Skocz do zawartości

Nieduże zmniejszenie DMC przyczepy kempingowej.


Misio

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Na wstępie się chciałem przywitać (to mój pierwszy post) i mam nadzieje że nie popełniłem jakiejś wtopy :)

Jest kilka takich tematów tutaj, ale wydaje mi się, że to jednak lepiej było by napisać w osobnym wątku.

 

Czy jest możliwość zmniejszenia DMC przyczepy kempingowej o jakieś 50-100kg.

Albo zmniejszając jej ładowność czyli np z 1400kg przejść na 1300kg przy czym 1300kg jest większe niż mw, która wcześniej została ustalona na poziomie 1200kg.

Albo zmianami konstrukcyjnymi - funkcjonalnymi przyczepy:

np taką zmianę bym uzasadnił tym iż zdemontowałem między innymi łóżko piętrowe (odchudziłem przyczepę) i masa własna spadła o te 100kg - zachowując ładowność nadal 200kg czyli taką jakie mają na ogół przyczepy kempingowe (bo to nie jest towarówka do wożenia klamotów), a i tak cięższe rzeczy jak tropik, rurki, butle gazowe itd zawsze u mnie lądują w bagażniku auta, więc te 200kg ładowności i tak nie jest mi potrzebne...

 

Przyczepa jest produkcji Hobby, a jej rocznik 1991, zarejestrowana już w Polsce.

Bardzo dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety takim zabiegiem jak przedstawiasz to dokonasz zmiany MW na mniejszą, zwiększysz ładowność, natomiast DMC pozostanie bez zmian, ponieważ nie dokonałeś zmian, które powodowały potrzebę obniżenia DMC tegoż pojazdu. Gdybyś przebudował ją tak, że zmieniłby się np środek ciężkości i w związku z tym należałoby zmniejszyć ładowność i ograniczyć DMC dla zachowania bezpieczeństwa to i owszem. Zapewne chodzi o dopasowanie przyczepy do pojazdu i stąd ten zabieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie...

Ale w przypadku przyczepy kempingowej gdy zdemontuję łóżko piętrowe które jest maxymalnie z przodu i sporo wyżej - to środek ciężkości zmieni się. A dołożenie np bagażnika rowerowego na tylną ściankę lub na dyszel?

Co mogę zmienić by to "przeszło"?

dz.ust155 /1232 z 2009

zał.4

§ 3. 1.

2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia, pojazdu marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

Zwiększyć rozumiem że się nie da ale zmniejszyć?

A np pomysł ze zmianą osi i ze względu na spory rocznik i nieosiągalny już element - zastosowałem do naprawy niewiele słabszą oś, bo do 1300kg za miast do 1400kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A np pomysł ze zmianą osi i ze względu na spory rocznik i nieosiągalny już element - zastosowałem do naprawy niewiele słabszą oś, bo do 1300kg za miast do 1400kg.

Ten numer nie przejdzie bo jest to zastosowanie nieodpowiedniej części zamiennej a nie zmiana konstrukcyjna.

Ale w przypadku przyczepy kempingowej gdy zdemontuję łóżko piętrowe które jest maxymalnie z przodu i sporo wyżej - to środek ciężkości zmieni się.

Oczywiście, że się zmieni ale na Twoją niekorzyść bo się obniży jak zamontujesz to łóżko niżej a więc pojazd stanie się stabilniejszy a Ty musisz zakombinować w drugą stronę, co uczynić aby się ten środek ciężkości zmienił, że trzeba obniżyć w związku z tym ładowność i DMC aby zachować stabilność. To tylko jedna z możliwości prawnego rozwiązania tego problemu, żeby wszyscy byli zadowoleni, porozmawiaj z rzeczoznawcą oraz z diagnostą u którego będziesz chciał dokonywać tych zmian, bo w tym przypadku nie ma rzeczy oczywistych dla wszystkich i to co jest oczywiste dla Pana Kazia już nie jest dla Pana Romka. Natomiast jak ustalisz to ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i wszyscy się pod tym podpiszą to do dzieła...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten numer nie przejdzie bo jest to zastosowanie nieodpowiedniej części zamiennej a nie zmiana konstrukcyjna.

 

Podaj na to podstawę prawna, że nie wolno do pojazdu założyć mostów o mniejszej nośności. Moim zdaniem gość dobrze kombinuje.

 

To przy jakich niby zmianach obniżenie DMC byłoby uzasadnione??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten numer nie przejdzie bo jest to zastosowanie nieodpowiedniej części zamiennej a nie zmiana konstrukcyjna.

 

Podaj na to podstawę prawna, że nie wolno do pojazdu założyć mostów o mniejszej nośności. Moim zdaniem gość dobrze kombinuje.

 

To przy jakich niby zmianach obniżenie DMC byłoby uzasadnione??

 

Co prawda to pytanie do Adama ale się włączę.

Jak sam napisałeś "gość kombinuje" ale nic to nie da.

