Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Nowicjusz

Jaki nacisk osi

Polecane posty

Nowicjusz

Moje zapytanie odnosi się do nacisków umieszczonych ta tabliczce znamionowej samochodu osobowego kombi - jast napisane w poz.2 przy naciskach 935kg/975kg

i pytam do kombi jest pierwsze 935kg czy 975kg bo mam rozbierzne opinie.

Przy ciężarówkach to jest do osi z kołami pojedynczymi i z bliźniakami.

A w osobówkach :razz:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Regan55
pytam do kombi jest pierwsze 935kg czy 975kg bo mam rozbierzne opinie

Ja jak pamięcią sięgam wpisywałem i wpisuje zawsze pierwsze... :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nowicjusz
Ja jak pamięcią sięgam wpisywałem i wpisuje zawsze pierwsze...

Ja też :) A czego dotyczy ta druga :razz: Zapasowa czy co :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
A czego dotyczy ta druga :razz: Zapasowa czy co :D

 

Z przyczepą?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
duchu

według mojej wiedzy jest to dopuszczalny nacisk w przypadku montazu haka czy tez ciągnięcia p-py np MB A-klasa.,często w niemieckich briefach w uwagach też są takie dopiski.Ja wpisuję pierwszą cyfre.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
według mojej wiedzy jest to dopuszczalny nacisk w przypadku montazu haka czy tez ciągnięcia p-py np MB A-klasa.,często w niemieckich briefach w uwagach też są takie dopiski.Ja wpisuję pierwszą cyfre.

Jeżeli jest to nacisk na oś podniesiony przez producenta (na hak, teściową czy co tam jeszcze...) a my mamy wpisać maksymalny nacisk osi to dlaczego wpisujecie mniejszy parametr?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Regan55
a my mamy wpisać maksymalny nacisk osi to dlaczego wpisujecie mniejszy parametr?

A dlaczego mam wpisywać większy skoro i tak do końca ja przynajmniej tego dokladnie nie wiem o co biega...Niejednokrotnie właśnie przy tych dwóch wartościach

dlaczego w briefie/bo praktycznie chyba tylko Niemcy podają te parametry/wpisana

jest wartość mniejsza... :razz:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
A dlaczego mam wpisywać większy skoro

Ponieważ w DIPie mamy podać maksymalny nacisk osi a skoro do jakiś celów producent podaje różnicę mas a my mamy odnotować maksymalny nacisk to nie możemy podać mniejszego, bo wówczas przy montażu haka (jeżeli ta masa się do tego odnosi) należałoby wykonać badanie na zmiany konstrukcyjne w pojeździe zwiększając jego maksymalny nacisk osi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Regan55
Ponieważ w DIPie mamy podać maksymalny nacisk osi

Ok mamy podać większy-na jakiej podstawie ,w DR z zagranicy wpisany jest przeciez

mniejszy...Fakt na TZ są wpisane 2 ale nas chyba obowiązuje porownanie stanu

faktycznego z zapisem w DR/mam na myśli BO przed I rej./Wpisze większą wartość

WK moze to zakwestionować bo przeciez tej wartosci nie ma wpisanej w DR...Kumaty

klient moze mi urzadzic "jazdę"...Jak ja się wtedy jemu wytłumaczę skoro wartości

wpisane do DR i na TZ są zgodne...Bo jak się nie myle to spis z natury juz zniknął..??

Na takie postrzeganie sprawy mogę sobie jedynie pozwolić przy OBT kiedy skończył się

DR,ustalenie danych niezgodnych z DR itp...Taki jest mój tok rozumowania w tej sprawie... :-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Miałem podobny przypadek w M-B 220. Na tabliczce znamionowej dopuszczalny nacisk osi tylnej 1060 kg a w austryjackim DR 1060/1120 kg pasowało by podać w DIP większą wartość ale DR zawierał tez parametry ogumienia z których wynikało, że nośność opony wynosi 530 kg. Czy podwyższony nacisk osi tylnej w przypadku ciągnięcia przyczepy zezwala na przekroczenie nośności ogumienia? ::? Wydaje mi się, że NIE. Jednocześnie problematyczne jest wpisanie wyższej wartości nacisku osi tylnej do DIP kiedy TZ zawiera tylko niższą wartość :( bo doprowadzi to do niezgodności DR z TZ.

