Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Zabudowa przyczepy na potrzeby karawaningu a przepisy prawne


misiek85

Rekomendowane odpowiedzi

Witam bardzo serdecznie.

 

Planuję zakup zarejestrowanej już przyczepki typu tandem z DMC do 3500 kg i zabudowanie jej do celów karawaningu.

 

Zabudowana przyczepka miała by wymiary 10x 2.5 metra, wysokość 4 metry (zgodnie z prawem).

 

Na jakie trudności mogę napotkać podczas przeglądu takiej zabudowanej już przyczepki? Jakie wymagania muszę spełnić aby tych problemów uniknąć?

Wymagania co do wymiarów i dopuszczalnej masy całkowitej są mi znane i je jak najbardziej zamierzam spełnić.

 

Za wszelkie inne informacje serdecznie dziękuję.

Pozdrawiam,

misiek85

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to będzie za wynalazek? Bo przy tych wymiarach mocno obawiałbym się o stabilność. Powierzchnia boczna przy założeniu, że ściana pionowa, wyniosłaby 40 m². To jak dobry żagiel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie pomieszczenie mieszkalne w kształcie powszechnych kontenerów mieszkalnych, ale o niestandardowych wymiarach.

 

Tak, zwróciłem na to uwagę, ale szeroki rozstaw osi (2.5 metra) powinien zapewnić stabilność przy silnym wietrze. Gorzej zachowują się wysokie przyczepki o małym rozstawie osi, a jeszcze gorzej niedociążone. Kierowcy tirów, których naczepy mają po 12 metrów długości i 3.5 metra wysokości (42 m2) często jeżdżą "puści" i nikt nie narzeka, więc chyba jest ok ;)

 

Czy z technicznego punktu widzenia ma jakieś znaczenie co będzie załadowane na takiej przyczepie? Mi się wydaje, że nie, bo w końcu ładunek to ładunek, upraszczając.

 

Jak jest z wysokością przyczep? Czy można dowolnie zmniejszać, zwiększać wielkość zabudowy takiej przyczepy, nie przekraczając maksymalnej dopuszczalnej wysokości 4 metrów? Chyba tak, bo w końcu liczy się DMC i wysokość nie powinna mieć znaczenia.

 

Fajny cytat Leca ;)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierowcy tirów, których naczepy mają po 12 metrów długości i 3.5 metra wysokości (42 m2) często jeżdżą "puści" i nikt nie narzeka,
bo ciągnik waży ok 7 t i pusta naczepa podobnie
więc chyba jest ok ;)
czasem nie

 

Planujesz kupić ciężarową i przerobić na specjalną, a takie zmiany są zabronione

z wyjątkiem

Art.66.

4.Zabrania się:

6)dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

a)pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji,

b)pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabudowana przyczepka miała by wymiary 10x

To w praktyce oznacza długość 12m . Uda Ci się coś takiego kupić? Bo z tego co latam po necie widzę że zabudowy mają po max 8m długości . Może dojść kwestia zwrotności .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czasem nie

Czepiasz się :x

ale szeroki rozstaw osi (2.5 metra) powinien zapewnić stabilność przy silnym wietrze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może dojść kwestia zwrotności .

i wielkości pojazdu ciągnącego

 

Art.62.1.Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1)samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

4a.Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czepiasz się :x

się nie czepiam, to tylko przykłady, że jednak są problemy z wiatrem

 

ale szeroki rozstaw osi (2.5 metra) powinien zapewnić stabilność przy silnym wietrze.
taki rozstaw osi daje tylko możliwość nacisków dla osi pojedyńczej (98kN)' date=' co w przypadku poj do 3,5 t DMC nie ma żadnego znaczenia

 

[b']misiek85[/b] myślał zapewne o szerokim rozstawie kół ... ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to oznacza, że pojazd ciągnący przyczepę zarejestrowaną do 3.5 t. powinien ważyć co najmniej 3.6t? Co jeśli pojazd ma przez producenta zapewnione, że może ciągnąć przyczepki cięższe od niego samego? Czy można takim pojazdem pociągnąć cięższą od niego przyczepkę?

 

Art.62.1.Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

 

1)samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

Udało mi się taką znaleźć, co ma 9.25 x 2.49 x 3.05 metra i taką też przestrzeń mógłbym chcieć zabudować.

http://otomoto.pl/schwarzmuller-tpa-2-zj-T4073086.html

 

Uda Ci się coś takiego kupić? Bo z tego co latam po necie widzę że zabudowy mają po max 8m długości .

 

Z tak dużej wysokości mógłbym zrezygnować i zabudować do 3 metrów tak, jak ta zabudowa tej wyżej podanej w linku przyczepy. Poza tym nie zamierzam tym dużo jeździć. Raz na dwa lata będę chciał to przewieźć by zmienić sobie krajobraz za oknem ;)

 

Jednak nie rozumiem zagadnienia przyczepy specjalnej, a chyba mogą być z tym problemy. Co sądzicie?

