Skocz do zawartości

Okresowe a VAT ...


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Od pewnego czasu drogi Panie Praktyku, gdyż na TY nie jesteśmy obserwuje wypowiedzi na forum i odczuwam ewidentny atak słowny w mą stronę, choć nie tylko, bo widzę, że i w tak wybitne osoby jak PSUJ i MARKES30.
Zostawmy te konwenanse salonowe i tytuły Panie Bogusławie bo to w niczym nie podnosi rangi wyjaśnienia.

 

fragment wycięty przez moderatora - dotyczy innego tematu

 

 

Że PSUJ jest wybitny to musiał byś mnie przekonać moje zdanie jest niestety inne .

Adminie przyznaj się Praktyk to Ty i celowo chcesz bić rekordy oglądalności na forum by je ożywić tak?

Kimże ja już na tym forum nie byłem , niestety nie utrafiłeś .

Dodam do wypowiedzi poprzedniej PSUJA, którą negujesz, że badanie haka wynika z zakresu badania okresowego tj.

Pomyliłeś się . Jest wyodrębnionym badaniem wchodzącym w zakres badania okresowego.

Takiego zastrzeżenia jak VAT w art. 83 Prawka nie ma np. taksówka,

Przekonaj Ministra do swoich pomysłów ja tak zawsze robię i wtedy nie będziesz miał tych problemów. Na razie mają inni i czuję się w obowiązku to wyprostować .

Przykro mi bardzo polecam przeczytaj sobie dokładnie moje posty.

Mam nadzieje że w Mikołajkach głupot nie opowiadali. Ja tylko dodam że z wypowiedzi przedstawicieli MT największy bałagan w tym zakresie jest w rejonie Bydgoszczy i Torunia. Nie wiem dlaczego.

Ja na przykład się nie zgadzam i jednocześnie nie twierdze, że mam racje, mimo iż jakieś pojęcie o przepisach mam a praktykę też nie małą.
Jak możesz to wstrzymaj się z takim doradztwem bo nam się „wiara na drogach pozabija „
Właśnie wróciłem z konferencji w Mikołajkach i tam wyraznie powidziano, że stacja podstawowa może wykonywać badania okresowe vat. Wkrótce powinienem mieć pismo wieć zamieszczę je na forum.

Poczekajmy na to pismo ja też je będę miał.

Pozdrawim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 141
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Norbert Jezierski

    18

  • Psuj

    13

  • Bogusław Maćkowski

    13

  • berecik

    13

A myślałem, że w naszym kraju prawo stanowią ustawy i rozporządzenia, a nie pisma.

Pomyliłeś się . Jest wyodrębnionym badaniem wchodzącym w zakres badania okresowego.

Pokaż mi w 227 wymienione badanie haka jako dodatkowe. Bo w skład okresowego wchodzi tylko to co jest w par. 4 z Dz. 227.

 

Tak w tym kraju jest, że Minister coś opublikuje, później się okazuje że chciał inaczej i wszyscy piszą interpretacje by było jak myśleli a nie napisali. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fragment wycięty przez moderatora - dotyczy innego tematu
Ostatnio zmieniony przez Psuj 28-10-2006, 18:12, w całości zmieniany 1 raz

Fragment ten był wybitnie związany z tym tematem i zostanie przestawiony na innym forum.

Pokaż mi w 227 wymienione badanie haka jako dodatkowe. Bo w skład okresowego wchodzi tylko to co jest w par. 4 z Dz. 227.

Wyodrębnione badanie dodatkowe.

§ 2. 1. Badania techniczne dzieli się na:

5) dodatkowe - dotyczące pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych .............

§ 13.5. W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu silnikowego, o którym mowa w art. 71 ust. 4 ustawy, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego zamieszcza w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym wpis o spełnieniu przez pojazd dodatkowych warunków technicznych oraz dokonuje adnotacji o treści “HAK" w prowadzonym rejestrze.

Wyodrębnione badanie dodatkowe wchodzące w zakres badania okresowego.

4. Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:

9) stanu technicznego nadwozia, podwozia i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia;

Załącznik nr 1

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO

6. PODWOZIE l ZAWIESZENIE, INNE

6.7. Zaczep kulowy pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, autobusu Oględziny. 1. Niepewne mocowanie do pojazdu.

2. Brak tabliczki znamionowej.

3. Brak certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji.

Mozesz na mnie polegać też się znam na przepisach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat:

Wyodrębnione badanie dodatkowe wchodzące w zakres badania okresowego.

Możesz się dziwić, że użyłem takiego określenia zresztą nie ja jeden „wyodrębnione”.Wszystkie badania dodatkowe wchodzące w zakres badania okresowego są badaniami wyodrębnionymi . Polega to na tym że dla tych badań wykonujesz dodatkowe badania z tego zakresu. A więc w tych wyodrębnionych badaniach są także GAZ, L ,TAXI itp. a nie ma VAT . Są to jak gdyby badania wydzielone , wyodrębnione wymagające dodatkowych czynności i nie wykonujesz ich jeżeli pojazd ich nie posiada i nie są zapisane w zakr. bad.okr. Myślę że to nie była złośliwa uwaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc w tych wyodrębnionych badaniach są także GAZ, L ,TAXI itp.

Są to badania "dodatkowe"..Jak samochód ma "taxi " robisz okresowe +dodatkowe (98+42zł).Sprawdzamy dodatkowe warunki. To tak jeżeli chodzi o ścisłość :) Gdzie w D.U napisano-"wyodrębnione badania dodatkowe) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wysłany: 08-10-2006, 20:22

Miałem ignorować pewne sprawy, ale jednak zabiore głos.

praktyk napisał/a:

Wprowadza pojęcia, " wyodrębnionym badaniem okresowym"

To nie ja wprowadziłem to pojęcie tylko prawnik z its-u - skan na samej górze strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pragnę zauważyć nieśmiało, że pytanie dotyczyło konkretnego Dz.U. :lol:

Póki co, ITS czy PISKP nie stanowią prawa w Polsce a ich interpretacja może być jedynie pomocą - i śmiało możemy się z nią nie zgadzać ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Właśnie wróciłem z konferencji w Mikołajkach i tam wyraznie powidziano, że stacja podstawowa może wykonywać badania okresowe vat. Wkrótce powinienem mieć pismo wieć zamieszczę je na forum.

Póki co, ITS czy PISKP nie stanowią prawa w Polsce a ich interpretacja może być jedynie pomocą - i śmiało możemy się z nią nie zgadzać ....

Pozostawiam bez komentarza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy wiedzieć co się napisało a nie pisać co się wie.

 

Na dowód tego, że badanie pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy zwane potocznie w przepisach HAK jest badaniem dodatkowym wymienionym w Dz. 227 Szanowny Praktyk

§ 2. 1. Badania techniczne dzieli się na:

5) dodatkowe - dotyczące pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych .............

 

Podziwiam, naprawdę wychodzę z zachwytu dla dorabiania ideologi do własnych wywodów.

cyt:

5) dodatkowe - dotyczące pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany dopuszczonych przez prawo elementów powodujących zmianę danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym dotyczących w szczególności:

a) rodzaju, podrodzaju pojazdu, przeznaczenia, masy własnej, dopuszczalnej ładowności, liczby miejsc, dopuszczalnej masy całkowitej po istotnej zmianie położenia środka ciężkości pojazdu lub innej istotnej zmianie konstrukcyjnej, dopuszczalnej masy całkowitej ciągniętej przyczepy, największego dopuszczalnego nacisku osi po zmianie konstrukcyjnej powodującej istotną zmianę rozkładu nacisku na osie pojazdu,

b) silnika;

Do tej pory w najśmielszych oczekiwaniach nie byłem nawet świadomy, mało tego nie śmiałem przypuszczać że montaż HAKA powoduje zmiany konstrukcyjne.

