody w związku z terminami rejestracji podanymi w punkcie siódmym. Ale jakie warunki techniczne ma spełniać ta krata/przegroda patrząc enumeratywnie na punkty wyższe. Patrząc na punkt ósmy, który z racji d.m.c. nie dotyczy przedmiotowej ciężarówki spokojnie go pomijamy. Za to powstaje pytanie, co z punktem dziewiątym w tej sprawie?

Bo po mojemu ten ciężarowy (po specjalnym) ma odpowiadać warunkom ciężarowym na dzień wprowadzenia zmian. W tym warunkom opisanym w punkcie dziewiątym dla kraty/przegrody.

Ale powtórzę, te średniki zaburzają mój czteroletni pomyślunek. Może ktoś łaskawie objaśni o co chodzi w tym punkcie dziewiątym? Będę wdzięczny. Dzięki.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Punkt 9 w ogóle nie dotyczy tego pojazdu. Odnosi się do tych zarejestrowanych po 31 grudnia 2016, w których dodatkowo dokonano ZK. Więc wymagania ma spełniać z pkt-u 7

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Znając życie to ta karetka powstała z ciężarówki i gdyby mieć jej pierwotne homo, że to TIR to chyba wymagania przegroda spełni?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Nie. Nie w tym rzecz. Bo równie dobrze karetka mogła powstać z body szykowanego pod osobowy.

Idzie o to, że dla ledwie co trzyletnich samochodów po zmianach nie wiadomo czego się wymaga, a dla dwudziestoletniego grata wolna amerykanka.

Homo pierwotne, homo wtórne nic do sprawy nie wnosi. Ale taki przykład chociażby, czy mając auto ciężarowe homologowane po 2007/46 i wyposażone w kratę/przegrodę, to ten element zabezpieczający ładunek mogę ot tak sobie wykręcić z auta, bo mam na to ochotę?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
markes30

Cyba doradzę by klient zmienił z karetki na specjalny warsztat.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Poczytałem trochę uzasadnień do projektu, czy tam wniosków z ustaleń i jak BOSMAL zaproponował, żeby w ciężarowym blaszaku po zmianie na osobowy okna powstawiać, to mu pomysł odrzucili argumentując, że po wprowadzeniu zmian auto musi odpowiadać wszystkim warunkom jak dla osobówki. No i weź tu bądź mądry co do krat, przegród i temu podobnych isofixów. Już nie mówiąc o elementach wyposażenia podlegających homologacji. Przecież nie da rady, za przeproszeniem i bez sarkazmu, wystrugać tej kraty.

Ja wiem, że zaraz rozsupła się woreczek z elementami podlegającymi badaniom przez jednostki akredytowane, ale... miało być prosto i jasno a wyszło jak zawsze. :?

 

W dniu 18.03.2020 o 15:48, adam1501 napisał:

Znając życie to ta karetka powstała z ciężarówki i gdyby mieć jej pierwotne homo, że to TIR to chyba wymagania przegroda spełni?

 

Może.

W każdym razie po dyrektywie 2007/46 pojazd specjalnego przeznaczenia wykluwa się z kategorii M.

SC Samochód specjalny  (ambulans) - Pojazd Kategorii M przeznaczony do transportu chorych lub rannych, posiadający do tego celu specjalne wyposażenie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.