 

P. s.

Tak, szeroki rozstaw kół :lol:

misiek85 myślał zapewne o szerokim rozstawie kół ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co jeśli pojazd ma przez producenta zapewnione, że może ciągnąć przyczepki cięższe od niego samego?

To może napisz pod jakie auto szykujesz . To chyba musi być dobre bydle terenowe ,skoro może ciągnąć 3,5t. :lol:

 

[ Dodano: 03-05-2014, 21:17 ]

Udało mi się taką znaleźć
Ładowność: 13 290 kg

To trochę więcej jak 3,5t. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Same wpadki :) Nie zwróciłem na to uwagi :-? ale znalazłem nawet coś dłuższego, zarejestrowanego i do 3.5t. :)

To trochę więcej jak 3,5t.

 

http://otomoto.pl/inny-przyczepa-laweta-platforma-dmc-3500-kg-T4279069.html

 

Tylko pytanie czy można coś takiego zabudować. Czy istnieje coś takiego w dowodzie przyczepy, jak przeznaczenie: laweta i nie można do niczego innego takiej przyczepy używać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy istnieje coś takiego w dowodzie przyczepy, jak przeznaczenie: laweta i nie można do niczego innego takiej przyczepy używać?

Istnieje ale zawsze można wykonać zmiany konstrukcyjne i zmienić przeznaczenie pojazdu. W Twoim przypadku z rzcji przeznaczenia potrzebujesz przyczepy specialnej.

 

[ Dodano: 03-05-2014, 21:56 ]

Jeszcze jedna kwestia odnośnie hamulców. Jesli przyczepa ma mieć DMC 3,5t to aby ja ciągnąc samochodem o DMC 3,5 t to niestety ale hamulec najazdowy nie wchodzi w gre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znalazłem nawet coś dłuższego, zarejestrowanego i do 3.5t. :)
długość przyczepy 10 metrów, szerokość 257 cm.
2.Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obejmuje ona lusterek zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy lub z innych tworzyw sztucznych.

 

T4279069_4.jpg

Gdybyś to kupił i przerabiał to zawiasy muszą zniknąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby przyczepka o takich rozmiarach mogła się bezpiecznie poruszać bez względu na wiatr to musi ważyć ponad 5 ton. Możesz mi wierzyć. Jeździłem kiedyś z takimi, również podczas silnych wiatrów. Jedną mi kiedyś wiatr wywrócił na obwodnicy Swiecia. Poza tym tył tak zachodzi przy skręcaniu, że można uszkodzić pojazd na sąsiednim pasie. Nigdy tak do końca nie wiadomo (przy trzech osiach) gdzie znajdzie się środek obrotu takiego tworu. Nieszczęście. Uważam, że powinieneś znacznie zredukować założenia gabarytów takiej przyczepki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

danielg539, mógłbyś podać akt prawny odpowiadający za twój poniższy wniosek?

Jesli przyczepa ma mieć DMC 3,5t to aby ja ciągnąc samochodem o DMC 3,5 t to niestety ale hamulec najazdowy nie wchodzi w gre.
Mógłbym DMC przyczepy zmniejszyć, żeby nie musieć inwestować w inne hamulce i ciągnąć jej jakimś potworem :shock:Do jakiej wielkości ze względu na hamulce?

 

W Twoim przypadku z rzcji przeznaczenia potrzebujesz przyczepy specialnej.
Może być ciężko z kupnem przyczepy zarejestrowanej jako "specjalna kempingowa" o wymiarach, jakie mnie interesują, a kupno takiej o mniejszych wymiarach i przeróbka to ingerencja w podwozie, ale niezły pomysł ;) Może uda mi się znaleźć taki kemping o interesujących mnie wymiarach. Czy wysokość może być niższa?

 

Dz.U.2013.951 napisał/a:
Zawiasy wylatują.

 

Skłaniałbym się do kupna przyczepy towarowej albo lawety, lecz niekoniecznie takiej długiej. Być może będę musiał także zmniejszyć DMC. Poszukałbym takiej 8-7.5 metrowej, 2.55m. szerokiej i zabudowałbym ją na wysokość 3 metrów. Powierzchnia boczna wyniosłaby 24 m².

 

A wy? Jakbyście wybrali będąc na moim miejscu?

Przyczepka laweta albo inna i przerejestrowanie albo zakup przyczepy kempingowej i postawienie budy od zera? Co łatwiejsze prawnie?

 

Dzięki chłopaki za pomoc ::hey Dużo się dzięki wam uczę.

 

Dzięki za linki Jacdiag. Przeczytane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

danielg539, mógłbyś podać akt prawny odpowiadający za twój poniższy wniosek?

Dz.U. 951, dział Hamulce:

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,

którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się

hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również

do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem

1 stycznia 1968 r.

