Skocz do zawartości

Badanie auto z usa


matis602

Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, nesiasps napisał:

Patrz np tu [...]

https://mubi.pl/poradniki/odstepstwo-od-warunkow-technicznych/

Innymi słowy, odstępstwo od warunków technicznych pojazdów polega na wydaniu przez uprawniony podmiot decyzji dopuszczającej jednostkowe pominięcie określonych w przepisach wymagań dotyczących parametrów pojazdów w celu dopuszczenia do ruchu pojazdu tych norm niespełniającego. Jeszcze inaczej – chodzi o to, by nietypowe, ale niestwarzające zagrożenia w ruchu pojazdy mogły legalnie poruszać się po drogach.

Formalnie złotoustego teoria. Skoro światła nietypowe nie stwarzają zagrożenia, to po jaką cholerę odstępstwa. Nie wiem, może autor w okularach słonecznych jeździ.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

 

stnieje jeden znany mi wyjątek pozwalający na to aby takie pojazdy przechodziły BT z wynikiem P i nie miały żadnych przeróbek dostosowujących do wymagań europejskich, nie muszą mieć żadnych europejskich homologacji, mogą mieć czerwone kierunkowskazy i szyby ocechowane tylko DOT oraz nie posiadać światła p/m tylnego. Ale użytkownik w/w pojazdu raczej nie może skorzystać z tej drogi, choć istnieje potencjalnie spore grono osób, które mogą być przedmiotowym pojazdem zainteresowane.  Art. 11. - USA-Polska. Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej. Warszawa.2020.08.15. Dz.U.2020.2153 - i chyba nic w tym temacie się nie zmieniło

Edytowane przez Vercyngetoryks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, LimonQ napisał:

Odstępstwo od takich świateł?

Tak spotkałem się z czymś takim. Nie pamiętam dokładnego modelu pojazdu ale na pewno samochód z USA. Właściciel normalny człowiek i chciał zarejestrować samochód legalnie. Jednak największym problemem właśnie były światła przednie. Poszedł do rzeczoznawcy który wydał opinie, że nie da się zamontować w tym pojeździe świateł asymetrycznych ponieważ nie ma na rynku takich lamp oraz nie idzie przerobić lamp. Po całej drodze urzędowej dostał odstępstwo od świateł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale dokument jakiś okazał, miał odstępstwo w dowód wpisane, czy tylko zostało pogadane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, thefilinek napisał:

Tak spotkałem się z czymś takim.

Oglądałeś cały materiał? Tam było jasne wskazanie że podmiot do tego uprawniony nie wyda takiego odstępstwa. Przecież to ewidentnie nas, kierowców naraża na niebezpieczeństwo. To nie są jakieś parametry techniczne, czy kierownica po prawej stronie przy ciężarowym.

Ja rozumiem że pojazd za 1 mln zł. No ale ludzie kochani. Tu powinna być nauczka dla diagnostów (bo pewnie jeździ takich pojazdów po kraju zarejestrowanych wiele) i rzeczoznawcy który wydał taką śmieszna opinie.

Dlatego też uważam, że pojazdy zza oceanu powinny mięć unijne dopuszczenie pojazdu do ruchu, w każdym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, LimonQ napisał:

Dlatego też uważam, że pojazdy zza oceanu powinny mięć unijne dopuszczenie pojazdu do ruchu, w każdym przypadku.

I jak auto ma czerwone kierunkowskazy to nie wiadomo czy hamuje czy sygnalizuje skręt.
To zły pomysł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, radekd2 napisał:

To zły pomysł.

Co jest złym pomysłem?

#LimonQ zaiste chodziło o unijne dopuszczenia, które równa się spełnieniem warunków technicznych obowiązujących w Unii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, nesiasps napisał:

Myślę że problem wróci na pierwsze badanie, tam będzie jazda z sądami i skończy się na pozbawieniu uprawnień diagnosty i cofnięciu rejestracji

A diagnosta będzie twierdził że oświetlenie w dniu badania (w lutym) było prawidłowe. Zresztą były na tym filmie jakieś opinie rzeczoznawcy z maja 2022r.  Tu jest kilka niedopowiedzianych spraw. Kiedy pojazd ostatecznie trafił do obecnego właściciela? Pojazd rejestrowany w woj. Pomorskim a badanie odbywało się w Dolnośląskim jeżeli dobrze widzę, więc duże prawdopodobieństwo że właściciel obrabiał dokumenty a pojazd stał w serwisie, komisie czy gdzieś. Kolejna sprawa to w jakim celu była ta opinia? Może była jakaś szkoda w tym serwisie?

