Skocz do zawartości

Osobówka na lekki ciężarowy 2023


tombik

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry na wieczór Wszystkim Znawcom tematów badań diagnostycznych  itd.

Uprzejma prośba do wszystkich o potraktowanie poważne bo i poważnie pytam. 

Prowadzę firmę, używam auta osobowego, które i tak już dawno służy tylko i wyłącznie do wożenia części, narzędzi czasem urządzeń itd. Foteli tylnych już dawno nie ma, napinaczy. Nawet podłogę zrobiłem żeby było mi wygodniej. 

W dowodzie nadal jest to auto osobowe. Mowa o Fiat Stilo Kombi MultiVan. Mam duży sentyment do niego, jest w dobrym stanie tech. Przegląd przeszedł kilka dni temu bez uwag. 

Dodatkowo, ma dużą przestrzeń bagażową. Dla mnie w zupełności. 

Tak więc pytam, czy jest w ogóle jest jeszcze taka możliwość żeby zrobić z niego dostawcze auto. Z kratą i odpowiednimi dokumentami. 

To auto ma u mnie dożywocie bo należy mu się to. Przejechałem nim niemal 300000km. Przebieg ciągle rośnie i nie chce się zepsuć. Tfu, tfu. :).

 

W oczekiwaniu na wypowiedzi, pozdrawiam 

Tomek

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 54
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • tombik

    21

  • Paprock

    9

  • Logen

    5

  • Mecher

    4

Top Posters In This Topic

22 minuty temu, tombik napisał:

Foteli tylnych już dawno nie ma, napinaczy. Nawet podłogę zrobiłem żeby było mi wygodniej. 

:

23 minuty temu, tombik napisał:

W dowodzie nadal jest to auto osobowe.(...) Przegląd przeszedł kilka dni temu bez uwag. 

8/ :razz: ;D

A wracając do sprawy :

http://www.eurodiagnosta.pl/redaction/kratka_2020.html

:smile:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, tombik napisał:

Przegląd przeszedł kilka dni temu bez uwag.

 

27 minut temu, tombik napisał:

Foteli tylnych już dawno nie ma, napinaczy.

I jak tu temat potraktować poważnie ?

Ale dobrze, nic nie rób, na "przegląd" co roku, do tych co bez uwag przeszedł, będziesz pan zadowolony

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za pierwszą wypowiedź. Takie uwagi też są cenne. 

Moja wina, bo źle opisałem sytuację. Przegląd auto przeszło legalnie i bez uwag. Bo tak było. 

Po prostu, rok rocznie kanapa i pasy wracają na swoje miejsce. Tak, odpowiadam od razu, że chce mi się montować. I co roku, podłogę demontuję i montuje ponownie. Wbrew pozorom, jest to dość łatwe, przy wykorzystaniu fabrycznych otworów montażowych. Bo wszystko mam przygotowane, dopasowane itd. 

Żadna tam prowizorka. I każdego roku, po kilku dniach po przeglądzie, stwierdzam, że jest mi nie wygodnie ze złożonymi fotelami z tyłu.  Nawet do wożenia kilku skrzynek z narzędziami, częściami. Itd. 

Czy coś złego robię w sensie przepisów prawa czy bezpieczeństwa?. Też nie o to mi chodzi, żeby łamać prawo czy stwarzać zagrożenie. 

Jak pisałem wcześniej, to auto ma u mnie dożywocie bo na to zasługuje. Założyłem temat z pytaniami do znawców sprawy jak moją kwestię załatwić o ile w ogóle można, w sposób legalny i zgodny z przepisami, które obowiązują. Żeby przestać bawić się w składanie czy demontowanie kanap i innych rzeczy. 

Może teraz zostanę potraktowany poważniej. Chciałbym po prostu żeby to auto zostało na stałe VANem z VAT 1. 

