Skocz do zawartości

Wartość F.3


mirek.g
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

F.3 to DMC zespołu pojazdów czyli DMC pojazdu + DMC przyczepy. W DR ciągników samochodowych jest ona obowiązkowa , a jest w świadectwach homologacji i na każdej tabliczce znamionowej jako druga pozycja po DMC pojazdu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że dopóki prawo stanowić będą dyletanci i nieuki dotąd w przepisach będzie pełno niejasności i różnej interpretacji nawet w podstawowych kwestiach. Spójrzmy: DMC jest ustalana administracyjnie na terenie danego kraju. To skąd producent pojazdu np. w USA ma wiedzieć jakie przepisy będą obowiązywały w państwie do którego trafi dany pojazd w ramach importu prywatnego za ileś tam lat? On tego nie wie więc wybija MMC czyli wartość na jaką pojazd skonstruował. A u nas się upierają, że to jest DMC. Na podstawie czego ustala się DMC? Ograniczają ją przepisy. Tak jak ograniczają np. dopuszczalny nacisk osi. Przecież każdy wie jaka jest w Polsce DMC pojazdu dwuosiowego. Jeżeli MMC pojazdu jest mniejsza od DMC pojazdu dwuosiowego (a tak jest w przypadku samochodów osobowych jakimi poruszamy się na co dzień) wtedy jego rzeczywista masa całkowita musi byś co najwyżej równa jego MMC. Jeśli natomiast jego MMC jest wyższa od DMC (administracyjnego) , a tak jest czasami w przypadku ciężarówek, wtedy jego rzeczywista masa całkowita nie może nigdy przekroczyć tej właśnie, ograniczonej przepisami krajowymi masy. Kiedyś mieliśmy w Polsce sytuację, że DMC pojazdu dwuosiowego nie mogła przekroczyć 16t. Były ciężarówki, które miały MMC np. 18t i tyle miały wybite na tabliczce, wydziały komunikacji wpisywały w DR (i słusznie) DMC 16t. Czy miało to sens przy przyjęciu, że na tabliczce jest DMC?

Marzy mi się dzień, że ktoś mądry kiedyś poświęci ileś tam ze swego cennego czasu i uporządkuje ten bałagan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skąd WK po pierwszym badaniu bierze wartość F.3 ,skoro nie ma tego w DIP-e

 

Ja osobiście np. tą wartość dopisuję w uwagach zaświadczenia. Dla każdego pojazdu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakby tak dodać G.+O.1 być może stąd?

Raczej "F2" + "O1" ponieważ "G" to masa własna i nijak ma się do parametru "F3" :)

 

Jeżeli MMC pojazdu jest mniejsza od DMC pojazdu dwuosiowego (a tak jest w przypadku samochodów osobowych jakimi poruszamy się na co dzień) wtedy jego rzeczywista masa całkowita musi byś co najwyżej równa jego MMC.

 

Chyba coś tu się zakręciłeś ;)

Maksymalna masa całkowita to nic innego jak maksimum możliwości obciążenia danego pojazdu.

Dopuszczalna masa całkowita, to parametr regulowany przepisami.

Tak więc jeśli MMC jest wyższa niż DMC to OK, ale odwrotnie to już jest jest to nielogiczne i nie musi tego regulować żaden przepis więc nie wiem do czego zmierzasz.

 

Marzy mi się dzień, że ktoś mądry kiedyś poświęci ileś tam ze swego cennego czasu i uporządkuje ten bałagan.

 

 

Mi również, ale niestety jest to tak realne jak dzień w którym kibice Legii Warszawa, Arki Gdynia i Wisły Kraków będą wspólnie oglądali mecze ligowe :D

 

Ja osobiście np. tą wartość dopisuję w uwagach zaświadczenia. Dla każdego pojazdu :)

 

:ok:ok:ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej "F2" + "O1" ponieważ "G" to masa własna i nijak ma się do parametru "F3"

 

To byłaby totalna głupota. F3 wcale nie musi być suma F2 i O1, za to moze byc mniejsze, wiec wpisanie jako sumy moze doprowadzic do tragedi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F3 wcale nie musi być suma F2 i O1

 

Dokładnie. Ja akurat zazwyczaj biorę tą wartość z tabliczki znamionowej. Schody zaczynają się jak tabliczki brak, wtedy w ruch idą katalogi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schody się również zaczynają jak ten parametr ktoś strzeli z sumy tych dwóch pozycji a na tabliczce znamionowej jest inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już o tym rozmawialiśmy - masa zespołu - czy to maksymalna, czy dopuszczalna nie musi być suma odpowiednich mas składowych przyczepy i pojazdu. Bywa niższa i z pewnością w więcej niż jednym przypadku na 100.