 

50 minut temu, thefilinek napisał:

Po całej drodze urzędowej dostał odstępstwo od świateł. 

A jak trafi pieszego po zmroku, i prokurator będzie chciał udowodnić że gdyby było oświetlenie asymetryczne to  wcześniej by widział tego pieszego, kto wtedy ma ciepło? Każdy z nas widział różne cuda ale to nie znaczy że

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mnie zastanawia, dlaczego przy "prawidłowym" ustawieniu świateł symetrycznych, tzn. granica światła na ekraniku przyrządu nie przekracza linii maksymalnego poziomu może oślepiać kierowców z przeciwka ? Przecież nawet prawidłowe ustawienie świateł asymetrycznych aut z ledami czy innymi ksenonami ma większą tendencję do oślepiania niż światła symetryczne. :confused:

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jakby nie patrzeć - a takie stwierdzenie wprost w materiale nie padło - to stanowisko importera jest takie, że samochód posiadał światła asymetryczne, a teraz ich nie posiada.

Teraz, cezary napisał:

może oślepiać kierowców z przeciwka ?

Wychodzi na to, że pojazd przy ustawianiu świateł mijania do poziomu wyznaczonego przez odcięcie oślepia, w materiale jest wspomniane, że już wcześniej zgłaszano do serwisu problemy ze światłami mijania. Wcześniej zauważyli, że "brakuje" światła, więc zgłaszali.

W ogóle sprawa bardzo ciekawa, według importera i opinii sporządzonej na jego wniosek, a kolejno badania technicznego światła były asymetryczne, a teraz wychodzi na to, że nigdy nie były i nie mogły być. Coś tu grubo nie halo. W samochodzie za ponad "bańkę"!?   W tym budżecie to nie wiem czy jakiś Chińczyk nie wykonałby "zamienników" z asymetrią?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracujecie od lat w zawodzie, mamy tu pojazd z 2021 roku z bardzo dobrze świecącymi światłami -  pomimo braku asymetrii, to auto jest zdecydowanie bardziej bezpieczne dla uczestników ruchu -w tym pieszych- aniżeli homologowana, asymetryczna lampa z wypalonymi od lat odbłyśnikami, wypalonym i porysowanym kloszem - a ile takich dziennie pojazdów dostaje P na przeglądzie i kto bada czy światła mijania posiadają wymaganą światłość? Pytanie dlaczego klient twierdzi że „mrugają mu światłami” albo linia granicy światła jest niewłaściwie ustawiona albo brak regulacji wysokości / niewłaściwe jej działanie . W mojej ocenie pojazdy z kierownicą po prawej w naszych warunkach drogowych stanowią zdecydowanie większe zagrożenie pomimo dostosowania lamp, pojazdy zabytkowe ze świeczkami zamiast lamp również, tysiące pojazdów bez wymaganych badań z Ukrainy i nie tylko. Uważam, że skoro jest uzasadniony brak innej możliwości to odstępstwo w tym przypadku nie spowoduje zagrożenia dla bezpieczeństwa. W sklepach w PL można kupić legalnie super ładne lampy w których nie ma regulacji wysokości, które posiadają pięknie podrobione oznaczenia homologacji EU - i to ma być bezpieczniejsze? Nie chodzi o dowolność w tym temacie - a o brak innych możliwości technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nesiasps, w temacie odnosimy się do przepisów formalnoprawnych, a to co napisałeś to życie, a jak wszem wobec wiadomo rzadko to idzie w parze. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, nesiasps napisał:

Pracujecie od lat w zawodzie, mamy tu pojazd z 2021 roku z bardzo dobrze świecącymi światłami

Pomijając sens Twojego przydługiego wywodu w kontekście tego materiału, to skąd wiesz jak dobrze świecą światła w tym pojeździe (?), skoro sam autor filmu zauważa, że światła świecą źle w jego odczuciu bo oślepiają innych, co jadący z przeciwka wyraźnie mu i jego pracownikom sygnalizowali.