Trochę to jest na zasadzie co było pierwsze, kura czy jajko, w tym wypadku kura, czyli przyczepa.

Jeżeli pojazd ma już określone DMC to nie można w nim zastosować części które temu DMC nie odpowiadają.

Byłby to przypadek zastoswania części które z uwagi na DMC nie są przeznaczone do tego pojazdu.

Trudniej o jednoznaczne paragrafy bo są to wymogi techniczne, ale np.

PoRD Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i

utrzymany, aby korzystanie z niego:

1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nienaruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

4. Zabrania się:

2) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadającychwarunkom określonym w przepisach szczegółowych;

DzU 32

3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

4) maksymalnej masie całkowitej - rozumie się przez to największą masę pojazdu obciążonego określoną, w zależności od jego konstrukcji, przez producenta

5) maksymalnym nacisku osi- rozumie się przez to największy nacisk kół na podłoże badanej osi pojazdu obciążonego, określony przez producenta w zności od konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tej osi

 

Jest jeszcze przytaczany juz kiedyś przy okazji zmian:

par.3 punkt 2 DzU 155

W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia, pojazdu marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

to przy tylu przecinkch w tym przepisie trudno to zinterpretować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co kombinować, do Viatollu trzeba się przyzwyczaić :?
Tu nie chodzi o viatola a o to że moje auto nie pociągnie cięższej przyczepy (a auta pewnie przez najbliższe 5lat nie zmienię)... a co do ładowności przyczepy kempingowej - niemalże nic nie wożę w przyczepie mimo, że aktualnie jeżdżę z budką z DMC 850kg i waga przyczepy ma prawie tyle co masa własna (obstawiam że przy wyżej wymienionej przyczepie ona nigdy nie przekroczy 1250kg), bo wole mieć dociążony samochód (sporawy bagażnik) niż cięższą budkę...

 

Oczywiście bardzo dziękuję za wszelkie sugestie.

 

[ Dodano: 02-11-2011, 01:23 ]

Jest jeszcze przytaczany juz kiedyś przy okazji zmian:

par.3 punkt 2 DzU 155

W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia, pojazdu marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

to przy tylu przecinkch w tym przepisie trudno to zinterpretować.

No ale jak przepis mówi, że nie może być większa, to czy mówi o tym, że może być mniejsza?

Bo mi o to chodzi by zmniejszyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale jak przepis mówi, że nie może być większa, to czy mówi o tym, że może być mniejsza?

Bo mi o to chodzi by zmniejszyć...

Nikt z nas nie mówi, że nie można tego wykonać. Kwestią jest tylko zrobić to z głową aby wszyscy byli szczęśliwi w razie W. Bo jak będzie kombinacja a coś się stanie to zarzucą Tobie poruszanie się zestawem, którym poruszać się nie powinieneś a diagnoście, że wykonał BT bez podstaw technicznych a tylko dla samej kombinacji masy. Dlatego trzeba to przetrawić, w taki sposób techniczny, aby nikt nie miał zastrzeżeń co do jej zasadności i legalności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam jedno pytanie: Po co ta zmiana???

Przecież jeśli rzeczywista masa przyczepy nie przekroczy dopuszczalnej masy przyczepy wpisanej w DR to można zgodnie z polskimi przepisami taką przyczepę ciągnąć. Nie ma konieczności robienia żadnych zmian konstrukcyjnych!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież jeśli rzeczywista masa przyczepy nie przekroczy dopuszczalnej masy przyczepy wpisanej w DR to można zgodnie z polskimi przepisami taką przyczepę ciągnąć.

 

No Markes... trochę pojechałeś. Masy rzeczywiste liczą się tylko dla kat B (rzeczywista masa auta 1,33 rzeczywistej masy przyczepy), ale jesli w DR ma 1200 to liczy się DMC i nie moze większej nieobciążonej ciągnąć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamie, powiem tak - naprawdę nie chcę robić tego bezprawnie.

Po prostu troszkę mnie to dziwi - czemu nie można zmienić tak po prostu ładowności - i tak i tak jest to nadal przyczepa ciężka, nie będę przekraczał zmniejszonego DMC.

Dlatego pytałem jak to obejść ale zgodnie z prawem.

Jak się okaże że "ta belka" by załatwiła sprawę to mam zamiar taką kupić nową i ją wstawić (co dla 20letniej przyczepy też powinno wpłynąć na korzyść) - a nie robić jakieś fikcyjne przeróbki.

 

Dla sklarowania sprawy:

Przyczepa ma DMC 1400kg, MW1200kg a w moim dowodzie rejestracyjnym "holownika" O1 1300kg, a ja nie wożę prawie nic (jako bagaż) w przyczepie (nawet przedsionek, butla itd lądują w aucie)... a hobby zakłada 200kg ładowności która mi nie jest potrzebna :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego pytałem jak to obejść ale zgodnie z prawem.

 

Fajnie powiedziane :)

 

Ja juz miałem taki przypadek..

