misiek85 Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Witam bardzo serdecznie. Planuję zakup zarejestrowanej już przyczepki typu tandem z DMC do 3500 kg i zabudowanie jej do celów karawaningu. Zabudowana przyczepka miała by wymiary 10x 2.5 metra, wysokość 4 metry (zgodnie z prawem). Na jakie trudności mogę napotkać podczas przeglądu takiej zabudowanej już przyczepki? Jakie wymagania muszę spełnić aby tych problemów uniknąć? Wymagania co do wymiarów i dopuszczalnej masy całkowitej są mi znane i je jak najbardziej zamierzam spełnić. Za wszelkie inne informacje serdecznie dziękuję. Pozdrawiam, misiek85 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 A co to będzie za wynalazek? Bo przy tych wymiarach mocno obawiałbym się o stabilność. Powierzchnia boczna przy założeniu, że ściana pionowa, wyniosłaby 40 m². To jak dobry żagiel. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiek85 Napisano 3 Maj 2014 Autor Share Napisano 3 Maj 2014 To będzie pomieszczenie mieszkalne w kształcie powszechnych kontenerów mieszkalnych, ale o niestandardowych wymiarach. Tak, zwróciłem na to uwagę, ale szeroki rozstaw osi (2.5 metra) powinien zapewnić stabilność przy silnym wietrze. Gorzej zachowują się wysokie przyczepki o małym rozstawie osi, a jeszcze gorzej niedociążone. Kierowcy tirów, których naczepy mają po 12 metrów długości i 3.5 metra wysokości (42 m2) często jeżdżą "puści" i nikt nie narzeka, więc chyba jest ok Czy z technicznego punktu widzenia ma jakieś znaczenie co będzie załadowane na takiej przyczepie? Mi się wydaje, że nie, bo w końcu ładunek to ładunek, upraszczając. Jak jest z wysokością przyczep? Czy można dowolnie zmniejszać, zwiększać wielkość zabudowy takiej przyczepy, nie przekraczając maksymalnej dopuszczalnej wysokości 4 metrów? Chyba tak, bo w końcu liczy się DMC i wysokość nie powinna mieć znaczenia. Fajny cytat Leca Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Kierowcy tirów, których naczepy mają po 12 metrów długości i 3.5 metra wysokości (42 m2) często jeżdżą "puści" i nikt nie narzeka, bo ciągnik waży ok 7 t i pusta naczepa podobnie więc chyba jest ok czasem nie Planujesz kupić ciężarową i przerobić na specjalną, a takie zmiany są zabronione z wyjątkiem Art.66.4.Zabrania się: 6)dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: a)pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji, b)pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Zabudowana przyczepka miała by wymiary 10x To w praktyce oznacza długość 12m . Uda Ci się coś takiego kupić? Bo z tego co latam po necie widzę że zabudowy mają po max 8m długości . Może dojść kwestia zwrotności . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 czasem nie Czepiasz się ale szeroki rozstaw osi (2.5 metra) powinien zapewnić stabilność przy silnym wietrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Może dojść kwestia zwrotności . i wielkości pojazdu ciągnącego Art.62.1.Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: 1)samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego; 4a.Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Czepiasz się się nie czepiam, to tylko przykłady, że jednak są problemy z wiatrem ale szeroki rozstaw osi (2.5 metra) powinien zapewnić stabilność przy silnym wietrze. taki rozstaw osi daje tylko możliwość nacisków dla osi pojedyńczej (98kN)' date=' co w przypadku poj do 3,5 t DMC nie ma żadnego znaczenia [b']misiek85[/b] myślał zapewne o szerokim rozstawie kół ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiek85 Napisano 3 Maj 2014 Autor Share Napisano 3 Maj 2014 Czy to oznacza, że pojazd ciągnący przyczepę zarejestrowaną do 3.5 t. powinien ważyć co najmniej 3.6t? Co jeśli pojazd ma przez producenta zapewnione, że może ciągnąć przyczepki cięższe od niego samego? Czy można takim pojazdem pociągnąć cięższą od niego przyczepkę? Art.62.1.Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: 1)samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego; Udało mi się taką znaleźć, co ma 9.25 x 2.49 x 3.05 metra i taką też przestrzeń mógłbym chcieć zabudować. http://otomoto.pl/schwarzmuller-tpa-2-zj-T4073086.html Uda Ci się coś takiego kupić? Bo z tego co latam po necie widzę że zabudowy mają po max 8m długości . Z tak dużej wysokości mógłbym zrezygnować i zabudować do 3 metrów tak, jak ta zabudowa tej wyżej podanej w linku przyczepy. Poza tym nie zamierzam tym dużo jeździć. Raz na dwa lata będę chciał to przewieźć by zmienić sobie krajobraz za oknem Jednak nie rozumiem zagadnienia przyczepy specjalnej, a chyba mogą być z tym problemy. Co sądzicie? P. s. Tak, szeroki rozstaw kół misiek85 myślał zapewne o szerokim rozstawie kół ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Co jeśli pojazd ma przez producenta zapewnione, że może ciągnąć przyczepki cięższe od niego samego? To może napisz pod jakie auto szykujesz . To chyba musi być dobre bydle terenowe ,skoro może ciągnąć 3,5t. [ Dodano: 03-05-2014, 21:17 ] Udało mi się taką znaleźć Ładowność: 13 290 kg To trochę więcej jak 3,5t. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiek85 Napisano 3 Maj 2014 Autor Share Napisano 3 Maj 2014 Same wpadki Nie zwróciłem na to uwagi ale znalazłem nawet coś dłuższego, zarejestrowanego i do 3.5t. To trochę więcej jak 3,5t. http://otomoto.pl/inny-przyczepa-laweta-platforma-dmc-3500-kg-T4279069.html Tylko pytanie czy można coś takiego zabudować. Czy istnieje coś takiego w dowodzie przyczepy, jak przeznaczenie: laweta i nie można do niczego innego takiej przyczepy używać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Jednak nie rozumiem zagadnienia przyczepy specjalnej, a chyba mogą być z tym problemy. poczytaj ... http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=8978 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=11360 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=9984 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=9296 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=8142 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=5348 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 Czy istnieje coś takiego w dowodzie przyczepy, jak przeznaczenie: laweta i nie można do niczego innego takiej przyczepy używać? Istnieje ale zawsze można wykonać zmiany konstrukcyjne i zmienić przeznaczenie pojazdu. W Twoim przypadku z rzcji przeznaczenia potrzebujesz przyczepy specialnej. [ Dodano: 03-05-2014, 21:56 ] Jeszcze jedna kwestia odnośnie hamulców. Jesli przyczepa ma mieć DMC 3,5t to aby ja ciągnąc samochodem o DMC 3,5 t to niestety ale hamulec najazdowy nie wchodzi w gre. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 3 Maj 2014 Share Napisano 3 Maj 2014 znalazłem nawet coś dłuższego, zarejestrowanego i do 3.5t. długość przyczepy 10 metrów, szerokość 257 cm. 2.Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obejmuje ona lusterek zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy lub z innych tworzyw sztucznych. Gdybyś to kupił i przerabiał to zawiasy muszą zniknąć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abcs Napisano 4 Maj 2014 Share Napisano 4 Maj 2014 Żeby przyczepka o takich rozmiarach mogła się bezpiecznie poruszać bez względu na wiatr to musi ważyć ponad 5 ton. Możesz mi wierzyć. Jeździłem kiedyś z takimi, również podczas silnych wiatrów. Jedną mi kiedyś wiatr wywrócił na obwodnicy Swiecia. Poza tym tył tak zachodzi przy skręcaniu, że