@nesiasps rozumiem gorycz w Twojej wypowiedzi, ale w tym wypadku jest bez sensu. Takie porównanie realizuj w oparciu o sprawnych reprezentantów różnych rozwiązań świateł mijania z roku produkcji 2021.

A to, że masa niesprawnych pojazdów z oświetleniem porusza się po drogach to nic nowego, natomiast nawiasem pisząc widać poprawę i to nawet po samym udziale w akcjach darmowego sprawdzania oświetlenia. W przeciągu ostatnich 3 lat to u nas na stacji wzrost, bez wstydu powiem ponad 10 krotny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, nesiasps napisał:

asymetryczna lampa z wypalonymi od lat odbłyśnikami, wypalonym i porysowanym kloszem - a ile takich dziennie pojazdów dostaje P na przeglądzie

Ale kto robi badania tych pojazdów i potwierdza sprawność tychże lamp, pomimo iż jak sam zauważyłeś w momencie badania na SKP są niesprawne i nie spełniają wymagań technicznych ? 

Spełnienie wymagań ustawowych (czy też zgodnych z WT, to jedno, a potwierdzenie sprawności tych lamp to drugie) 

Pytanie pierwsze jaki jest kąt pochylenia granicy światło-cienia w przedmiotowych reflektorach? obawiam się, że ten parametr na lampach nie jest podany.

druga najważniejsza sprawa, to korektor pochylenia strumienia światła. w przypadku modułów LED-owych, lub powyżej 2000 lumenów nie tylko ma być, ale ma działać automatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, dominik_z napisał:

Pytanie pierwsze jaki jest kąt pochylenia granicy światło-cienia w przedmiotowych reflektorach?

Zapewne 1,25%, bo taki jest standard w USA.

 

5 minut temu, dominik_z napisał:

obawiam się, że ten parametr na lampach nie jest podany.

Raczej jest, bo Amerykanie o takie rzeczy dbają (tzn. ich przepisy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, cezary napisał:

odnosimy się do przepisów formalnoprawnych

Dlatego uważam że problem powinien być rozwiązany na drodze prawnej - poprzez wniosek o odstępstwo - sytuacja się skomplikowała na skutek oszukańczych działań różnych podmiotów - natomiast te działania aktualnie trzeba prawnie zweryfikować i przywrócić do normalności - w pozostałych krajach europejskich również funkcjonują tego typu rozwiązania - moje odczucia nie mają znaczenia dla sprawy tylko czasem głośniej o nich wspomnę ;))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, cezary napisał:

Tak mnie zastanawia, dlaczego przy "prawidłowym" ustawieniu świateł symetrycznych, tzn. granica światła na ekraniku przyrządu nie przekracza linii maksymalnego poziomu może oślepiać kierowców z przeciwka ?

U mnie był RAM Made in USA i klient prosił o obniżenie strumienia światła, bo wciąż jadących z przeciwka oślepia, no to oni z wzajemnością po oczach. I z regulowania w sumie wyszła lipa. Pomogły dopiero partyzanckie akcje modyfikujące w środku lampę. Oczywiście na deser padło, żeby mu nie czasami nie strzelił pomysł do głowy zawitać do mnie tym czołgiem na okresowy.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, dominik_z napisał:

Spełnienie wymagań ustawowych (czy też zgodnych z WT, to jedno, a potwierdzenie sprawności tych lamp to drugie) 

Przepisy muszą być przede wszystkim jasne. Patrzysz na światła mijania, widzisz że granica światła jest ustawiona wzorowo jednak zmierzona ich światłość / nie wymagana przepisami/ pokazuje że świecą jak wcale no to…

- czy jest to bezpieczne dla kierującego i innych uczestników dróg 

-czy jest to legalne

- jeśli nie jest legalne to jaki jest numer usterki

Pozostaje kwestia oślepiania innych kierujących - to inny temat i inna dyskusja ponieważ żeby ją zaczynać wypada unormować sprawę światłości świateł mijania 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem nie jest w wysokości świateł lecz w szerokości strumienia. Światła zachowują się jak w nowoczesnych LED które się " w pozycji automat" rozjeżdżają dla poprawy widoczności pojazdu na drodze. I tu jest problem - z USA światła są symetryczne - a Europa po zmierzchu wraca do ustawień standard czyli asymetrii      

