WuPe Napisano 19 Styczeń 2023 Napisano 19 Styczeń 2023 Zmiany konstrukcyjne Samochód osobowy jeep S.1 = 2 w brief niemieckim Zarejestrowany w polsce jako 2. Właściciel chce 5 miejsc. Zmiana z 2 na 5 w osobowym, przy obecnych przepisach jak to widzicie. Wcześniej oświadczenie o prawidłowości montażu pasów i siedzeń, a teraz oświadczenie producenta o konstrukcyjnym przystosowaniu. Gość dostał duplikat Certyfikatu homologacyjnego w którym mamy kat. M1G i 5 miejsc siedzących. Czy to wystarczający wg was dokument aby zrobić te zmiany? Przypominam nie ma zmiany rodzaju pojazdu, z dokumentów jest to osobowy. Isofix wymagany na skrajnych bocznych?
michal_k Napisano 19 Styczeń 2023 Napisano 19 Styczeń 2023 14 minut temu, WuPe napisał: Gość dostał duplikat Certyfikatu homologacyjnego w którym mamy kat. M1G i 5 miejsc siedzących. Przepis literalnie mówi o oświadczeniu producenta, a nie CoC, który potwierdza dane, które mogą być już dawno nieaktualne.
Rafi90 Napisano 19 Styczeń 2023 Napisano 19 Styczeń 2023 § 9i. W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”;
Solaris Napisano 19 Styczeń 2023 Napisano 19 Styczeń 2023 (edytowane) 1 godzinę temu, WuPe napisał: Isofix wymagany na skrajnych bocznych? Isofix zgodnie z regulaminem 145 a dokładnie punkt 5.3 Przynajmniej dwa miejsca Edytowane 19 Styczeń 2023 przez Solaris
radekd2 Napisano 19 Styczeń 2023 Napisano 19 Styczeń 2023 2 godziny temu, Rafi90 napisał: oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”; No i producent wystawi, iż był konstrukcyjnie przeznaczony do 5 osób w chwili opuszczenia fabryki. Ale zmiany konstrukcyjne są teraz i żaden producent nie chce oświadczyć(*), iż w dniu dzisiejszym auto jest konstrukcyjnie przeznaczone do 5 miejsc. (*) Przynajmniej w przypadku ZK, które trafiły do mnie.
WuPe Napisano 19 Styczeń 2023 Autor Napisano 19 Styczeń 2023 Dzięki za odpowiedzi. Podsumowując: 1. oświadczenie producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzające konstrukcyjne przeznaczenie do przewozu 5 osób. 2. Zaczepy isofix co najmniej na 2 miejscach siedzących.
Paprock Napisano 20 Styczeń 2023 Napisano 20 Styczeń 2023 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20052011666
bartokon Napisano 20 Styczeń 2023 Napisano 20 Styczeń 2023 Witam, mam podobny problem. Samochód Jeep Cheeroke zarejestrowany jako ciężarowy - 2 osobowy (Samochód sprowadzony na rynek Holenderski w 2004 i w Polsce pierwsza rejestracja 2007). W 2020 poprzedni właściciel zdemontował przegrodę i zamontował fotele. O ile zmiana typu pojazdu na osobowy to nie problem wg. okręgowej stacji kontroli pojazdów, o ile usunę z samochodu dodatkowe fotele, to sama zmiana miejsc z 2 na 5 wymaga oświadczenia producenta. Jednak podobno to nie chodzi o COC tak jak wspominał: W dniu 19.01.2023 o 12:01, michal_k napisał: Przepis literalnie mówi o oświadczeniu producenta, a nie CoC, który potwierdza dane, które mogą być już dawno nieaktualne. Dzwoniłem do ITS i producentem wg. rozmówcy jest fabryka samochodu w stanach. Od producenta czyli ?fabryki? powinienem dostać owe oświadczenie o tym, że samochód fabrycznie opuścił linię jako 5-osobowy (ćoś czuje, że to średnio wykonalne ale kto wie). Dodatkowo fotele nowe! musi zamontować sam producent czyli ASO w Polsce. Podobno też można to załatwić poprzez jakąś inną ścieżką badań punktów kotwiczenia w Polsce przez uprawnioną jednostkę TDT, jednak podczas rozmowy telefonicznej z ITS mówiono mi, że to nie możliwe... Zakładając, że TDT może wykonać badanie punktów kotwiczenia, to w Polsce są takie 2 stacje - pytanie które i co dokładnie jest wymagane. Jeszcze była mowa o jakimś PMOD/TMOD/TMOT? ale nie umiałem zrozumieć dokładnie skrótu może wam się z czymś kojarzy? Nie mogę edytować. "Dodatkowo fotele nowe, musi zamontować ASO Jeepa w Polsce."