 

On tego nie wie więc wybija MMC czyli wartość na jaką pojazd skonstruował. A u nas się upierają, że to jest DMC.

 

I tu jest pies pogrzebany... :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli MMC pojazdu jest mniejsza od DMC pojazdu dwuosiowego (a tak jest w przypadku samochodów osobowych jakimi poruszamy się na co dzień) wtedy jego rzeczywista masa całkowita musi byś co najwyżej równa jego MMC.

 

Chyba coś tu się zakręciłeś ;)

Maksymalna masa całkowita to nic innego jak maksimum możliwości obciążenia danego pojazdu.

Dopuszczalna masa całkowita, to parametr regulowany przepisami.

Tak więc jeśli MMC jest wyższa niż DMC to OK, ale odwrotnie to już jest jest to nielogiczne i nie musi tego regulować żaden przepis więc nie wiem do czego zmierzasz.

 

Dla mnie logiczne jest, że DMC pojazdu silnikowego dwuosiowego w Polsce wynosi 18t. Tak ustaliła nasza polska administracja i żaden dwuosiowy samochód (czy to osobowy, czy ciężarowy) nie może tej wartości przekroczyć bez odstępstw. I logiczne dla mnie jest, że każdy producent projektuje i oblicza samochody na różne MMC. Dlatego ma tabliczkach znamionowych podaje tę wartość. Oczywiście nasze bałaganiarskie przepisy twierdzą, że to jest DMC pojazdu co dla mnie nie jest logiczne, bo jaki wpływ nasza administracja miała na tę wartość wybitą na tabliczce znamionowej dla pojazdu wyprodukowanego np. w Brazylii. Żadną. No więc jest to wartość administracyjna?? Może to brzmi jak herezja, a raczej na pewno tak brzmi. Ja na co dzień też podaję tę wartość jako DMC pojazdu bo nie mam innej możliwość. Gdyby to zależało ode mnie to w rubryce DMC pisałbym 18t a w rubryce MMC wartość odczytaną z tabliczki i wtedy rzeczywista masa całkowita pojazdu nie może przekroczyć mniejszej z tych wartości. Czy widzisz jakiś logiczny błąd w moim rozumowaniu? Poza tym, że jest sprzeczne z tym co robimy :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

Rzecz dotyczy samochodu Kia Sorento ,osobowy ,wielozadaniowy,włoski dowód :

F2-2600

F3-5400

O1-2800

F2 i F3 na tabliczce identyczne

Moje pytanie dotyczy tego jakie należy wpisać wartości MMC i DMC zestawu w DIP.

Znalazłem wiele podobnych tematów ale konkretnie niczego nie wyłuskałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpisałem jak jest i nie mam pewności, bo nigdzie nie jest to zapisane że jest to terenowy ,co prawda jest to sprawa konstrukcji pojazdu,ale myślałem ,że mimo to może należy obniżyć do wartości dopuszczalnej określonej przepisami krajowymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja był bym skłonny ograniczyć masę przyczepy do 2600 kg.

 

Pytanie tylko, czy przy ciągnięciu przyczepy DMC pojazdu nie wzrasta (może być taki zapis w homologacji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja był bym skłonny ograniczyć masę przyczepy do 2600 kg.

 

Raczej niemożliwe, bo zarówno w DiP-ie jak i DR podajemy MMC przyczepy a to ustala producent pojazdu.

DMC przyczepy i tak jest ograniczone niezależnie od tego jaką MMC ustalił producent.

Wiadomo,że to DMC nie może przekraczać masy pojazdu czyli ostatecznie DMC pojazdu.

Stąd tak czy tak, przyczepa nie może mieć DMC większego niż 2600 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stąd tak czy tak, przyczepa nie może mieć DMC większego niż 2600 kg.

 

Ale problem jest przy DMC zespołu, z którego wynika, że DMC przyczepy jest większe niż DMC pojazdu (o ile DMC pojazdu nie zmienia się przy ciągnięciu przyczepy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest przy DMC zespołu, z którego wynika, że DMC przyczepy jest większe niż DMC pojazdu (o ile DMC pojazdu nie zmienia się przy ciągnięciu przyczepy).

 

To i tak nie zmienia tego że DMC przyczepy nie może być większe niż masa pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i tak nie zmienia tego że DMC przyczepy nie może być większe niż masa pojazdu.

 

Załóżmy hipotetycznie, że w homologacji jest zapis typu "podczas ciągnięcia przyczepy DMC pojazdu wzrasta do 2700 kg" - wtedy byłoby OK (DMC pojazdu 2700 + DMC przyczepy 2700 dałoby zespół 5400).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.