Skocz do zawartości

Montaż haka holowniczego


majkel

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie wszystkich. Mam takie pytanie przyszedł do mnie gośc i chciał zrobic dodatkowe badanie na HAK, zamontował hak kólowy do samochodu powyżej 3,5 t mółwił ze chce ciągnąc przyczepkę lekką musi robic badanie czy nie trzeba robic badania, i jak to jest z tymi hakami w samochodach powyżej 3,5 t ? za odpowiedzi z góry serdeczne dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 250
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Regan55

    23

  • blakop

    22

  • JANUSZ60

    18

  • danielg539

    13

Top Posters In This Topic

Posted Images

[ Dodano: 12-05-2008, 09:46 ]

A jeśli idzie o przegląd haka na SKP, to mam pytanie, jak koledzy sprawdzacie instalacje haka: w dz.u nr 32 , załącznik 6 w tabeli świateł kierunkowskazów, w kolumnie jest bardzo interesujący zapis. Nasze testery nie są w stanie tego przypadku wykryć.

 

"jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie"

 

Jeżeli chodzi Ci o w/w zapis to proponuję sprawdzać za pomocą prostego zestawu wykonanego np na wózku narzędziowym gdzie masz umiejscowione wszystkie lampy tak jak na przyczepie.

Podłączasz taki zestaw do gniazda haka i masz wszytko jak na dłoni w warunkach rzeczywistej pracy oświetlenia przyczepy.

 

[ Dodano: 16-05-2008, 20:21 ]

Gniazdka przy haku też nie chcę . Wpisu o przystosowaniu do ciągnięcia przyczep też nie chcę bo mi nie potrzebny !

 

Tak mi się wydaje,że w tym przypadku jest problem z specjalną wiązka elektryczną ,której cena niejednokrotnie przekracza wartość samego haka....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do montażu haka a właściwie istalacji pomagam sobie wykonaną instalacją jak przyczepy :evil: Na listwie alu zamontowane światła L+P+ przeciwmgł. z kością i wykorzystuje to nawet do kontroli na SKP. Jeszcze nie miałem przypadku kontrowersyjnego co do sposobu badania a w niektórych przypadkach nawet na plus. Szybki i tani sposób sprawdzenia . wykonanie ok. 200PLN i mimo obecności testera dla TDT :viva::viva:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Chciałbym odświeżyć temat i zadać pytanie szanownym diagnostom: chcę kupić używany hak zdemontowany z fabrycznie wyposazonego weń samochodu. Na hak nie ma żadnych dokumentów, jest na nim tylko tabliczka taka jak na zdjęciu. Dodam, że hak montowałbym we wlasnym zakresie. Czy bdzie możliwa rejestracja takiego haka w SKP ?

DSC07060.thumb.JPG.467db6ac70d23333e67dcb9e1a45d44f.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie nie powinno być z tym problemu o ile jest to rzeczywiście hak i tabliczka w oryginale.

Natomiast z zdjęcia tabliczki i haka wydaje się ,że ten hak jest dość wiekowy i brakuje mi na nim oznaczenia CE, które obliguje dopuszczanie min haków montowanych w Polsce po dniu w 01.05.2004.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.Chyba podjadę z tym zdjęciem do stacji gdzie robię przeglądy, żeby nie wydawać niepotrzebnie kasy. To ze hak jest wiekowy, to nie problem, ponieważ nie przewiduję ciągnięcia przyczepy, a jedynie montaż na haku bagażnika rowerowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim określeniu "wiekowy" nie chodziło mi o to że hak nie jest sprawny technicznie lecz o to ,że był wyprodukowany przed 01.05.2004 czyli wg poprzednio obowiązujących przepisów homologacyjnych a montowany będzie po tej dacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

witam,

mam escorta kombi, skladaka z 92r, ktory fabrycznie mial zamontowany zdejmowany hak, gniazdo i wszystko sprawne, ale w dowodzie hak nie byl wbity... gdy zatrzymala mnie policja kazali mi hak i gniazdo zdemontowac - hak zdjalem ale gniazdo jest. chodzi mi o to czy jest jakas mozliwosc aby mi ten hak wbito w dowod.

hak jest oryginalny i instalacja fabryczna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

udaj się na najbliższą skp. a tam wszystko ci powiedzą , jesli hak jest jest orginalny i prawidłowo zamocowany , ma tabliczkę to nie powinno być problemów .Na skp. dostaniesz zaświadczenie i do wk. po wpis. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Dodam, że na tabliczce pojazdu ma być określone dmc zespołu - bo w fordach to różnie...

 

Podstawą rejestracji każdego haka holowniczego jest tabliczka znamionowa która jest zamontowana na blaszcze gniazda lub na belce haka czy czasem się zdarza że na wsporniku mocującym kulę.

 

W przypadku gdy na haku nie ma tabliczki znamionowej lub etykiety z pełnymi danymi haka nr kat parametry uciągu nacisku czy nr homologacji to w takim przypadku hak nadaje się tylko na złom i żadna odpowiedzialna rozsądna stacja diagnostyczna nie wyda zaświadczenia że samochód jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy.