* @WuPejakbyś to czegoś doszedł z dokumentami to daj znać Edit. 2 Pimot - Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Paprock Napisano 20 Styczeń 2023 Napisano 20 Styczeń 2023 Okręgówka ma rację. Mają zostać te fotele, które były w ostatnim stadium, czyli ciężarowy z kratą/przegrodą i dwuosobowy. Prawdą jeż też to, że samo usunięcie kraty/przegrody i odpowiednie papiery na zmianę rodzaju pojazdu wystawione przez przedsiębiorcę prowadzącego w tym zakresie działalność nie stanowią kłopotu. Problem powstaje jak się zaczną rodzić miejsca siedzące nie wiadomo z czego powstałe. To, że nowe, że pokupione, że przykręcone to pan pikuś na etapie przeróbek. Sedno rozbija się o oświadczenie producenta pojazdu podstawowego lub kwity badawcze wystawione chociażby przez wspomniany PIMOT. Ludzie bądźcie poważni trochę, to że stary gruchot, lub po przejściach auto ciężarowe nie oznacza wcale, że bez zastanowienia się wciskamy tam kanapę i mamy wymarzone auto osobowe. Pomyślcie trochę ile trzeba prób, badań, testów zniszczeniowych, zanim jeden lub drugi samochód opuści fabryki bramy i w całości dowiezie nas w góry lub nad morze. 1
Solaris Napisano 20 Styczeń 2023 Napisano 20 Styczeń 2023 (edytowane) Ten z ITS miał rację że Pimot oraz ITS tego nie zrobią. Taka możliwość istnieje tylko na papierze że jednostka uprawniona może to potwierdzić ale w realu obie te firmy nie dotykają się do fabrycznych punktów mocowania. Zostawiają to producentowi. Bo producent ma już to przebadane więc po co badać jeszcze raz i zniszczyć samochód Edytowane 20 Styczeń 2023 przez Solaris
adam1501 Napisano 20 Styczeń 2023 Napisano 20 Styczeń 2023 4 godziny temu, bartokon napisał: Dzwoniłem do ITS i producentem wg. rozmówcy jest fabryka samochodu w stanach. Od producenta czyli ?fabryki? powinienem dostać owe oświadczenie o tym, że samochód fabrycznie opuścił linię jako 5-osobowy (ćoś czuje, że to średnio wykonalne ale kto wie). Chyba w ITSie się przepisy nie przyjęły, za 2803: "...„§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BA oraz BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy... ... § 9i. W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”; 4 godziny temu, bartokon napisał: Dodatkowo fotele nowe! musi zamontować sam producent czyli ASO w Polsce. Taaa...., na podstawie jakiego § musi to wykonać ASO a nie Genek z warsztatu na rogu??? O nowość nawet nie pytam.
Paprock Napisano 21 Styczeń 2023 Napisano 21 Styczeń 2023 13 godzin temu, adam1501 napisał: Chyba w ITSie się przepisy nie przyjęły, za 2803: Zasze mogą się do rodzaju nadwozia przyczepić celem odbicia piłeczki.
adam1501 Napisano 21 Styczeń 2023 Napisano 21 Styczeń 2023 Tylko ta piłeczka trafi aut, ponieważ dla innych rodzajów nadwozi niż w § 9 nie ma ograniczeń.
Czacza Napisano 27 Październik 2023 Napisano 27 Październik 2023 Mam taką sytuację: Peugeot Traveller, ma 7 miejsc. 2-2-3. Ale konstrukcja umożliwia dowolne przestawianie 2 i 3 rzędu, bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Indywidualne fotele mają swoje pasy, dodatkowo są fabrycznie zamontowane pasy na słupkach C i D. Jeśli kupię kanapę, taką samą jak wyjściowo była w 3 rzędzie i zamontuje ją w miejsce foteli 2 rzędu, mam 8 miejsc. Bez jakichkolwiek zmian konstrukcji, montowania czegokolwiek, przykrecania choćby jednej śrubki. To auto wychodziło tak z fabryki, ale nie mój egzemplarz. Po prostu wpinam zatrzaski, zgodnie z instrukcja obsługi. Jak to zalegalizować?
wojteczek Napisano 28 Październik 2023 Napisano 28 Październik 2023 §9j rozporządzenia o warunkach tech.
