Skocz do zawartości

Volkswagen T4 osobowy na specjalny pożarniczy


rafi8406

Rekomendowane odpowiedzi

A ja mówię oczymś takim

 

Nie ma jak zdjęcia , przemawiają bardziej niż słowa :) , w takim przypadku to brak atrybutów pojazdu uprzywilejowanego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarówno zdjęcie aboz jak i IVVO to samochody OSOBOWE. Żaden z nich nie jest pojazdem specjalnym POŻARNICZYM.

To raz.

Pierwszy pojazd (SKODA) z pewnością może być zakwalifikowany jako pojazd operacyjny straży pożarnej i z pewnością musi spełniać warunki (i ponosić konsekwencje w postaci chociażby skrócenia OBT) dla pojazdu UPRZYWILEJOWANEGO. Ale rodzaj pojazdu to nadal osobowy.

Drugi prezentowany tu pojazd NIE MUSI spełniać warunków dla uprzywilejowanego, z pewnością jest też samochodem osobowym. A czy można mu określić dodatkowe przeznaczenie jako operacyjny to już inna kwestia...

 

Bo tak trochę mam wrażenie, że Wy obaj o czym innym rozmawiacie aboz i IVVO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tak trochę mam wrażenie, że Wy obaj o czym innym rozmawiacie aboz i IVVO

 

Niby prosta sprawa, a "interpretacji" może być kilka i każdy ma racje :D. A już z tym Audi to komendant miał fantazje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby prosta sprawa, a "interpretacji" może być kilka i każdy ma racje :D

 

Nie. Po prostu jak zwykle dzielicie włos na czworo. Samochód osobowy jak najbardziej może być uprzywilejowanym. Uprzywilejowanie nie jest powiązane na sztywno z rodzajem "specjalny" i tyle...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu jak zwykle dzielicie włos na czworo

 

Nie dzielimy włosa na czworo, tylko lepiej rozmawiać o sprawach które mogą się przydać innym niż na jakieś temat pitu.. pitu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jako wóz operacyjny

Tak- w dalszy ciągu zostanie osobowym nie uprzywilejowanym -operacyjnym straży pożarnej

Przecież cały czas piszę,że może być uprzywilejowanym w opłatach na SKP bo na drodze nie.
Ja odniosłem się tylko do tego jakoby osobowy operacyjny nie mógłby być uprzywilejowanym. Nic nie dzielę na czworo, a już na pewno nie włos.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Panowie, fajnie żeście opisali temat, ale z tym oznakowaniem... Problem polega na tym, że to co pisze w warunkach technicznych mówi o oznakowaniu pojazdów straży pożarnej, a nie ogółu jednostek ochrony przeciwpożarowej. Żeby było śmieszniej PSP ma swoje przepisy dotyczące oznakowania pojazdów. No i ciekawe skąd się biorą na ulicach te wszystkie niebieskie czy zielone, czy całkiem nieoznakowane pojazdy pożarnicze ;)

 

BTW: nie wiem o co tyle krzyku: w DR nie ma wpisu dot. uprzywilejowania, więc w razie czego głośnik ukryty pod maskę, manipulator modulatora odpięty i schowany, kogut na magnes i na OBT nikt nie będzie miał nic do gadania. I w drugą stronę: pojazd uprzywilejowany, oznakowany (lub nie), o ile ma podbity przegląd i znajduje się w dyspozycji jednostki uprawnionej również jest jak najbardziej legalny.

 

P.S.

Niektórzy to tutaj dużo wiedzą o straży :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem polega na tym, że to co pisze w warunkach technicznych mówi o oznakowaniu pojazdów straży pożarnej, a nie ogółu jednostek ochrony przeciwpożarowej.

 

Bo tylko pojazdy straży pożarnej są z mocy ustawy uprzywilejowanymi, jeśli się nie mylę, a inne jednostki parastrażackie muszą mieć pozwolenie ministerstwa na uprzywilejowanie...

 

Żeby było śmieszniej PSP ma swoje przepisy dotyczące oznakowania pojazdów.

 

Nie mogą one być sprzeczne z ustawą...