Wszelkie kombinację instrukcję itp nic nie pomogą.

A diagnosta nie ma takich uprawnień żeby wystawiać nową tabliczkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyżej mowa jest o tabliczce znamionowej pojazdu, a nie urządzenia sprzęgającego (HAKA). Hak może mieć i dziesięć homologacji. Jaki producent nie przewidział w homologacji pojazdu i na tabliczce pojazdu możliwości ciągnięcia przez niego przyczepy to auto badania na SKP przejść nie powinno...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyżej mowa jest o tabliczce znamionowej pojazdu, a nie urządzenia sprzęgającego (HAKA). Hak może mieć i dziesięć homologacji. Jaki producent nie przewidział w homologacji pojazdu i na tabliczce pojazdu możliwości ciągnięcia przez niego przyczepy to auto badania na SKP przejść nie powinno...

 

Są samochody gdzie jest obligatoryjnie wprowadzony zakaz montażu haków holowniczych

Opel Tigra Ford Puma Ford Ka BMW Z4/8 Mercedes SL Mercedes CLS czy Audi TT i wiele innych nietypowych aut.

 

Ale sa też takie przypadki że w normalnym tradycyjnym samochodzie według tabliczki znamionowej wynika że dany samochód nie posiada homologacji do ciągnięcia przyczepy i na drugiej pozycji widnieje "0" lub kreski stanu rzeczy nie jestem w stanie odpowiedzieć

Z czymś takim spotkałem się w Skodzie Octavi czy Mercedes 124

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie posiada homologacji do ciągnięcia przyczepy i na drugiej pozycji widnieje "0" lub kreski

I takie oznaczenie wskazuje, że hak nie może być zamontowany w takim pojeździe. Dwa pozornie takie same pojazdy mogą mieć różnice np w układzie hamulcowym -szersze szczęki lub inne cylinderki hamulcowe itp..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
Z tego co wiem to nie ma przepisów w RP mówiących o obowiązku montowania haków odejmowanych. A co do PoRD to chyba nie podlega unifikacji, także badania również nie podlegają.

 

Przymierzam się do kupna nowej toyoty verso. Koniecznie chce mieć tam hak. Na stronie producenta podają 3 rodzje haków (stały, demontowalny poziomo, demontowalny pionowo) nb. nie wiem czym różnią się 2 ostatnie ale na razie to nie istotne:

Akcesoria Verso (wybrać "Exterior" a potem "Transport & Storage").

 

Niestety w salonie twierdzą, że przepisy wymagają, że musi być demontowalny i nie oferują montażu haka stałego. Wolałbym na stałe. Po pierwsze będzie tańszy, po drugie nie będę go musiał zakładać i demontować.

 

Pozostaje jeszcze pytanie co z wyjazdami za granicę. Znajoma mieszkająca na stałe w Niemczech twierdzi, że jeżli hak jest na stałe to mogę nim wjechać. Tylko jeśli jest demontowalny, to musiałbym go demontować w przypadku gdy nie ciągnę przyczepy. Byłem zresztą raz w Niemczech moim starym 17-letnim samochodem który ma hak na stałe, bez żadnej tabliczki (tylko wbite w dowodzie hak) ze starym złączem 7-stykowym, ale nikt mnie nie kontrolował.

 

Czy są jakieś przepisy że nowy hak musi mieć złącze elektryczne 13-stykowe bo nie mogłem nic znaleźć (szukałem w Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym stałym hakiem to nie do końca jest tak jak myślisz. Zaczep jest przykręcany dwiema śrubami 14. Tak więc w przypadku wyjazdu do kraju, gdzie hak musi być demontowany, trzeba wziąć do rąk dwa klucze 19 i odkręcić aż dwie śruby. Pozostałe haki charakteryzują montażem bez użycia narzędzi, zwykle specjalny zaczep z zamkiem na klucz, ale są kosmicznie drogie.

Obecnie funkcjonuje złącze 7 stykowe. Można kupić przejściówki z 13 styków na 7. Ustawodawca wprowadził obowiązek wyposażania przyczep w światło cofania, co wiąże się z zastosowaniem złącz z co najmniej 8 pinami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc w przypadku wyjazdu do kraju, gdzie hak musi być demontowany

 

::? Czy to oznacza, że w Polsce mogę jeździć z hakiem mimo że jest demontowalny?

 

Oczywiście co forum to każdy mówi coś innego. Ale zakładam, że tutaj są sami specjaliści.

To byłoby dobrze, bo kupiłbym ten na śruby i w Polsce jeździłbym cały czas z hakiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy,ja słyszałem,że z tym obowiązkiem haka demontowalnego w Niemczech to jest mit,ma być demontowalny w przypadku kiedy zaslania tablicę rejestracyjną,czyli tak jak u nas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art. 66. Kodeksu ruchu drogowego

4. Zabrania się:

 

 

1.umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu;

 

czy ten przepis nie mówi też,że hak holowniczy powiniewn być odkrecony lub zdjety, gdy nie ciagniemy przyczepy? ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.