GABIUSZ Napisano 25 Listopad 2023 Napisano 25 Listopad 2023 Myślę, że dobrym przykładem postępowania w zalegalizowaniu zwiększenia ilości miejsc w samochodzie osobowym jest procedura stosowana przez TDT: Link : https://www.tdt.gov.pl/zalatw-sprawe/stacje-kontroli-pojazdow/potwierdzenie-mocowan-siedzen-i-pasow-bezpieczenstwa/ Wydanie potwierdzenia – co należy zrobić? 1. Złóż wniosek o wydanie potwierdzenia spełnienia przez pojazd wymagań w zakresie mocowania siedzeń i kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, określonych w przepisach: §9a, §9b, §9d, §9f, §9g, §9h oraz §9j rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – (zob. wniosek na końcu strony). Sprawdź czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty: dowód wpłaty za wydanie potwierdzenia spełnienia przez pojazd wymagań, kopia dowodu rejestracyjnego, zdjęcie tabliczki znamionowej pojazdu, krótki opis wprowadzonych zmian konstrukcyjnych w pojeździe, dokumentacja fotograficzna wprowadzonych zmian konstrukcyjnych, w szczególności z z uwzględnieniem mocowań ISOFIX, dowodu zakupu nowych pasów bezpieczeństwa lub oświadczenie, w przypadku pasów pierwotnie zamontowanych w pojeździe, dokument wystawiony przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy – Prawo o ruchu drogowym, potwierdzający dokonanie zmian konstrukcyjnych – dotyczy zmian, o których mowa w 9a, §9d, §9f, rozporządzenia, świadectwo zgodności pojazdu podstawowego (wymagane w przypadku zwiększenia liczby miejsc siedzących w pojeździe), sprawozdanie z badań homologacyjnych jednostki uprawnionej lub świadectwo homologacji dot. spełnienia odpowiednio wymagań Regulaminu nr 14, 17 lub 80 EKG ONZ, wymagań w zakresie przystosowania pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, o których mowa w pkt 1-3 dodatku 3 załącznika XI do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r., wydanych dla przedsiębiorcy dokonującego zmian konstrukcyjnych w pojeździe (dotyczy zmian, które nie były potwierdzone badaniem homologacyjnym pojazdu podstawowego). Trzymając się tej procedury przy zmianach konstrukcyjnych na SKP w temacie jw., raczej nie powinniśmy narazić się na nieprzyjemności. Dla wątpiących czy dotyczy to samochodów osobowych, czytaj pkt 9.j - na stronie TDT - link : https://www.tdt.gov.pl/dzialalnosc/stacje-kontroli-pojazdow/wydawanie-potwierdzenia-spelnienia-przez-pojazd-wymagan-o-ktorych-mowa-w-rozporzadzeniu-w-sprawie-warunkow-technicznych/
aboz Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 TDT tworzy własną, oderwaną od przepisów rzeczywistość. W dniu 25.11.2023 o 13:41, GABIUSZ napisał: oświadczenie, w przypadku pasów pierwotnie zamontowanych w pojeździe, Cytat A to tylko jeden z ich fakapów.
GABIUSZ Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 (edytowane) Dotyczy pasów pierwotnie zamontowanych w pojeździe - ktoś wymontował pas w pojeździe a po pewnym czasie ten sam pas zamontował w to samo miejsce. Czy wg ciebie "Aboz" pas który zostanie odkręcony podczas np. naprawy nie może być ponowie zamontowany ? Ale ważniejsze jest to, że właściciel podpisując oświadczenie, że to oryginalny pas z tego pojazdu, zwalnia z odpowiedzialności diagnostę który podczas BTP nie jest w stanie tego sprawdzić. Edytowane 27 Listopad 2023 przez GABIUSZ
aboz Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 1 godzinę temu, GABIUSZ napisał: Dotyczy pasów pierwotnie zamontowanych w pojeździe - ktoś wymontował pas w pojeździe a po pewnym czasie ten sam pas zamontował w to samo miejsce. Czyli pasy zostały zdemontowane, więc wg. rozporządzenia nie mogą zostać użyte ponownie. 1 godzinę temu, GABIUSZ napisał: Czy wg ciebie "Aboz" pas który zostanie odkręcony podczas np. naprawy nie może być ponowie zamontowany ? Czy innym jest demontaż w celu naprawy pojazdu, a czym innym demontaż w celu zmiany rodzaju.
GABIUSZ Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 Ale nie było zmiany rodzaju pojazdu - był i jest osobowy. A demontaż to demontaż, tak samo ponowny montaż nieważne czy po tygodniu, miesiącu lub później.
nesiasps Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 "fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi" to tak ale same pasy..raczej nie
Mecher Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 40 minut temu, GABIUSZ napisał: A demontaż to demontaż, tak samo ponowny montaż nieważne czy po tygodniu, Jaki demontaż i przez kogo ? skoro, jak pisze autor W dniu 27.10.2023 o 19:13, Czacza napisał: Jeśli kupię kanapę, taką samą jak wyjściowo była w 3 rzędzie i zamontuje ją w miejsce foteli 2 rzędu, mam 8 miejsc. Bez jakichkolwiek zmian konstrukcji, montowania czegokolwiek, przykrecania choćby jednej śrubki. To auto wychodziło tak z fabryki, ale nie mój egzemplarz.
GABIUSZ Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 Ręce opadają 😬 , "Jeśli kupię kanapę ... " - co to ma wspólnego z elementami pierwotnie zamontowanymi w pojeździe .
nesiasps Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 3 godziny temu, Mecher napisał: Bez jakichkolwiek zmian konstrukcji ze zmianami konstrukcyjne polegającymi na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń
Mecher Napisano 27 Listopad 2023 Napisano 27 Listopad 2023 @nesiasps, to nie moje słowa, więc nie będę polemizował ... 😏
Rekomendowane odpowiedzi