Jak z rodziną jadę to mamy drugie auto.  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W omawianym przypadku, rozumiem, że mówimy o nadwoziu KOMBI;

Cytat

§ 9a. W samochodzie osobowym o rodzaju nadwozia AB, AC, AF i w samochodzie specjalnym o rodzaju nadwozia BB o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony mogą być wprowadzone zmiany polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5, pkt 3.6 oraz pkt 3.8 części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, z późn. zm.9) ), powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód ciężarowy o podrodzaju van, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów. W przypadku zwiększenia liczby siedzeń powinny być spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ.

Liczby siedzeń nie będziemy zwiększać, czyli największy problem odpada. Natomiast będziemy mocować przegrodę za 1 rzędem siedzeń. I tutaj mamy taki przepis:

Cytat

w samochodzie ciężarowym o podrodzaju VAN, o maksymalnej masie całkowitej do 7,5 tony, powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o wytrzymałości określonej w § 1 załącznika nr 14 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem pkt 10; spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2016 r., w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym;

Tak, że w zależności od daty pierwszej rejestracji, jeżeli jest ona po 31 grudnia 2016 roku to trzeba będzie uzyskać odpowiednie badania na przegrodę w jednostce uprawnionej. Jeżeli jest to pojazd starszy to takie badanie nie będą konieczne. W przypadku zmiany rodzaju pojazdu z osobowego na ciężarowy będzie potrzebne potwierdzenie, że firma dokonująca zmian posiada odpowiednie PKD. Najlepiej poszukać sobie firmy która zajmuję się takimi rzeczami tak aby przygotowała wszystkie potrzebne dokumenty itd... Ogólnie zmiana raczej bezproblemowa, natomiast w przypadku pojazdów nowszych rejestrowanych od 2017 roku trochę kosztowna ze względów na badania przegrody trwałej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Logen napisał:

jeżeli jest ona po 31 grudnia 2016 roku

Czy oby na pewno, skoro przepis o zmianach konstrukcyjnych, jest podany w przepisach po tej dacie, a także pojazd nie ma, i nie będzie miał kategorii N, podanej przed tą datą ?

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda w tą stronę jeszcze zmian nie robiłem... nie ma zbytnio zainteresowania takimi zmianami, raczej wszystko odbywa się w druga stronę. Ale wydaje mi się, ze takie badania będą wymagane.

Cytat

w samochodzie ciężarowym o podrodzaju VAN, o maksymalnej masie całkowitej do 7,5 tony, powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o wytrzymałości określonej w § 1 załącznika nr 14 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem pkt 10; spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2016 r., w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym;

Moim zdaniem pojazd ten będzie się klasyfikował do tego paragrafu. Oczywiście w zależności od daty pierwszej rejestracji.

Do tej pory miałem tylko przypadki gdzie w samochodzie ciężarowym dokładano 2 rząd siedzeń. Samochód był ciężarowy i zostawał ciężarowy, zmieniała się liczba miejsc i zmieniało się położenie przegrody i w takich przypadkach badania były wykonywane zarówno na dodatkowe siedzenia jak i na przegrodę :P no ale ten przypadek jest trochę inny ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

o taką dyskusję właśnie chodzi. I za to dziękuję. Szukam po prostu rozwiązania.

Pewnie, ktoś powie, że najłatwiej kupić jakieś małe drugie auto, postawić i niech stoi. W kontekście VAT 1 oczywiście.

Tyle, że to nie rozwiązuje sprawy. Bo koszty utrzymania takiego auta są tak czy inaczej.

 

Jeśli chodzi o samo auto to rzeczywiście jest to auto typu kombi.  Określane przez Fiata jako MultiWagon.

Rok produkcji 2003. Wiem, staruszek, ale wiernie służy i nie chce się psuć. :)

Swego czasu, jeździłem takim autem w wersji Van z kratą. Więc były w Polsce takie auta sprzedawane.

12 minut temu, Logen napisał:

Co prawda w tą stronę jeszcze zmian nie robiłem... nie ma zbytnio zainteresowania takimi zmianami, raczej wszystko odbywa się w druga stronę. Ale wydaje mi się, ze takie badania będą wymagane.