Klient żądał obniżenia DMC pojazdu po zmianach w Mercedesie 413 polegających na założeniu platformy o niższej ładowności niż fabryczna dop. ład.

Sprawa polegała na tym że zostało to tak wyliczone żeby pojazd znalazł się w grupie pojazdów do 3,5 t. a dokładnie 3.490 kg. :-D

Nie uznałem tych zmian za zgodne z przepisami właśnie z powodu niedostosowania części ładowności lawety do DMC pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uznałem tych zmian za zgodne z przepisami właśnie z powodu niedostosowania części ładowności lawety do DMC pojazdu.

 

Nadal nie widzę przepisu, który wyraźnie by tego zabraniał. Nadal nie rozumiem w jakich zatem przypadkach to DMC może się zmniejszyć :) Bo przepis wyraźnie mówi, że może, a Wy mówicie, że nie może... To jak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marku - po pierwsze ja nie żądam, tylko pytam jak to powinno być zrobione zgodnie z prawem.

Nie chodzi mi tu o jakieś korzyści np zejść do 750kg i mieć przyczepę lekką.

Chcę po prostu zejść o 100kg z ładowności (jak to problem jestem wstanie zejść z masy własnej) w przyczepie 20letniej, w której nigdy pewnie nie przekroczę 1250kg.

Jak przepis mówi o tym ze nie może być większe DMC po zmianach konstrukcyjnych , moim zdaniem mówi iż może być mniejsze... (przynajmniej tak rozumiem ten zapis).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak przepis mówi o tym ze nie może być większe DMC po zmianach konstrukcyjnych , moim zdaniem mówi iż może być mniejsze... (przynajmniej tak rozumiem ten zapis).

Nikt nie twierdzi, że nie można dokonać takich zmian konstrukcyjnych, kwestia jest tylko w tym co zostało przebudowane aby powodowało obniżenie DMC danego pojazdu. Zastosowanie nieodpowiednich części (czytaj o mniejszej wytrzymałości) nie wchodzi w rachubę bo to nie jest zmiana konstrukcyjna tylko niezastosowanie odpowiednich części zamiennych. Takim modelowym przykładem są opony, jeżeli założysz do swej przyczepy opony o niżej nośności to czy to jest zmiana konstrukcyjna, która ma powodować zmianę DMC, czy zastosowanie niewłaściwej części zamiennej do takiego pojazdu. Stąd nie mówimy nie takim zmianom, tylko mówimy zrób faktyczną zmianę, której konsekwencją musi się stać obniżenie DMC i całe wszystko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W starszej wersji dziennika ustaw mówiącego o sposobie wykonywania badań technicznych było takie zdanie odnośnie zmian konstrukcyjnych, które można było wykonać "...dopuszczalnej masy całkowitej po istotnej zmianie położenia środka ciężkości pojazdu lub innej istotnej zmianie konstrukcyjnej...", czyli czynnikiem niekwestionowanym do takiej zmiany byłoby zwiększenie środka ciężkości po np zwiększeniu wysokości przyczepy (przebudowa zawieszenia - podwyższenie go).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uznałem tych zmian za zgodne z przepisami właśnie z powodu niedostosowania części ładowności lawety do DMC pojazdu.

 

Nadal nie widzę przepisu, który wyraźnie by tego zabraniał. Nadal nie rozumiem w jakich zatem przypadkach to DMC może się zmniejszyć :) Bo przepis wyraźnie mówi, że może, a Wy mówicie, że nie może... To jak?

 

Przepis mówi że "DMC nie może być wyższe".

Zmiana mogłaby nastąpić z powodu zmian konstrukcyjnych lub przeznaczenia.

W przypadku tego Mercedesa to można byłoby mówić o obniżeniu ładowności do ładowności tej zbudowy a nie o zmianie DMC.

Jak do tej pory nikt nie wskazał takich zmian, które mogłyby uzasadniać obniżenie DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak do tej pory nikt nie wskazał takich zmian które mogłyby uzasadniać zmianę DMC

 

Ponieważ jest z tym lipa i już.

 

Dokładnie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uznałem tych zmian za zgodne z przepisami właśnie z powodu niedostosowania części ładowności lawety do DMC pojazdu.

 

Nadal nie widzę przepisu, który wyraźnie by tego zabraniał. Nadal nie rozumiem w jakich zatem przypadkach to DMC może się zmniejszyć :) Bo przepis wyraźnie mówi, że może, a Wy mówicie, że nie może... To jak?

 

Przepis mówi że "DMC nie może być wyższe".

Zmiana mogłaby nastąpić z powodu zmian konstrukcyjnych lub przeznaczenia.

W przypadku tego Mercedesa to można byłoby mówić o obniżeniu ładowności do ładowności tej zbudowy a nie o zmianie DMC.

Jak do tej pory nikt nie wskazał takich zmian, które mogłyby uzasadniać obniżenie DMC.

No to jak DMC może być niższe, skoro nie może byc wyższe, no wiec się zdecyduj. :evil:

A moze poprostu nie wiesz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.