Uważam, że nie powinno się brać pod uwagę zwiększonej nośności osi tylnej podczas wypełniania DIP w przypadku gdy to jednoznacznie nie wynika z TZ, a jedynie można podac ten parametr w uwagach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
abcs

Według mojej wiedzy to ta druga wartość określa dopuszczalny nacisk na oś w czasie holowania przyczepy, nie po zamontowaniu haka ale tylko i wyłącznie podczas jazdy z przyczepą. Taki nacisk można zwiększyć i nawet przekroczyć dopuszczalną nośność opon ponieważ holowanie przyczepy odbywa się przy ograniczonej prędkości.Indeksy nośności wyznacza się dla prędkości bodajże 120 km/h dla opon przeznaczonych dla samochodów osobowych a zmniejszenie prędkości jazdy daje możliwość bezpiecznego użytkowania opony nawet przy nacisku przekraczającym ten wynikający z indeksu nośności. To samo dotyczy wytrzymałości samej osi. Niektórzy producenci osi podają dopuszczalną nośność w zależności od prędkości. W dokumentach musimy podać niższą wartość nacisku na oś ponieważ ona odnosi się do użytkowania w dowolnych warunkach i beż żadnych ograniczeń.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Według mojej wiedzy to ta druga wartość określa dopuszczalny nacisk na oś w czasie holowania przyczepy, nie po zamontowaniu haka ale tylko i wyłącznie podczas jazdy z przyczepą. Taki nacisk można zwiększyć i nawet przekroczyć dopuszczalną nośność opon ponieważ holowanie przyczepy odbywa się przy ograniczonej prędkości.Indeksy nośności wyznacza się dla prędkości bodajże 120 km/h dla opon przeznaczonych dla samochodów osobowych a zmniejszenie prędkości jazdy daje możliwość bezpiecznego użytkowania opony nawet przy nacisku przekraczającym ten wynikający z indeksu nośności. To samo dotyczy wytrzymałości samej osi. Niektórzy producenci osi podają dopuszczalną nośność w zależności od prędkości. W dokumentach musimy podać niższą wartość nacisku na oś ponieważ ona odnosi się do użytkowania w dowolnych warunkach i beż żadnych ograniczeń.

 

Twoje sugestie wydają się słuszne i logiczneale ale aby je zweryfikować trzeba by przeszukać wiele aktów prawnych odnoszacych sie do homologowania pojazdów i ich ogumienia, z których większość to Dyrektywy Unijne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tomek81

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

 

z dnia 31 GRUDNIA 2002 r.

 

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32 poz. 0262)

 

Załącznik nr 4

 

WYMAGANIA DOTYCZĄCE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ

 

8) jeżeli wartości maksymalne mas i obciążeń są większe niż dopuszczalne, to należy podawać również te wartości; dane powinny być wówczas podane w dwóch kolumnach: dopuszczalne - po lewej i maksymalne - po prawej stronie;

 

Witam wszystkich forumowiczów. Podczas przygotowań do egzaminu praktycznego znalazłem taką odpowiedz z aktu prawnego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rurek777

i o co chodzi ? dane takie sa podawane na tabliczkach w dwóch kolumnach ; dopuszczalne i maksymalne. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Robert4444

witam , mam taki problem  nie może mi wyjść po obliczeniach .... największy dopuszczalny nacisk osi  chodzi o to że w Gofie 4  u brata przeliczam z tabliczki znamionowej  cięższą oś czyli tak jak jest napisane 0950 kg razy 9,81 i mecyje mi wychodzą 9,3 a w D.R jest 8,00 kN czemu tak ? i sprawdzałem też w Golfie 3 u kolegi 0,765 razy 9,81  i to samo .. a  w D.R jest też 8,00 kN .... poproszę o wyjaśnienie czemu takie cyfry i w dwóch DR JEST WBITE PO 8,00 kN 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Pytaj tego co wpisywał. Musiałbyś dotrzeć w WK do dokumentów źródłowych na jakiej podstawie wpisano tak, a nie inaczej.