 

No i ciekawe skąd się biorą na ulicach te wszystkie niebieskie czy zielone, czy całkiem nieoznakowane pojazdy pożarnicze

 

Pożarnicze, czy straży pożarnej??? Straż ma wiele pojazdów i nie wszystko to są pożarnicze, czasem operacyjne...

 

BTW: nie wiem o co tyle krzyku: w DR nie ma wpisu dot. uprzywilejowania, więc w razie czego głośnik ukryty pod maskę, manipulator modulatora odpięty i schowany, kogut na magnes i na OBT nikt nie będzie miał nic do gadania. I w drugą stronę: pojazd uprzywilejowany, oznakowany (lub nie), o ile ma podbity przegląd i znajduje się w dyspozycji jednostki uprawnionej również jest jak najbardziej legalny.

 

Wszystko fajnie, dopóki taki pojazd nie ma wypadku i prorok nie zajrzy do akt. Polecą głowy i diagnostów i pseudocwaniaczków chcących zaoszczędzić straży paru złotych na przeglądach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tylko pojazdy straży pożarnej są z mocy ustawy uprzywilejowanymi, jeśli się nie mylę, a inne jednostki parastrażackie muszą mieć pozwolenie ministerstwa na uprzywilejowanie...

 

Mylisz się.

 

Art. 53.

1. Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy:

1) jednostek ochrony przeciwpożarowej;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech... zdarza się, a może to z karetkami było? że tylko pogotowie, a prywatne na pozwolenie... jakoś tak...
Dokładnie tak, prywatny transport sanitarny wymaga pozwolenia z MSW. A tak całkiem z innej mańki - "pogotowie" też powinno mieć pozwolenia, bowiem teraz usługi w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego również pełnią prywatne firmy, takie jak choćby Falck. Cała różnica polega na tym, że karetki tych firm akurat gdy są karetkami systemowymi również powinny być oznakowane logo z napisem "Państwowe Ratownictwo Medyczne" i literkami P lub S w kółeczku - każda karetka nie spełniająca tych wymagań teoretycznie nie jest karetką systemową (nie przewozi ZRM - zespołu ratownictwa medycznego)!

 

Co do jednostek parastrażackich - w ustawie czytamy o pojazdach jednostek ochrony przeciwpożarowej, a to szersze pojęcie niż "straż pożarna". W straży jeżdżą wozy PSP, OSP, ZSP, WSP, LSP, a spośród innych JOP można wymienić choćby ZSR (zakładowa służba ratownicza), które dzięki temu że w nazwie nie mają "straż pożarna" oszczędzają na przeszkoleniu pracowników, chociaż ich działanie niczym od ZSP się nie różni.

 

Żeby było śmieszniej PSP ma swoje przepisy dotyczące oznakowania pojazdów.

Nie mogą one być sprzeczne z ustawą...

I w większości przypadków nie są - pomijając to że w rozporządzeniu dla pojazdów operacyjnych przewiduje się również kolor kremowy poza białym, z czerwonym pasem wyróżniającym.

 

No i ciekawe skąd się biorą na ulicach te wszystkie niebieskie czy zielone, czy całkiem nieoznakowane pojazdy pożarnicze

 

Pożarnicze, czy straży pożarnej??? Straż ma wiele pojazdów i nie wszystko to są pożarnicze, czasem operacyjne...

Mogą być też "gospodarcze", czyli ani oznakowane, ani uprzywilejowane. Bo "operacyjny" to określenie uprzywilejowanego auta osobowego, bez funkcji ratowniczych. Tak więc pisząc o pożarniczych mało konkretnie się wyraziłem - chodziło o pojazdy uprzywilejowane straży pożarnych, lub będące w ich dyspozycji. Ostatnią uwagę dodałem, aby podkreślić fakt, że samo przekazanie w użytkowanie (użyczenie) pojazdu czyni go możliwym do uprzywilejowania na mocy ustawy, bez względu na to kto jest jego właścicielem. Jeśli macie wątpliwości, to jako diagności zastanówcie się czy przypadkiem robiąc OBT jakiegoś pojazdu SP nie mieliście w rękach DR z wpisanym jako właściciel urzędem gminy lub miasta.