Moim zdaniem pojazd ten będzie się klasyfikował do tego paragrafu. Oczywiście w zależności od daty pierwszej rejestracji.

Do tej pory miałem tylko przypadki gdzie w samochodzie ciężarowym dokładano 2 rząd siedzeń. Samochód był ciężarowy i zostawał ciężarowy, zmieniała się liczba miejsc i zmieniało się położenie przegrody i w takich przypadkach badania były wykonywane zarówno na dodatkowe siedzenia jak i na przegrodę :P no ale ten przypadek jest trochę inny ;) 

Za tą wypowiedź także dziękuję. W moim przypadku, myślę zupełnie poważnie o zrobieniu z tego auta na stałe 2 osobowego VANa. 

Do końca jego albo moich dni. :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Logen napisał:

Oczywiście w zależności od daty pierwszej rejestracji.

Raczej od daty dokonania zmian, bo ciężarowym, jeśli się nim stanie, będzie po 31-12-2016 roku, skoro już mamy 2023

Godzinę temu, tombik napisał:

o zrobieniu z tego auta na stałe 2 osobowego VANa.

A vanem ma się za pewne stać, z powodów podatkowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, oczywiście, z dwóch powodów. I jeden i drugi ważny. 

Czyli moja wygoda oraz względy podatkowe. 

Reasumując, jakie są szanse na wykonanie takiego zadania i zgodnie z przepisami. 

Jakie dokumenty były by wymagane, tj homologacja kraty czy też nie itd

  Cytat

w samochodzie ciężarowym o podrodzaju VAN, o maksymalnej masie całkowitej do 7,5 tony, powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o wytrzymałości określonej w § 1 załącznika nr 14 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem pkt 10; spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2016 r., w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym

 

Czytam po raz kolejny ten cytat i nie rozumiem do końca. To czego należało by się trzymać?. Czy daty rejestracji pierwszej auta  czyli 2003r 

czy daty dokonania ewentualnej zmiany czyli 2023 czyli po 2016r. ? Co za tym idzie, pojawia się pytanie czy musi badanie homologacyjne WE czy też nie, ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z przepisami, które każdy czyta jak mu tam wygodniej, to jeden będzie wymagał potwierdzeń wytrzymałościowych na kratę/przegrodę, a drugie nie-e.

Ja bym postarał się zdobyć używaną kratę/przegrodę i wstawić ją w odpowiednie miejsca. Nawet pokusił bym się wykorzystać otwory po kanapie i/lub pasach. Ważne, aby zmiana rodzaju pojazdu z osobowego kombi na ciężarowego vana była wykonana przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w tym zakresie, w więc słuszny kod PKD posiadać. Potem azymut na stację okręgową celem wykonania dodatkowego badania, tak zwanego „po zmianach”. No i z tymi papierami (oświadczenie przedsiębiorcy plus zaświadczenie ze stacji) kierunek na wydział komunikacji celem zalegalizowania zmian, czyli nawy dowód na samochód ciężarowy.

I na tym zakończył bym temat, bo co do faktur, oświadczeń i zbliżonych papierów jest tu zapodanych stado pytań i wyjaśnień.

16 minut temu, tombik napisał:

Czytam po raz kolejny ten cytat i nie rozumiem do końca. To czego należało by się trzymać?. Czy daty rejestracji pierwszej auta  czyli 2003r 

czy daty dokonania ewentualnej zmiany czyli 2023 czyli po 2016r. ? Co za tym idzie, pojawia się pytanie czy musi badanie homologacyjne WE czy też nie, ?

Też nie kumam, bo jest jeszcze taki haczyk:

2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.