Dobrze, że Praktyk nie jest kardiochirurgiem, bo jak tak samo by leczył ludzi.

 

Pozostawiam bez komentarza w końcu ustawodawca napisał na czym polegają zmiany konstrukcyjne więc co tu komentować. Badanie pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy jak widać nie jest dodatkowym badaniem po zmianach konstrukcyjnych.

 

W tym miejscu czas na przebranżowienie z praktyki na teorie, chyba.

 

Kolejny argument to:

§ 13.5. W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu silnikowego, o którym mowa w art. 71 ust. 4 ustawy, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego zamieszcza w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym wpis o spełnieniu przez pojazd dodatkowych warunków technicznych oraz dokonuje adnotacji o treści “HAK" w prowadzonym rejestrze.

 

Pozwole sobie przypomnieć pytanie, na które miała paść odpowiedź.

Pokaż mi w 227 wymienione badanie haka jako dodatkowe.

Może przeliteruje: gdzie w Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm. jest napisane, że badanie pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy jest badaniem dodatkowym wchodzącym w zakres badania okresowego?

 

Dowiedziałem się, że są to zmiany konstrukcyjne znaczy powienien być wystawiony Dokument Identyfikacyjny Pojazdu po zmianach konstrukcyjnych.

 

Dalsza część odpowiedzi to odpowiedź na pytanie, którego nie zadałem, czyli jakie czynności diagnosta winien wykonać w przypadku dodatkowego badania HAK. No miło przynajmniej gratisa dostałem.

 

Widzę, że Pan Praktyk minął się z powołaniem.

 

A teraz do rzeczy. Nie zamierzam komentować tych bzdurnych wywodów jednak z szacunku do grona forumowiczów, którzy nie tylko że znają Teorię ale i Praktykę (tę diagnostyczną znaczy) wyjaśniam stan prawny badania hak w zakresie rodzaju badania.

 

art. 81 Prawa o ruchu drogowym:

8. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 2 i 3, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega również pojazd:

1) skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę w razie uzasadnionego przypuszczenia, że:

a) zagraża bezpieczeństwu ruchu,

b) narusza wymagania ochrony środowiska,

c) uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 4;

1a) skierowany przez starostę w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji;

2) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, oraz z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem;

3) który ma być używany jako taksówka osobowa lub bagażowa, pojazd uprzywilejowany, pojazd do nauki jazdy, pojazd do przeprowadzania egzaminu państwowego lub pojazd odpowiednio przystosowany lub wyposażony zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;

4) w którym została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia określonego w grupie 3 i 10 działu II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej na kwotę przekraczającą 2.000 zł;

5) sprowadzony z zagranicy i noszący ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;

6) (38) dla którego określono wymagania techniczne w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 113 i Nr 90, poz. 756).

 

 

Ustawodawca nie przewidział badania pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy jako badania dodatkowego ponad badania pierwsze i okresowe. Czy coś tu nie jest jasne? Jest badanie haka czy nie? Nie ma w rodzajach badań.

 

A więc w tych wyodrębnionych badaniach są także GAZ, L ,TAXI itp. a nie ma VAT .

 

I tu Cię drogi Praktyku zdziwie, no chyba tylko Ciebie. Badanie VAT jest badaniem dodatkowym ustawowo - a nie pierwszych, jedynym, jednorazowym jak to uwielbiają określać właściciele prywatnych stacji podstawowych byle nie stracić klienta. Badanie VAT to badanie dodatkowe.

 

Przypomnę, iż ustawa jest najważniejsza zaraz po konstytucji i dyrektywach unijnych. Aktem wykonawczym jest rozporządzenie, no i co my tu czytamy w Dz. 227? Cyt.

