4mamut Napisano 24 Styczeń 2021 Autor Share Napisano 24 Styczeń 2021 10 godzin temu, sad_madman napisał: Z tego co widzę, to taki wymóg jest stawiany w rajdach (nie wiem czy wszystkich), które się odbywają na terenie różnych państw w PL auto musi posiadać ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC, być formalnie dopuszczone do poruszania się po drogach publicznych celem przejeżdżania z jednego na drugi odcinek specjalny. Np. w Rajdzie Polski kiedy był jeszcze eliminacją WRC (okolice Mrągowa/Giżycka) - odcinki potrafią być od siebie oddalone o 50 km. Często te samochody przejeżdżają na dojazdówkach więcej niż w rajdzie (muszą wracać do serwisu). Oczywiście zdążają się wypadki auta rajdowego z autem cywilnym na dojazdówkach - bardziej stłuczki ale jak to Makkinen powiedział " That's Rally". W Czechach - z tego co wyczytałem to auta mogą poruszać się po drogach publicznych tylko w czasie imprez oraz w okolicach warsztatu gdzie sprawdzane są naprawy/modyfikacje. Mają inne tablice a przegląd robiony jest na dwóch stacjach w kraju. Auta jeżdżą na przegląd na lawetach. Jest wyznaczany dla nich jeden termin badania. W Niemczech - nie mają naklejki TUV, więc zakładam że jest podobnie. Jak ktoś zna dobrze niemiecki można przekopać internet i zobaczyć jak tam jest. Sam jestem ciekaw. We Francji ale też nie mam 100% potwierdzenia, mogą poruszać się tylko w czasie rajdów. Przed rajdem zawsze jest badanie techniczne a po jego przejściu dostają specjalne zaświadczenia. W PL temat dla profesjonalistów nie istnieje - po prostu kupują nowe auto z przeglądem 3-letnim, modyfikują wg FIA i martwią się za 3 lata. Do tego czasu często jest rozbite itd, zmienia się buda i dalej. Jeżeli auto ma badanie w PL i ubezpieczenie OC to może na legalu poruszać się w rajdach na terenie innych krajów. Oczywiście w razie wypadku zostaje temat OC i dyskusja z ubezpieczycielem itd.. 10 godzin temu, sad_madman napisał: Zresztą nie jesteś jedyną osobą, która uprawia ten sport więc taki aut w Polsce są setki. One jeżdżą na totalnym przypale ? Bardziej buduje auto niż jeździ trochę duży budżet żeby przez sezon przebrnąć. Po ostatnich dyskusjach nt. pasów muszę zmienić koncepcję ich mocowania. Ale Tak. Jeżdżą często na przeglądach u znajomych, wiele z nich na pewno nie spełnia żadnych norm i mają błędy w budowie auta. Znam przypadki gdzie auto nawet nie jedzie na przegląd. Bardzo często poprzeczka klatki nad kierownicą jest eliminowana ponieważ jest na kolizji z deską, pedałami oryginalnymi mocowaniami itd. Śruby mocujące pasy działają na rozciąganie a powinny na ścinanie, jak widzę po zdjęciach to kąty pasów ramieniowych łamią zalecenia FIA bo komuś nie chciało się dodatkowego mocowania zrobić.Płytki do montowania pasów przyspawane sa wewnątrz auta a powinny być przykręcone/przyspawane od strony podwozia. Mimo kolizji z polskim przepisami to warto znać załącznik J i zakres homologacji FIA dla samochodów który jest potwierdzeniem że auto zbudowane wg tej homolgacji spełnia załącznik J. Prędzej czy później taka wiedza może być przydatna a przede wszystkim jest ciekawa. https://historicdb.fia.com/ Wiedzy nigdy dość - homologacja Fiata 125P. Niektóre znane pojazdy mają b. dużo opcji i wariantów stąd najpierw jest homologacja auta standardowego potem wyczynowego o ile jeździło. https://historicdb.fia.com/car/polski-fiat-125-p Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duchu Napisano 25 Styczeń 2021 Share Napisano 25 Styczeń 2021 W dniu 22.01.2021 o 12:26, 4mamut napisał: Przynajmniej tak m rzeczoznawca objaśnił No to ci ciekawie objaśnił , bo jakoś nie spotkałem takiego co : W dniu 21.01.2021 o 10:41, 4mamut napisał: Liczba miejsca - tutaj rzeczoznawca może zmienić z 5 na 2. ale człowiek sie cały czas uczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.