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technika motoryzacyjna dawno nas wyprzedziła - pozostaliśmy w miejscu z przyrządami do kontroli świateł z minionej epoki, rzeczoznawcy wydają opinie jak im się podoba  -  nie mają wiedzy o dzisiejszych nowoczesnych rozwiązaniach choćby świateł mijania - producenci pojazdów wraz z homologującymi te podzespoły instytucjami oraz przepisami unijnymi są za daleko od naszego rynku krajowego, który się zatrzymał na żarówkach H7...  i nie tylko chodzi o światła. Mamy pojęcie o światłach symetrycznych z USA ale co to znaczy i jak zachowują się w ruchu, jak w tym ruchu pracują dla bezpieczeństwa kierowcy i innych uczestników ruchu - jak je diagnozować, ustawiać - zapewne nie naszymi wynalazkami z PRL-u. Do tego nasze prawo i sądy wierzy ślepo w te przepisy - bo w coś musi. Jesteśmy na poziomie malucha i poloneza i ciężko jest z tym naszym zapleczem diagnostycznym gonić świat nowoczesnych rozwiązań.  Za to chcemy wszystkich wyprzedzić w diagnozie NOx - ogłosimy sukces - a potem będzie płacz nad wzrostem kosztów transportu i śmiech całej pozostałej części Europy nad nami że sobie sznur wieszają a inni patrzą jak tu oszukać przepisy na masową skalę. Widziałem jak taki pojazd sobie nocą jedzie i nikt mu nie mruga... 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Mądrze prawisz, w całej rozciągłości się z Tobą zgadzam, ale to, że przepisy nie nadążają za postępem w naszych realiach to zasługa tego, że się je głównie obchodzi (na różne sposoby), a skoro da się je obchodzić to po co je zmieniać. I tak dochodzimy do sytuacji, że przepisów nikt nie poprawia tylko "na pałę" dokleja różne dziwactwa. Wszystko się miesza w bylejakości i jakoś to jest. W omawianym przypadku trafiła przysłowiowa "kosa na kamień".

 

Edytowane przez mirek_handlarz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem do czego zmierza dyskusja. Przepisy mówią o świetle asymetrycznym i lampie oznaczonej odpowiednimi symbolami homologacyjnymi. Nam diagnostom nie wnikać co i jak tylko weryfikować.

Tak jak nie wnikamy czy gaśnica 1 kg to za dużo czy za mało i czy apteczka oraz kamizelki odblaskowe są potrzebne czy nie.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, nesiasps napisał:

producenci pojazdów wraz z homologującymi te podzespoły instytucjami oraz przepisami unijnymi są za daleko od naszego rynku krajowego

Światło homologowane jest dopuszczone w całej UE. Nie wiem ku czemu zmierza Twój wywód, ale przecież nie od dzisiaj wiadomo,  że światła pojazdów z USA nie posiadają homologacji (nie zostały przebadane zgodnie z wytycznymi UE). Dlatego sprowadzając taki pojazd zza oceanu (oraz spoza UE) należy go dostosować do warunków PL/ UE. 

6 godzin temu, nesiasps napisał:

Patrzysz na światła mijania, widzisz że granica światła jest ustawiona wzorowo jednak zmierzona ich światłość / nie wymagana przepisami/ pokazuje że świecą jak wcale no to…

przecież tabela nie uwzględnia wszystkich możliwych niesprawności, a sprawdzając ustawienie świateł mijania widzisz które światło świeci dobrze, a które ledwo co, nawet powiem więcej, widać kiedy w soczewce jest źle zamontowana żarówka. Przypominam tylko, że diagnosta (przynajmniej w teorii) nie jest pierwszym lepszym "chłopkiem" z łapanki, tylko fachowcem, posiadającym szeroką wiedzę na temat pojazdów i badań technicznych :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, cezary napisał:

Tak mnie zastanawia, dlaczego przy "prawidłowym" ustawieniu świateł symetrycznych, tzn. granica światła na ekraniku przyrządu nie przekracza linii maksymalnego poziomu może oślepiać kierowców z przeciwka ?

A oglądałeś ten film, widziałeś jak wysoko ma światła ten Cadillac? Tylko proszę, nie pisz mi o innych modelach, bo sednem jest ten Cadillac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stopklatka z filmu, wg autora samochody były 10m  przed ścianą ...

punkt odniesienia wysokości - żółtoczarna  barierka

 

cadilac.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.