Podpowiem Ci, że jakiś czas temu masowo (a po części kto wie czy nie do dzisiaj) parametry takie jak nacisk osi czy masę przyczepy wpisywało się w wielu pojazdach "na oko" - zarówno w WK, jak i na SKP. Nikt nie bawił się w sprawdzanie tabliczek. Każde kompaktowe autko klasy golfa dostawało nacisk 8kN i tyle. Wychodzono z założenia, że określenie tego parametru dla osobówki nie jest istotne i trudne do jakiejkolwiek weryfikacji (bo niby kto, kiedy i po co miałby to robić), dlatego stosowano taką praktykę. Szczególnie dla aut zza granicy, gdzie w DR z kraju pochodzenia potrafiło być niewiele parametrów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Najlepiej było by spytać człowieka który robił pierwsze badanie.

No sorry, ja kawy nie pijam by z fusów powróżyć. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
10 godzin temu, Robert4444 napisał:

razy 9,81

 

Powinieneś przyjąć 9,8, czyli mnożyć kg x 0,0098.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Ale on mnożył tony x wskażnik ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Logen
1 godzinę temu, michal_k napisał:

Powinieneś przyjąć 9,8

Jest w którejś ustawie dokładnie napisane że mnożymy razy 9,8 a nie 9,81 ?? Często zdarza się że naciski obliczone różnią się o te 0,01 kN, wiadomo niby głupota ale zawsze lepiej napisać poprawnie ;).

Co do sytuacji wyżej - jest to zwyczajny błąd w dowodzie. Kolega dobrze liczy i należało by to sprostować przy następnym badaniu ;).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

W ROZPORZĄDZENIU!

Jest opisany ciężar tony!

 

3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

3) ciężarze 1 tony – rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN);

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
cezary
3 godziny temu, Logen napisał:

należało by to sprostować przy następnym badaniu

nie wiem po co, ja przeliczałem z kg na kN  a wk i tak nie poprawiał, czasami jak klient poszedł po sprostowanie to  dzwonią z pretensjami, dodatkowo po ostatniej kontroli TDT otrzymałem ustną radę, nie poprawiać w przypadku gdy np.  nacisk osi jest nieprzeliczony z kg na kN, dlatego teraz to już ol....:evil:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Bo do któregoś roku faktycznie nie przeliczało się wg schematu, że 1t=9,8kN i przeliczanie dla tych pojazdów jest de facto nieuzasadnione.

Tylko teraz wiedzieć kiedy i dla których? Więc może i faktycznie lepiej nie wnikać ;)

A grupa VW z kolei to faktycznie miała hopla na tym punkcie i z dokładnością do 2 miejsca po przecinku obliczała. Zawsze był z tym problem, bo co innego było w ITS, a co innego wpisywali w homo i potem przez różnicę jednej setnej w nacisku często rejestracja wisiała miesiąc albo lepiej :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
smaug

Ostatnio wk wysyłał do its rozkodowanie modelu bo nie było w słownikach cepik  i kazali poprawić nacisk osi bo z przelicznika wychodził 9.84 kn na 9.80 kn , chyba wracają do zaokrągleń jak poniżej 5 to w dół a powyżej to w górę .    

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
aboz
18 godzin temu, blakop napisał:

Bo do któregoś roku faktycznie nie przeliczało się wg schematu, że 1t=9,8kN i przeliczanie dla tych pojazdów jest de facto nieuzasadnione.

Do któregoś roku motorowery nie podlegały OBT ;-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.