Z tego zapisu wynika, że gdy DMC pojazdu wynosi 3,5t, to może on ciągnąć przyczepę z hamulcem najazdowym o DMC co najwyżej 2,63t.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego - sam piszesz, że porównujesz tą przyczepę do kontenerów mieszkalnych (zapewne tzw. "holendrów") - tylko że taki kontener to nie przyczepa - nawet jak ma koła...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blakop, zdaję sobie z tego sprawę, dlatego dopytuję o wszelkie wymagania prawne, które muszę spełnić. A tak właściwie to nie rozumiem do czego zmierzasz. Pisząc kontener mieszkalny miałem na myśli coś takiego http://www.kontenery.weldon.pl/kontenery/mieszkalne/ kontener_mieszkalny_600.jpg

 

Czytając podesłane przez was linki znalazłem, że

5.1."Samochody kempingowe" - pojazdy kategorii M przeznaczone do czasowego zamieszkania w nich osób, wyposażone co najmniej w:

a) stolik i miejsca siedzące przy nim,

b) miejsca do spania, które mogą powstawać z miejsc siedzących,

c) urządzenia kuchenne,

d) szafki.

Wyposażenie to powinno być na stałe zamontowane w pojeździe, z tym że stolik może być łatwo demontowany.

lecz dotyczy to tylko samochodów kempingowych. Czy przyczep kempingowych również?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytując adama 1501 - badania stateczności + wytrzymałości i jazda na drogę w sumie... Czemu nie? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możecie chłopaki podać akty prawne określające wytrzymałość i stateczność takiej przyczepki? Może to być dla mnie dobry punkt zaczepienia do prac projektowych. Chętnie się na tych wytycznych oprę, ale sądzę, że jeśli nawet takie wytyczne są to nie zwalnia mnie to z odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych i wykonanie tej przyczepki tylko pod te wytyczne, by kupić sobie w ten sposób spokojne sumienie i mieć wszystko w nosie.

 

badania stateczności + wytrzymałości
Nie znam się chłopaki na waszym branżowym poczuciu humoru, ale podejrzewam, że żartujecie :roll: Jest jakiś przepis prawny mówiący o tym, że każda przyczepa kempingowa musi przejść badanie stateczności i wytrzymałości?

Żartując razem z wami powiem, że pewnie wszystkie przyczepy produkowane przez np. Gniotpol przechodzą badania stateczności i wytrzymałości, nawet te "z firanką" i na pewno ten test zdają ;), tak jak wszystkie przyczepy kempingowe poruszające się po polskich drogach, nie mówiąc już o tych używanych ;)

 

Zdaję sobie sprawę, że diagnosta, wydając pozwolenie na poruszanie się takiej przyczepki po polskich drogach, czuje, że odpowiada za bezpieczeństwo innych i nie chce ryzykować, dlatego dokładnie każdy jej aspekt sprawdza. Ja też jako kierowca i właściciel takiego pojazdu czuję taką odpowiedzialność i również to robię, gdyż również nie chcę być winnym czyjegoś kalectwa czy śmierci.

 

A teraz już na serio. Pooglądałem, jak takie badania wyglądają i podejrzewam, że sporo kosztują. Gdyby każda zakupiona przyczepa musiała takie badania przejść to rynek używanych przyczep nie istniałby w ogóle. Zatem pewnie takie badania nie są konieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby każda zakupiona przyczepa musiała takie badania przejść to rynek używanych przyczep nie istniałby w ogóle.

 

Każda nowa przyczepa od 22 czerwca 2103 roku takie badania musi przejść. Bądź w ramach badań homologacyjnych, bądź w ramach dopuszczeń jednostkowych (w Polsce jest już chyba koło pięciu instytucji robiących takie badania - nie wiem czy wszystkie robią przyczepy akurat).

 

Ty chcesz, aby diagnosta podobny zakres wykonał na SKP w ramach "zwykłego" badania?? Jak? Czym? :) Nie dziw się, że każdy wymyśli wszystko, aby nie brać tego na siebie. Ty zaś zawsze będziesz odpowiadał za to cudo jako właściciel swoistej samowoli konstrukcyjnej.

 

Niestety sposób legalizacji używanych zabudów jest nieregulowany w tym kraju. Biorąc jednak pod uwagę skalę wymagań w stosunku do analogicznych nowych konstrukcji to nie dziw się obiekcjom Kolegom z branży dla takich rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanuję kolegów z branży, nie robię chałtury, pytam, dociekam, domagam się cytowania przepisów prawnych, rozumiem ich rolę.

 

Współpracujmy. Mamy wspólny cel. Jeśli trzeba te badania wykonać to trzeba i już, nie ma dyskusji. Pytanie tylko jak się do nich przygotować. Tutaj potrzebuję waszej pomocy w namierzeniu wymagań do takich badań stateczności i wytrzymałości dla budowanego przeze mnie pojazdu. Dzięki za nią, za pomoc.

 

P. s. Przecież to będzie dom. I to jeszcze na kółkach. Oczywiste, że będzie musiał być wytrzymały statycznie i dynamicznie w trakcie jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj potrzebuję waszej pomocy w namierzeniu wymagań do takich badań stateczności i wytrzymałości dla budowanego przeze mnie pojazdu.

 

Wszystko opiera się na tym jednym ogólnym przepisie:

 

13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a.

 

Czyli diagnosta może, ale nie musi takowej opinii zażądać. Ponadto "wymagania" poszczególnych diagnostów co do zakresu opinii też będą różne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.