 

3) (1) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 ustawy;

4) (2) dodatkowe - dotyczące pojazdu skierowanego na badanie techniczne przez starostę w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji;

5) dodatkowe - dotyczące pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany dopuszczonych przez prawo elementów powodujących zmianę danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym dotyczących w szczególności:

a) rodzaju, podrodzaju pojazdu, przeznaczenia, masy własnej, dopuszczalnej ładowności, liczby miejsc, dopuszczalnej masy całkowitej po istotnej zmianie położenia środka ciężkości pojazdu lub innej istotnej zmianie konstrukcyjnej, dopuszczalnej masy całkowitej ciągniętej przyczepy, największego dopuszczalnego nacisku osi po zmianie konstrukcyjnej powodującej istotną zmianę rozkładu nacisku na osie pojazdu,

b) silnika;

6) dodatkowe - dotyczące pojazdu, który ma być używany jako taksówka osobowa lub bagażowa;

7) dodatkowe - dotyczące pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;

8) dodatkowe - dotyczące pojazdu, który ma być używany jako uprzywilejowany;

9) dodatkowe - dotyczące pojazdu do nauki jazdy, pojazdu do przeprowadzania egzaminu państwowego;

10) (3) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy;

11) (4) dodatkowe - dotyczące pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;

12) (5) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 6 ustawy.

 

Nie no i znowu zdziwienie. Nie a tu mowy, iż badanie pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy jest badaniem dodatkowym. Jakieś wątpliwości?

 

Tak przy okazji o VAT minister nie zapomniał i również w akcie wykonawczym zaliczył go do badania dodatkowego, a nie nazywanego przez niektórych "fachowców" badania pierwszego-jednorazowego.

 

Dlaczego zatem diagnosta bada HAK?

 

Chcąc uniknąć kolejnej ideologi, która wciągnie mnie w zbędną dyskusję wolę odrazu odpowiedzieć ponieważ cenię swój czas.

 

Na marginesie dodam, iż Minister do każdego z badań dodatkowych (nawet tego Vatowego) przewidział szczegółowy zakres badania określony w par. 3. Coś mi się wydaje, że do badania HAK nie przewidział zakresu badania. A może Praktyk ma na to przepis?

 

Zakres badania okresowego:

§ 4. Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:

12) spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu o warunkach technicznych i w przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów.

 

W skład badania okresowego nie wchodzi spełnianie warunków dodatkowych przewidzianych w rozporządzeniu, gdyż w warunkach technicznych nie określono warunków dodatkowych dla pojazdu przystosowanegio do ciągnięcia przyczep.

 

 

Wiemy już, że badanie HAKA nie jest badaniem dodatkowe w myśl art. 81 i par. 2 z Dz. 227.

 

Wynika ono z art. 71 ust 4 Prawa o ruchu drogowym 4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla.

 

I cóż się dowiedzieliśmy? Należy przeprowadzić badanie techniczne. Czy ustawodawca użył sformuowania "dodatkowe badanie"? NIE. Jakaś wątpliwość?

 

Zarówno z ustawy Prawo o ruchu drogowym jak i aktu wykonawczego nie wynika, iż badanie HAK jest badaniem dodatkowym wchodzącym w skład badania okresowego.

 

Następnie Praktyk trafnie przytocztył zakres takiego badania czyli sposób dokonania adnotacji w zaświadczeniu i powodu uznania tego badania za niezadowalające.

 

Zanegowanie niezgodności z HAK-iem wynika z pkt 1 czyli niezgodność zapisów w dowodzie rejestracyjnym ze stanem faktycznym w razie jak by właściciel pojazdu miał zainstalowany HAK bez wpisu w dowodzie.

 

§ 4. (Dz. 227) Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:

1) zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, dotyczących danych identyfikacyjnych i technicznych pojazdu, a także prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych; dla pojazdów niezarejestrowanych dopuszcza się ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin;

 

Tak się składa, iż HAK jest wpisywany w adnotacjach dowodu rejestracyjnego.

 

Ponieważ nie jest to badanie ani okresowe, ani pierwsze, ani dodatkowe, ani inna czynność tylko na podstawie faktu, iż ustawodawca przyjął że ma to być badanie a nie inna czynność oraz w par. 13 ust. 5 określa je jako badanie przyjęto zapis "badanie dodatkowe "HAK". Należy dokonać zapisu w poz. 2 zaświadczenia nazwanej "spełnianie warunków dodatkowych".