I badź tu mądry. A ten artykuł 66 ustęp 4 punkt 6 litera b, to nic innego jak zmiana rodzaju pojazdu dokonana przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w tym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  Cytat

w samochodzie ciężarowym o podrodzaju VAN, o maksymalnej masie całkowitej do 7,5 tony, powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o wytrzymałości określonej w § 1 załącznika nr 14 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem pkt 10; spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2016 r., w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym

 

Czytam po raz kolejny ten cytat i nie rozumiem do końca. To czego należało by się trzymać?. Czy daty rejestracji pierwszej auta  czyli 2003r 

czy daty dokonania ewentualnej zmiany czyli 2023 czyli po 2016r. ? Co za tym idzie, pojawia się pytanie czy musi badanie homologacyjne WE czy też nie, ?

 

Expand  

Skoro ja, biedny żuczek nie kuma i Panowie, specjaliści z omawianym zakresie, podobnie to zaraz pojawia się kolejne pytanie kto pisał te przepisy skoro jeden zapis przeczy drugiemu itd. 

Wiem, temat rzeka. Zostawmy sprawę bo od polityki są inne fora.

Wracając do meritum. dziękuję za ten wpis. Przyznam, że już z 2 dni temu na podstawie informacji zebranych z różnych źródeł, dokładnie takie rozwiązanie mi się ułożyło w głowie.  Nawet, dokładnie z użyciem używanej kraty/grodzi. 

A jak pisałem wcześniej, nie ma mowy w moim przypadku o żadnej ściemie, kombinatoryce stosowanej itd. A wspomniane względy podatkowe są ważne. Oczywiście, że tak. Jak moja księgowa zrobiła rozliczenie grudnia 2022 to ostanie włosy na głowie dęba mi stanęły. W sensie, ile VATu mam do odprowadzenia. 

Niby fajnie bo firma się rozwija bo rozwija tyle, że ktoś kiedyś wymyślił takie a nie inne przepisy VATowskie i de facto wielu ludzi, którzy prowadzą biznesy, które nie koniecznie muszą korzystać z aut dostawczych są karani przez wiadomo kogo. To trochę nie fair. 

Ale sorry, rozpisałem się nie na temat. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak coś mi świta, że po nowelizacji od 2023 roku rozporządzenia pod tytułem "Warunki Techniczne Pojazdów" pozamiatał się temat przeróbki Stila i problemu ni ma.

§ 9a. W samochodzie osobowym o rodzaju nadwozia AB, AC, AF i w samochodzie specjalnym o rodzaju nadwozia BB o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony mogą być wprowadzone zmiany polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5, pkt 3.6 oraz pkt 3.8 części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, z późn. zm.9) ), powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód ciężarowy o podrodzaju van, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów. W przypadku zwiększenia liczby siedzeń powinny być spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ.

 

 

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znaczy, że co?. W jakim sensie, że temat się pozamiatał. ?. Pozytyw dla mnie i niegatyw. :)

Sorry, ale z tego gąszczu cyferek, literek itd to wyłapuję, że u mnie mialo by dojść do zmniejszenia liczy siedzień.

Reszta to czarna magia :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekaj, bo po rozporządzeniu grzebię i dogrzebać się nie mogę.

 

OK. Nic nie wykopałem. Przy tym obstaję:

35 minut temu, Paprock napisał:

Zgodnie z przepisami, które każdy czyta jak mu tam wygodniej, to jeden będzie wymagał potwierdzeń wytrzymałościowych na kratę/przegrodę, a drugie nie-e.

Ja bym postarał się zdobyć używaną kratę/przegrodę i wstawić ją w odpowiednie miejsca. Nawet pokusił bym się wykorzystać otwory po kanapie i/lub pasach. Ważne, aby zmiana rodzaju pojazdu z osobowego kombi na ciężarowego vana była wykonana przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w tym zakresie, w więc słuszny kod PKD posiadać. Potem azymut na stację okręgową celem wykonania dodatkowego badania, tak zwanego „po zmianach”. No i z tymi papierami (oświadczenie przedsiębiorcy plus zaświadczenie ze stacji) kierunek na wydział komunikacji celem zalegalizowania zmian, czyli nawy dowód na samochód ciężarowy.

I na tym zakończył bym temat, bo co do faktur, oświadczeń i zbliżonych papierów jest tu zapodanych stado pytań i wyjaśnień.