 

Nie zmienia to faktu jednak, że ktoś te nieoznakowane lub niezgodnie z przepisami oznakowane auta do ruchu dopuszcza. Nie mówię że to źle, bo jak to u nas bywa przepisy za życiem nie nadążają, i o ile w 1992 roku jeszcze w głowie się nie mieściło żeby straż robiła coś poza gaszeniem pożarów, o tyle aktualnie robi już prawie wszystko, łącznie z podstawowym ratownictwem medycznym... Czyli tak, są też karetki strażackie o oznaczeniu wewnętrznym SLRMed/SRMed... i są oznakowane jak normalne karetki. Inne spotykane kolory to najczęściej niebieskie (dary z niemieckiej THW), granatowe (spadek po policji), zielone (ex. wojskowe, lub z SG/SC), sporadycznie czarne lub inne ciemne kolory (BOR, ABW). Jak policja zacznie wycofywać radiowozy w nowym schemacie malowania to zaczną też jeździć srebrne wozy strażackie :mrgreen:

 

Podsumowując:

Każdy się zna na swojej robocie, a dziwnym trafem na styku różnych działalności okazuje się że często kupy się to nie trzyma jak chce się trzymać przepisów :lol: A jeszcze jakby chcieć uwzględnić realia życiowe to już całkiem ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogą być też "gospodarcze", czyli ani oznakowane, ani uprzywilejowane. Bo "operacyjny" to określenie uprzywilejowanego auta osobowego, bez funkcji ratowniczych. Tak więc pisząc o pożarniczych mało konkretnie się wyraziłem - chodziło o pojazdy uprzywilejowane straży pożarnych, lub będące w ich dyspozycji. Ostatnią uwagę dodałem, aby podkreślić fakt, że samo przekazanie w użytkowanie (użyczenie) pojazdu czyni go możliwym do uprzywilejowania na mocy ustawy, bez względu na to kto jest jego właścicielem.

 

Taki smaczek uprzywilejowany:

www.mps.cal.pl/cpg1410/displayimage.php ... fullsize=1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki smaczek uprzywilejowany:

 

Autobus też może być uprzywilejowany.

 

Każdy się zna na swojej robocie, a dziwnym trafem na styku różnych działalności okazuje się że często kupy się to nie trzyma jak chce się trzymać przepisów :lol: A jeszcze jakby chcieć uwzględnić realia życiowe to już całkiem ::hey

 

:ok:ok:ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki smaczek uprzywilejowany:

www.mps.cal.pl/cpg1410/di...1195&fullsize=1

Ten autobus należy do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie - każda szkoła pożarnicza i ośrodek szkolenia posiada co najmniej jeden taki wóz, który zwykle wozi słuchaczy.

 

Taki pojazd ma dwie funkcje w których wykorzystuje uprzywilejowanie w ruchu drogowym:

1) Transport słuchaczy do miejsca działań - gdy jest "gruba akcja" rąk do pracy zawsze brakuje, wtedy uruchamia się "zasoby szkolne". Tak było ostatnio o ile dobrze kojarzę podczas katastrofy kolejowej pod Szczekocinami w marcu 2012 roku.

2) Ewakuacja - gdy zachodzi konieczność pilnej ewakuacji dużej liczby osób z mieszkań, np. po wybuchu gazu w budynku piętrowym. Osoby które nie odniosły w zdarzeniu obrażeń, najczęściej muszą opuścić strefę zagrożenia w tym co miały na sobie - jeśli by to miało miejsce w środku nocy w ciągu zimy, to nietrudno sobie wyobrazić, że tych ludzi trzeba jak najszybciej przewieźć do zastępczego lokum, albo żeby chociaż mogli się schronić i ogrzać wewnątrz autobusu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radhezz napisał:

Taki pojazd ma dwie funkcje w których wykorzystuje uprzywilejowanie w ruchu drogowym: ...

 

Dokładnie tak jak piszesz - spotkałem się z taką sytuacją podczas powodzi. Czasami nawet OSP dysponują takimi autobusami uprzywilejowanymi, natomiast mniejsze PSP i OSP często posiadają busy 9-osobowe - uprzywilejowane, używane w analogicznych przypadkach i są to właśnie T4, T5, Lublin itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.