można uszkodzić pojazd na sąsiednim pasie. Nigdy tak do końca nie wiadomo (przy trzech osiach) gdzie znajdzie się środek obrotu takiego tworu. Nieszczęście. Uważam, że powinieneś znacznie zredukować założenia gabarytów takiej przyczepki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiek85 Napisano 4 Maj 2014 Autor Share Napisano 4 Maj 2014 danielg539, mógłbyś podać akt prawny odpowiadający za twój poniższy wniosek? Jesli przyczepa ma mieć DMC 3,5t to aby ja ciągnąc samochodem o DMC 3,5 t to niestety ale hamulec najazdowy nie wchodzi w gre.Mógłbym DMC przyczepy zmniejszyć, żeby nie musieć inwestować w inne hamulce i ciągnąć jej jakimś potworem Do jakiej wielkości ze względu na hamulce? W Twoim przypadku z rzcji przeznaczenia potrzebujesz przyczepy specialnej.Może być ciężko z kupnem przyczepy zarejestrowanej jako "specjalna kempingowa" o wymiarach, jakie mnie interesują, a kupno takiej o mniejszych wymiarach i przeróbka to ingerencja w podwozie, ale niezły pomysł Może uda mi się znaleźć taki kemping o interesujących mnie wymiarach. Czy wysokość może być niższa? Dz.U.2013.951 napisał/a:Zawiasy wylatują. Skłaniałbym się do kupna przyczepy towarowej albo lawety, lecz niekoniecznie takiej długiej. Być może będę musiał także zmniejszyć DMC. Poszukałbym takiej 8-7.5 metrowej, 2.55m. szerokiej i zabudowałbym ją na wysokość 3 metrów. Powierzchnia boczna wyniosłaby 24 m². A wy? Jakbyście wybrali będąc na moim miejscu? Przyczepka laweta albo inna i przerejestrowanie albo zakup przyczepy kempingowej i postawienie budy od zera? Co łatwiejsze prawnie? Dzięki chłopaki za pomoc Dużo się dzięki wam uczę. Dzięki za linki Jacdiag. Przeczytane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 4 Maj 2014 Share Napisano 4 Maj 2014 danielg539, mógłbyś podać akt prawny odpowiadający za twój poniższy wniosek? Dz.U. 951, dział Hamulce: 7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r. Z tego zapisu wynika, że gdy DMC pojazdu wynosi 3,5t, to może on ciągnąć przyczepę z hamulcem najazdowym o DMC co najwyżej 2,63t. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 5 Maj 2014 Share Napisano 5 Maj 2014 Kolego - sam piszesz, że porównujesz tą przyczepę do kontenerów mieszkalnych (zapewne tzw. "holendrów") - tylko że taki kontener to nie przyczepa - nawet jak ma koła... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiek85 Napisano 5 Maj 2014 Autor Share Napisano 5 Maj 2014 blakop, zdaję sobie z tego sprawę, dlatego dopytuję o wszelkie wymagania prawne, które muszę spełnić. A tak właściwie to nie rozumiem do czego zmierzasz. Pisząc kontener mieszkalny miałem na myśli coś takiego http://www.kontenery.weldon.pl/kontenery/mieszkalne/ Czytając podesłane przez was linki znalazłem, że 5.1."Samochody kempingowe" - pojazdy kategorii M przeznaczone do czasowego zamieszkania w nich osób, wyposażone co najmniej w:a) stolik i miejsca siedzące przy nim, b) miejsca do spania, które mogą powstawać z miejsc siedzących, c) urządzenia kuchenne, d) szafki. Wyposażenie to powinno być na stałe zamontowane w pojeździe, z tym że stolik może być łatwo demontowany. lecz dotyczy to tylko samochodów kempingowych. Czy przyczep kempingowych również? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 5 Maj 2014 Share Napisano 5 Maj 2014 Cytując adama 1501 - badania stateczności + wytrzymałości i jazda na drogę w sumie... Czemu nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 5 Maj 2014 Share Napisano 5 Maj 2014 Bez tego ani rusz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiek85 Napisano 5 Maj 2014 Autor Share Napisano 5 Maj 2014 Możecie chłopaki podać akty prawne określające wytrzymałość i stateczność takiej przyczepki? Może to być dla mnie dobry punkt zaczepienia do prac projektowych. Chętnie się na tych wytycznych oprę, ale sądzę, że jeśli nawet takie wytyczne są to nie zwalnia mnie to z odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych i wykonanie tej przyczepki tylko pod te wytyczne, by kupić sobie w ten sposób spokojne sumienie i mieć wszystko w nosie. badania stateczności + wytrzymałościNie znam się chłopaki na waszym branżowym poczuciu humoru, ale podejrzewam, że żartujecie Jest jakiś przepis prawny mówiący o tym, że każda przyczepa kempingowa musi przejść badanie stateczności i wytrzymałości?Żartując razem z wami powiem, że pewnie wszystkie przyczepy produkowane przez np. Gniotpol przechodzą badania stateczności i wytrzymałości, nawet te "z firanką" i na pewno ten test zdają , tak jak wszystkie przyczepy kempingowe poruszające się po polskich drogach, nie mówiąc już o tych używanych Zdaję sobie sprawę, że diagnosta, wydając pozwolenie na poruszanie się takiej przyczepki po polskich drogach, czuje, że odpowiada za bezpieczeństwo innych i nie chce ryzykować, dlatego dokładnie każdy jej aspekt sprawdza. Ja też jako kierowca i właściciel takiego pojazdu czuję taką odpowiedzialność i również to robię, gdyż również nie chcę być winnym czyjegoś kalectwa czy śmierci. A teraz już na serio. Pooglądałem, jak takie badania wyglądają i podejrzewam, że sporo kosztują. Gdyby każda zakupiona przyczepa musiała takie badania przejść to rynek używanych przyczep nie istniałby w ogóle. Zatem pewnie takie badania nie są konieczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 5 Maj 2014 Share Napisano 5 Maj 2014 Gdyby każda zakupiona przyczepa musiała takie badania przejść to rynek używanych przyczep nie istniałby w ogóle. Każda nowa przyczepa od 22 czerwca 2103 roku takie badania musi przejść. Bądź w ramach badań homologacyjnych, bądź w ramach dopuszczeń jednostkowych (w Polsce jest już chyba koło pięciu instytucji robiących takie badania - nie wiem czy wszystkie robią przyczepy akurat). Ty chcesz, aby diagnosta podobny zakres wykonał na SKP w ramach "zwykłego" badania?? Jak? Czym? Nie dziw się, że każdy wymyśli wszystko, aby nie brać tego na siebie. Ty zaś zawsze będziesz odpowiadał za to cudo jako właściciel swoistej samowoli konstrukcyjnej. Niestety sposób legalizacji używanych zabudów jest nieregulowany w tym kraju. Biorąc jednak pod uwagę skalę wymagań w stosunku do analogicznych nowych konstrukcji to nie dziw się obiekcjom Kolegom z branży dla takich rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiek85 Napisano 5 Maj 2014 Autor Share Napisano 5 Maj 2014 Szanuję kolegów z branży, nie robię chałtury, pytam, dociekam, domagam się cytowania przepisów prawnych, rozumiem ich rolę. Współpracujmy. Mamy wspólny cel. Jeśli trzeba te badania wykonać to trzeba i już, nie ma dyskusji. Pytanie tylko jak się do nich przygotować. Tutaj potrzebuję waszej pomocy w namierzeniu wymagań do takich badań stateczności i wytrzymałości dla budowanego przeze mnie pojazdu. Dzięki za nią, za pomoc. P. s. Przecież to będzie dom. I to jeszcze na kółkach. Oczywiste, że będzie musiał być wytrzymały statycznie i dynamicznie w trakcie jazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 5 Maj 2014 Share Napisano 5 Maj 2014 Tutaj potrzebuję waszej pomocy w namierzeniu wymagań do takich badań stateczności i wytrzymałości dla budowanego przeze mnie pojazdu. Wszystko opiera się na tym jednym ogólnym przepisie: 13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a. Czyli diagnosta może, ale nie musi takowej opinii zażądać. Ponadto "wymagania" poszczególnych diagnostów co do zakresu opinii też będą różne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.