 

 

Jakoś nie potrafiłem połączyć kropek, że badanie wytrzymałościowe na kratę/przegorde w przypadku tego Stila byłoby wymagane.

Wstawić kratę -> wykonać pozmianowe badanie -> wymienić dowód.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 nie pozamiatane - spokojnie - zmiany dotyczą "zwiększenia liczby miejsc" nie jak poprzednio "zmiany liczby"  - w tym przypadku sprawa dotyczy przegrody i jej badania przez odpowiednią instytucje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info. Panowie, tak już od paru dni czułem że będzie się cała sprawa rozbijać o badanie samej kraty. :)

Bo jeśli tak by miało być to pies pogrzebany i przyszło by mi kupić złomka. Już się zdążyłem dowiedzieć, że badanie takiej kraty pod kątem jej wytrzymałości robi ITS w Warszawie a kwoty od 1500 do 6000 PLN. 

Czyli teraz rozumiemy, że przy takim obrocie sprawy to można całą moją ideę do kosza dać. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko! Napisałem przy czym obstaję. Stilona to dotyczy:

4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom:

7 ) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.;

8 ) przegroda, o której mowa w pkt 7, w samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t powinna odpowiadać następującym warunkom:

a) powinna być pełna na całym poprzecznym przekroju wnętrza pojazdu, co najmniej do wysokości odpowiadającej 80% wysokości oparć siedzeń znajdujących się przed nią,

b) powyżej wysokości, o której mowa w lit. a, dopuszcza się, aby odległość między elementami przegrody wynosiła nie więcej niż 100 mm w dowolnych wzajemnie prostopadłych kierunkach,

c) odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 50 mm,

d) powinna wytrzymać równomiernie przyłożone na całej powierzchni równoległe do osi podłużnej pojazdu obciążenie odpowiadające dwukrotnej masie ładunku przewidzianego do umieszczenia w przestrzeni ładunkowej;

To i tylko to. A tu echo o badaniach. Nie ma. Nie potrzeba.

Potem to:

§ 9a. W samochodzie osobowym o rodzaju nadwozia AB, AC, AF i w samochodzie specjalnym o rodzaju nadwozia BB o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony mogą być wprowadzone zmiany polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5, pkt 3.6 oraz pkt 3.8 części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, z późn. zm.9) ), powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód ciężarowy o podrodzaju van, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów. W przypadku zwiększenia liczby siedzeń powinny być spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ.

Czyli wytłuszczenie dla Stilona wygląda tak:

W samochodzie osobowym o rodzaju nadwozia AB, AC, AF mogą być wprowadzone zmiany polegające na dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5, pkt 3.6 oraz pkt 3.8 części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód ciężarowy o podrodzaju van, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wracając do tego przepisu, że pojazd powinien spełniać wymagania w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu. 

To się łapie pod ten zapis

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś tak się składa, że w naszym rozporządzeniu pominięto warunki z rozporządzenie unijnego trącającego o wytrzymałości kraty/przegrody.

Pozmianowa ciężarówka ma być zgodna z 3.5, 3.6, 3.8 rozporządzenia UE.

Czyli paragrafy dziewiąte wykluczają wiadomy punkt drugi, albo mamy masło maślane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy w ogóle w samochodzie osobowym były przewidziane punkty do mocowania przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Jeśli nie i byłaby to jakaś rzeźba to słabo. 

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro tak się już pięknie dyskusja rozwinęła to takie pytanko mnie się pojawiło.

W garażu leży u mnie od pół roku takowa krata od Stilo. Coś mnie kiedyś piknęło i kupiłem za stówkę. Żadne pieniądze a po czasie się okazało, że może będzie potrzebna. :).  Przynajmniej tak pisał mi sprzedawca, że rozbierali rozbite Stilo VAN. Przyznam, że nie mierzyłem. 

Pamiętam, że na niej widnieje chyba  naklejka z homologacją. Teraz nie mogę się dostać do garażu żeby się upewnić.  Ale coś kojarzę, że białą nalepkę pamiętam.

