Skocz do zawartości

Zmiana liczby miejsc w samochodzie osobowym 2023


WuPe
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Zmiany konstrukcyjne
Samochód osobowy jeep S.1 = 2 w brief niemieckim 
Zarejestrowany w polsce jako 2. 
Właściciel chce 5 miejsc.
Zmiana z 2 na 5 w osobowym, przy obecnych przepisach jak to widzicie. Wcześniej oświadczenie o prawidłowości montażu pasów i siedzeń, a teraz oświadczenie producenta o konstrukcyjnym przystosowaniu.
Gość dostał duplikat Certyfikatu homologacyjnego w którym mamy kat. M1G i 5 miejsc siedzących.
Czy to wystarczający wg was dokument aby zrobić te zmiany? Przypominam nie ma zmiany rodzaju pojazdu, z dokumentów jest to osobowy.
Isofix wymagany na skrajnych bocznych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, WuPe napisał:

Gość dostał duplikat Certyfikatu homologacyjnego w którym mamy kat. M1G i 5 miejsc siedzących.

Przepis literalnie mówi o oświadczeniu producenta, a nie CoC, który potwierdza dane, które mogą być już dawno nieaktualne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

§ 9i. W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie
produkcyjnym pojazdu podstawowego, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego
Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j, może być zastąpione oświadczeniem producenta
pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”;

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, WuPe napisał:

Isofix wymagany na skrajnych bocznych?

Isofix zgodnie z regulaminem 145 a dokładnie punkt 5.3

Przynajmniej dwa miejsca

 
 
Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Rafi90 napisał:

oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”;

No i producent wystawi, iż był konstrukcyjnie przeznaczony do 5 osób w chwili opuszczenia fabryki.

Ale zmiany konstrukcyjne są teraz i żaden producent nie chce oświadczyć(*), iż w dniu dzisiejszym auto jest konstrukcyjnie przeznaczone do 5 miejsc.

(*) Przynajmniej w przypadku ZK, które trafiły do mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. 

Podsumowując:

1. oświadczenie producenta
pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzające konstrukcyjne przeznaczenie do przewozu 5 osób.

2. Zaczepy isofix co najmniej na 2 miejscach siedzących.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam podobny problem.

Samochód Jeep Cheeroke zarejestrowany jako ciężarowy - 2 osobowy (Samochód sprowadzony na rynek Holenderski w 2004 i w Polsce pierwsza rejestracja 2007). W 2020 poprzedni właściciel zdemontował przegrodę  i zamontował fotele. O ile zmiana typu pojazdu na osobowy to nie problem wg. okręgowej stacji kontroli pojazdów, o ile usunę z samochodu dodatkowe fotele, to sama zmiana miejsc z 2 na 5 wymaga oświadczenia producenta. Jednak podobno to nie chodzi o COC tak jak wspominał:

W dniu 19.01.2023 o 12:01, michal_k napisał:

Przepis literalnie mówi o oświadczeniu producenta, a nie CoC, który potwierdza dane, które mogą być już dawno nieaktualne.

Dzwoniłem do ITS i producentem wg. rozmówcy jest fabryka samochodu w stanach. Od producenta czyli ?fabryki? powinienem dostać owe oświadczenie o tym, że samochód fabrycznie opuścił linię jako 5-osobowy (ćoś czuje, że to średnio wykonalne ale kto wie). Dodatkowo fotele nowe! musi zamontować sam producent czyli ASO w Polsce. 

Podobno też można to załatwić poprzez jakąś inną ścieżką badań punktów kotwiczenia w Polsce przez uprawnioną jednostkę TDT, jednak podczas rozmowy telefonicznej z ITS mówiono mi, że to nie możliwe...

Zakładając, że TDT może wykonać badanie punktów kotwiczenia, to w Polsce są takie 2 stacje - pytanie które i co dokładnie jest wymagane. Jeszcze była mowa o jakimś PMOD/TMOD/TMOT? ale nie umiałem zrozumieć dokładnie skrótu może wam się z czymś kojarzy? 

 

Nie mogę edytować. "Dodatkowo fotele nowe, musi zamontować ASO Jeepa w Polsce."*

@WuPejakbyś to czegoś doszedł z dokumentami to daj znać :) 

Edit. 2 Pimot - Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okręgówka ma rację. Mają zostać te fotele, które były w ostatnim stadium, czyli ciężarowy z kratą/przegrodą i dwuosobowy. Prawdą jeż też to, że samo usunięcie kraty/przegrody i odpowiednie papiery na zmianę rodzaju pojazdu wystawione przez przedsiębiorcę prowadzącego w tym zakresie działalność nie stanowią kłopotu. Problem powstaje jak się zaczną rodzić miejsca siedzące nie wiadomo z czego powstałe. To, że nowe, że pokupione, że przykręcone to pan pikuś na etapie przeróbek. Sedno rozbija się o oświadczenie producenta pojazdu podstawowego lub kwity badawcze wystawione chociażby przez wspomniany PIMOT.

Ludzie bądźcie poważni trochę, to że stary gruchot, lub po przejściach auto ciężarowe nie oznacza wcale, że bez zastanowienia się wciskamy tam kanapę i mamy wymarzone auto osobowe. Pomyślcie trochę ile trzeba prób, badań, testów zniszczeniowych, zanim jeden lub drugi samochód opuści fabryki bramy i w całości dowiezie nas w góry lub nad morze.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten z ITS miał rację że Pimot oraz ITS tego nie zrobią. Taka możliwość istnieje tylko na papierze że jednostka uprawniona może to potwierdzić ale w realu obie te firmy nie dotykają się do fabrycznych punktów mocowania. Zostawiają to producentowi. Bo producent ma już to przebadane więc po co badać jeszcze raz i zniszczyć samochód

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, bartokon napisał:

Dzwoniłem do ITS i producentem wg. rozmówcy jest fabryka samochodu w stanach. Od producenta czyli ?fabryki? powinienem dostać owe oświadczenie o tym, że samochód fabrycznie opuścił linię jako 5-osobowy (ćoś czuje, że to średnio wykonalne ale kto wie).

Chyba w ITSie się przepisy nie przyjęły, za 2803:

"...„§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BA oraz BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy...

...

§ 9i. W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”;

4 godziny temu, bartokon napisał:

Dodatkowo fotele nowe! musi zamontować sam producent czyli ASO w Polsce.

Taaa...., na podstawie jakiego § musi to wykonać ASO a nie Genek z warsztatu na rogu??? O nowość nawet nie pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, adam1501 napisał:

Chyba w ITSie się przepisy nie przyjęły, za 2803:

Zasze mogą się do rodzaju nadwozia przyczepić celem odbicia piłeczki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.