 

Przepisy nie tylko trzeba znać, mieć praktykę i doświadczenia ale jeszcze w nich siedzieć. Jest to ciężka rola bo dłuższa przerwa jak 3 tyg. urlop i szczerze przyznaje nie udzielam odpowiedzi ponieważ należy sobie przypomnieć tę lukę. Przyznam po sobie. Nie wiem czy Praktyk jest diagnostą ale również podziwiam, znalezienie czasu na wertowanie w przepisach. Trzeba je jeszcze umieć podepszeć przepisami tak by były spójne z całością. Swoją drogą cieszę się, gdyż widzę, iż wielu ludzi wykrztałciło się na tym forum na niezłych fachowców potrafiących wskazać właściwą podstawę prawną.

 

Ponieważ staram się stać na straży wypowiedzi zgodnych z prawem i chcąc uniknąć na przyszłość wprowadzania w błąd ludzi z branży diagnostycznej zdecydowałem się udzielić ostrzeżenia Panu Praktykowi.

 

Liczę, iż w przyszłości spowoduje to pożądany skutek czyli wypowiedzi będą we właściwym tonie i nie wprowadzające po raz kolejny forumowiczów w inny lepszy stan tylko zgodny z obowiązującym stanem prawnym.

 

Swoją drogą, co niektórzy mogli zauważyć, iż badanie VAT jest badaniem dodatkowym.

 

Nadmienie, iż nie zmoderowałem postów Pana Praktyka, aby osoby postronne mogły je przeczytać. Jak sam Praktyk zauważył nie były one z naruszeniem dobrych obyczajów w czym w pełni się zgadzam więc nie ma powodów do ich usuwania. Myślę, że ta dyskusja każdego z nas coś nauczyła a ja nie mam czasu na czyjeś prywatne rozgrywki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni forumowicze wnoszę o troszke spokoju. Po drugie zamiast sie kłócić to spróbujmy wystosować oficjalne pisemko do MT i US aby zainteresowane "organy" zajeły oficjalne stanowisko. Mnie jako diagnoste "na pierwszej linii frontu" wkurzają takie wypowiedzi "robić nie robić itp". Jeden kraj a co WK to inna interpretacja przepisów. Czas zadać pytania gdzie indziej ... :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystosowaliśmy 4 miesiące temu i do tej pory nikt nie odpowiedział. :lol: Ale ustnych opinii jest mnóstwo. Chociaż po ostatnich wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego że Minister przekroczył swoje uprawnienia wydając rozporządzenie unieważniające stare prawa jazdy oraz orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, że wydane rozporządzenie że opłata za kartę pojazdu narusza konstytucje nie zdziwi mnie pisemna opinia, że stacje podstawowe mogą wykonywać okresowe z wpisem VAT. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Koledzy a jak podchodzicie do sprawy kiedy pojawia się klient samochodem na okresowe badanie tech. z wpisem VAT-4,a widać że jest to VAT-1 ?

 

[ Dodano: 21-11-2006, 09:25 ]

Koledzy a jak podchodzicie do sprawy kiedy pojawia się klient samochodem na okresowe badanie tech. z wpisem VAT-4,a widać że jest to VAT-1 ?

Nikt nie spotkał sie z czymś takim?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

pablo -nie spotkałem się z takim zapisem , przypuszczam że jest to błąd pisarski.

Natomiast zacytuję DZ.U.90 art 86 ust 5 b .

W przypadku gdy w pojeździe , dla którego wydano zaświadczenie , o którym mowa w ust 5 , zostały wprowadzone zmiany , w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań , o których mowa w ust 4 pkt 1-4 - podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach , w terminie 7 dni od ich zaistnienia.

 

[ Dodano: 23-11-2006, 18:59 ]

Jak widać , to podatnik musi zgłosić zmiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.