No i teraz, znowu pytanie do Znawców, takowa naklejka może dotyczyć homologacji samej kraty czy też auta?. Pewnie nie auta, ale...

Idąc dalej tym tropem, ja z okolic Poznania jestem więc jakby miało dojść do całej akcji to szanse na to, że do Panów dotrę na badanie takowe małe bo prawdopodobnie mamy za dalego do siebie. Proszę mnie poprawić.

No więc trafiam do diagnosty do OSKP u mnie w rejonie, z kompletem wskazanych dokumentów, z przygotowanym autem i co?. Domniemam, że Panowie "klepiecie" takie auto jako VAN. Bo znacie temat. Ale Pan Iksiński na stacji Y nie. :)

Uściślając, sama krata musi być dedykowana do auta czy też musi spełniać zasadę 80% zakrytych przednich siedzeń przez stałą ścianę. Gdzieś to wyczytałem w gąszczu zapisów. Oczywiście, na stałe osadzona do otworów montażowych po fotelach i do rączek nad siedzeniami. Pamiętam, że w służbowym Stilo tak miałem właśnie. Żadna filozofia. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Solaris napisał:

Pytanie czy w ogóle w samochodzie osobowym były przewidziane punkty do mocowania przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Jeśli nie i byłaby to jakaś rzeźba to słabo. 

No przecież sam dobrze wiesz, że te przegródki/kratki były mocowane tak licho, że szkoda nawet o badaniach wytrzymałościowych gadać. Z resztą do dzisiaj w warunkach wytrzymałość dla starych krat jest podana. Takie były czasy, że stalowa kaseta wielkości mydelniczki robiła bankowóz z samochodu.

 

15 minut temu, tombik napisał:

Pamiętam, że na niej widnieje chyba  naklejka z homologacją.

To może być jakiś atest. Najprawdopodobniej producenta, a może Instytutu Transportu Samochodowego. Spotykałem może podobne naklejki w naukach jazdy na dodatkowych pedałach.

Wkręć przegrodę tak by wyglądało na profeskę i ciśnij na stację. 

33 minuty temu, Solaris napisał:

Pytanie czy w ogóle w samochodzie osobowym były przewidziane punkty do mocowania przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Jeśli nie i byłaby to jakaś rzeźba to słabo. 

Rzeźba jak rzeźba, bo raczej nikt w osobówce nie szykuje miejsc pod ciężarówkę. A tak to wyglądało:

https://www.kampery-pruszcz.pl/katalog-samochodow/8-auta-osobowe/14-fiat-stilo-van

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale fajnie się porobiło. :). 

Za zdjęcie dziękuję. Znam to auto. Cały czas jeździ jako VAN. Nawet człowieka pytałem czy nie chce sprzedać. 

Odpowiedź była szybka: " w życiu nigdy". Za dobry motor i za pakowne auto. A, że przy okazji generator wiadomo czego... :)

W moim służbowym Stilo było podobnie. Mocowane do rączek pasażera nad kanapą oraz do mocowań po tylnej kanapie. 

I tak właśnie chciałem zrobić i pewnie zrobię. Swoją drogą, nawet ten mój wariant stosowany, że nie mam tylnej kanapy i podłogę to sam nie wierzyłem, że to auto jest aż tak pakowne. I nie mówię tu o targaniu palety z cementem.  Choć i taki manewr widziałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Mecher napisał:

Raczej od daty dokonania zmian

Przepis mówi o dacie pierwszej rejestracji, nie zmian.

 

3 godziny temu, Mecher napisał:

A vanem ma się za pewne stać, z powodów podatkowych

Z przepisu wynika, że musi, więc tu nie ma wyboru.

2 godziny temu, Paprock napisał:

2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.

Czyli bierzemy wymagania dla pojazdu docelowego, w odniesieniu do daty pierwszej rejestracji, rozszerzone o dodatkowe wymogi z par. dziewiątych, jeśli go dotyczą.

Edytowane przez aboz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.